5 april 2013 was een zwarte dag voor liefhebbers van de Lamborghini Miura SV, toen in Londen een zeldzaam exemplaar in rook opging. De eigenaar schuift de schuld hiervan nu in de schoenen van de werkplaats waar de auto net opgehaald was.
De Miura is misschien wel het grootste cultmodel van Lamborghini. Gedurende zijn hele levensduur werden er slechts 764 Miura’s gebouwd (ter vergelijking: van de huidige Lamborghini V12, de Aventador, gaan er per jaar meer dan 1.000 over de toonbank), dus elk exemplaar dat zwaar beschadigd raakt komt hard aan.
De eigenaar, Jon Hunt (foto onder), is een bekende van autoblog: het is de Brit wier kinderen verantwoordelijk worden gehouden voor het youtube-account TaxTheRich, en bovendien degene die onlangs met zijn gehele gevolg in 25 jaar Ferrari-historie naar Maranello reed om zijn LaFerrari op te halen.
Hunt bracht de Miura begin december 2012 naar Londen voor een beurtje, 4 maanden later haalde zijn zoon de auto weer op. Nog geen kilometer na het verlaten van de garage ging het mis, ontstond er vuur in de motorruimte, en brandde de auto volledig uit. Het duurde kennelijk eventjes om de aanklacht te formuleren, maar nu, 19 maanden later, legt Hunt formeel een claim neer bij H.R. Owen, een bekende naam in de Britse luxewagens.
Het installeren van foutieve bougies zou hebben geleid tot het verlies van de auto, dus of Owen eventjes 700.000 GBP (9 euroton) wil aftikken. Wij citeren de aanklacht:
“The spark plugs fitted worked at too high a temperature and created the risk of fire.
The fire was caused by the ignition of fuel. Such ignition could not have taken place unless the fuel system was not intact or the spark plugs were not properly adjusted or fitted.
Both of these matters could have been avoided by a competent service of the vehicle.”
Eigenlijk bedraagt de geraamde schade 900.000 GBP, maar alleen het uitgebrande karkas zou nog 200.000 GBP waard zijn, dus dat wordt van de claim gehaald. Heel schappelijk van Hunt, wiens vermogen dankzij een succesvolle carrière als stenenschuiver op iets meer dan 1 miljard GBP geschat wordt. Overigens plust de claim nog wel wat pondjes aan ‘geleden schade’, zoals loss of enjoyment. (via Telegraph.co.uk)
Niet de eerste claim
Dikke claims bij kapotte supercars zijn niet zeldzaam. Een Britse Porsche 917-eigenaar stelde een journalist ooit aansprakelijk voor het slopen van zijn raceklassieker, en niet zonder succes. De rechter oordeelde uiteindeijk tegen de journalist, Mark Hales.
jrk68 zegt
Tja, hoe mooi ook, de Miura was van nature al licht ontvlambaar en daarmee de eerste moderne supercar….
Hij was z’n tijd op meerdere vlakken ver vooruit….
C63 zegt
En terecht. Teveel pannekoeken op deze wereld die als zogenaamde professionals werken.
roppp zegt
@c63: ik geloof dat HR Owens toch wel een gevestigde naam is op het gebied van exclusieve auto’s
moondustfocus zegt
Binnen een kilometer is idd een beetje erg snel, beun de haas heeft dan zeker wat uit te leggen.
sabrerator zegt
@moondustfocus:
De firma H.R. Owen is nou niet bepaald te betitelen als “beunhaas”. Het is een van de meest vooraanstaande dealerbedrijven in het VK. Dealer van o.a. Bentley en Rolls Royce en al heel erg lang in die business.
Maar als dit inderdaad een gevolg is van een fout tijdens onderhoud hebben ze wel wat uit te leggen.
jorden zegt
Menselijk foutje lijkt mij.
granlusso zegt
Lijkt me moeilijk om hard te maken. En als dat is gelukt, zou ik niet weten hoe een rechter daar mee omgaat? Zijn dit soort garages (dus die dit soort auto’s in onderhoud heeft) verzekerd voor kwesties als deze?
stephanotis zegt
@granlusso: En als dat is gelukt, dan kun je in NL alle schade die je ondervindt als gevolg van een verkeerd gemaakte reparatie vergoed krijgen. De rechter laat het aan de Geschillencommissie Voertuigen.
Design_Driven zegt
@stephanotis: maar het is niet in NL, hier in het VK gaat dat iets anders.
Design_Driven zegt
@granlusso: wat is er moeilijk aan. Fijn is dat die auto vlam gevat heeft en het is te bewijzen dat er de verkeerde bougies in zitten. De garage wordt geacht dat te weten zal de rechter oordelen denk ik. Kat in bakkie vermoed ik.
jrk68 zegt
@sketcher:
Nu heb ik geen verstand van het Engelse rechtssysteem, maar moet er geen causaal verband zijn tussen de verkeerde bougies en de daadwerkelijke brand?
