Het hing al even in de lucht, maar nu is het bevestigd.
De man die 35 jaar lang aan het roer stond van een van de meest succesvolle raceteams ooit, McLaren, heeft de zak gekregen. Al had hij 25% van de aandelen, de overige aandeelhouders waren klaar met Ron en zeiden dat hij wat leuks met zijn tijd kon gaan doen. Dat heeft hij bevestigd in een statement. En begrijpelijkerwijs is Ron er niet blij mee, hij zei er in zijn verklaring het volgende over.
“‘I am disappointed that the representatives of TAG and Mumtalakat, the other main shareholders in McLaren, have forced through this decision to place me on gardening leave, despite the strong warnings from the rest of the management team about the potential consequences of their actions on the business.
‘The grounds they have stated are entirely spurious; my management style is the same as it has always been and is one that has enabled McLaren to become an automotive and technology group that has won 20 Formula One world championships and grown into an £850 million a year business.
‘Throughout that time I have worked closely with a series of talented colleagues to keep McLaren at the cutting edge of technology, to whom I will always be extremely grateful.
‘Ultimately it has become clear to me through this process that neither TAG nor Mumtalakat share my vision for McLaren and its true growth potential. But my first concern is to the business I have built and to its 3,500 employees.
‘I will continue to use my significant shareholding in both companies and my seats on both boards to protect the interests and value of McLaren and help shape its future.
‘In addition I intend to launch a new technology investment fund once my contractual commitments with McLaren expire.
‘This will capitalise on my expertise, my financial resources, together with external investment to pursue the many commercial opportunities I have been offered in recent years but have been unable to take up while being so committed to the existing business.’
Kortom, Ron is diep gekwetst dat hij uit het bedrijf is gezet en hij legt zich er niet bij neer. Is het niet bij McLaren, dan zal hij wel een nieuwe business starten die zijn oude bedrijf flink in de billen moet gaan bijten. De aandeelhouders die Ron op straat hebben gezet, hebben nog niet gereageerd op dit statement.
Wij gaan Ron in elk geval missen als directeur van McLaren. Want wat hij heeft gepresteerd is niet mals. Sowieso staat hij op nummer 13 in de Autoblog Hall of Fame, niet in de minste plaats vanwege de fabuleuze McLaren F1 die hij ons heeft geschonken.
Met dank aan iedereen voor de tips!
denniss00 zegt
Erg jammer. Meer kan ik er niet over zeggen… Was een heel goede man voor McLaren. En dat McLaren dan ook nog geen redenen heeft, vind ik al helemaal belachelijk. Bah.
weijs zegt
Steve Jobs 2.0
Jochen zegt
@weijs: Gordon Murray ??
trustmeiamanengineer zegt
Zonde… En raar dat ze de beste man op straat zetten. Aardig is ie volgens mij niet, maar als je ziet waar McLaren nu staat doet hij z’n werk voortreffelijk. Maargoed, daarom moet je dus niet van die nare investeringsfondsen als aandeelhouders hebben…
roppp zegt
@trustmeiamanengineer: Als hij zijn werk voortreffelijk had gedaan, had hij op tijd gezorgd voor een goede motor en een goede tweede coureur. Nu zijn ze een beetje aan het aanmodderen met een motor die niet doet wat ie zou moeten doen (races winnen) en een tweede coureur die er eigenlijk ook geen zin meer in heeft (hoewel ik zo langzamerhand denk dat dit ook voor de eerste coureur geldt). Soms is het beter om er even met de harde hand doorheen te bezemen en echt opnieuw te beginnen. Hoewel het voor Dennis natuurlijk wel wat zuur is, omdat ie ook aandeelhouder is.
r32t zegt
@roppp: Wat een ontzettend dom bericht, er is naast het F1 team nog een hele andere business voor McLaren. Ipv janken over een ondermaatste motor en een gepensioneerde coureur, lees eerst eens het hele bericht van Dennis zelf.
dawwg zegt
@roppp: Geen enkel bedrijf bestaat 25 jaar zonder wat tegenslag. Ron Dennis heeft verdomd veel bereikt en de motordans blijft altijd een gok. Het is jammer dat de F1 zo’n kneiterharde commerciele centenkwestie geworden is, dat je bijna wel moet samenwerken met die bloedzuiger-fondsen als je geen multi-miljarden fabrieks-backing hebt; en die doen uitsluitend aan spreadsheet-management …. :(
clarkson zegt
Belachelijk. Maar je moet niet alleen de pluspunten opsommen zoals hij nu doet.
