Het einde voor de Europese Ford Mondeo is aangebroken. Het laatste exemplaar rolde zojuist van de band.
Soms zijn auto’s zo populair, dat je ze met een complete bevolkingsgroep kan identificeren. De Labour-premierkandidaat Tony Blair deed het met de Ford Mondeo. Om de gemiddelde, hardwerkende familieman aan te duiden, werd de term ‘Mondeo Man’ gebezigd.
Een weetje waar je verder niets aan hebt: aanvankelijk was het ‘Sierra Man’, maar toen die werd opgevolgd door de Mondeo, veranderde de naam van het electoraat van Blair mee. Mede deze benadering hielp Blair in 1997 aan de overwinning.
Opvolger Sierra
De Ford Mondeo was een auto voor de gemiddelde man, maar het was zeker niet een gemiddelde auto. In 1992 verschijnt de voorwielaangedreven auto op de markt als de opvolger van de achterwielaangedreven Ford Sierra. In tegenstelling tot wat je zou kunnen aannemen, zijn de rij-eigenschappen nu de USP van de middenklasser.
Prijs, uitrusting, ruimte: allemaal conform klasse, maar het reed uit de kunst. De naam ‘Mondeo’ komt van het feit dat de auto mondiaal populair moest zijn.
Het was een wereldauto. In de VS werd de Europese Ford Mondeo als Mercury Mystique en Ford Contour verkocht. Daar is het trouwens geen succes. Wegligging, verfijning en stuurgedrag vindt men in de VS minder belangrijk. Men vindt de auto te duur en te krap.
De faceliftversie kan er weinig tegenin brengen, maar scoort wel in Europa. Ondanks dat Ford zelf spreekt van een facelift, is bijna elk paneel anders. Alleen het dak is hetzelfde, evenals de deuren. Oh, en bij de stationwagon blijft de achterkant min of meer gelijk.
Passat-imitatie
De tweede generatie Europese Ford Mondeo komt in 2000 op de markt. Het is overduidelijk dat Ford heeft gekeken naar de Volkswagen Passat. Dit betekent een veel hoogwaardiger interieur én een zakelijk vormgegeven exterieur. Wat blijft zijn de uiterst puike rijeigenschappen.
De Ford Mondeo was niet helemaal wereldauto meer. In de VS werd de auto opgevolgd door de Ford Fusion. Een ding dat Ford niet direct op orde had: diesels. De 1.8 TDdi’s waren traag, rumoerig en niet eens zo zuinig.
Echter, de 1.8 TDCi Duratorqs die later op de markt komen zijn vlot, stil en zuinig. Het is de perfecte auto voor de midden-manager met 2,3 kinderen, Golden Retriever en een Viva-lezende eega.
In 2006 gaat dit type uitproductie. Echter, in China wordt de generatie nog tot 2009 geleverd. Van 2001 kun tot 2007 kun je deze generatie Mondeo in Taiwan bestellen als Ford Metrostar (waar men de auto ook bouwt).
Europese Ford Mondeo voor James Bond!
In 2006 verschijnt de derde generatie. Deze is ontworpen volgens de Kinetic Design-taal. Iedereen zal de auto herinneren als de huurauto van James Bond, die om onduidelijke redenen 15 seconden in beeld is. De Mondeo staat op het EUCD-platform waar ook auto’s als de Ford Galaxy en Volvo S80 op staan.
De Mondeo is mede daardoor een van de ruimere auto’s in zijn klasse. Oh ja, rijden doet ‘ie ook uit de kunst. Het verval in verkopen wordt een beetje gemaskeerd door de zuinige Econetic-versies die je in Nederland kunt rijden tegen een gunstig bijtellingstarief.
Laatste kans Europese Ford Mondeo
De vierde generatie van de Europese Ford Mondeo was een hele bevalling in 2013. De auto was nu verregaand identiek aan zijn Amerikaanse evenknie, de Ford Fusion. Weer een wereldauto dus, alhoewel de Europese versies in Valencia worden gebouwd en de Amerikaanse versies in Flat Rock, Michigan. Sinds 2013 is de eenvoudige, middenklasse sedan (en liftback of stationwagon) geen populaire variant meer.
Liever een kleinere premium crossover dan een kloeke auto. Ford probeert te pareren met het Vignale-label. Dat is de premium-Mondeo met een hoogwaardige uitstraling en zeer luxe uitrusting. Ook is er een hybride-verise met Aktinson-benzinemotor. Ondanks dat die in de praktijk erg zuinig kan zijn, komt dat er op papier niet helemaal uit.
Geen bijtellingstunters voor Ford ditmaal. Maar ook in de rest van de wereld zit men er niet op te wachten. De Mondeo Man is de Kuga Man geworden. of de Puma man als de kinderen het huis uit zijn.
De Ford Fusion gaat in 2020 al uit productie. de tijd is nu aangebroken voor de Europese Ford Mondeo. De Chinese versie (afbeelding boven) is net in productie genomen en komt niet naar Europa. Het laatste exemplaar liep in op 4 april van de band in Valencia.
Het was een sedan, in anoniem grijs. Niet opvallend, maar het zal alsnog een dijk van een auto zijn. Maar ja, hoe goed een auto is en hoe fijn deze rijdt is al lang niet meer van belang om een auto te verkopen, helaas. Gelukkig hebben we de foto’s nog.
Meer lezen? Check hier onze special van de eerste generatie Ford Focus!
