Het doek gaat vallen voor de Honda NSX en dat is in vorm van de Type S. Dat heeft de Japanse autofabrikant bekendgemaakt.
Later deze maand gaat de Monterey Car Week weer van start. In Monterey in de Amerikaanse staat Californië draait het één week om auto’s en alles wat daarmee te maken heeft. Er vinden veilingen plaats, maar autofabrikanten gebruiken dit moment soms ook om nieuwe modellen of varianten aan te kondigen. Honda gebruikt het toneel om NSX Type S te onthullen. Dat is tevens het afscheid van de supercar.
Acura
Aangezien we hier spreken over een aankondiging vanuit Amerika moeten we dus eigenlijk Acura zeggen. De tweede generatie NSX was altijd al een auto met een Amerikaans vleugje, want de supercar werd nooit geproduceerd in Japan. De productie van het model is tot op de dag van vandaag in een fabriek in de Amerikaanse staat Ohio. De 2022 Acura NSX Type S, zoals het model aangekondigd is, zal het laatste modeljaar zijn dat er van de band gaat rollen.
NSX Type S – 2022
Details zijn er nog niet bekendgemaakt, maar je kunt meer verwachten dan een simpel pakketje. De Honda (wij zeggen gewoon Honda in dit deel van de wereld) NSX Type S krijgt daadwerkelijk meer vermogen en is straks de ultieme versie van de hybride aandrijflijn met een twin-turbo V6. De productieaantallen zijn gelimiteerd op 350 stuks, waarvan er 300 voor de Amerikaanse markt bestemd zijn. Het is tevens voor het eerst dat een NSX Type S buiten Japan verkocht zal worden. De eerste generatie NSX had namelijk ook een dergelijke uitvoering, maar was exclusief voor de Japanse markt. Vanaf 12 augustus gaan de orderboeken open.
De tweede generatie Honda NSX was een bijzonder verhaal. Na jaren van concepts en vertragingen kwam de bijzondere supercar in 2016 op de markt. De auto werd maar moeilijk begrepen en was ongeveer net zo prijzig als een Italiaanse supercar. Daardoor bleek de hybride Honda lastig te verkopen. Exclusief is ‘ie wel. Van de tweede generatie NSX zijn er slechts 2.500 wereldwijd verkocht tot nu toe, waarvan 1.500 in de Verenigde Staten.
Zeldzame NSX varianten
Met een gelimiteerde oplage van 350 stuks behoort de nieuwe Honda NSX Type S tot het rijtje zeldzame varianten van het model met die iconische naam. Check hieronder alle zeldzame varianten, inclusief dus die nieuwe Type S.
- Honda NSX Type S-Zero (30 stuks)
- NSX Zanardi Edition (51)
- NSX Type S (209)
- NSX Type S 2022 (350)
- NSX-R (483)
E34M5Touring zegt
De auto die langer is geteased dan geproduceerd. Zal vast een geweldige auto zijn, het doet mij, in tegenstelling tot de eerste NSX, helemaal niks.
ukbob zegt
@E34M5Touring: er zijn denk ik meer tests en previews van geweest dan geproduceerde exemplaren..
Later als ik groot ben (met 36 verwacht ik dat t elk moment zover kan zijn..) zou zoiets best iets kunnen zijn!
Maar… als je dan in de positie bent, ga je dan niet liever met je spaargeld voor een Porsche of ander sportwagen merk? Update over een jaar of 10 ;)
Johanneke zegt
De 1e nsx was ook echt bijzonder. Licht, enorm goede wegligging, en in tegenstelling tot de italiaanse concurrenten, goedkoper, sneller en betrouwbaarder. Had ook, net als de cybertruck en smart, geen panelen maar zo’n exoskelet, de buitenkant was onderdeel van het chassis. De nieuwe nsx is ‘gewoon’ een supercar. In de jaren 90 was je met zo’n nsx of opgevoerde skyline, evo of impreza iedereen te snel af. Die tijden zijn veranderd.
Jeremy Clarkson zei in een special destijds:
Dont be fooled by the badges of these cars. They are every bit as quick as a Porsche or Ferrari. Except when it rains. Then they are, due to their 4wheel drive system, much, much faster.
Dutchdriftking zegt
@E34M5Touring: over twintig jaar gaan we hem waarderen. Net als het origineel.
berlinetta zegt
Over 20 jaar mag je misschien niet eens meer op de openbare weg rijden met dit ding.
silverscope zegt
Slechts 2500 wereldwijd? Dat is wel echt bizar 😂.
hanso zegt
Deze generatie NSX is een gruwelijke flop geweest. Als hier een VTEC V10 in had gelegen zoals het oorspronkelijke idee, dan was het een enorm succesnummer geworden. Daar ben ik van overtuigd.
rolov zegt
@hanso: nee want als ze moeten kiezen tussen een Honda en een Porsche turbo of een Ferrari dan nemen ze geen Honda . De LFA was ook geen succes .
berlinetta zegt
Toch is de LFA een auto die mij absoluut is bij gebleven en dat kan ik van deze NSX niet zeggen.
roadster zegt
De LFA was wel ook extreem duur. Nieuw duurder dan een Ferrari 599 GTO (toen de duurste nieuwe Ferrari).
PunicaOase zegt
Eigenlijk zegt deze generatie NSX me helemaal niks.. Zowat gemist dat ie bestond.. Ik zou er wel eens een goede docu van willen zien.. Iemand een tip?
JanJansen zegt
350 stuks is nog aardig ambitieus
martingtv zegt
Ik begrijp niet dat ze de Red Bull connectie niet gebruiken. Al is het alleen in naam.
hondafiel zegt
@martingtv: Misschien wil Honda niet wereldwijd geassocieerd worden met een ongezonde energiedrank ;)
utregcity zegt
Jammer. Vind hem nog steeds supergaaf. R.I.P. 🥲