Het zijn geruchten, maar wel geruchten om een beetje verdrietig van te worden.
De Chrysler HEMI-motor is al onder ons sinds 1951 (met een flink gat tussen 1971 en 2003) en is pas aan zijn derde generatie bezig. De eerste HEMI-motor heette overigens nog geen HEMI, maar FirePower. Het blok dankt zijn naam aan zijn hemisferische (licht bollende) cilinderkop, waardoor de verbrandingskamer efficiënter zou zijn en daarmee het vermogen hoger. Een nadeel is dat twee kleppen per cilinder het maximum is en dat deze kleppen ook een stuk groter en zwaarder moeten zijn dan die van een conventioneel blok. Deze techniek bedacht Chrysler overigens oorspronkelijk voor vliegtuigmotoren aan het einde van de Tweede Wereldoorlog.
De derde generatie van de HEMI zag het licht in 2003, waardoor de legendarische naam na 32 jaar weer terugkeerde. Puur hemisferisch van vorm zijn de verbrandingskamers niet meer en ook heeft het blok voortaan twee bougies per cilinder. Gebleven zijn de twee kleppen per cilinder, al is de timing van die kleppen wel variabel. Op sommige versies van het blok was zelfs cilinderuitschakeling beschikbaar om de flinke dorst nog enigszins onder controle te houden.
Hemi 6.2 Hellcat
De grootste huidige HEMI-motor is de 426, een beest met 7 liter slagvolume. Qua vermogen moet dit 598 pk-sterke blok echter zijn meerdere erkennen in de 6.2 Hellcat, die dankzij een dubbele supercharger van liefst 2.4 liter inhoud 717 pk produceert. Daarmee is het sterkste motor die ooit in een muscle car (Charger en Challenger) is geleverd, wat weer leidde tot lange wachttijden en een verdubbelde productie.
Volgens Motor Authority gaan er hardnekkige geruchten dat Fiat Chrysler Automobiles van plan zou zijn om de HEMI uit te laten sterven en rond het eind van dit decennium in de verschillende modellen te laten opvolgen door twin-turbo vier- of zescilinders. Zoiets als in de Giulia QV waarschijnlijk. Daarmee lijken er nu ook flinke scheuren in het bastion van de Amerikaanse autoindustrie te komen en het einde van de V8 weer een stukje dichterbij te komen.
Opdat wij nooit vergeten:
mikkeloentje zegt
Ik zal 2 kaarsjes branden vanavond, voor de gesneuvelde cilinders.
-Never Forget-
jorden zegt
Boeiend, alles met dat blok werd toch onverkoopbaar hier.
str8six zegt
@jorden: boeiend alsof de Amerikanen iets geven om de Nederlandse markt.
moveyourmind zegt
@str8six: Nederland is belangrijker voor de Verenigde Staten dan je denkt. Sterker nog, zelfs in het Witte Huis wordt geen beslissing genomen voordat ze onze Haagse Pinokkio om advies hebben gevraagd…
Echt waar!
str8six zegt
@moveyourmind: ???
marikoelolo zegt
@str8six: Hij was ook nog eens serieus ??
c-ad zegt
@moveyourmind: Je neus is al flink gegroeid of niet :)
jorden zegt
@str8six: laat ik nou toevallig wel woonachtend in NL zijn!!
str8six zegt
@jorden: laat die Amerikanen nou juist auto’s maken voor Amerikanen en niet voor Jorden.
jobberns zegt
Rip V8 HEMI. We zullen je geluid nooit vergeten ?
pudi zegt
@jobberns: oh nee dat zeker niet! Onstabiele troep!
phevtreb zegt
@pudi: rij op dit moment met m’n 3e Hemi, altijd op gas en werkelijk nooit een probleem met die Hemi’s.
