De BMW M2 wordt binnenkort uit de prijslijsten verwijderd. Voor Europa is het einde van de BMW M2 productie in zicht.
Het is onze stille hoop in bange dagen. In deze koude tijden geeft BMW’s compacte sportcoupe ons een warm gevoel. Het is een van de laatste auto’s die is gebouwd puur en alleen om lol mee te hebben, zonder dat ‘ie een monstervermogen kost.
Langste dagen geteld
Maar de langste dagen van de peperdure M2 zijn geteld. De 450 pk sterke M2 CS is weliswaar nu nog leverbaar, maar niet voor lang. Dat stelt het doorgaans uitstekende ingelichte BMW Blog. Voordat we met overhaaste conclusies komen dat de milieulobbyisten er een einde aan hebben gemaakt, is het op zich vrij logisch.
2014
De huidige 2 Serie is er namelijk al sinds 2014. Dat niet alleen, de 2 Serie is op zijn beurt weer gebaseerd op de 1 Serie van de vorige generatie. Ga maar eens voor de lol in een M2 zitten: je ziet dat het interieur al wat langer meegaat. Het is op zich prima voor elkaar, maar er zijn goedkopere auto’s die het beter doen op het moment.
S55 motor
Maar dat is niet het enige, ook de S55-motor komt aan zijn einde. Sterker nog, de opvolger van de S55, de S58, doet al dienst in auto’s als de BMW X3 M en Alpina B3. De M4 Cabrio is de enige andere BMW die nog met de oude S55-motor leverbaar is. Ook deze zal de herfst dus niet gaan halen. De reden heeft overigens wel met emissies te maken: de S55 voldoet niet aan de nieuwe milieuwetgeving die in de zomer ingaat. Omdat de modellen met de S55-motor op hun einde lopen, is het te kostbaar om de motoren opnieuw te homologeren. Voor Europa althans, op andere markten zullen de auto’s nog verkocht worden.
Achterwielaandrijving
Overigens hoeven we niet helemaal getreurd te zijn dat de BMW M2 productie ten einde komt. Er gaan voldoende geruchten rond dat er gewoon weer een 2 Serie Coupé met achterwielaandrijving zal komen. Ook een sportieve variant in de vorm van een M2 Coupé zal volgen. De motor zal hoogstwaarschijnlijk weer een terug-getunede M4-motor worden, waarschijnlijk met zo’n 420 pk.
Justawheelchairguy zegt
Ontzettend gaaf autootje maar het zal nooit zo’n icoon worden als een 1M Coupe.
berlinetta zegt
Waarom niet eigenlijk? Ik zie dat soort reacties wel vaker langskomen, maar wat maakt de 1M zoveel leuker/mooier/beter dan de M2?
Dutchdriftking zegt
@kp92 De 1m is natuurlijk veel korter geleverd en een veel incouranter model, maar daarom juist zo gaaf. Ondanks dat er geen échte M motor in zit is het een auto welke mij veel hebberiger maakt. De M2 is lang in productie geweest, heeft een facelift gehad en een aantal speciale uitvoeringen (die zijn altijd geld waard) dus wat minder speciaal. Maar daar het zo’n goede auto is, en de andere M-producten uit deze periode minder leuk zijn als deze, kon het wel eens een klassiekertje worden.
Neemt niet weg dat ik liever een 1M (of zelfs een E36 M3) heb dan een M2, maar dat ter zijde.
SpeedGeek zegt
De standaard M2 is ook zonder echte M motor geleverd. Alleen de M2 Competition en de M2CS hebben de S55 uit de M3/M4.
Ik vind juist de M2 gaver dan de 1M. De 1M is een bommetje op wielen qua rij eigenschappen. Maar ik kan niet om het interieur heen. Niks maakt het gigantisch saaie interieur van die periode BMW’s goed.
