We borduren nog even voort op het thema ‘betrouwbaarheid’. Uit de top 5 van betrouwbare auto’s komt naar voren dat dieselen met een Fiat Idea niet altijd soepel verloopt. En ik heb bij het zien van deze foto van de Fiat Doblo sterk het vermoeden dat deze eigenaar er met zijn Doblo niet bepaald anders over denkt.
Hoewel het van een afstandje lijkt alsof de Fiat gebruikt is voor commerciële doeleinden, zien we zowel op de zijkant als op de achterkant van de Doblo (uit maart 2007) toch echt behoorlijk persoonlijke frustaties staan.
“This FIAT is very unreliable, 2 new clutches, 2 new flywheels, 2 new master cylinders, 2 new servos, Since new, Nothing but aggro.”
Een en ander lijkt niet helemaal soepel door de dealer te zijn opgelost. Overigens is Fiat niet het enige slachtoffer van dit soort bashing. Zo herinner ik mij nog Duitse taxi’s waarop stond: “nimmer eine E-klasse mehr”. En ook de Fransen zijn al meer dan eens het doelwit geweest.
Hoewel één auto uiteraard totaal niet representatief is voor alle auto’s van de Fiat Group, luidt mijn theorie als volgt. Italianen zijn behoorlijk gesteld op uiterlijk / mode. Als zij dan een hondslelijke minder fraaie auto als een Idea of Doblo moeten produceren, zijn de productiemedewerkers niet geheel enthousiast tijdens het productieproces. Dit vertaalt zich terug in minder betrouwbare auto’s. Capice?
U kunt dus met een gerust hart nog een Fiat 500 of Grande Punto bestellen…
(bron: noisydecentgraphics, via: autoblog.com)
jo zegt
ik heb fiat nooit vertrouwd
robbie zegt
Echt dikke Bu!! $hit!
Een Doblo is fucking tof! Je kan ze PiMpeN! En ze zijn goed in het vernederen van Ferrari’s! Wat wil je nog meer?
Oh ja, 200+ km/u is geen enkel probleem voor zo’n toffe Doblo!
Us zegt
Tis geen gelul. Italiaanse auto’s zijn minder in kwaliteit of op zijn minst technisch minder doordacht dan bijvoorbeeld Japanse auto’s.
Peter Bos zegt
Veel praktischer dan een Dobló wordt het niet. Ik vind het een geweldige auto.
3 kinderen en een tweeling kinderwagen plus toebehoren. De kinderwagen hoef ik niet eens in te klappen.
Probeer dat eens met een uberduitser of ferarri.
Kost ook nog eens next to nothing. Petje af voor de Dobló
Peter zegt
Zo heb ik een keer op een 2001/2002 Renault Laguna dikke letters op de achterruit ‘Nooit meer een Renault’ (wat best begrijpelijk is voor de Laguna’s, vooral uit 2001/2002…), hij had er zefs een www-adres bij staan…
Google eens op ‘nooit meer een Renault’ …….
Jan zegt
@ Peter Bos:
wat een vergelijking man. Dadelijk ga je nog over vliegtuigen beginnen of zo…
GWBoes zegt
Lijkt me een kwestie van een luie dealer.
alle onderdelen die zijn vervangen horen bij de koppeling, dan zal wel elke keer het makkelijkste zijn vervangen zonder naar de echte oorzaak te zoeken.
PAN zegt
Ze zijn ietsjes slijtgevoeliger op hogere km standen, maar de aanschaf prijs is dan ook ietsjes lager dat je wel wat kan hebben. Zelf heb ik van het fiat concern niet gekke dingen meegemaakt. ( Fiat Tipo/ Bravo en Punto (bij 220 nieuwe koppeling), AR 156 en 145 ). Het geen waar ik wel veel last van heb is lampen vervangen.
Jan Rap zegt
Je kan echt beter geen Grande Punto bestellen. Ik ken meerder mensen die er een gehad hebben en die waren allemaal echt kut. De lichten gaan om de haverklap stuk, de versnellingsbak, het dashbordkastje dondert er spontaan uit als je over een drempel rijdt.
Erg leuk een auto die er soepel uitziet, maar als de assen versplinteren als je een wind laat, kan je toch gewoon beter een fatsoenlijke auto kopen. Tenzij je een domme Nederlander bent die zich druk maakt over imago. ;)
sebastianchubasco zegt
“Erg leuk een auto die er soepel uitziet, maar als de assen versplinteren als je een wind laat, kan je toch gewoon beter een fatsoenlijke auto kopen.”
wat een b’88lssh”t weer… ga lekker je pappa en mamma ergeren ipv onzin te ventileren… of blader lekker verder in je autokampioen…
Maarten G zegt
Dat moet je nou eenmaal weten als je een auto uit Frankrijk of zuidelijker gelegen landen koopt. Ik weet het. En ik hou van auto’s uit Frankrijk of zuidelijker. Als je geen problemen wil moet je een emotieloze doch degelijke Duitser aanschaffen.
