Het einde voor de Audi TT is hier, want het model is niet meer leverbaar in Nederland. Of in Duitsland.
Nou, hier stond je dan vanavond. Het was spannend, maar toch ook fijn. Maar zoals bij elke wedstrijd, kan er maar één de winnaar zijn. We laten ons niet kennen, we gaan gewoon maar door. Want wie niet tegen zijn verlies kan die is maar zielig hoor…
Met dit stukje proza van de voormalige drummer van Lucifer luiden we het einde in van de Audi TT. De compacte sportcoupé van het merk is namelijk niet meer. Dat is geen verrassing, al jaren bevestigt Audi dat het binnenkort over en it is met de eens zo populaire compacte coupé en roadster.
Audi had een tijdje geleden het gamma al behoorlijk kleiner kleiner gemaakt. De TT, TTS en TT-RS zijn nu niet meer te configureren op de website van Audi. Niet alleen in Nederland, ook in Duitsland is het niet meer mogelijk. Bij onze Oosterburen wordt je doorverwezen naar de (beperkte) voorraad nieuwe auto’s.
Einde Audi TT
In Nederland zal dat nog wel een uitdaging worden om er een paar te vinden. De TT was namelijk zeer impopulair op het laatst. De afgelopen drie jaar kwamen de verkoopaantallen niet boven de 10 stuks uit!
Uiteraard is de populairste generatie de eerste generatie TT, de 8N. In de eerste twee volle verkoopjaren verkocht Audi Nederland daar meer dan 800 stuks van. Ongekend voor dat type auto. De BMW Z3 Coupé – die toen ook net op de markt kwam – kon de handen vel minder goed op elkaar krijgen. Van de 8N heeft Audi Nederland er dik 3.000 verkocht. En dan zijn er ook nog een heleboel imports.
Beter, maar niet succesvoller
De tweede generatie TT, de 8J, kwam in 2006 op de markt. Deze stond op een veel hoogwaardiger onderstel en maakte gebruik van veel meer aluminium. Stuurinrichting, wielophanging: alles stond op en hoger peil. Het eerst volle jaar, 2007, kwamen er bijna 500 stuks naar ons land. Daarna kwam het klad er een beetje in. Met de 8J was de TT voor het eerst leverbaar met en diesel, als S-model en als RS. Het mocht niet baten. Pon heeft er zo’n 1.400 van geleverd in ons land. Ruim de helft minder, dus.
In 2015 kwam de derde generatie TT, de 8S. Het was een de eerste auto’s met een Virtual Cockpit, iets dat alle auto’ tegenwoordig hebben. Om te rijden was de TT aanzienlijk serieuzer en wederom een stap voorwaarts. Ook het design was strakker dan ooit. Maar net als bij de SLK en Z3/Z4 zit men niet te wachten op strakkere rijeigenschappen.
Dat willen de journalisten en bloggers. Het kopende publiek wil een guitig uiterlijk met modale rijeigenschappen. Of een crossover. En juist dat laatste is waarschijnlijk de ondergang voor de TT geweest. De TT-rijder van vroeger rijdt nu een Q3 Sportback of SQ2. Uiteindelijk zijn er zo’n 300 exemplaren van de huidige gneratie geleverd in Nederland.
Meer lezen? Dit zijn 13 hoogtepunten uit de geschiedenis van de Audi TT!
garp zegt
Was het laatste model misschien te duur voor als tweede daily driver erbij? En te ‘goedkoop’ voor de weekend bolide die wat mag kosten (mede door jaren van ~0% rente)???
Roskampies zegt
Blijft jammer dat dit soort autos verdwijnen.
Toch eerlijk is eerlijk. Toen ik jong was had ik er het geld niet voor en wilde m graag hebben. Nu heb ik er het geld voor maar als 3e auto en niet nieuw. ? Heb geen suv ofzoiets)
karhengst zegt
Inderdaad. Zulke auto’s zijn erg tof als je nog geen kinderen hebt en in de markt bent voor iets compacts. Alleen zijn ze voor die doelgroep niet meer te betalen. Ook met een leuker leasebudget is de meerprijs ten opzichte van een A3 (want coupé en restwaarde) niet te verantwoorden.
De enigen die het zich wel kunnen veroorloven kopen voor hetzelfde geld een crossover en twee e-bikes.
dawwg zegt
De 1ste generatie TT was ‘akelig’ betaalbaar; vooral de 1.8T.
MaartenD zegt
Geinig autootje maar legende?
PunicaOase zegt
Jammer, ik vond ze per generatie steeds gaver worden en die TT-RS met 5-cil. echt een mini-R8. Als coupe nog redelijk praktisch. Heb een keer een weekendje in een 4-cil. cabrio gereden en dat beviel ook best.
Weer een originele en geinige wagen minder dus :-(
kennone zegt
Ja en nee. De Audi TT-RS is loei snel maar je voelt het niet zo. Ook heeft hij gruwelijk last van onderstuur als het iets vochtig is. Heb ook de R8 mogen sturen toen ik werkzaamwas bij Audi, maar een langzamere V8 voelt wel echt veel heftiger aan. En die auto klopt gewoon helemaal. Zou voor het geld van een nieuwe TT-RS altijd een oude R8 kopen!👌🏼
PunicaOase zegt
Oké, eerlijk gezegd heb ik beiden (helaas) nog nooit gereden. Blijkbaar is de R8 dus wel een stuk gaver. Mag ook wel qua prijsverschil ;-)
toniominestrone zegt
Ik kan mij nog goed herinneren, eind jaren negentig woonde toen een medewerker van Martin Schilder bij ons in de straat die toen kwam voorrijden in een TT, auto maakte grote indruk, was iets heel aparts.
hogelandman zegt
Ik vind een TT een leuke auto, maar geen legende. Dat zijn auto’s als Golf GTI, M3, 205 GTI, Impreza GT Turbo, Clio Williams etcetera.
willeme zegt
@hogelandman:
Als het gaat om rijdersauto’s ben ik het helemaal met je eens. Maar in design-opzicht zijn dat een beetje dikkere versies van normale huis-, tuin- en keukenauto’s. De Audi TT is qua design veel afwijkender, apare, bijzonderder en herkenbaarder.
Uiteraard kan hier jarenlang over worden gediscussieerd ;-). Maakt de hobby nog leuker!
Wiwaldi zegt
En weer verdwijnt een auto die perfect was voor stellen zonder kinderen, die vervangen wordt door – jawel – een freakin’ gezinsbak. 🥲
tborre zegt
Echt vollop genoten van de 2 tt rs die ik heb gehad. Zou het zo opnieuw doen
Wolflow zegt
Waar gaan kappers nu in rijden dan?
osmo zegt
DIe rijden al even in een Porsche 718.
jeroenm83 zegt
Sinds 1,5 jaar hebben wij hier voor erbij een blauwe TTS 8S, nog origineel Nederlands ook. Ik vind het een topding. Je kan er echt goed mee rammen, je zit laag en het ding is knalhard geveerd. En met 4,6 naar de 100 en een top van 250+ is ie ook goed rap.
Jammer dat ie verdwijnt! Een icoon is wat overdreven wellicht, maar met meer nieuwe cross-overs-hybride-bakfietsmoederauto’s wordt het verkeersbeeld ook niet bepaald verder verfraaid.
osmo zegt
Jammer, een vriend heeft ooit eentje gehad van de tweede generatie. Leuke tijden mee gehad op de autobahn in de tijd dat brandstof nog betaalbaar was :P