
Dat ome Bernie een F1-race wil weghalen bij een circuit zien we vaker, maar dat het kennelijk ook andersom gebeurt, that’s another cook.
En toch lijkt dat precies wat er aan de hand is in Groot-Britannië. Silverstone heeft een contract met de organisatie van de Formule 1 tot en met 2026, maar als het aan de eigenaren van het circuit ligt, zou eind 2019 het contract al ontbonden kunnen worden. Dat zou kunnen middels een clausule in het contract, al moet de organisatie dan wel een knoop doorhakken voor de race dit jaar plaats vind. Volgens de actuele planning staat die race voor 9 juli op de agenda.
Zoals altijd is geld de grote boosdoener. Het 17-jarige contract stelt dat de kosten in 2010 12 miljoen pond zouden bedragen en dat deze elk jaar met 5 procent stijgen. Dat maakt dat de race dit jaar bijna 17 miljoen pond kost aan bijdrages voor Bernie’s pensioen en deze in 2026 gestegen zouden zijn tot ruim 26 miljoen pond. Nog lang niet zoveel als bijvoorbeeld Rusland betaalt (50 miljoen dollar) aldus de BBC, maar genoeg om het hele feestje niet langer winstgevend te maken.
Hoewel Engeland hofleverancier van Formule 1-kampioenen is en ze ook de afgelopen jaren met Hamilton en Button geen gebrek aan succes hebben gehad, is interesse in de sport tanende. Channel 4 zendt bijvoorbeeld slechts de helft van alle races live uit en de bezoekersaantallen van de Grand Prix laten te wensen over. Voeg daarbij dat er geen sprake is van overheidssteun voor Silverstone en je houdt rode cijfers over onder aan de streep.
Volgens Bernie is de Britse GP van groot belang en is hij inmiddels al in gesprek met een tweetal andere omlopen. Dat lijkt me een potje bluf van de kleine grote man, want eigenlijk is geen ander Brits circuit op dit moment geschikt om een Formule 1-race te houden. Aan de andere kant lijkt dit ook een slim spelletje van de eigenaren van Silverstone. F1’s nieuwe eigenaar Liberty Media heeft aangegeven haar best te zullen doen om de historische circuits in Europa te behouden op de kalender en vermoedelijk hopen de Britten dat ze in het komende half jaar het bestaande contract wat kunnen aanpassen in hun voordeel. Laten we hopen dat het lukt, samen met Monaco, Spa-Francorchamps en Monza is Silverstone een van de weinige circuits waarin ook tijdens het eerste seizoen in 1950 al werd geracet.
Bijzonder dat F1 zoveel geld vraagt dat het evenement zelfs niet 140000 fans rendabel te organiseren is.
Het is een van de mooiste en leukste Europese GP’s. Ik hoop dat hij blijft.
uhh de bezoekersaantallen van de Britse GP laten niet te wensen over. 140k op race day in 2015, 122K in 2016. De best bezochte GP in de F1.
@riddertevoet: ik heb gekeken voor tickets de laagste paar jaren maar het is eigenlijk gewoon niet te betalen. Ik vond bijna 300 euro voor de red bull tribune op de hungaroring in 2014 al het limiet
Zou doodzonde als zelfs Silverstone niet meer op de kalender staat. Prachtig, historisch circuit waar vaak leuke races worden gereden.
Brands Hatch mag van mij anders ook nog eens op het programma
@breakingpoint: ja geweldig circuit. Mijn favo in Gran Turismo. Snel en heel technisch
Ik vind het persoonlijk een van de minst boeiende circuits op de kalender. Wel een van de best bezochte GP’s.
@baklava: Toch leuke races gezien op Silverstone, vooral in de regen (2008 Massa die 5 keer spinde) en ook vorig jaar was het een leuke race waar Verstappen als 2e eindigde.
Tja, in hoeverre is het tactiek en in hoeverre willen ze echt van de F1 af? Het zou in ieder geval eeuwig zonde zijn als de F1 over 10 jaar alleen nog maar in Oost Europa en Azië wordt gereden.
Silverstone is meestal wel een vermakelijke race om te zien vooral als er wat regen bij komt kijken
Ik begrijp het wel. Een bedrag van 17 miljoen dat de komende jaren alleen maar hoger wordt, terwijl de bezoekersaantallen en kijkcijfers van de sport afnemen. Als je niet à la Rusland of Abu Dhabi geld als kraanwater hebt, is dat gewoon geen gezond businessmodel.
