De beste man heeft na 25 jaar nog steeds zijn auto niet teruggekregen. Schandalig!
Het is waarschijnlijk het bekendste auto-ongeluk uit de geschiedenis: de crash die prinses Diana in 1997 fataal werd. Dit jaar is dit 25 jaar geleden (morgen om precies te zijn), dus het hele gebeuren staat weer volop in de belangstelling.
Het is natuurlijk niet de belangrijkste vraag, maar wel interessant om te weten: wat is er eigenlijk met de auto gebeurd? Zoals je wellicht al wist was de auto in kwestie een W140 S-klasse. Een S 280 om precies te zijn.
De Mercedes waar prinses Diana in vervoerd werd was eigendom van een zekere meneer Musa. Hij was de baas van Etoile Limousines, die auto’s verhuurde aan het Ritz hotel. De beste man laat nu van zich horen via kwaliteitspublicatie The Mirror. Wat heeft hij te melden? Nou, hij wil zijn Mercedes terug. Volgens Musa is de auto nog altijd zijn eigendom.
Het probleem is alleen: hij heeft geen idee waar de auto (of beter gezegd: het wrak) is. De Mercedes is in ieder geval nog tot een aantal jaar geleden bewaard gebleven. In 2017 stond de auto in een container op het terrein van de Franse politie, maar dat is nu niet meer het geval.
De vraag is wat meneer Musa met de auto van plan is. Naar eigen zeggen wil hij dat de auto wordt tentoongesteld in een Amerikaans museum. De Britse koninklijke familie ziet dat natuurlijk liever niet gebeuren. Wat hen betreft wordt de Mercedes op discrete wijze vernietigd. Dat is volkomen begrijpelijk, al is dit natuurlijk ook weer voer voor complotdenkers.
Het is heel makkelijk om te denken dat Musa uit is op geld en aandacht, maar hij is misschien niet zo’n opportunistische aasgier als hij lijkt. De Fransman heeft de auto altijd al terug gewild. Het is heel goed mogelijk dat The Mirror nu weer contact met hem gezocht heeft in plaats van vice versa.
Musa heeft eerder ook al eens gezegd dat hij niet uit is op winst. Of hij de waarheid spreekt is vers twee, maar dit even ter nuance. Je kunt je wel afvragen wat voor baat hij erbij heeft dat het wrak in een museum komt, tegen de wens van de familie in.
Feit is wel dat de auto potentieel heel veel geld waard is. Eerder deze week werd de Ford Escort RS Turbo van prinses Diana verkocht voor een bedrag van €869.000. De Mercedes is in iets minder goede staat, maar heeft wel een veel grotere historische waarde. Die zou dus zomaar miljoenen waard kunnen zijn.
Bron: The Mirror
pomoek zegt
Blijkbaar was de auto niet all risk verzekerd?
wimof zegt
Dan nog blijft het wrak zijn eigendom, al zal er wel stalgeld voor betaald moeten worden, maar enkel wanneer de eigenaar voordien op de hoogte gesteld werd.
mc96 zegt
Dat is de vraag. Huidige situatie in NL: Als de auto casco verzekerd is en (techisch) total loss gaat moet je op basis van de polisvoorwaarden ook afstand doen van het wrak. Dit ter voorkoming van fraude. Hoe het destijds in FR geregeld was weet ik niet.
imaginenl zegt
Niet zo chique om dat wrak te willen tentoonstellen maar hey, het is de VS en daar hebben ze een wat raar idee van geschiedenis.
mashell zegt
Dit wrak terug willen om voor veel geld aan een museum te verpatsen is nog veel meer minder chique. En ergens ben ik bang dat juist dat is wat er achter zit.
kniesoor zegt
Het feit, dat er een spraakmakend ongeval met de oto is gebeurd betekent niet, dat die daardoor niet meer van meneer Musa is. Dat houdt in, dat :
– de oto nu zónder verdere vertraging aan meneer Musa teruggegeven moet worden O F
– degene(n), die deze MB wil(len) houden meneer Musa er een passende financiële compensatie voor moet(en) geven.
