De eigenaar van een Ferrari 512TR die werd gestolen terwijl hij bij Kroymans in consignatie stond, krijgt de deksel opnieuw op zijn neus.
We schreven er een paar maanden geleden ook al over, een Ferrari 512TR die werd gestolen uit een parkeergarage in Maastricht. Het prachtblad Quote had toen uitgevogeld dat de beste man naar zijn centen kon fluiten.
Hij vond dat de firma Kroymans zijn auto beter had moeten beveiligen, maar de rechter ging daar niet in mee. Reden genoeg voor de -ongetwijfeld teleurgestelde- eigenaar om in hoger beroep te gaan.
Hoe zat het ook alweer precies?
Het kan gebeuren dat je niet meer precies weet hoe het verhaal nou helemaal ging. Daarom een kleine opfrissing van het geheugen. Een gefortuneerde klant van Kroymans had een Ferrari F12 gekocht. Die kostte hem 240.000 euro, maar een groot gedeelte van dat geld zou uit de opbrengst van de inruil komen.
De klant had namelijk een Ferrari 512TR in de aanbieding. Voor 185.000 wilde hij er best vanaf. Feit is alleen dat Kroymans en de klant er niet uitkwamen. Hij vroeg teveel, of Kroymans bood te weinig. Kan allebei.
Daarom kwamen ze tot overeenstemming dat Kroymans de 512TR dan maar voor hem zou verkopen, tegen een klein percentage van de opbrengst. Om de auto wat onder de aandacht te brengen, werd hij meegenomen naar Interclassics in Maastricht. En daar werd hij op een onbewaakt moment uit de parkeergarage gestolen.
Helaas voor de eigenaar had hij de auto flink onderverzekerd. Omdat hij er naar eigen zeggen vrijwel nooit in reed, had hij de verzekerde waarde na de eerste taxatie 6 jaar eerder nooit laten verhogen. Uiteindelijk keerde de verzekering daarom slechts 85.000 euro uit voor de 512TR.
Daarop volgden de nodige rechtszaken
De eigenaar vond dat Kroymans moest opdraaien voor de ton die hij misliep. Hij was van mening dat de autodealer verantwoordelijk was. Kroymans was het daar niet mee eens en de rechter gaf het bedrijf gelijk. Dus werd er hoger beroep aangetekend.
Maar het verweer van Kroymans was beter dan de claim van de eigenaar. De dealer zei namelijk:
We hebben uitdrukkelijk besproken dat er geen tenaamstellingwijziging zou plaatsvinden en dat hij de auto afdoende verzekerd moest houden. Ik herinner mij nog vaag dat hij in dat gesprek vroeg voor wie de schade is als de boel hier in de brand vliegt. Ik heb toen gezegd dat die schade voor hem zou zijn. Dat valt niet onder onze verzekering”.
Het Hof besloot hierop dat de Ferrari 512TR toch echt in consignatie was gegeven en dat de eigenaar derhalve verantwoordelijk is en blijft voor de verzekering. Zaak gesloten. Voor de eigenaar van de 512TR zijn de druiven extra zuur. Niet alleen kan hij fluiten naar de ton die hij is misgelopen, ook moet hij ruim 20.000 euro ophoesten aan proceskosten.
Daarom een bindende tip; als jij je auto om wat voor reden dan ook in consignatie geeft, zorg dat je je zaakjes op orde hebt. Anders kan het wel eens een heel duur geintje voor je worden.
baserace zegt
Wie het onderste uit de kan wil…
flyerbunch zegt
Vraag me af of hij z’n F12 heeft bijgehouden of gelijk van de hand heeft gedaan.
pindakoning zegt
Nog een tip: taxeer je klassieker, zeker in de huidige tijd.
kevindb zegt
Hoe gaat zoiets als je auto heel snel in waarde stijgt?
Mijn auto is getaxeerd in 2020 maar is inmiddels al meer waard als de taxatiewaarde.
Is het dan niet verstandiger om hem gewoon all-risk te verzekeren, dan word in geval van diefstal de dagwaarde uitgekeerd waarbij je dus weer een gelijkwaardige auto terug moet kunnen kopen. Alle vergelijkbare Nissan Skyline occasions staan duurder te koop als de taxatiewaarde tegenwoordig…
vaakbenjetebang zegt
@kevindb: ik ben geen verzekeringsexpert, maar volgens mij is die taxatie er juist voor het all risk verzekeren van auto’s waar de dagwaarde moeilijk van te bepalen is aan de hand van koerslijsten en dergelijke. Die taxatie ga je dus echt wel nodig hebben.
pindakoning zegt
@vaakbenjetebang: precies!
ttr6 zegt
Staat in de voorwaarden van elke (semi)klassieker verzekering. Ik moet mijn beide hobby auto’s (van 1974 en van 2000) elke 3 jaar laten taxeren. Doe je dat niet, krijg je dus een soort van dagwaarde uitbetaald in het geval dat en ben je dus penny wise pound foolish bezig. Deze mijnheer is echt dom bezig geweest. Wel een Testarossa rijden (en geloof me, die kosten wat in onderhoud) maar niet die paar tientjes voor een taxatie uitgeven……
timberleek zegt
Dagwaarde is een mooi concept, maar in de praktijk nooit de waarde die jij terugvindt op de marktplaatsen/autotracks van de wereld.
In de praktijk valt het nogal eens vies tegen wat de verzekering bedenkt als “dagwaarde”. Iets gelijkwaardig koop je er iig niet voor.
s1abc zegt
begreep dat ze bijvoorbeeld wijkopenautos.nl ofzo gebruiken. dDt soort toko’s geven nog net een appel en een ei voor je auto maar voor verzekeringsmaatschappijen is dat wel hun ijkpunt en gelijk einde discussie.
SpiderIV zegt
@kevindb: even contact opnemen met je taxateur
e38ossie zegt
@pindakoning: Net gisteren m’n BMW 318i cabrio (E30) en m’n BMW K1 (motorfiets) opnieuw laten taxeren. Volgens taxateur beide weer in waarde gestegen. Mocht er wat gebeuren (door wat of wie dan ook) hoef ik niet meer te huilen van de financiële gevolgen.
petroldrinker zegt
Tja, mooi dok van hemzelf dus, geen medelijden mee, overigens laat het ook wel weer het imago van kroymans bevestigen…
mashell zegt
Hoezo? Kroymans heeft hier volgens de rechter alles correct gedaan, dit zou hun imago moeten verbeteren.
NK zegt
Hoezo in de huidige tijd?
pindakoning zegt
@f40cometrue: vanwege de sterke stijging in waarde van klassiekers de afgelopen jaren
toniominestrone zegt
Om het jaar krijg ik netjes van de verzekeringsmaatschappij een reminder dat het tijd is voor de taxatie, zo moeilijk is het allemaal niet, maar ja als eigenaar van een Ferrari is het natuurlijk lastig om de eindjes aan elkaar te knopen, dure tijden!
SpiderIV zegt
@toniominestrone: tja zo’n auto hebben en dan besparen op een paar tientjes verzekeringspremie. Dan maar op de blaren zitten en ook lekker de juridische kosten betalen. Top.