Doewap zegt
Toch heeft de eigenaar twee foto’s van onberispelijke Doblo’s op zijn website:
http://www.essexbuilding.co.uk/
johnnyt-jet zegt
Jan Rap , mag ik je vertellen dat de GP in 2006 een score had van 1.4 van de duitse ADAC , veel hoger kan niet . Dit is dezelfde score als de BMW 1-serie en de Audi a4 .
Onzin vertel je maar bij het eertsvolgende cafe bezoek. Dit is een auto forum/ blog.
V8 Vantage zegt
Fiats zijn niet zo onbetrouwbaar als de gemiddelde Nederlander denkt, die denkt namelijk nog steeds dat ze bovengemiddeld roesten, net zoals Alfa’s en Lancia’s.
Mijn ma heeft een Panda uit 2004 en er is nog nooit wat aan geweest en daarnaast is het onderhoud ook niet duur. Ik denk dat het huidige gamma van Fiat prima auto’s zijn, al heb je af en toe een rotte appel er tussen zitten. Maar dat komt bij zoveel merken voor.
johnnyt-jet zegt
Jaarlijks onderzoekt het Duitse ADAC[1] de betrouwbaarheid van auto’s in Duitsland en meet het aantal pechgevallen. In 2006 hebben de Fiat Ducato, de Panda en de Grande Punto bewezen zeer betrouwbaar te zijn.
Mede dankzij het beleid van Fiat’s CEO Sergio Marchionne, waarbij betrouwbaarheid en kwaliteit van de Fiat modellen voorop staat, is niet alleen een sterk opwaarts kwaliteitsniveau waarneembaar in het ADAC-onderzoek, maar tevens bewijzen de Fiat Ducato, de Panda en Grande Punto zeer betrouwbaar te zijn.
n de ‘ADAC Pannenstatistik 2006’ gaat het om een zo laag mogelijke score. De Fiat Panda behaalde een minimale score van 5.6. De Fiat Ducato is met een score van 3.3 heer en meester in zijn categorie en eindigt in 2006 ver boven bijvoorbeeld de Mercedes Vito/Viano en de Volkswagen T5. In de categorie ‘kleine modellen’, waar de Grande Punto ingedeeld is, behoort de Fiat Grande Punto tot de absolute top. De Punto behaalde een score van slechts 1.6! Ter vergelijking: de BMW 1 serie en de Audi A3 scoren hetzelfde. De Toyota Yaris en corolla, wat toch eigenlijk wel als standaard geld voor betrouwbaarheid, scoren 8 resp 7.5
Naast een veilige auto (de maximale 5 sterren in de Euro NCAP crashtest) en een fraai design, bewijst de Fiat Punto tevens zeer betrouwbaar te zijn
Tombnolz zegt
Ik denk toch ook dat het gewoon een rotslecht exemplaar betreft. Kan wel goed begrijpen dat de eigenaar het spuugzat is en het iedereen wil laten weten.
Ik heb een kennis die een Punto had met slechts 40.000 km op de teller en die gewoon volledig op was. Voor mij is zulks volledig onaanvaardbaar.
Alfa Corse zegt
Björn Borgmoer zegt
Ach, pak uit een willekeurige Autoweek de “Tegeng@s” rubriek, en er staat altijd wel een ingezonden brief in over dealers die hun afspraken niet nakomen, of niet aan de coulanceregeling willen voldoen. Ook maandag-ochtend-modellen staan er met enige regelmaat in.
Het is altijd een ander merk dat er bij staat. Alleen Volkswagen lijkt in enige regelmaat terug te keren, maar dat lijkt mij weer inherent aan het aantal Volkswagens dat in dit land wordt verkocht.
Dat je een matig gebouwd exemplaar te pakken hebt, dat kan iedereen overkomen. Het klinkt misschien cliché, maar ik heb het zelf met genoeg andere dingen al meegemaakt, waaronder mijn laptop. Die bleek direct na aankoop al naar de pleuris te zijn.
Er is geen fabrikant die nooit rotte appels produceert. Als je dat wil uitsluiten, dan moet je ze niet (deels) door mensen in elkaar laten zetten. Er is namelijk geen mens op deze aardkloot die nog nooit een fout heeft gemaakt.
@ Jan Rap:
Bedant Jan, dankzij mensen zoals jij kan ik binnenkort een tweedehands GP voor een prikkie op de tikken. Ga zo door (met onzin verspreiden)!
johnnyt-jet zegt
Sorry voor mijn berichtgeving , gaat de prijs weer omhoog ;)
Arie zegt
iedereen is zeker vergeten dat FIAT wel comonrail uitgevonden heeft:D dat het merk zelf wat mindere kwaliteiten heeft dat moeten we dan maar vergeten.
Dennis zegt
@ Maarten,
Geen problemen met een duitser? Ik heb 2 A6-en achter elkaar gehad ….ik kon ze wel in de fik steken. Wat viel Audi mij tegen. Een duitser kwalitatief…keep on dreaming.
