Honda heeft in de Verenigde Staten aangekondigd dat eind 2011 alle Honda en Acura modellen zullen zijn uitgerust met het zogeheten “Brake Priority Logic” systeem. Dit systeem zorgt er simpel gezegd voor dat wanneer de rem wordt ingetrapt, de brandstoftoevoer wordt onderbroken en de motor terugkeert naar stationaire toestand.
Op die manier kunnen ongewenste situaties worden voorkomen op het moment dat het gaspedaal onverhoopt vast komt te zitten, of wanneer iemand per ongeluk de rem en het gaspedaal tegelijkertijd intrapt.
Veel merken hebben een vergelijkbaar systeem al op één of meerdere (Amerikaanse) modellen toegepast. De overheid in de VS buigt zich momenteel over de vraag of zo’n systeem verplicht moet worden voor alle auto’s. Verschillende autobouwers, waaronder ook Mazda, hebben laten weten dit niet af te wachten en maken plannen om al hun modellen hierop aan te passen. Nissan heeft als enige het veiligheidssysteem al op al z’n Amerikaanse modellen.
Het onderwerp is met name erg hot vanwege de toestanden rond Toyota. Toyota zelf zal diverse 2011 modellen aanpassen, de Camry en Avalon beschikken reeds over zo’n systeem.
Voor de burning-rubber-fans is het te hopen dat het systeem ook uitgeschakeld kan worden, want een vette burnout maken is er anders natuurlijk niet meer bij.
p1eter zegt
Wat ik me dan afvraag, waarom wordt dit alleen op Amerikaanse modellen toegepast? Snappen die niet dat je ook dat ding ook nog in neutraal kunt zetten en de motor uit kunt zetten als er iets gebeurd of?
Mr. V8 zegt
Wat een ontzettend (imo) oninteressant nieuws word er vandaag op AB gepost zeg.. Tering.
Beetje Verward zegt
@Mr. V8:
Op zich geen belangrijk nieuws. maar voor AB gewoon weer een leuke gelegenheid om anti reclame te maken voor Toyota. Zo’n kans laat je gewoon niet liggen, toch?.
Overigens heeft de Prius geen serieus gaspedaalprobleem gehad en als je daar gas en rem tegelijk intrapt dan valt de aandrijving stil. Dus daar is die beveiliging allang standaard.
Laurens zegt
@Beetje Verward: wat een leugens weer, geen wonder dat het op de man moet: de remweg van een Prius (en overigens elke andere auto) neemt wel degelijk toe als je en gas geeft, en remt (twee benen). In de praktijk, als het gas blijft “hangen” en je remt wat slapjes (ouderdom, onkunde oid), wordt het remsysteem zo heet dat je brake fading krijgt, en behoorlijk kunt verongelukken. Met elke willekeurige auto overigens. Bij Toyota kwam het op zich bekende probleem, door de slechte kwaliteitscontrole op gaspedalen, als eerste massaal aan de orde. Pech voor ze :-)
Henkie zegt
Werkt ook lekker met left foot braking enzo… Dat systeem hoef ik niet zo persee in mijn auto te hebben.
Mr. Dj M. zegt
‘Snappen die niet dat je ook dat ding ook nog in neutraal kunt zetten en de motor uit kunt zetten als er iets gebeurd of’
Ik geloof dat het toch wel algemeen bekend was dat ze niet al te slim zijn, of willen zijn! Sowieso kan het in sommige situaties wel zo zijn dat dit natuurlijk teveel tijd zou kosten, maar dan nog zal je ook met een nog steeds gas gevende auto toch ook nog vertragen lijkt me…..
GWBoes zegt
Hoop niet dat dit gemeen goed wordt. laat ze gewoon goede gaspedalen maken en dan kunnen we tenminste hellingproeven doen zonder handrem en nog een beetje “heel and toe” werk om de koppeling te sparen.
Nickname zegt
Toen ik de Kop las werd ik al blij en dacht dat Honda eindelijk een logische manier van remlicht indicatie had bedacht….zoiets als (zacht remmen = 6 ledjes rood remlicht en bij hard remmen 20 ledjes met rood licht.)
Maar helaas… tis weer een half bakke energy besparing die miljoenen kost op te implementeren voor honda. Dat verdiemnt zich zelf wel terug in 15 jaar hoor. NOT!
Potver7 zegt
@Nickname: valt wel mee hoor, die miljoenen. Lijkt me meer een gevalletje software-aanpassing. Het duurste van de ontwikkeling ervan zal de afstelling zijn: hoe hard/lang moet je remmen voordat de gastoevoer wordt gestopt? Dat zal ook de reden zijn dat ze het niet meteen kunenn implementeren.