Vreddy_B zegt
Mijn jeugd doorgebracht op de eerste 2 generaties. Goede herinneringen aan wel. Toch zonde dat deze hele markt aan het verdwijnen is. Waar laten al die mensen met 3 kinderen en een hond nu ineens hun spullen? Want in een Crossover gaat het niet passen.
bernoulli zegt
Octavia?
rutgerg zegt
Passat, Superb, Tiguan Allspace, Peugeot 5008, Kodiaq,…
Of gewoon in een Chevrolet Tahoe, GMC Yukon, Cadillac Escalade, BMW X7, Mercedes GLS… ruimte zat ;-)
dawwg zegt
X7 en GLS zijn toch echt wel andere prijsklasses hoor; je moet eerder aan de ID.4 of Ioniq en MX-30 denken vermoed ik …
rutgerg zegt
@dawwg: hint de knipoog…
rutgerg zegt
@dawwg: overigens grappig dat je precies mijn auto en die van mn vrouw noemt… aangezien wij 3 kids en een hond hebben 😂
rutgerg zegt
Doet mij denken aan de aflevering ‘funeral for a ford’ vd grand tour. Leuke aflevering met een bak aan geschiedenis… zonde inderdaad dat de D segmenter als auto aan het verdwijnen is. Toch altijd een mooie klasse voor de ‘accountmanager’ die net wat beter z’n best deed en zodoende in een Passat ipv een golf, een mondeo ipv focus, een Avensis ipv een corolla etc etc mocht rijden of gewoon voor gezinnen die opzoek waren naar een bak ruimte.
SanderB zegt
Erg goed artikel!
Zonde dat de Mondeo straks niet meer is. Mijn vader heeft de eerste 3 generaties gehad en ik heb de eerste 5 jaar dat ik mijn rijbewijs had dan ook vele kilometers in Mondeo’s afgelegd. Veel mooie herinneringen aan.
4de generatie ook altijd een erg fraaie auto gevonden, nooit begrepen waarom je deze zo weinig ziet.
pindakoning zegt
Ivm jeugdsentiment even marktplaats aangeslingerd voor zilveren station net voor de millenniumwisseling, maar waar zijn ze allemaal gebleven?! Ik zie er geen te koop staan
Henkie zegt
De sloop. Die mondeo’s vonden roesten erg leuk. Zelfs de 3de generatie is niet vrij van roest.
Stijnson zegt
@Henkie: Ook veel export
bernoulli zegt
Ik heb lang geleden een nieuwe MkIV Titanium X-Pack gehad. De 5-drs met 2.0 16V en handbak. Donkerblauw metallic. Man, wat was dat een heerlijke reisbak. Toen al met een groot kleurenscherm in de tellerbak,
Dash was net even wat té bling bling met al dat zilverkleurige plastic, maar verder echt een topauto.
Dutchdriftking zegt
Zoals de Duitsers zo mooi zeggen: “Das war einmal”. We gaan hem missen. En iedere keer als ik Casino Royale zie dan ga ik toch even het internet op om te zien wat een Mondeo met 5 pitter tegenwoordig doet. Marketing in films werkt dus nog steeds.
Dakhaas zegt
@dutchdriftking: hoe vaak bekijk jij een film opnieuw?
Dutchdriftking zegt
@Dakhaas: Het is een film uit 2006, dus inmiddels 16 jaar oud. In die tijd heb ik hem denk ik een keer of drie bewust gekeken. Maar het is ook zon film die iedere week op RTL7 is, en als je er langs zapt blijf je wel eens hangen ;). overigens heb ik dit bij iedere knappe auto die in een film of serie voorbij komt, altijd even checken.
rutgerg zegt
@dutchdriftking: ook bij de Pontiac Aztek als je breaking bad kijkt…
Dutchdriftking zegt
@rutgerg: Ik vind Breaking bad niet om aan te gluren, maar mocht ik het regelmatig kijken dan zou ik zeker eens kijken wat zo’n spookhuis nou kost.
jarnobakker zegt
Ik heb een 2e generatie gehad uit 2001. Was een Ghia 2.0 met automaat. Zoop als een malle en roestte als een malle bij de kitnaden. Om te rijden was het wel een heerlijke bak. Hij rijd trouwens nog steeds rond volgens de RDW
tsakkie zegt
De Sierra was, behoudens de vierwielaandrijvers, toch echt RWD.
cossiekiller zegt
@Willeme De Sierra was toch echt achterwielaangedreven. ;-)
willeme zegt
@cossiekiller: klopt helemaal. Brainfart ;-). Is inmiddels aangepast, thanks!
connexie zegt
Die chinese versie is best tof. Mustang-like achterlicht. Nice.
kevindb zegt
Wij hebben 2 jaar meegedaan met de carbagerun in een Ford Mondeo station van de eerste generatie. Was echt een perfecte carbagerunner! Heerlijk ruim, relatief betrouwbaar en kon prima mee berg op!
DeWitteCondor zegt
De 4e generatie altijd bijzonder fraai gevonden. Jammer dat je m weinig ziet.
tvr1974 zegt
T is nu wachten op de full electronic “Mondeo” station van t merk . Met die grote accu uit de Mach-e moeten ze toch een range van tegen de 6-700km kunnen realiseren.. goeie snellader Erin a la Kia en je hebt een succes voor is de NL vertegenwoordigers markt. Oh en Hondenbezitters.
jarnobakker zegt
@tvr1974: word dan waarschijnlijk weer zo’n hoog hok. Anders kunnen ze de accu niet fatsoenlijk kwijt…
tmon zegt
Want bij de model S, 3 en taycan liggen ze ook in de aanhanger?
Als ford een elektrisch auto van de grond af opnieuw tekend voor t D segment kan t gewoon een lage auto blijven.
Alleen de markt wil nu hoog. Maakt t dessign wel makkelijker.
baserace zegt
“Ondanks dat die in de praktijk erg zuinig kan zijn, komt dat er op papier niet helemaal uit…” of is het andersom ?