Maar alle gekheid op een stokje. Elk merk heeft er wel een paar kloteauto’s tussen zitten. Verhalen genoeg te vinden over BMW of Mercedes of de italiaanse en franse en japanse merken.
Ik heb nu met veel plezier mijn 2e Citroen C6 2.7 Hdi en ik moet zeggen dat ik er tot nu toe nooit wat aan heb gehad.
ik denk niet dat er nog echt slechte auto’s worden gemaakt maar de ‘duitse kwaliteit’ is voor mij al een poosje een achterhaald verhaal.
Jan Rap zegt
De grap is wel dat mensen die bv Fiat rijden zich minder lijken te storen aan wat zij omschrijven als ‘kleine mankementen’.
Bijna al mijn collega’s rijden Alfa of Fiat, met name omdat de directeur dat toevallig tof vindt.
En bijna allemaal zeggen ze dat het bij de emotie hoort dat een auto af en toe toevallig kapot gaat. Dat het altijd weer een verrassing is of de twee jaar oude auto het gaat redden uit Zuid-Frankrijk.
Het zou wel heel toevallig zijn als mijn collega’s allemaal de rotte appelen uit het Fiat-concern hebben.
Ik heb gewoon liever een auto waar helemaal niets aan kapot gaat.
Ik kan me ergens nog voorstellen dat je zegt dat je die auto’s mooier vindt, maar zeg niet dat de kwaliteit prima in orde is. Dat is helaas niet zo.
johnnyt-jet zegt
Autobild houdt al jaren een 100.000 km test , waarbij de panda (nagenoeg geen mankementen) en de latere Alfa”s boven in de ranglijst te vinden zijn.
VAG producten zijn helemaal onderin te vinden met als laatste dieptepunt de Passat . Een product die hierom werd afgeraden te kopen volgens Autobild (die lang geacht werd een vw blad te zijn) ……
Jan, je bent OF op de hoogte in autowereld OF je schreeuwt maar wat . Je mag zelf kiezen.
Potver7 zegt
Fiasco Italiano Automobili Trammelanti…
lincoln zegt
ze komen trouwens uit de Turkse fabriek rollen .. komt geen Italiaan aan te pas ..
zal wel een maandag morgen auto zijn .. of een lompe bestuurder ..
Jan Rap zegt
Of ik baseer me volledig op ervaringen die ik van collega’s en vrienden hoor.
Grappig dat iedereen zo furieus reageert. Het lijkt me toch logisch dat ik er niet op uit ben om zonder reden Fiat oid af te zeiken.
sebastianchubasco zegt
@jan rap
je bent een papagaai en je hebt een hekel aan je baas. maar dan hoef je nog niet op italiaanse auto’s af te geven…
ATF zegt
Dat is de eerst fiat die niet betrouwbaar is.
Björn Borgmoer zegt
@johnnyt-jet:
Ssshhhhttt!! Nu doe je het alweer! Hahaha! ;-)
@ Jan Rap: “Dat het altijd weer een verrassing is of de twee jaar oude auto het gaat redden uit Zuid-Frankrijk.”
Ik ben, sinds ik bij mijn moeder in haar buik zat, al 21 jaar lang in een Fiat vervoerd naar Italië en/of Frankrijk. En geen enkele keer hebben we daar ons zorgen om gemaakt, of problemen mee gehad. Is dat een uitzondering?
En, als ik via jouw gedachtegang ga beredeneren, dan hebben Italiaanse auto’s nooit problemen. Immers, mijn hele familie rijdt Italiaans, en die hebben allemaal nog nooit problemen gehad met hun auto.
“Ik kan me ergens nog voorstellen dat je zegt dat je die auto’s mooier vindt, maar zeg niet dat de kwaliteit prima in orde is. Dat is helaas niet zo.”
Nee inderdaad, al die italiaanse auto’s zijn roestbakken met pizzabodems die bij het geringste spatje regen uit elkaar denderen van ellende.
Ik heb ook negen levens, want van mijn eerste Fiat ontplofte de motor toen ik hem wilde starten bij de supermarkt. Bij mij tweede Fiat vloog het voorwiel er af op de snelweg, waarna ik zeven keer over de kop ben gevlogen. Mijn derde Fiat vloog spontaan in de fik, want bij Fiat stoppen ze alle electra onbeschermd in de benzinetank. Dat weet iedereen, en dat is gewoon zo.
Bertus zegt
@Björn: :-D
Deze meneer met de fiat heeft problemen met de koppeling/vliegwiel/drukgroep. Er kan iets mis zijn met de opbouw van de aandrijflijn waardoor de boel steeds stuk gaat, of misschien kan deze meneer gewoon niet koppelen, dat kan natuurlijk ook.
Een Doblo is een enorm lelijk hok, maar volgens alle onderzoeken enorm betrouwbaar, al denken Jan Rap en zijn maat daar blijkbaar anders over.