De aanname dat het mogelijk veroorzaakt zou kunnen zijn door het gebruik van verkeerde bougies lijkt mij wat vergezocht bij een auto die berucht is om zijn vermogen tot spontane zelfontbranding?
Vragen die ik zo 1,2,3 niet beantwoord zie in dit artikel.
almera-ga16det zegt
@jrk68: Precies, en dan nog als de verkeerde bougies en/of afstelling gehanteerd zijn, zou die enkel beroerd of niet lopen. Maarja eerst de bougie schacht schoonspuiten met remmenreiniger doet wonderen in de wereld van de pyromaan.
granlusso zegt
@sketcher: Begrijp ik, maar ik weet niet hoe snel zo’n rechter zal toewijzen dat de garagehouder meteen bijna een miljoen moet aftikken.
jaapiyo zegt
Lijkt me geen onterechte claim op zichzelf. Je zou als miljardair echter wel ook een keer je een beetje gracieus op kunnen stellen en je verlies kunnen nemen maar ach, met die instelling wordt je misschien ook nooit miljardair. Toch vind ik in dat licht de claims voor gederfde levensvreugde een beetje kleinzielig.
jrk68 zegt
@jaapiyo:
Miljardair wordt je niet door gracieus je verlies te nemen….
KUYL zegt
@jrk68: Daar kennen we er meer van:
http://www.autoblog.nl/nieuws/hans-melchers-trekt-pon-door-de-drek-wegens-kapotte-bentleys-66036
norge zegt
Auto die afbrandt nadat je hem ophaalt bij de werkplaats…..Lijkt me niet moeilijk..
moveyourmind zegt
@norge: Maar één conclusie mogelijk: fire the mechanic.
almera-ga16det zegt
@moveyourmind: haha hoezo, reed hij dan?
desjonnies zegt
Dit lijkt mij vrij kansloos.
Punt 1 zoals @jrk68 terecht stelt, is een Miura een nogal brandgevoelig voertuig en zijn er nogal een aantal exemplaren uitgebrand.
Punt 2 is – als ik het goed begrijp- een constructie fout of zwakte aanwezig onder de motorkap waardoor benzinedampen slecht of nietk unnen ontsnappen.
Punt 3 Een Miura is een onderontwikkeld, kwalitatief slecht gebouwd product; dat waren de aller eerste gloednieuwe Miura’s al en, door de tand des tijds aangeknaagd, zal dat voor een ouder niet voor 100% gepamperd en door één van de drie nog levende Miura experts (geintje!) leiden tot een mooi gevormd stuk onbetrouwbaar en bovendien nogal brandbaar stuk vreten!
Punt 4 Iedere petrol head weet dat een Miura gauw fikt en en de fik vliegt, wie herinnert zich die rode Miura nog die in Duitsland op een parkeerplaats in de fik vloog en gelukkig door een gehaktstaven-etende-porno kijkende vrachtwagen chauffeur werd geblust, als je miljardair bent en je hebt zo’n kreng van een Miura , dan laat je er dood gewoon een blusinstallatie in monteren.
Punt 5 : Koop nooit een MIura, al ben je nog zo stervensrijk !
Er is niet in te zitten als je langer dan 1 meter 65 bent, het rijdt niet, het remt helemaal niet boven de 180 wil het kreng van voren liften en heb je altijd een oprijwagen nodig om achter je aan te rijden. Koop een Lancia Stratos !
Maar ow ow ow , wat een mooie wagen om te zien!
KUYL zegt
@desjonnies: Zo ver ik weet kwam het dat Miura`s affikten doordat de carburateurs nog wel eens wat wilden “druipen/spetteren” op de bougies. Maar de verkeerde bougies er in draaien zou dan nog niet de oorzaak zijn van het ontbranden. Dat gebeurde immers ook met de standaard geleverde bougies al.
Vervelend voor Lamborghini destijds was dat veelal mannen op leeftijd zich een Miura konden veroorloven. En laten die nou net niet zo soepel zijn om zichzelf uit een brandende Miura te wringen door zaken die je ook al aangeeft.
Dan nog een punt ter aanvulling, het feit dat zijn zoon de auto ophaalde en die ook nog eens verantwoordelijk is voor de Taxthe rich filmpjes spreekt ook niet echt in je voordeel. Al is dat natuurlijk wel een aanname op z`n Albert Verlinde`s.
desjonnies zegt
Told you so :
Owners cope with the situation by being aware of the weak points of the Miura and acting accordingly. Those without a split sump engine will find themselves shifting slowly and deliberately to avoid getting pieces of the transmission involved with the engine. This isn’t easy as the shift linkage in the Miura is long, discouraging speed shifting. A lack of fuel system venting could cause an engine bay fire or even a phenomenon known as “hydraulicing”. An owner should be aware of the situation and see to it that a fix in the form of a pressurized fuel return line has been implemented. The electrical system gremlins are many.