Stabiel zijn ze dus zeker wel!
carfreakjim zegt
@pudi: Vertel is hoe je daarbij komt?
royke79 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
str8six zegt
Gelukkig hebben we Chevy nog.
berlinetta zegt
Als zelfs de Amerikanen overstag gaan dan is het einde van de V8 inderdaad dichtbij.
super zegt
Wat een waanzinnige nadelen kleven aan een lichtere motor met meer vermogen en koppel in een sportwagen; je kunt er zelfs harder mee de bocht door, wat voor een idioot bedenkt zoiets?
berlinetta zegt
@super: Er kleven zeker nadelen aan een lichtere motor. Deze zijn voor een auto die bedoeld is voor dagelijks niet relevant, maar voor een sportwagen tellen deze nadelen zeker mee. Je wil in een dergelijke auto juist een supersnelle gasrespons: iets wat die kleinere turbomotor je in mindere mate kan bieden. Een sportwagen draait niet om de cijfertjes (behalve bij Nissan en Mclaren). Je wil ook dat die auto emoties bij je oproept. Een echte petrolhead kan genieten van een mooi geluid. Ook dit is minder bij een kleinere turbomotor (uitzonderingen daargelaten). En om bij het oproepen van emotie te blijven: een turbomotor kun je nooit zo lekker doorjagen in de toeren als een N/A blok. En als je ooit al eens in een sportwagen hebt gereden, weet je dat dat heel erg leuk is.
Voor de rest wint de kleinere turbomotor het op alle vlakken van de grote boze ouderwetse atmosferische motor.
jrsmoke zegt
@berlinetta: Een groot atmosferisch blok zal ook een stuk langer mee gaan dan een opgefokte kleine turbomotor, al helemaal met die Amerikaanse sloepen waar je ook een hoop gewicht mee trekt.
super zegt
@jrsmoke:
ja, want een sportauto, sorry, ik bedoel emotieauto natuurlijk, is het belangrijkste idd hoe lang het blok meegaat, vandaar dat in de koningsklasse van de autosport (autoemotie) de blokken vaak decennia meegaan.
jrsmoke zegt
@super: De Hemi’s worden niet alleen in de SRT modellen gelepeld, deze worden ook toegepast in de Ram pick-ups. Daar is duurzaamheid wel van belang, niet alleen om te knallen op de rechte stukken, ook om je boot te trekken etc.
super zegt
@berlinetta:
“Een sportwagen draait niet om de cijfertjes (behalve bij Nissan en Mclaren). Je wil ook dat die auto emoties bij je oproept.”
hahahahahaha, ok, bij een “sport”wagen gaat het dus om “emotie”, juist, heeft iemand teveel naar het gezwam van jeremy klaxon geluisterd. Kunnen ze trouwens ms wel iets duidelijk over zijn met al die segment aanduidingen en badges enzo. Ik stel dan voor om bij de SS (supersport) badge te vervangen door SE (super emotie).
GOD zegt
Heel leuk praat groepje hebben jullie hier maar moet jullie ff onderbreken voor een belangerijke mededeling. Er worden helemaal geen turbo’s gebruikt maar superchargers. Kort samengevat aandrijving via riem, geen lag en NA geluid.
joost1990_2 zegt
@super: het zijn een muscle cars, dat zijn nooit sportwagens geweest.
O plaat zegt
@super:
De Viper kan wel de bocht om met een 8.4l V10.
Soms moet een auto gewoon leuk zijn.
lekbak zegt
@super: een moderne V8 hoeft helemaal niet veel zwaarder te zijn dan een twinturbo v6. Die turbo’s en koelers hakken er vaak best in wat gewicht betreft.
stfu zegt
Tja, een 7 liter V8 slaat natuurlijk ook nergens op. Kan me ook niet voorstellen dat het beter rijdt dan een V6.
spidermann zegt
@stfu: there is no substitute for cubic inches.
str8six zegt
@spidermann: amen
e1000bmw zegt
@stfu: “There is no replacement for displacement”
rolov zegt
@stfu: horsepower sells cars, torque wins races.
erwh zegt
HEMI is lang achterhaalde techniek, dus zo erg is het allemaal niet.
Dat het V8 blok misschien wordt vervangen door een V6 is dan wel weer jammer, want de V6 blijft technisch (en dan bedoel ik de dynamica) een noodoplossing voor auto’s met te weinig ruimte onder de kap.
Rick-dos zegt
Dat HEMI ze bij de overname zeker niet verteld, hè Marchionne?
toyotafortuner zegt
RIP Hemi V8…
Des te meer reden voor mij om ooit gewoon een onvervalste Amerikaan met een enorme V8 te kiezen.
O plaat zegt
Wil je een goede investering voor een klassieker die geld zal waard zijn binnen 40 jaar. Een 300C met de 6.1 Hemi.