Björn Borgmoer zegt
@ Bertus:
Ach ja, ik had even last van een ‘uitspatting’. Maar goed, ik verklaar Jan Rap niet voor gek, ieder zo zijn eigen mening.
Ik blijf er echter bij dat Fiat echt zo slecht nog niet is vandaag de dag.
Alfa Corse zegt
“Ik heb gewoon liever een auto waar helemaal niets aan kapot gaat.”
Jan Rap heeft waarschijnlijk helemaal geen auto. Wat belachelijk…
Maar het is woensdagmiddag dus de kinderen zijn eerder uit school.
benjamin zegt
@ bijna iedereen: inderdaad!! Rijd al 20.000 km zorgeloos rond in een grande punto! Op en neer naar zuid frankrijk, continu 160+, ook geen enkel probleem. Dus die verbalen over slechte kwaliteit zijn gewoon BS!
Heinrich zegt
Ik heb een stilo abarth en geloof me, fiat’s zijn zeer onbetrouwbaar!
johnnyt-jet zegt
ga naar ome Dirk en rij eens een geruime tijd met een nieuwe. De T-Ford had ook zo zijn problemen ( wat ook al weer ..?).
GWBoes zegt
@ heinrich:
correctie: jouw fiat is onbetrouwbaar.
Het is helaas wel zo dat stilo’s een beetje de laguna’s van fiat zijn, ze hebben gewoon teveel snufjes erin proberen te zetten. Gelukkig is fiat daar zelf ook achter gekomen en hebben ze bepaalde dingen geschrapt (radar gestuurde cruise control, keyless go(pas in de laatste serie gekomen)) en zijn de latere modellen een stuk minder storingsgevoelig.
Rob zegt
@Evo: Leuke theorie maar ik heb twee jaar in een Fiat Stilo Abarth gereden, nieuw gekocht en je wilt niet weten wat een berg ellende ik heb meegemaakt met dat ding. Minstens vijf keer met pech langs de weg en continue computerproblemen. Het toppunt was dat ik tijdens nieuwjaarsnacht langs de snelweg stond met pech en daardoor het hele feest gemist heb! )-:
Rick dos zegt
@alle mensen die Italiaanse auto’s afzeiken.
Doe eens even niet meer! Het is duidelijk dat jullie niet weten waar jullie over praten! Want de fans van Italiaanse auto’s zeggen dat dat zo is.
Objectiever dan dat kun je het natuurlijk niet krijgen…
RobTWo zegt
@ Tombnolz: ik vind het ook absoluut onaanvaardbaar dat die kennis van jou een auto in 40.000 km helemaal op rijdt. Is hij soms autojournalist?
RobTWo zegt
@ Rick Dos: nooit geweten dat jij zo objectief was…
Vincenzo zegt
Laat NL eerst zelf eens een auto bouwen stelletje klompenlopers….of komen jullie zeker weer aanzetten met Spyker? Whahaah laat me niet lachen.
Koop dan een NL product als jullie alleen maar zeiken…..ohhnee dat kan niet. Lopen dan maar?
johnnyt-jet zegt
Het is nu eenmaal statistisch bewezen dat niet-italo rijders meer problemen met hun auto hebben dan italo rijders.
Rick dos zegt
@RobTWo
Doe je voordeel ermee zou ik zeggen…
gvr zegt
wanneer gaan we nog eens duitse auto’s afzeiken?
H zegt
Als je op de beurs speelt weet je dat het fout kan gaan en dat is pech. Als je een Italiaan koopt weet je … idem…
H zegt
Duitse auto’s, die zijn ronduit saai.
johnnyt-jet zegt
H, je maakt een vergissing , een duitser haalt de 100.000 km niet eens , staat hierboven.
ELB zegt
@ Heinrich
Sjeez, dan noem je ook wat.
Volgens mij moet je oppassen met dat soort “reclame”. Als de dealer of importeur dat ziet kunnen ze dr een leuk zaakje van maken.
johnnyt-jet zegt
Na de Polo en Touran opnieuw een duurtest debacle voor Volkswagen’. Dat is de conclusie van het vorige week door het Duitse magazine Autobild gepubliceerde eindverslag van een 100.000 kilometer omvattend verblijf van de Passat Variant 2.0 TDI bij de testredactie. In het betrouwbaarheidsoverzicht van Autobild, dat 32 modellen omvat, eindigt de Passat op de 28e plaats. Twee van de slechter scorende modellen zijn ook van Volkswagen: de Polo en de Touran, de laatste eveneens met 2.0 TDI dieselmotor. Alleen de Citroën C8 en de Peugeot 307 voorkomen dat Volkswagen het complete abonnement op de meest onbetrouwbare auto’s had. Maar wie ook maar een beetje op de hoogte is van het wel en wee van automodellen, weet dat zoiets schrale troost is aangezien (ook) de C8 en de 307 bovengemiddeld storinggevoelig zijn en daarmee voor occasionkopers een afrader zijn.
