De productie van de Maserati Levante gaat bijna stoppen.
Het was de eerste SUV van het Italiaanse luxemerk en met deze auto moest Maserati weer een succes worden. Mede dankzij dit model kon Maserati verder doorgroeien. Het is in elk geval zo dat er tal van ontwikkelingen zijn geweest na de komst van de Levante.
Ik noem een MC20, een Grecale, een nieuwe Gran Turismo. Een tijdje werd de Levante naast deze nieuwe modellen verkocht. Daar komt binnenkort een einde aan, daarover berichten onze Italiaanse collega’s van Autoblog.it. Ze melden dat de productie van de Maserati Levante definitief stopt op 31 maart. Dat is over ruim een maand.
Opvolger duurt nog jaren
Er komt een opvolger van de Levante. Er zit een gat in de tussenliggende periode. Maserati heeft niet direct een opvolger klaar staan. Volgens diezelfde bron verschijnt de opvolger pas in 2027. Dat duurt nog wel even.
Aan de overige modellen de zware taak om het van de Levante over te nemen. Het model is verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de verkopen van het Italiaanse merk. Men bouwt dagelijks 33 Maserati’s in de fabriek. Daarvan zijn er 25 een Levante. Om alleen al aan te geven hoe belangrijk de SUV is voor het merk.
Het zal niet geheel vrijwillig zijn dat Maserati nu stopt met de productie van de Levante. Er komen steeds meer verplichtingen vanuit de EU waar een auto aan moet voldoen. Denk aan veiligheid, digitale security en op het gebied van emissie-eisen. Investeren in een oud model om deze levensvatbaar te houden is het vaak niet waard. Daardoor trekken autofabrikanten vroegtijdig de stekker uit een model. Porsche doet precies hetzelfde met de Macan.
Eind maart valt het doek voor de Maserati Levante. Dit een einde van een tijdperk gaat wat te ver, maar de Levante is wel ongelofelijk belangrijk geweest voor het merk.
erics zegt
Nou, dan kunnen ze de fabriek gaan reorganiseren….nog zo’n plm 750 Levantrs bouwen en dan afschalen naar zon 40 auto’s per week….pfff.
Blijft waanzinnig fraaie SUV, jammer.
alloallo zegt
Hoe verkoopt de Grecale?
Op basis van de verstrekte cijfers verkopen de overige modellen heel slecht? Of hebben ze nog andere fabrieken?
MaartenD zegt
Maserati heeft 2 fabrieken, de originele fabriek in Modena waar de MC20 en Granturismo gebouwd worden en de Mirafiori factory bij Milaan waar ze naast de Maserati SUV’s bijvoorbeeld ook de Fiat 500e produceren…over de Grecale kon ik het volgende vinden “Maserati posted a 42% rise in sales in the first half of 2023, driven by the new Maserati Grecale, which launched earlier this year.
This push for the Porsche Macan-rivalling SUV, which in £99,700 top-spec Trofeo form packs a 3.0-litre twin-turbo V6, achieved total global deliveries of 15,300, up from 10,200 in the same period last year.”
William zegt
De Levante schijnt zelfs, als 6 cilinder, bovengemiddeld betrouwbaar te zijn. Erg interessante en in donkere kleuren nog relatief discrete SUV.
Stefje zegt
Van wat ik begreep omdat het onderhuids gewoon een Chrysler is. Zit veel betrouwbare techniek van andere merken in.
ericc zegt
Best verkopende maar geen opvolger. Vroeger werd de CEO daarvoor ontslagen! Ik neem aan dat de Stelvio ook kortelings stopt gezien de eisen van Europa?
mashell zegt
De Stelvio is de hardloper van Alfa, daar zullen ze dus inderdaad wel mee stoppen omdat ze de UNECE regelgeving vergeten zijn te implementeren.
Ben benieuwd of de Amerikaanse en Chinese merken al aan de UNECE regelgeving voldoen.
DeWitteCondor zegt
Als je 20 jaar geleden had voorspeld dat 25/33 maserati’s een SUV zou zijn hadden ze je opgesloten. Dit gaat natuurlijk nergens meer over.