Rob zegt
Iedereen denkt altijd aan gigantische motorblokken als ze HEMI horen. Niet geheel onterecht natuurlijk, maar ik wil graag de 2,5 liter V8 HEMI even noemen. Niet van Chrysler, maar van Daimler. Zat in de Daimler 250 (Jaguar Mark 2) en de SP250.
De SP250 is een niet zo mooie sportwagen. Wel één van de eerste Britse sportwagens met V8. In ieder geval eerder dan de Sunbeam Tiger. De SP250 was serieus snel toentertijd. Niet heel populair. Denk mede door de styling. Niet heel erg fraai te noemen….
http://www.curbsideclassic.com/wp-content/uploads/2013/11/Daimler-250-sp-bl.jpg
Het is eigenlijk zonde dat Daimler/Jaguar niet veel meer van dat blok gebruik hebben gemaakt. Want hij was krachtig, compact en licht. En dan dat geluid:
https://www.youtube.com/watch?v=y7WonizEnfE
Best klinkende V8 ooit!
E34M5Touring zegt
Die HEMI gaat misschien uit de huidige line up maar die kun je straks gewoon als crate motor bestellen. Dus een handige klusser heeft straks gewoon een V8 onder de kap.
carmasterr zegt
@E34M5Touring:
Inderdaad.
Naar mijn weten is de 426 HEMI ook een crate engine, dus de toon is al gezet.
E34M5Touring zegt
@carmasterr: Je kunt bijna alle motoren als crate engine krijgen bij Dodge. En dat gaat ook echt niet stoppen. Misschien hier gezien als ouwe techniek maar in Amerika een enorme schare fans. Die laten ze echt niet zitten. Zo’n groot deel van de historie van het merk ook.
5cilinder zegt
@E34M5Touring: Roadkill!!!
Dutchdriftking zegt
Jammer maar helaas. Al vermoed ik dat er naast de eco uitvoering ook nog een V8 leverbaar blijft. Het is tenslotte wel Amerika.
Sir_Vmax zegt
@dutchdriftking: Er zit standaard een ‘eco’ stand op de Hellcat, 392 en 5,7 liter uitvoeringen, maar dat is net zo effectief als een ‘sport’ stand in een hyundai i10.
gtwillem zegt
Zat eraan te komen, maar het zal wel niet zo’n vaart lopen. Benzine is in de States nog belachelijk goedkoop.
Ik denk dat Chrysler/Jeep/Dodge de basis ‘Hemi’s’ gaat vervangen door zescilinders die net zo sterk zullen zijn, maar aanmerkelijk zuiniger. Maar de toppers zullen nog wel even een V8 hebben. De Yanks zijn nogal behoudend en willen de V8’s niet zomaar de rug toe keren. En er zit nog wel wat potentie in de V8, kijk maar naar de 4 liters van Audi en Mercedes. Leveren 450-600pk met redelijke verbruikscijfers.
phdg zegt
@gtwillem: Stond er enkele weken geleden in een niet nader genoemd automagazine een artikel over de verkoopcijfers van de drie pickup’s.
Daarin stond dat voor het eerst in jaren de verkoopcijfers van de F-150 (met V6 momenteel ) erop achteruit gingen t.o.v. de anderen ( met V8 ).
Blijft nog altijd een conservatief land…
philipf zegt
Oh noes :(
Sir_Vmax zegt
De geruchten gaan al een tijdje. We moeten maar genieten van al het goeds dat we gekregen hebben uit Detroit!
turbobrick zegt
Ach, als het doorgaat dan zorgen de turbo’s ervoor dat het leed snel verzacht is …
Wij weten het inmiddels al jaren want met het verdwijnen van de 12 cilinders en de V10’s bij de AMG’s, RS’en en de M series was half Nederland te klein.
Nu een paar jaar later heeft niemand het er meer over want de Kleinere motoren (in deze gevallen 8 cilinders met turbo’s) presteren beter, zuipen minder en werden in sommige gevallen nog goedkoper ook nog !
Een verstokte freak wil nog weleens zeiken over sound maar de mensen die daadwerkelijk centen hebben voor zoiets hebben kopen massaal de downsized versie en missen niets.
Hetzelfde kan met gemak voor een downsized V6 met turbo hulp en moderne electronica.
Uiteindelijk gaat het om performance en moderne turbo techniek heeft ons genoeg laten zien wat dat betreft.