Dat een forse middenklasser niet onbetrouwbaar hoeft te zijn, bewijst de Mazda6, die in het overzicht van Autobild helemaal bovenaan staat en waarvan eigenaren amper een kans op panne hebben. En als het perse Duits moet zijn, dan kan de koper beter terecht bij de BMW 3-serie (3e plaats), de Ford Mondeo 1.8 of de Opel Vectra 2.2 (beiden delen de 7e plaats). Zelfs de vermaledijde Renault Laguna is volgens Autobild betrouwbaarder, iets wat overigens bevestigd wordt door andere automedia. Dit model krijgt van de Duitsers 33 ‘onbetrouwbaarheidspunten’ versus 41 voor de Passat. Als rapportcijfer krijgt de duurtest wagen niet meer dan een 2.
.
Niet alleen de elektronica doen de Volkswagen vaak bij de dealer belanden (in de testperiode waren er 9 ongeplande bezoeken), ook de motor zelf en de DSG transmissie geeft problemen. De automaat heeft vooral kuren bij vorst; dan kan slechts met moeite en naar meerdere pogingen de achteruitversnelling worden ingeschakeld. Andere storingen deden zich voor aan de passagiersairbag, de cruisecontrole en het uitlaatgasreiniging systeem. De automatische airconditioning bleek niet op zijn taak berekend. “De Passat hing vaker aan de diagnose apparatuur van de Volkswagen dealer dan een alcoholist aan de drankfles”, zo merkt Autobild schertsend op.
In plaats van een auto om mee te pronken bleek de Passat zo eerder een last dan een lust voor de redactie. Men was er dan ook niet rouwig om dat na 100.000 kilometer de sleutels weer ingeleverd mochten worden. Voor Volkswagen een beschamend resultaat, vooral omdat de Polo en de Touran het nog slechter deden. Het merk moet zich maar eens goed bezinnen of dit nou de goede manier is om Toyota te verslaan. Tot die tijd is het zeker voor occasionrijders verstandig om eens goed na te denken of de keuze voor een Volkswagen nou wel zo verstandig is. Uit de ervaringen van Autobild blijkt dat alle geteste modellen van dit merk bovengemiddeld onbetrouwbaar zijn, de inmiddels gesaneerde Lupo (‘wat er niet op zit, kan ook niet stuk’) en de bedrijfswagen Transporter Multivan uitgezonderd.
Tot slot nog dit: zoals u eerder hebt kunnen lezen op Autointernationaal.nl , vrijt de ANWB graag met Volkswagen. Zo kan je bij de aanschaf van een Golf Plus in de winkels van deze consumentenorganisatie een TomTom ter waarde van 200 euro afhalen. Leuk (tenzij je als ANWB lid een andere merk auto rijdt, want dan financier je indirect deze actie), maar de club zou eens goed na moeten denken of zij als A-merk wel geassocieerd wil worden met een fabrikant die zulke gebrekkige producten levert. Dit kan nooit goed zijn voor je eigen imago. Als Autointernationaal.nl het denkniveau van Rita Verdonk zou hebben, dan zou je haast denken dat er sprake is van een complot: hoe meer de ANWB de aanschaf van een Volkswagen promoot, des te meer modellen van dit merk op de weg verschijnen en des te meer werk er voor de eigen Wegenwacht is. En Volkswagen: zorg, in plaats van het bedenken van melige reclames, voor producten van een behoorlijk kwaliteitsniveau. Of verander je slogan: Volkwagen. Das problemauto.
Bron: Autointernationaal.nl
sebastianchubasco zegt
drie gratis tips:
ga gewoon eens een proefrit maken in plaats van cijferneuken, stelletje lijstjesfetishisten…
de enige zekerheid die je hebt is dat je binnen afzienbare tijd dood bent.
degenen die te veel met het hoofd (lees: oppertunistisch) denken in plaats van met het hart worden dubbel gestraft, vraag maar aan de icesavegedupeerden…
jo zegt
Eerst goed lezen deze man kan niet goed schakelen,(leest goed) 2X nieuwe koppelingsplaten,vliegwiel in een jaar,dat zegt meer over de rijstijl van de persoon en het wordt als bestel auto gebruikt.
EnRiCo zegt
is dit een autoblog of een autoAFZEIKBLOG
Fiats zijn niet slecht, alleen jammer dat het bedrijf in bezit is/was van il Pope en Vaticaan
en zo te zien is de foto in Engeland Londen gemaakt, Engelse moeten niet zeiken want die hebben zelf helemaal geen auto’s meer voor het volk. behalve prestige auto’s zoals aston’s en jag’s
ZwerverRoodbaard zegt
Tis en blijft een Ferrari he :P
H zegt
@Jhonneyt jet, ik zei toch niets over de kwaliteit van duitsers, ik reageerde op gvr…
De levensduur is sterk afhankelijk van de rijstijl en onderhoud. En niet al te veel elektronische speeltjes die je toch alleen maar gebruikt om indruk te maken, dat zijn de dingen die eerst kapot gaan.
