Porsche geeft eigenaren in de Verenigde Staten niet de vrijheid met de nieuwe 911 S/T.
De laatste jaren poept Porsche er varianten op de 911 uit. Voor de reguliere productieserie, maar ook speciaaltjes. Dat begon al met de 991 en de 911R. Wat feitelijk een handgeschakelde GT3 was. Iedereen over de zeik, want gelimiteerd. Prijzen van kersverse exemplaren werden meer dan 500.000 euro waard.
911 S/T eigenaren hebben het nakijken
Tot Porsche de 991.2 GT3 Touring introduceerde. Een soort van 911R, maar zonder die gekke strepen en belangrijker: een gewoon productiemodel. Sindsdien zijn de prijzen van de 911R weer gestabiliseerd.
In de tussenliggende jaren kwam Porsche met meer bijzondere modellen, zoals de terugkeer van de Sport Classic. Recent is daar een nieuwe special bijgekomen in vorm van de 911 S/T. Een verjaardagsmodel om 60 jaar 911 te vieren. Het is oneerbiedig gezegd een 911 992 GT3 RS zonder de gekke vleugels.
Met die Porsche 911 S/T is iets bijzonders aan de hand, want kopers hebben 12 maanden lang geen zeggenschap over de auto. Dat wil zeggen, Porsche wil niet dat kopers gaan flippen met de auto. Je weet wel. Kopen voor 4 ton, een week later verkopen voor 5 ton. De Duitse autofabrikant zegt kopers secuur geselecteerd te hebben. Daarnaast mogen ze de auto 12 maanden lang niet verkopen. Van de 911 S/T worden in totaal 1.963 exemplaren gemaakt.
Het was niet eerder publiekelijk bekend dat deze clausule bij de koop van een 911 S/T voor de eigenaren zat. Dat is nu bekendgemaakt tegenover The Drive door Frank Moser, hoofd Porsche 911 en 718 modellen. De constructie is van toepassing op Amerikaanse klanten.
Porsche blijft in de VS in de eerste 12 maanden eigenaar van de auto, pas daarna zal het eigenaarschap overschreven worden. Zo kan honderd procent voorkomen worden dat de eigenaar zijn S/T doorverkoopt. Porsche Nederland woordvoerder, Tom Wouda zegt tegenover Autoblog dat er geen plannen zijn voor een dergelijke constructie in ons land. Kortom, Nederlanders die een 911 S/T kopen zijn vanaf dag één honderd procent eigenaar.
Ford GT
Het is niet de eerste keer dat een autofabrikant zo’n streek uithaalt. Ford deed het eerder met de GT. Het liep zelfs tot rechtszaken met onder andere WWE-superster John Cena.
Eigenaren die een Ford GT nieuw kochten mochten deze ook gedurende een bepaalde periode niet verkopen. Porsche doet nu iets vergelijkbaars met de 911 S/T.
Edge zegt
Ik snap waarom Porsche het doet, maar ik blijf het wel bizar vinden dat dit zomaar kan. Je huurt het ding immers niet, je koopt hem. Het ding is jouw eigendom, en wat je er daarna mee doet zou niet aan Porsche moeten zijn.
El-Loco zegt
Bijkomend voordeel is dat je een jaartje geen belasting en verzekering hebt. 😁
Stefje zegt
Dan snap je het dus toch niet. Op deze manier filter je alle autohandelaren eruit en kun je er op toezien dat ee auto daadwerkelijk naar een liefhebber gaat, liefst 1 die er ook mee gaat rijden.
Bijkomend voordeel is dat de markt niet direct overspoeld wordt met deze auto’s en hij dus ook meer waard blijft waardoor je er minder op verliest. Kijk maar bij de STO wat er gebeurd als er teveel in verkeerde handen komen. Die zakken allemaal als bakstenen momenteel. Dat wil je niet als je net 3 ton stuk geslagen hebt ex belastingen.
macchina zegt
Ik hoorde dat dit bij andere GT Porsches ook gebeurt door een kleine financiering te verplichten van 25k van met een looptijd van een jaar waar het eigendomsbewijs bij Porsche blijft. Je tekent er voor bij de order, anders krijg je de order simpelweg niet. Vraag me inmiddels af of deze vrijwillige marteling niet onderdeel is van de marketing om het nog exclusiever clubje te doen overkomen en zo schaarste te doen voelen die er eigenlijk niet is. Inmiddels zijn GT auto’s meer dan het tienvoudige qua productie aantallen dan vroeger. Ook het GT assortiment is krankzinnig groot (in 2023 al bijna 10 modellen). Zolang men de muziek blijft horen speelt men door, maar ik vraag me af wat er gebeurt wanneer de muziek stopt. Porsche doet er alles aan om speculanten het kunstje af te leren inclusief de markt verzadigen, wat hun goed recht is overigens
Dutchdriftking zegt
Ik neem aan dat zolang de auto van Porsche is je deze ook nog niet betaald, en het onderhoud ook niet voor jou is?
escort77 zegt
Ah, dan spreken we af dat je ‘m op 4-10-2024 overneemt voor 4,5 ton en ‘m het komende jaar van me huurt voor 50.000 euro.
monsieurleloure zegt
4 ton voor een plat geslagen Kever is sowieso van de zotte.
ghini zegt
Vraag aan Tom Wouda: mag Porsche Nederland wel eigen bestellingen plaatsen?
Deze maatregel is er vooral gekomen omdat dealers in Amerika zelf orders plaatsen en dan flippen met extra winst.