Mate Rimac doet een boekje open over de mogelijke toekomst van de verbrandingsmotor.
Het ziet er nog steeds naar uit dat de gewone man in de nabije toekomst elektrisch rijdt. Dat is op zich geen dystopisch beeld, want de gewon man rijdt nu in zielloze drie- of vierpitters. De vraag is of er nog ruimte is voor verbrandingsmotoren voor de liefhebbers. Gewoon, om af en toe in het weekend nog eens een rondje mee te doen.
Iemand die de verbrandingsmotor nog zo lang mogelijk in leven wil houden is Mate Rimac. Inderdaad, diezelfde Mate Rimac die een pionier was op het gebied van EV’s en bekendstaat als de Europese Elon Musk. Hij ziet echter niet meer zoveel heil in elektrische hypercars, omdat die simpelweg niet verkopen.
Rimac ziet Bugatti – waar hij ook de scepter over zwaait – dus het liefst zo lang mogelijk doorgaan met een verbrandingsmotor. Het probleem is alleen dat die vanaf 2035 niet meer verkocht mogen worden. Maar daar is mogelijk wel wat op te verzinnen. Het toverwoord is natuurlijk synthetische brandstof, waar de EU mogelijk een uitzondering voor gaat maken.
Synthetische brandstof zal misschien duur zijn, maar dat is wel het laatste waar een Bugatti-klant zich zorgen over maakt. En met de beschikbaarheid komt het ook wel goed: Rimac zegt dat ze desnoods een speciaal tankstation bij de klanten thuis kunnen maken.
Dus misschien is dat wel gewoon de toekomst van de verbrandingsmotor. Iedereen rijdt elektrisch, en de rijken kunnen zich nog dure speeltjes met een verbrandingsmotor op synthetische brandstof veroorloven. Dat klinkt misschien oneerlijk, maar een nieuwe auto met een dikke motor is sowieso niet weggelegd voor Jan met de pet. En het zou toch leuk zijn als je af en toe nog eens een supercar met een ouderwetse motor tegenkomt.
Bron: AutoExpress
Foto: Bugatti Chiron bij het bekendste tankstation ter wereld, gespot door @melv
kniesoor zegt
Qua dat laatste : krek zo is ‘t. Het is wat dat betreft net als met dure huizen : fijn, dat ze er zijn zodat je van de aanblik kunt genieten. Niet zo belangrijk of je ze al dan niet zelf zou kunnen betalen.
potver7 zegt
Dat is dan maar net hoe je ernaar kijkt. Inmiddels is al meermalen vastgesteld dat de helft van de CO2-uitstoot op de wereld wordt veroorzaakt door een paar procent supperrijken. Huizen, auto’s, jachten, vliegtuigen – ja ’t zijn er allemaal maar relatief weinig, maar die zorgen wel voor een groot probleem. Terwijl die rijken nou juist de energietransitie heel goed zouden kunnen betalen.
Voor het milieu zou ’t veel beter zijn als alle supercars, jachten en privé-jets verplicht de energietransitie in gingen, zodat tante Ans gewoon haar boodschapjes in een benzinegestookte Suzuki Celerio kan doen. Maar blijkbaar gaan we het dus precies andersom doen, omdat die supperrijken iets meer toegang hebben tot de macht dan tante Ans…
pechweg zegt
Mee eens. Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Alleen jammer dat de bestuurders dit niet (willen) inzien.
crashingduke zegt
Maar een oude auto met een dikke motor is veel bereikbaarder. Dus het zou leuk zijn, als dat niet onmogelijk wordt gemaakt.
RutgerK zegt
Voor de goede orde, synthetische intandstof is verondersteld CO2 neutraal. Bij de uitlaten van de auto heb je dus weldegelijk uitstoot. Dat wordt gecompenseerd door CO2 opname in het fabricageproces.
Met synthetische brandatoffen heb je dus nog steeds je vervuiling op plekken die je niet wilt.
fastshifter zegt
Precies! Synthetische brandstof blijft een BRAND-stof. CO2 centraal in het gunstigste geval, maar wel nog uitstoot van NOx, SO2, fijnstof, CO en dus ook gewoon CO2. Nou zullen die paar Bugattis ons de kop niet kosten, dus ga lekker je gang zou ik zeggen voor de supersport-auto’s, maar het is zeker niet DE oplossing van de uitstoot.
petroldrinker zegt
Des te meer motivatie om zo goed mogelijk te verdienen zodat je wel in de ICE kan blijven rijden als het idd zo ver komt…
William zegt
Prima idee. Zoals de slogan van de Snobcast luidt: “Niet inclusief, maar exclusief!” En zo is het maar net.
Gulli zegt
105 octaan is ook duurder dan euro 95 en dat gooi je niet in je Lodgy maar wel in een Chiron. Verschil is er altijd al geweest toch?
dare2think zegt
100 jaar geleden was het waarschijnlijk ook een stuk goedkoper en bereikbaarder om een paard te hebben. Er waren bijna overal voorzieningen en het dagelijks leven was erop ingericht. Wat dat betreft zal de geschiedenis zich wel weer herhalen.
pomoek zegt
Momenteel kost een litertje E-fuel 4,5 euro. Zonder accijns en BTW en distributiekosten. Inclusief dat alles ga je het dus hebben over een prijs van 6,40 euro per liter minimaal.
throwingstars zegt
Mijn klassieker doet 390 kilometer met zijn tank van 90 liter.
Ouch…