Hans zegt
Zelf heb ik 2 Doblo’s rijden, al ruim 4 jaar en tot nu toe is er geen 1 probleem geweest met de beide Fiat’s. De beurten laten uitvoeren zoals voorgeschreven en verder de garage niet gezien.
Heb nu sinds 2 maanden ook een Fiorino, en tot nu toe loopt die ook als een zonnetje.
johnnyt-jet zegt
mee eens.
CSL zegt
Zo’n beetje elke auto van de Fiat groep is gewoon gaar. Altijd al geweest.
De eisen die zij aan hun auto’s stellen zijn gewoon veel te laag.
Quicknick1987 zegt
Fiat is een prima merk! ik heb er al 2 gehad (Nu de nieuwe Fiat 500)
Nog nooit problemen gehad met die dingen
w0o0dy zegt
@CSL: even wat feiten over de betrouwbaarheid…. (bron autoweek)
41 Toyota Avensis
42 Fiat Panda
43 Citroen C1
44 BMW 3-serie
En tot ziens met dat gare Bmw’tje :P
w0o0dy zegt
@CSL: Oh ja? Betrouwbaarheidcijfertjes er even bij pakken en weer een sprookje doorgeprikt
41 Toyota Avensis
42 Fiat Panda
43 Citroen C1
44 BMW 3-serie
Gaar spul die 3 serie :P
w0o0dy zegt
@CSL: alleen is de betrouwbaarheid van de Panda wel beter dan die van de 3 serie….. volgens het onderzoek van AWeek
Heinrich zegt
@ ELB
Eens, toch moet ik wel toegeven dat ie heerlijk rijdt (nu de tweede motor erin zit). Goede reclame?
Esprit_de_Flandre zegt
Op het werk hebben we ook een Doblo, om kleine spullen van de ene vestiging naar de andere te brengen. Heb er een keer mee gereden, viel wel mee, maar ook niet spannend – wat kan je anders verwachten van een camionette?
Wel een veel te kort vitessepookje.
Porschist zegt
Heb 2 Doblo’s voor de zaak gehad samen goed voor meer dan 200.000kms stadsgebruik.
Een 1200cc en een 1.3jtd en nooit maar nooit één probleem gehad!
Heb ze beiden aan een kennis verkocht die nog steeds met een smile rondrijden!
lincoln zegt
heb er ook 1tje voor de toko ..
gewoon niet lomp mee doen .. en alles wat losraakt weer effe vastschroeven of lijmen .. 5 seconde werk ..
heerlijk zuinig autooje voor de rest ..
CSL zegt
@w0o0dy
Jezeus man,
Is een Fiat Panda dan een auto?
Wat zit daar allemaal wel niet op? Als je graag dood wilt dan is dat de idiaale auto voor jou!
11.0000 mensen hebben gestemd op autoweek:
Modellen executive
1 BMW 5-serie
2 Audi A6
3 Volvo S80
4 Volvo V70/XC70
5 Mercedes-Benz E-klasse
Modellen compacte middenklasse
1 Toyota Prius
2 Toyota Auris
3 Mazda 3
4 Volvo C30
5 Subaru Impreza
Toyota Corolla
BMW 1-serie
Modellen middenklasse
1 Honda Accord
2 Lexus IS
3 Mercedes-Benz C-klasse
4 Audi A4
5 BMW 3-serie
Ik zie geen fiats!
Dus ga jij maar gauw met je sprookjes iemand anders overtuigen.
Je moet echt dom zijn om welke auto ook uit de Fiat groep te kopen.
Alleen die afschrijving al, laat staan de betrouwbaarheid etc.. dammm
Jan Rap zegt
Gelukkig heb ik wel een auto en bovendien een waar nog nooit ook maar iets mee geweest is.
En in het overzicht hierboven zie ik inderdaad geen Fiats. Sterker nog, als je op de site van autoweek kijkt naar betrouwbaarheid gesorteerd op merk, dan is dit de bodem van de lijst:
27 Fiat
28 Citroen
29 Alfa Romeo
30 Chevrolet/Daewoo
31 Lancia
32 Chrysler
33 Peugeot
34 Land Rover
35 Jeep
36 Renault
Ik zie toch vrij veel italiaanse merken… Maar misschien dat ik me vergis hoor. Het lijkt me logisch dat dit allemaal onzin is en nergens op gebaseerd.
johnnyt-jet zegt
In de 100.000 km test van de Autobild staat de Fiat Panda in de hoogste regionen , met geen mankementen ! Zijn er weinig die dit na kunnen doen en nogmaals :
Jaarlijks onderzoekt het Duitse ADAC[1] de betrouwbaarheid van auto’s in Duitsland en meet het aantal pechgevallen. In 2006 hebben de Fiat Ducato, de Panda en de Grande Punto bewezen zeer betrouwbaar te zijn.