De M2 is alles wat de 1M ook is, maar dan nieuwer en scherper.
berlinetta zegt
Juist. De 1M vond ik fantastisch, maar de M2 is in alles net even ietsje beter. Persoonlijk vind ik hem ook een stuk mooier. Dat de M2 langer in productie is geweest, vind ik daarbij niet relevant.
SpeedGeek zegt
Mee eens. De Pagani Zonda is tenslotte ook 15 jaar in productie geweest haha.
f31bmw320d zegt
@berlinetta: ligt eraan wat je in de auto zoekt, review van Chris Harris met de 1M en M2 geeft dat ook goed aan. Voor hem was de M2 minder speels en teveel een M3/M4 light qua karakter. De 1M daarentegen was een Hooligan met een ruig randje, je kon merken dat die door autofanaten was ontwikkeld en niet door boekhouders was zo’n beetje zijn stelling :-)
berlinetta zegt
Ja ik heb ook wel vaker gelezen dat de 1M wat rauwer en speelser is, maar ook wel venijnig. Begrijp me ook niet verkeerd, ik vind de 1M een heerlijke wagen. Maar toch zou ik liever de M2 kiezen. Net wat verfijnder en moderner en beter inzetbaar voor iedere dag. Ook het interieur is een enorme stap vooruit. En ik vind hem ook vooral mooier. De 1M is een lekker dik bommetje, maar een schoonheid is het niet. Eerder een hangbuikzwijntje on steroids.
bogey zegt
Wat maakt dat de 1 M minder inzetbaar is voor iedere dag? Dat lees je wel eens, maar gaat het dan over de vering?
dalmore zegt
Een van de leukste auto’s op dit moment te koop, jammer dat hij (in NL) zo verschrikkelijk duur is
gregorius zegt
Ok, Doei. Ik zie gewoon een 1-serie interieur met wat extra stiksels en een dikke motor.
Dat was leuk in de hothatch periode. Maar om een dikke 1-serie voor 100k te moeten verkopen; dan zou ik toch meer waar voor mn geld willen.
StijnB zegt
+1 En dan dat hoge gewicht. Ik zal hem niet missen.
berlinetta zegt
Tuurlijk is het veel geld, maar dat hebben we te danken aan de overheid. Zoals ik het zie, krijg je wel een serieuze sportwagen die ook nog eens best praktisch is. Eigenlijk de ideale auto voor iedere dag.
kareljansen zegt
@berlinetta: Maar dan is een m3 toch net zo handig?
berlinetta zegt
Stukje duurder toch?
f31bmw320d zegt
@gregorius: dat geld dan evengoed voor de RS3 en A45 toch
mwti zegt
Leuke wagen maar het rijdt gewoon niet als een Porsche. Dus maar een 991.2 GTS gehaald. Zo veel beter.
sollie1984 zegt
@mwti: de M2CS valt ook niet dezelfde categorie als een GTS.
skinny058 zegt
@sollie1984: Eerder een Cayman.
daniel1975 zegt
Die geen monstervermogen kost… Ehm… ??
spiller312 zegt
Ik kan helaas mezelf een M2 niet cadeau doen, maar ben voor een Estoril blauwe M235i gegaan, deze laten tunen bij Van Beek en heb nu een 390pk/600nm genot op wielen! Leuk alternatief die net als ik geen zak met goud hebben liggen voor een ( prachtige ) M2
bmw2coupeeigenaar zegt
Gaaf hoor. 600nm is niet niks. Wat voor zomersloffen heb je eronder?
spiller312 zegt
@bmw2coupeeigenaar: thanks! Op aanraden van vd Rijt in Uden gehouden bij Bridgestone Potenza 225-245/35R18 ( op standaard velgen ). hou m zoveel mogelijk origineel wat uiterlijk betreft. Heb alleen een Eibach Pro kit gemonteerd en een setje 12/15mm spacers, waardoor de ‘stance’ op de wielen net even wat dikker is. Erg tevreden!
bmw2coupeeigenaar zegt
Subtiele wijzigingen. Ik gebruikte zelf P-zero’s. Plakken heel goed (indien het droog was haha).