Probeer jezelf dan maar weer te bewijzen richting de aandeelhouders. Of nodig te maken zoals steve jobs ooit heeft gedaan.
Dutchdriftking zegt
Kan me voorstellen dat het goed pijn doet!
wildewesten zegt
Revanche komt er aan zo te lezen
janmetdelangeachternaam zegt
Best raar eigenlijk als je kijkt wat voor een gigantische aanwinst het is geweest voor het bedrijf
freeze zegt
Weggestuurd door de Arabieren die hijzelf binnen heeft gehaald. Zonde!
bofkont zegt
Ach zo gaat dat nu eenmaal , voetbal wereldje toch precies het zelfde alleen nog vele malen sneller.
Geen prestaties trap onder je hol, en logisch!! er moet geld verdiend worden, het verleden doet er niet meer toe.
dawwg zegt
@bofkont: LOL; juist bij F1 is historie, pedigree en verleden wel superbelangrijk, niet in de minste plaats omdat een winnende F1 auto maken een high-tec klus is van honderden engineers; niet een paar getalenteerde jochies die op een veld simpelweg 90 minuten achter een bal aanrennen …
bofkont zegt
@dawwg: Dat ben ik zeker met je eens, maar het geld regeert, geen resultaten bye bye, zo werkt helaas de echte wereld.
ericc zegt
Ben benieuwd wie in zijn plaats komt. Deze persoon heeft zware schoenen te vullen.
Edge zegt
Heel veel zal het in de praktijk toch niet uitmaken, want zijn contract loopt medio januari 2017 sowieso al af.
Echt verrassend vind ik het niet. Mansour Ojjeh (TAG, 25%) en Ron Dennis (25%) kunnen al langer niet goed met elkaar door een deur en ook bij Mumtalakat (50%) zijn ze niet heel erg blij met Ron Dennis. Zoals Autoblog al eerder berichtte komt dat deels door de tegenvallende resultaten van McLaren F1, maar er speelt nog meer.
McLaren ingewijden melden dat het F1 team steeds meer personeel telt, waarbij de groei voornamelijk komt door een vriendjescultuur binnen Honda. Honda stelt een paar engineers aan die bij McLaren gestald worden voor het motorenwerk, die huren hun vriendjes in, en die vriendjes huren hun vriendjes weer in. Zo krijg je natuurlijk veel meer personeel dan nodig en zowel Ojjeh als Mumtalakat heeft het idee dat Dennis de controle enigszins kwijt aan het raken is.
Maar, dat is niet de druppel geweest voor Ojjeh en Mumtalakat. Dat was namelijk een overnamepoging die Dennis onlangs presenteerde. Dennis voelde ook wel aan dat hij niet echt met Ojjeh en de Mumtalakat kon opschieten, dus wat deed hij nou? Hij verzamelde een groep Chinese investeerders die een overnamebod van 1,6 miljard pond deden. Het idee was natuurlijk dat de Chinezen de toko zouden financieren, en dat Dennis zonder bemoeienis van Ojjeh of Mumtalakat op het pluche kon blijven zitten. Ojjeh en de Mumtalakat wilden hun speeltje niet kwijt, wezen het bod af, en startten een procedure om Dennis op straat te zetten.
En of hij het nou goed of slecht deed, Ron is wel een legende binnen de Formule 1. Alleen daarom al is het hartstikke jammer dat hij als eindbaas verdwijnt.
