![einde BMW V12](https://www.autoblog.nl/files/2020/05/bmw-m760li-jp-spec-2020-970-002-821x612.jpg)
Het einde van de BMW V12 kan niet als een verrassing komen.
De meest prestigieuze auto uit de BMW-lineup lijkt zijn langste tijd achter de rug te hebben gehad. We hebben het over de auto waar we allemaal respect voor hebben, maar eigenlijk nooit kopen. We hebben het natuurlijk over de 7 Serie met twaalfcilinder.
Twaalfcilinder
Om in een twaalfcilinder 7 Serie te kunnen rijden moet je extreem rijk zijn. In principe kost het 3 keer zoveel als een gewone topklasser rijden. Ten eerste heb je de aanschafprijs. Die is bizar hoog. Dan heb je de kosten om het rijdend te houden: dat is aanzienlijk hoger dan een achtcilinder benzine of zescilinder diesel. Mede daardoor krijg je de kers in de appelmoes, in de vorm van excessieve afschrijving.
![motor](https://www.autoblog.nl/files/2020/05/bmw-m760li-jp-spec-2020-970-006-918x612.jpg)
Eco-isme
Tel daarbij op dat de V12 moeilijk zuinig te krijgen is, wat ook in deze tijden van eco-isme een belangrijk onderdeel is. De 7 Serie met V12 wordt daarom ook maar mondjesmaat verkocht aan connaisseurs die enkel het beste van het beste wensen. Volgens het doorgaans uitstekend ingelichte Bimmer Today is BMW er nu wel klaar mee. De motor werd door BMW enkel gebruikt voor de 7 Serie.
![einde BMW V12](https://www.autoblog.nl/files/2020/05/bmw-m760li-jp-spec-2020-970-004-808x612.jpg)
Geen opvolger
Er komt dan hoogswaarschijnlijk geen opvolger. Bimmer Today spreekt van geen opvolger. Nu horen we al sinds 2000 bij elke introductie dat ‘deze generatie weleens de laatste V12 zou kunnen zijn’. Ook bij andere merken, overigens. In dit geval lijkt het dus daadwerkelijk het geval te zijn geweest.
![Interieur](https://www.autoblog.nl/files/2020/05/bmw-m760li-jp-spec-2020-970-003-918x612.jpg)
Drama
Is het dan allemaal drama? Nou, nee, dat ook weer niet. Volgens Bimmer Today keert de V12 na de herfst niet meer terug, dus je kunt hem nu nog gewoon bestellen. De M760Li zal dan niet meer in Europa leverbaar zijn, maar nog wel op andere markten. Denk aan het Midden-Oosten, waar er veelal geeneens regels zijn omtrent uitstoot. Het feit dat er veel gefortuneerde klanten aanwezig zijn, helpt natuurlijk ook mee.
![einde BMW V12](https://www.autoblog.nl/files/2020/05/bmw-m760li-jp-spec-2020-970-005-888x612.jpg)
2023
Daarom blijft de M760Li ook tot 2023 in productie voor sommige exportmarkten. Dus het einde van de BMW V12 is nog niet helemaal definitief. In 2023 wordt de nieuwe generatie 7 Serie verwacht. Deze generatie zal een motor krijgen die nog stiller is dan de V12 en meer koppel levert bovendien. Jazeker: een volledig elektrische aandrijflijn. Mocht je nog willen genieten de komende tijd van twaalfcilinders van BMW, kun je overigens ook nog je hart ophalen bij Rolls-Royce. Die zullen voorlopig de motor blijven aanbieden.
![einde BMW V12](https://www.autoblog.nl/files/2020/05/bmw-m760li-jp-spec-2020-970-001-841x612.jpg)
Wat klopt dat ding eigenlijk onwijs goed met die grote gril.
Yep ..
Net een 76er Pontiac ..
@vondick: eens ik vind het ook gewoon dik staan, ziet er statig uit.
@vondick: Fantastisch juist, wat een top design vergeleken met zo’n saaie S of A8.
@monaco: Ik was ook niet sarcastisch
Vorige “crisis” ..
je weet wel .. toen geld ineens de grote vijand was ..
Kocht ik een BMW een MB en een Jaguar met een V12 ..
Voelde toen volstrekt geen meerwaarde boven een V8 ..
Had alleen de wetenschap dat er meer bewegende deeltjes energie aan het verbruiken waren ..
Het is wel erg soepel, maar tegenwoordig draaien een V8 of zelfs een V6 ook al behoorlijke vermogens.
En gezien een V12 vaak op souplesse is gericht en niet op performance, tja, gooi er dan elektromotoren in. Soepeler en meer koppel kun je niet krijgen. En wordt er vaak nog sneller van ook.
@lincoln: Die oude Jag V12’s waren volgens mij echt een drama qua verbruik/prestatie verhouding. Ik meen me ook te herinneren dat de automaatbakken erg weinig trappen hadden…
Een GM TH-350 met 3 trappies volgens mij ..
Ging prima overigens want er was aardig wat torque voorhanden ..
Ik vond het wel meevallen. We hebben een XJ-SC gehad met die V12 motor en de driebak GM automaat. Die ging best hard. Zoop ook hard maar voor 1730kg trok ie goed door.
@lincoln: goed toch
@lincoln:
Goud, je bent weer vrijgelaten!!
Misschien volgende keer eerst proefrijden?
Eindelijk? Slik…snik….snik…
In Rusland, voor het belangrijkste gedeelte in Europa, blijft ie gewoon leverbaar.
Jammer maar helaas. De nieuwe S klasse komt natuurlijk ook niet meer als V12. En de A8 is denk ik ook niet meer met W12 te bestellen?
Ziet er uit alsof je met een cv radiator voorop rondrijdt. Niet mooi dus.
@ericd: vergeleken met Lexus en Mercedes is dit gewoon een zeer kleine grille
Ach….koop je toch “gewoon” een Ferrari……
@ttr6: als er een prijs zou zijn voor de meest onnozele reactie, zou je hoog in de ranglijst komen.
:'””””””( , eerst alleen maar een L beschikbaar, en nu die v12 weg.
Die motor wordt toch gewoon in de Rolls Royce geleverd? (6.75l)
“Een echte rolls” heeft een 6 and 3/4 V8. Dus daarvoor moet de v12 ook niet blijven
Rolls leverde voor de oorlog een V12. De Phantom III.
Rolls Royces van voor de oorlog hadden een grotere motorinhoud dan 6.75 L.