Ik ben dan ook een groot voorstander van een businessmodel dat uit twee delen is opgebouwd. Het eerste deel is een vaste hostingfee, die aanzienlijk lager is dan nu het geval is. Het tweede gedeelte van het bedrag komt voor uit een afgesproken percentage van de winst of omzet van de betreffende race.
Ik denk dat je met zo’n model de kosten dragelijk kunt maken voor een circuit, terwijl je als Liberty zijnde nog steeds een mooi bedrag eraan overhoudt. Bovendien: als de race het goed doet, verdient Liberty meer geld. Dit zou dan direct ook een goede drijfveer kunnen zijn voor betere samenwerking tussen Liberty en de circuits op het gebied van promotie en activiteiten rondom de race.
Als een Raceland als Engeland zelfs de interesse verliest…..
De reactie van Max Verstappen:
https://i.ytimg.com/vi/bhO1aMVLhas/hqdefault.jpg
Er zijn voldoende circuits in Engeland over voor een mooie race, wat een geouwehoer weer. In Engeland houden ze nu eenmaal van F1 racen en niet van voorgeprogrammeerde stofzuigers!. Logisch dat de aantallen toeschouwers terug lopen. Ga maar fijn naar Abudabi en soortgelijke landen met alleen poen, zonder race cultuur/historie Bernie!.
Zou zonde zijn.
@Dizono, dat Channel 4 maar de helft van de races uitzend heeft niets te maken met de populariteit maar gewoon alles met de rechten die SkyF1 heeft en de deal die Ecclestone heeft gemaakt voor free to air tv uitzendingen van eerst BBC en nu C4…..
@maartenoosterbaan: en je denk dat rechten (lees: geld) niets te maken hebben met kijkersaantallen en inkomsten uit reclame. Als de F1 in de UK écht zo populair was, dan zouden ze gewoon alle races uitzenden.
@dizono: omdat ik niet duidelijk vind wat je hiermee bedoelt, twee antwoorden:
A: jij bedoelt dat als er voldoende reclame inkomsten kwamen uit F1 omdat er genoeg gekeken wordt en dus genoeg adverteerders waren. Dan zou Channel 4 ook alle races uitzenden.
Bovenstaande is pertinent incorrect want alleen SkyF1 mag alle F1 races in de UK uitzenden, hierop hebben ze het alleenrecht. Dit was al zo vanaf het moment dat SkyF1 de rechten had verworven.
B: jij bedoelt dat als C4 voldoende inkomsten uit reclame kon halen dan hadden ze de rechten voor alle races binnen gehaald.
Ook dit is pertinent niet waar, want Sky heeft in 2012 de rechten gekregen om t/m 2018 alle races live uit te zenden. Het was voor C4 dus gewoon niet mogelijk om, nadat de Beeb er in 2015 mee ophield, alle races te gaan uitzenden.
Dus in mijn ogen zijn beide uitleggen van je argument invalide. Waarbij het volgens mij een oorzaak – gevolg relatie is, F1 zit achter een paywall sinds 2012 en is nog maar deels op Free-to-air te zien. Kortom minder mensen worden eraan blootgesteld dus je hebt minder aanwas van fans. Gooi daarop nog eens de wens van Eikelsteen om schandalige hoeveelheden Ponden te vragen voor het houden van een race en het verkrijgen van de uitzendrechten en je hebt de grootste oorzaak voor gigantische prijzen en daarmee langzamerhand afnemend publiek te pakken.
Vanaf 2019 is het trouwens exclusief op SkyF1 te zien, met een deal voor 6 jaar die bijna 1 miljard Britse Ponden gaat kosten.
De f1 wordt naar het oosten gelokt met bergen geld. Zij halen die evenementen binnen voor de prestige en niet voor de sport. Op die manier is een oer Europese sport zijn eigen graf aan het graven.
@geertvn: Niet alleen in de sport helaas … wij verkopen onze eigen cultuur en normen en waarden ook voor olie-bloedgeld …
Zal Formule E dan toch ooit groter worden omdat simpelweg de hebzucht van F1 zijn eigen onderspit delft?
F1, beetje geld lopen troggelen..
Gelijk hebben ze. Waarom steeds meer uitgeven voor dezelfde wedstrijden? Formule E in alle Europese hoofdsteden en kan de vrouw gaan shoppen terwijl manlief naar de wedstrijd gaat kijken.
Weg met Silverstone.
Een saai circuit (eigen mening).
Waarom? Er zit geen bergje in en teveel rot bochten.
Ook rij ik er virtueel en dat is omdat het moet.
Mij zie je het meeste in SPA en Indianapolis. En dan rij ik het liefste in een LaFerrari. Mon cherie.