Meer opties zijn er niet, lijkt me.
mashell zegt
Dat het wrak al die jaren niet teruggegeven is toch wel een aanwijzing dat op basis van de lokale wetgeving dat mogelijk niet hoeft.
kniesoor zegt
Da’s maar de vraag. Overheden hebben in z’n algemeenheid een matige reputatie op het gebied van zich houden aan hun eigen regelgeving. Het feit, dat ze de man (voor zover ik uit de berichtgeving kan nagaan) na 10 (!) jaar nog geen compensatie hebben gegeven voor de inbeslaggenomen oto doet wat dat betreft het ‘ergste’ vermoeden.
mashell zegt
Nou, nou, niet alle overheden zijn als een Mark Rutte regering…
Maar serieus, het ongeluk met deze auto was in 1997. Na 25 jaar de auto terug willen is toch wel raar.
Ik kan me ook goed voorstellen dat het wrak in 1997 al verbeurd verklaard is, de autoverhuurder in kwestie dat ook best weet maar toch nog maar eens probeert.
joosstra zegt
Als de auto verzekerd was en total loss is, zal de verzekeringsmaatschappij de dagwaarde uitkeren aan de eigenaar. Dan is die juridisch niet langer de eigenaar van het wrak, en kan de verzekeraar beslissen wat er met het wrak gaat gebeuren.
svdv zegt
Waarschijnlijk is het wrak meer waard dan de nieuwwaarde van de auto, dus Total loss kan hij niet zijn
wimof zegt
Enkel en wanneer de eigenaar wrakafstand heeft ondertekend.
gregorius zegt
Of hij er nou recht op heeft of niet, begrijp ik niet waarom dit Diana gedoe weer onder de aandacht moet komen omdat ze 25 jaar dood is.
We hebben het over een meisje uit een familie die van zichzelf dachten dat ze beter waren dan de rest. Vervolgens wordt ze uitgehuwelijkt aan een Duitse familie die het Britse volk heeft weten te overtuigen dat zij het meest Brits zijn en daarom veel geld van de Britten moeten krijgen en titels en dergelijke.
Het meisje is 20 op het moment ze met zeer eigenaardige zoon van de koningin moet trouwen, die gozer was toen 33 en hij was 29 toen hij haar als 16 jarige leerde kennen. Dat noem ik vies.
Vervolgens werpt ze 2 kinders, waarvan de 2e misschien geen ‘Duits’ bloed heeft wat misschien maar beter is ook.
Ze snapt dat haar man niet van haar houdt; verveelt zich de bimbam en gaat maar wat ‘goede doelen’ doen, want ook al zou ze wat moeten zijn, zijn er andere lamzakken die ‘dat’ ook graag willen zijn die zeggen dat ze andere dingen niet mag doen (want dat geloof het Britse volk niet meer dat ze daadwerkelijk speciaal zijn).
Uiteindelijk is ze er echt klaar mee, en na wat andere relaties, gaat ze met de rijke zoon van een Egyptische warenhuis eigenaar; nog zo’n type die nooit een dag heeft hoeven werken.
Chauffeur crasht in een tunnel, met of zonder andere mensen in de buurt en ze is dood.
Niets meer, niets minder. Waarom is dit 25 jaar later weer in het nieuws?
ghini zegt
-edit: zou je alsjeblieft ietsje vriendelijker kunnen doen? Zo houden we het gezelliger voor iedereen. Dankjewel! –
Design_Driven zegt
Netjes dat jullie er bij zetten dat ‘kwaliteitsblad’ The Mirror de beste man gecontacteerd heeft want bij bijvoorbeeld NU werd dat er niet bijgezet met de haat reacties als gevolg.
Ergens ander las ik ook dat hij niet uitbetaald is door de verzekering omdat de auto nooit is vrijgegeven. Dat is zuur. Als de koninklijke familie niet wil dat de auto tentoongesteld wordt moeten ze hem wellicht een bod doen (is misschien ook wel gedaan?)
ghini zegt
Ik had bedacht dat de zonen van Diana miss wel die auto hebben gekocht, zodat die iig niet in andere handen komt?