TJR zegt
Dat is dat zelfde kut systeem dat ook op karts zit.. kan je je blokkie niet ff lekker laten trekken, maar wordt gelijk de power afgekapt…
Ze zullen het wel nodig hebben daar
Lan_Evo zegt
Bedankt Amerikanen!
Hopelijk houden ze het ook lekker daar dan.
Pjotr zegt
No more heel-and-toe :(
Ikke_ferrari zegt
@Pjotr: Idd…
Nieuwe auto’s kopen wordt aleen maar oninteressanter gemaakt…
Ik blijf lekker m’n oude scheurbakkie rijden hoor, kan ik iig zelf bepalen of ik gas en rem tegelijk gebruik.
Domme Amerikanen… is autorijden dan echt zooooooooooooooooooo moeilijk?
Gert Nouwen zegt
Alle VAG auto’s hebben dat (helaas) al enkele jaren. Heel fijn als je een besneeuwde berg oprijdt en je komt een heel klein beetje grip tekort op 1 wiel…..
Verpest, zoals andere dat al zeiden compleet het left foot braking principe.
Beetje Verward zegt
Hoezo leugens?
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&langpair=en%7Cnl&u=http://ecomodder.com/forum/showthread.php/2nd-gen-toyota-prius-pedal-sticks-even-after-12567.html
Als je een beetje naar afdaalt in deze site (is voor jouw geen probleem) zie je een demonstratie van wat er gebeurt als je gas en rem tegelijk intrapt bij een Prius II.
Allemoal Leu’ngs zoals Boer Koekoek ooit uitriep wanneer hij weer onweerlegbaar op zijn bedrog werd gewezen. Ook Laurens zal dit weer roepen.
Laurens zegt
@Beetje Verward: “hoezo leugens”, je liegt altijd, en komt dan met bijvoorbeeld een forum of je eigen ervaringen als “bewijs” LOL
Autovisie deed een test. Weliswaar vol gas en vol remmen, in de praktijk zal de gemiddelde “Prius” rijder (overigens, mijn moeder ook) geen idee hebben wat vol remmen is, maar slechts in paniek raken omdat de auto anders reageert dan men gewend is, en daar gaan de autofabrikanten (helaas voor de liefhebbers) wat aan doen.
mylvan zegt
Dit slaat nergens op! Een auto valt al terug in idle (stationair) als je je gas loslaat. Denk maar eens aan de reclame van “de jongens van doek” met de slogan “rood? van ’t gas de poot!” En als je bij een Seat gas geeft met je rempedaal bekrachtigd gaat er echt geen druppel brandstof je motor in hoor, dan houd de computer van de auto de brandstofpomp gewoon DICHT, spreek uit ervaring!
Maar goed, nu ben ik toch wel nieuwsgierig wat een Honda motor nu doet als je remt…. NIETS anders als terugvallen naar stationiar volgens mij ;)
FuelMinded zegt
Tja, met elektrische handremmen, automaten, key-less entry, chauvinistische zwakbegaafde Amerikanen maakt dit wel noodzakelijk.
Kudo’s voor Nissan! :D
Audiracer zegt
@Mr.V8
Daar moet ik je gelijk in geven, hoe dan ook is het achteruit gegaan met AB de laatste tijd. Het nieuws is steeds minder echt nieuws, en er zitten stukken tussen die alleen maar voor het opvullen zijn…
AudiQuatro zegt
Ik zou me knap lullig voelen als amerikaan Net of je een klein kind bent!
Dennis21 zegt
en daar gaat mn launch-control :) hehe
uhm…electronica van tegenwoordig is wel beveiligd enzo hoor …als je geen gas geeft en de gasklep staat nog beetje open dan meet de auto verschil en dan heb je toch een storing en dan gaat ie in noodloop of zelfs uit.
Timmie zegt
Dit is tegelijk eenvoudig en geniaal. Dat dat nog niet eerder is geintroduceerd… Tuurlijk zijn alle merken bezig met ultragesofistikeerde dinges om hun prestige kracht bij te zetten…
poeperman zegt
@ Timmie
ik krijg het schijt van mensen die een comment geven zonder eerst de andere te lezen… Jij bent bij de uitverkorenen
Cantago zegt
Ook al geen burnouts meer? Jongens, waar blijft ons plezier???? En ik snap het stukje “brandstoftoevoer afsluiten” en “stationair lopen” niet, want om stationair te lopen heb je brandstof nodig?
HyperTeHK zegt
Dat kost toch alleen maar brandstof als je in de versnelling afremd dan drijven de wielen de motor en heb je geen verbruik.
Stationair draaien kost wel brandstof, beetje vreemd idee dit.
Heeft ook nog verlies van remkracht op de motor tot gevolg.
tarquesh zegt
Over engineering. Terug weer naar de Paard met koets. :)