LaLancia zegt
Wat zou Zijne Godheid Max hier eigenlijk van vinden?
stfu zegt
Is het huidige McLaren team trouwens dezelfde als toen met Hakkinen? Ik heb laatste 14 jaar het nauwelijks nog gevolgd. Ik dacht dat Mercedes de Mclaren van toen was. Maar dat was ooit Brawn GP?
offroad zegt
@stfu:
Klopt. McLaren is nog altijd dezelfde. Mercedes heeft destijds Brawn GP overgenomen.
bassx zegt
@offroad: McLaren is nog steeds het oude team van Bruce McLaren. Mercedes was tijdens de Hakkinen periode motor leverancier van McLaren, maar het was eigenlijk een limor motor dat gerebadged werd als Mercedes motor. Sinds Mercedes zelf weer mee doet in F1 krijgen klanten een minder snelle motor van limor dan het Mercedes team en dit wilde Ron niet. Dit kan het inmiddels oude limor doen omdat het Britse bedrijf volledig in handen is van Mercedes. Daarom besloot Ron de handen ineen te slaan met Honda zodat zij een motor voor McLaren ging bouwen die volledig vermogen levert. Het huidige Mercedes F1 team is ook het oude Tyrrell team is dat ook bekend stond onder de naam BAR (Honda) en BrawnGP (Mercedes) en het hoofdkantoor is nog steeds in Engeland. Dat maakt het geheel eigenlijk des te meer verwarrend natuurlijk omdat zowel het Mercedes F1 team van Britse komaf is als de motor die erin ligt maar er toch wordt geracet onder de Duitse vlag. Beetje zelfde dat RBR onder de Oostenrijkse vlag racet maar eigenlijk het Britse Stewart GP, Ford en Jaguar F1 team is.
Edge zegt
@stfu: Ja. Het Mercedes wat we nu zien was voorheen Brawn, Honda, BAR en Tyrrell. Het McLaren van nu is nog steeds het McLaren van toen. Ten tijde van Hakkinen waren McLaren en Mercedes wel dikke maatjes, zo verregaand dat McLaren gewoon de volledige fabriekssteun van Mercedes kreeg. Een beetje zoals Red Bull dat de afgelopen jaren met Renault had, en McLaren dat nu met Honda heeft. Op straatautogebied leidde dat bijvoorbeeld tot een kekke limited edition McLaren A-klasse, die je naar keuze kon bestickeren met de namen van Coulthard of Hakkinen, en uiteraard de SLR McLaren. Toen Brawn eind 2009 werd overgenomen door Mercedes, kwam een einde aan de fabriekssteun van McLaren en werd de Britse renstal weer een echte privateer.
leaper035t zegt
Revenge Ron!
tkoote zegt
Lijkt wel de voetballerij – het team wint niet, dan de manager eruit (ook al had dat in dit vergelijk Boullier moeten zijn). Ben al zo lang ik me kan herinneren een McLaren supporter en dit nieuws doet me toch een beetje pijn. Dennis had al eens afstand van het F1 team genomen om de straatautotak op poten te zetten (en we weten allemaal hoe dat is gelopen) en is daarna terug gekomen om het in goede vanen te leiden. Echter door de komt van Capito was al min of meer duidelijk dat Dennis geen lang leven meer zou hebben bij het team. Maar toch erg zonde, wat de beweegredenen ook zijn geweest, deze man is een icoon voor het merk en de autosport. Gun hem dan op zijn minst een afscheid met opgeheven hoofd (door de voordeur bij wijze van spreken).
seicilindri zegt
Ik zal hem niet missen.
Ja het was iemand die McLaren vooruit heeft gebracht maar tegelijkertijd ook een arrogant type die het idee had dat hij god zelf was
Eigenlijk juist door hem heb ik het ’t McLaren team nooit gegund .
Nu kan ik tenminste weer objectief naar ze kujken
toniominestrone zegt
@seicilindri: Je ent duidelijk een insider bijMcLaren,wat voor lulkoek kan je me nog meer vertellen?
seicilindri zegt
@toniominestrone: Kijk zo’n antwoord getuigd van niveau. U beleid zijn geloof ?
mrrallycross zegt
Misschien kan Ferrari hem iets aanbieden?
goodolddays zegt
Deze man is een held.