Mede dankzij het beleid van Fiat’s CEO Sergio Marchionne, waarbij betrouwbaarheid en kwaliteit van de Fiat modellen voorop staat, is niet alleen een sterk opwaarts kwaliteitsniveau waarneembaar in het ADAC-onderzoek, maar tevens bewijzen de Fiat Ducato, de Panda en Grande Punto zeer betrouwbaar te zijn.
n de ‘ADAC Pannenstatistik 2006’ gaat het om een zo laag mogelijke score. De Fiat Panda behaalde een minimale score van 5.6. De Fiat Ducato is met een score van 3.3 heer en meester in zijn categorie en eindigt in 2006 ver boven bijvoorbeeld de Mercedes Vito/Viano en de Volkswagen T5. In de categorie ‘kleine modellen’, waar de Grande Punto ingedeeld is, behoort de Fiat Grande Punto tot de absolute top. De Punto behaalde een score van slechts 1.6! Ter vergelijking: de BMW 1 serie en de Audi A3 scoren hetzelfde. De Toyota Yaris en corolla, wat toch eigenlijk wel als standaard geld voor betrouwbaarheid, scoren 8 resp 7.5
Naast een veilige auto (de maximale 5 sterren in de Euro NCAP crashtest) en een fraai design, bewijst de Fiat Punto tevens zeer betrouwbaar te zijn
johnnyt-jet zegt
100.000-km-Dauertest VW Touran — AUTO BILD 15/2006 — 28.12.2006
Heimat Hebebühne
Pleiten, Pech, Touran – noch nie schnitt ein Kandidat so schlecht ab im 100.000-km-Test. Der VW-Van war Dauergast in der Werkstatt. Das Tagebuch eines völlig vermurksten Dauertests.
w0o0dy zegt
@csl: jij ziet wel meer niet, vooral als het niet in je straatje past. Sprookjes dat zijn die kletsverhalen die jij ophangt over hoe superieur bmw’s zijn, feiten dat zijn die gegevens waarmee ik je om de oren sla. Check http://www.autoweek.nl/tt2008.php?overzicht=11 Daar zie je dat de croma op 18 staat hoger dan alle bmw’s en dat de panda op 42 staat en de 3serie op 44. De enige fiat die in de lijst staat met een slechte score (niet bij de eerste 50) is de grande punto.
gvr zegt
@csl wat een bs
precies of die 11000 mensen zijn reprensatief…vele zijn dromers…of hebben kijken niet verder dan hun neus lang is…of zijn 16jaar oud…
je moet dom zijn om een bmw te kopen vind ik…veel te duur en een optielijst van 10 blz lang. om dan nog te zwijgen over het imago…
en ja ik rij zelf regelmatig bmw en ja deze hebben al pannes gehad…tot 3keer stilstaand toe(730d en 320d)
dus die bmw prietpraat heeft op mij weinig impact.
en ik zal altijd italiaans kopen en heb altijd al italiaans gekocht(7de al)
CSL zegt
@W0o0dy
Weet je wat Fiat-Groep betekend?
De hele Fiat-groep is wat ze noemen rubbish.
croma op 18, dat moet wel de gloed nieuwe versie zijn die zich de komende jaren moet bewijzen. Darvoor waren ze allemaal gare auto’s.
Ik begrijp niet waarom er Nederlanders zijn die dit soort auto’s nog kopen?
Oh ja, wijs doen met dat je passie hebt en een Italiaan rijdt. Dan moet ik elke keer hard van lachen. Die Italianen weten die onzin goed te verkopen.
@gvr
Tja, als je het geld niet voor hebt, koop er dan geen.
Koop een sloopItaliaan ofzo.
w0o0dy zegt
@csl: 11000 mensen vullen een enquete in en daaruit komt naar voren dat een Croma betrouwbaarder is dan welke (populaire) Bmw dan ook, en dat de Panda betrouwbaarder is dan de 3 serie en dan kom je nog aan met het verhaal dat alle Fiats gaar zijn? Wat zijn die Bmw’s die slechter scoren dan?
De Croma is bijna 3,5 jaar op de markt.
Pech onderweg cijfertjes..
(oftwel, kom je met je auto langs de kant te staan….. toch lullig als je 40mille of zelfs het 3’voudige hebt neergelegd voor je auto)
De Bmw 5 serie scoort tamelijk slecht (onderste 30%) als het om pech onderweg gaat…..de Panda daarentegen scoort een gedeelde eerste plek samen met de Honda Jazz, Hyundai Santa Fe, Smart forfour, Mitsubishi Outlander, Mazda 3 en de Nissan Note. En ook de Alfa 159 scoort bij de beste 30%, beter dan alle BMW’s
Fiat groep gaar, laat me niet lachen, kijk maar naar de feiten in plaats van dom te schreeuwen.
http://www.autoweek.nl/tt2007.php?overzicht=31
Bertus zegt
Zeg, nou is ’t mooi geweest, staan daar allemaal met bloeddoorlopen oogjes mekaar af te b*kken. Of je rijdt in een “karakterbak” en dan moet je niet zeuren als je wat vaker bij de garage staat, of je koopt een Toyota en je gaat dood van verveling.
