Het heeft veel moeite gekost, maar de eigenaar krijgt nu een buitengewoon royale schadevergoeding.
We gaan heel even terug naar 1 januari 2020. Dit was een onstuimige jaarwisseling voor Zoetermeer, want op een industrieterrein ontstond een zeer grote brand. Daarbij werden meerdere bedrijfspanden in de as gelegd. En in een van deze panden stond een Mercedes SL 600, die ook in vlammen opging.
Rechtszaak over SL 600
Waarom schrijven we hier 4 jaar later over? Nou, de eigenaar van de Mercedes SL 600 raakte verwikkeld in een rechtszaak met de verzekering. En daarin is nu een uitspraak gedaan. Het probleem was dat verzekeraar Achmea de schade niet wilde vergoeden.
Dat had wel een reden: de auto stond niet op naam van degene die de schadeclaim indiende bij Achmea. De auto stond op naam van zijn broer, die actief is als profvoetballer in Turkije. Volgens Achmea had de eigenaar ook documenten vervalst om de boel te misleiden.
Schadevergoeding
Dit is dus uitgelopen op een rechtszaak. Daarin heeft de eigenaar van de Mercedes nu aan het langste eind getrokken. Hij heeft de rechter kunnen overtuigen dat hij wel degelijk de eigenaar is van de auto, ook al stond het kenteken op naam van zijn broer. Daarom moet Achmea alsnog de schadevergoeding uitkeren, plus de proceskosten.
Dan komt nu het meest opmerkelijke gedeelte van deze rechtszaak: de hoogte van de vergoeding. Achmea moet namelijk €260.000 uitkeren, wat ze zelf hadden vastgesteld als dagwaarde. Nu weten we niet welke generatie SL 600 het betreft, maar dit model heeft nieuw überhaupt nooit 260.000 gekost. En deze auto’s schreven gewoon af als een baksteen, ook al zijn ze zeldzaam.
Wat klopt er niet…?
Dit bedrag is ook meer dan de eigenaar er destijds voor betaald heeft, want dat was €225.000. Wat alsnog extreem veel geld is voor een SL 600, ook al staat er 10 kilometer op de teller. Ergens lijkt er dus iets niet te kloppen. Óf de auto wordt verkeerd aangeduid in de rechtszaak en het betreft eigenlijk een ander model, óf de dagwaarde is compleet verkeerd ingeschat.
Via: AD
Mocht je benieuwd zijn naar de juridische details, dan kun je de uistpraak teruglezen op rechtspraak.nl
lpgbarrel zegt
Of zat er in de kofferbak een aantal kilo witgoud verstopt?!
Fernando zegt
Hele rare situatie deze zaak. Met verzekeringen altijd opletten. Als je komt als klant hebben ze altijd een glimlach maar als ze moeten vergoeden kijken ze zuur.
V8Vantage zegt
Valt wel mee als ik vanuit eigen ervaring mag spreken. Die van mij was (uiteindelijk) totaallos verklaard, en nét zes jaar oud, en ik heb gewoon de volledige auto vergoed gekregen van Allianzdirect. Keurige nazorg ook voor de bestuurder (ik reed er zelf niet in) en de bestuurder heeft alle hulp in huishouden gekregen die nodig was tijdens herstel.
Dutchdriftking zegt
Wellicht een SL600 welke na dat deze op kenteken is gezet door AMG is omgebouwd naar SL70 of SL73 AMG?
B00G1E zegt
Misschien had de eigenaar een peperdure advocaat? Ik neem aan dat Achmea ook die moet betalen?
machielvdd zegt
Klopt, maar die €260k is alleen de auto
dracae zegt
En de rente?
cossiekiller zegt
Wat mij het meest verbaast is dat een profvoetballer zoveel smaak heeft om een SL600 te hebben..
T16 zegt
Exact, SL 70 AMG kost €260.000.
JelmerS zegt
Wellicht de manier om bij een tegenvallende Mansory achtige upgrade geld terug te krijgen en de rest van de wereldbevolking te behoeden van het vreselijke aanzicht?
vetnek zegt
Gewoon verkocht als donorauto van een Pagani. Dan is 10% van de potentiele nieuwprijs niet zo heel gek ineens, haha!
alper zegt
Je bedoelt Dönerauto😉
Lambrusco zegt
Wat is zo’n R129 toch een plaatje.. zet maar op de oprit.
kareljansen zegt
Inspecteur Jansen hier. Ik zou toch even nagaan wat de banden zijn tussen het autobedrijf en deze mijnheer. Het kan uiteraard toeval zijn dat dit bedrijf in dezelfde periode failliet is verklaard, maar auto’s verkopen met handgeschreven bonnetjes aan familie die deze volledig financiert (boven de marktwaarde) is op zijn minst opmerkelijk te noemen.
kareljansen zegt
Leuk feitje, “autobedrijf” is zelfs al een aantal maanden voor de aanschaf failliet verklaard.
petroldrinker zegt
Puur omdat een bedrijf failliet gaat, houdt niet in dat de eigenaar daarvan dat dan ook is he…..
kareljansen zegt
Dat zeg ik ook niet. Dat er blijkbaar na faillissement nog een auto wordt geïmporteerd en verkocht (met een volgens de rechtbank onjuiste factuur) is opmerkelijk, meer niet.