En het kopende publiek heeft het toch voor het zeggen. Zonde, want deze zeldzame Skyline GT-R is schitterend.
Het is lastig om voor te stellen hoe de jaren ’90 waren voor de autoliefhebber. We haalden onze informatie uit tijdschriften, boeken en encyclopedieën. Heel af en toe zag je een autoprogramma op televisie, maar dat was het dan wel. Dus we konden relatief eenvoudig aan informatie komen over de Opel Kadett, Ford Granada of Volkswagen Jetta. Maar in Japan was er een wereld van bijzondere auto’s die wij nooit kregen.
Dat veranderde toen we de Best Motoring video’s ‘via via’ konden bestellen. Daar zagen we dat de Europese gevestigde orde slechts een prooi was voor de Japanners. Later werd dat beeld bevestigd door het op Best Motoring geïnspireerdere Gran Turismo.
Nu ineens wilden we geen Porsche 911, Lamborghini of Ferrari, maar een Toyota Supra, Honda NSX of de heilige graal der heilige gralen: de Nissan Skyline GT-R.
Skyline GT-R LM Limited
De R33-generatie is niet extreem opvallend van het heilige trio. Ook is deze vrij kort in productie geweest, van 1995 tot 1998. De R33 was de eerste auto die een tijd onder de 8 minuten neerzette op de Nordschleife van de Nürburgring met Dirk Schoysman aan het stuur. Enfin, voldoende over de R33.
Hoe zit het met de deze blauwe R33 op Bring a Trailer waar we nu naar kijken? Nou, dat is een Skyline GT-R V-Spec LM Limited. Een V-Spec houdt in: sportievere ophanging (10 mm lager), een actief sperdifferentieel op de achteras heeft en actieve vierwielaandrijving dat heel erg simpel ATTESA E-TS Pro-heet. Tegenwoordig heet het e-4ORCE, wat nog lastiger uit te spreken is (e-vier-orze?).
De LM Limited is een hoedtik aan de Nismo GT-R LM, een Le Mans-racer op basis van de Nissan GT-R. Succesvol was deze absoluut niet. Er zijn 188 exemplaren gemaakt van de LM Limited. Daarvan zijn er 102 een een V-Spec, zoal deze Allemaal zijn ze te herkennen aan de Champions Blue lak. Deze unieke kleur is ook echt uniek, geen andere Skyline is gespoten in deze tint. Daarnaast kregen de LM Limiteds een koolstofvezel vleugel voor de spoiler, koelsleuven voor de remmen en wat badges.
Nice from far, far from nice?
Standaard kreeg je dezelfde Enkei-wielen als de andere R33’s. Dit exemplaar doet zijn naam eer aan, want de Skyline GT-R V-Spec LM Limited is namelijk voorzien van een setje BBS LM velgen. Ondanks dat BBS van origine Duits is, is de LM een Japans wiel (gesmede BBS-jes komen uit Japan, flowformed en gegoten wielen uit Duitsland).
Dit exemplaar in kwestie lijkt van een afstandje bijzonder schitterend te zijn. Die blauwe lak en gouden wielen is natuurlijk betoverend mooie combinatie. Toch zijn de foto’s eerlijk genoeg om ook de schoonheidsfoutjes te fotograferen. Er zijn de nodige plekjes in de lak en er is wel iets van beginnende roestvorming als we de onderzijde bekijken. Maar hey, dat kan vast nog opgeknapt geworden.
Het publiek lijkt daar enigszins niet in mee te gaan. Het hoogste bod blijft namelijk steken op 61.000 dollar. Dat is omgerekend 56.745 euro. De laatste tijd zijn speciale JDM-auto’s voor krankzinnig veel geld weggegaan, maar dan moet het wel om een zeer smetteloze auto gaan. En ja, die zijn nog zeldzamer.
- Meer lezen? Check hier onze Nissan Skyline GT-R (BNR32) special!
- Nog meer lezen? Check hier onze Nissan Skyline GT-R (BCNR33) special!
- Nog veel meer lezen? Check hier de Nissan Skyline GT-R (R34) special!
brammetjedeb zegt
Ik vind de R33 GTR by far de mooiste. De R32 een mooie tweede. De R34 heeft mij persoonlijk nooit echt kunnen bekoren, verhoudingen waren wat raar.
Gulli zegt
Eens, de neus leek te groot voor de rest van de auto, waarmee de auto wellicht zijn tijd ver vooruit was als je kijkt naar het hedendaagse aanbod op de wegen.
Poulusma zegt
Precies dat! Tot op heden vind ik de R33 nog steeds de mooiste Skyline! Die o zo bejubelde R34 heeft mij ook nooit echt kunnen bekoren. Vooral die grote koplampen die er voor mijn gevoel niet echt op horen, datzelfde geldt ook voor de achterlichten.
Stefje zegt
Het bod bleef steken op 61k. Maar wat wilde de eigenaar dan minimaal hebben? 65? 80? 100? 200?
De R33 blijft toch de minst gewilde van de drie. Stuk minder tijdloos dan de 32 en 34.
Richmond zegt
staat niet in de advertentie, alleen “reserve not met”
Robert zegt
Een right hand drive auto verkopen in een land waar vrijwel álles via een drive-thru loket kan worden geregeld, lijkt me ook een grotere opgave dan de welbekende koelkast verkopen boven de poolcirkel.
rwdftw zegt
Dat is geen probleem hoor :). De reden is modellen die niet aan de eisen voldeden niet mochten worden ingevoerd in de USA. Dat mocht pas na 25 jaar. Voeg daar de status van het apparaat aan toe, het feit dat de oplage beperkt is, en alleen RHD en je hebt een hit. De importeur van het apparaat heeft echter wat foutjes gemaakt door bijvoorbeeld de onderkant te laten tectyleren. Of er bepaalde dure reparaties gedaan moeten worden is zo niet meer te beoordelen.
degrotemuis zegt
Ja, beetje jammer die bodem. Misschien valt het mee maar de roest door die laag heen doet vermoeden dat de onderkant al aardig krokant is. Zonde als dat inderdaad zo blijkt te zijn, want de R33 blijft voor mij wel de mooiste van de drie en het kleurtje staat hem erg goed.
Richmond zegt
in de jaren 90 had je veel tijdschriften en veel auto programma’s. Heilige koe, gouden koets, een programma met Michael pylarzick, pimp my ride van Veronica. Formule 1 konden we op rtl 5 kijken. Waren goede tijden
Robert zegt
Pimp my Ride was van MTV (Xzibit: Yo, dawg!!!).
Veronica bracht ons ‘De Grote Beurt’, wat eigenlijk alleen de moeite was vanwege de aanwezigheid van presentatrice Jorinde Mol. Het ‘vakwerk’ wat men in die show liet zien was op z’n best tenenkrommend. Het mocht namelijk niks kosten.
marcomanta zegt
Even langs Rick en hij is weer fabrieksnieuw.