Take your pick…
matthis zegt
heb ooit een keer de motor afgespoten met hogedruk bij zon hok, daarna liep die op 3 cil. en gingen allemaal lampjes branden. ik geef m gelijk
Timo zegt
Correctie de Engelsen hebben helemaal geen auto’s meer…al hun merken zijn overgenomen door vroegere kolonie’s die ze jaren uitgebuit hebben….talk about revenge…..Arrogant zijn ze wel nog….ma soit.
Italianen slechter dan anderen? da’s Bullshit toch zeker op technisch vlak ,ik heb een Alfa en een Fiat Fiorino…een oud ding dus…helemaal niks mis mee.
start en rijd iedere dag perfect….De vraag is hoe is die Doblo gebruikt? als hij door iedereen in het bedrijf gebruikt word is het sowieso miserie….al was het een Landcruiser….
En Japanners de beste ? Da’s ook niet altijd zo…ik Heb een splinternieuwe MR2 gehad…regelmatig bij de dealer gestaan….Men moet bij iedere auto wat geluk hebben en hem onderhouden.
johnnyt-jet zegt
@CSL , ik hoop voor je dat je die auto ook daadwerkelijk hebt, je ego vraagt er duidelijk wel om.
evo zegt
@Rob;
Ai, nieuwjaarsfeestjes missen wens je idd niemand toe!
Maar eh, een Stilo Abarth 5-drs is toch óók geen fraaie auto :-) ?
tom zegt
@johnnyt-jet
hmmm
ik heb toch wel mijn vragen bij die lijstjes en stukken tekst van je…
ik rij zelf al ongeveer 11 jaar in een passat, en om en nabij de 300.000 km verkoop ik die weer om een nieuwe te kopen, oftewel, voor mij geld dus dat ik elke 2 a 2.5 jaar een nieuwe passat koop.
nu vind ik het dan best wel appart dat de passat de 100.000 km heel niet eens kan halen…
en dan heb je het over de 2 liter tdi, met dsg bak die voornamelijk in de winter problemen geeft…
ik vind dit wel het meest vreemde resultaat uit die testen…
ik rij nu alweer 2 auto generaties in de 2 liter tdi (laatste met dsg, heb me nieuwe auto sinds eind augustus, van januari tot augustus ookal in een dsg gereden alleen was dat een tijdelijke auto van de garage) (170 pk) en ben met bijde auto’s al behoorlijk vaak op wintersport geweest in gebieden waar het rond december/januari vrij koud kan worden (lees om en nabij -10 t/m -20 graden celcius overdag!!) en heb nog nooit die problemen gehad die hier worden genoemd… (versnelling niet of nauwelijks in de achteruit, problemen met crouse control, enz)
natuurlijk heeft ook mijn auto regelmatig zijn beurten, maar dat zijn de gewone normale standaard beurten, en ik heb werkelijk in mijn 11 jaar dat ik passat rijd nog nooit met pech langs de weg gestaan, of dat ik eerder langs een garage moest wegens een defect/storing… (hiervoor reed ik renault laguna, en daar had ik in 2 jaar tijd al meegemaakt wat ik in 11 jaar nog steeds niet heb meegemaakt met passat, namelijk, 4 keer met pech langs de weg, en ook behoorlijk wat keren een extra afspraak bij de garage…)
dus, geld nu voor mij dat ik het gelukstreffertje van de fabriek heb? of reed autobild in juist de fout van de fabriek?
en nu kan ik toch wel een beetje van mezelf zeggen dat ik behoorlijk wat rij ervaring heb met de passat…
henk zegt
CLS: ja en duitsers laten je graag geloven dat hun auto’s degelijk zijn. Maar autobild denkt daar wel wat volwassener over. ( Voor de duidelijkheid dit is geen italiaans blad, mocht je in de war raken ). Wat een gezeur over auto’s. Laat iedereen kopen wat hij mooi of leuk of handig vindt en zoek een hobby.
martijn zegt
wat een gezeik over die italianen, vind de spagettie wel lekker en de pizza is wel te eten maar niet gebakken in croma want na 2 blokjes rijde in zo’n schijthok kots ik de pizza er zo weer uit. ze zouden verboden moeten worden.
een echte mazda 6 rijder.
Knoopie zegt
Redelijk kansloos hoe mensen reageren op het imago van Fiat. Misschien weet niet iedereen dat Fiat zeer innovatief is, met de meeste ontwikkelingen voorop staat en de Fiat groep zeer groot is. Ik was nooit van de Fiat’s, maar nu ik Fiat rij, wil ik niks anders meer. Iedereen moet zelf weten wat ie rijdt en als sjakie zogenaamd duitse degelijkheid wilt hebben, moet ie dat vooral kopen. Fiat heeft alleen een slechte naam en is druk bezig het tegendeel te bewijzen.. Duitse degelijkeid? Iedereen denkt dat, vandaar dat de meeste leaseauto’s VW zijn, vreemd..