Nooit meer in de rij voor een tankje peut of voor een laadbeurt.
Wie droomde er vroeger niet van een eigen softijsmachine? Ongelimiteerd oublieetjes draaien en er bakken met spikkels overheen jassen. Nee, ben ik echt de enige? Waar je tegenwoordig wel eens trek in kunt hebben, is een privé tank- of laadstation. Die droom kan voor een behoorlijk vermogend persoon werkelijkheid worden.
BP houdt het in Nederland voor gezien. Dat weet het AD te melden. Alle 310 tankstations en 25 groepjes laadpalen gaan de deur uit. Volgens BP zijn de groeimogelijkheden in Nederland te beperkt. Het zou teveel geld kosten om te groeien. Oftewel, we kunnen het geld dat we in Nederland verbrassen beter in een ander, groter land stoppen.
Een eigen tankstation kopen wordt lastig
Aan het einde van volgend jaar hoopt BP van de tank- en laadstations af te zijn. De 335 peutcentra worden gezamenlijk verkocht. Mocht je er dus eentje willen, dan moet je ze allemaal ophoesten. Wat dat precies gaat kosten, wil BP niet vertellen. ‘Dat is commercieel gevoelige en daarmee vertrouwelijke informatie’, zegt een woordvoerder. Wat het bedrag ook mag zijn, je krijgt er 920 tankstationmedewerkers en 100 man aan kantoor- en buitendienstcollega’s bij die ook ieder uitbetaald moeten worden.
Even serieus: het zou best vreemd zijn als het groen-geel-witte blad er plotseling niet meer is. Het bedrijf is hier al sinds 1971. Of het BP-logo ook echt weggaat, is nog maar de vraag. Het Britse bedrijf achter BP geeft aan, mits ze daar toestemming voor geven, dat de merknaam BP kan worden overgedragen aan de nieuwe eigenaar.
Wie geduldig is kan wel zijn eigen tankstation kopen
Zie je je droom door dit artikel in duigen vallen? Wees niet getreurd en wacht nog even af. Na vijftien jaar bezit worden de huurlicenties van de tankstations in Nederland geveild. De huurrechten van het pompstation langs de A4 bij Hoofddorp kregen bijvoorbeeld in 2020 een nieuwe eigenaar. Tegen 2035 (als er dan nog zoiets bestaat als een tankstation…) mag iedereen weer bieden op de huurakte. Gebruik de komende tijd nog maar om te sparen. Shell heeft voor dit tankstation destijds gekocht voor ruim 27 miljoen euro. Slik.
Foto: MILLTEK Golf R gespot door @julian06
aadzor zegt
Snel! Freebees pasje zoeken….
Cuprafan123 zegt
R.I.P BP Ultimate 98…
kennone zegt
Ik ga de Ultimate 98 voor de Ducati wel missen.
ouwedibbes83 zegt
Is V-power een waardig alternatief of had Ultimate 98 iets speciaals?
Allison Burgers zegt
Benieuwd welke naam hier straks op de dorpspomp staat. De shop is jaren geleden al verdwenen.
Dutchdriftking zegt
Toch benieuwd, stel, Tango neemt de Nederlandse vestigingen van BP over. Worden die dan allemaal gevuld met Tango brandstof? En zo ja, is die dan van lagere kwaliteit? Sowieso is dit wel een interessante. De brandstoftest van Autoblog laatst vond ik wel interessant, dit zou een mooi deel twee kunnen zijn. De kwaliteit van de verschillende merken brandstof testen.
't Peugje zegt
Vanuit Nederland halen alle merken tankstations hun brandstof uit dezelfde regionale brandstof depots. Dus of het nu om Texaco, Q8, Esso, Sako, BP of Shell gaat, de brandstof komt allemaal vanuit een bepaalde regio. Deze basisbrandstof voldoet aan de bovengenoemde Europese kwaliteitsnorm.
b088y zegt
Klopt, echter daarna krijgen de brandstoffen nog wel de additieve, waardoor er wel kwalitatietsverschillen zijn.
Er zijn trouwens ook Major raffinaderijen die locaties rechtstreeks bevoorraden
schuimbekje3 zegt
Ik kan me niet voorstellen dat een fabrikant als BP geen winst kan maken in nederland, en hoezo groeien? Heeft iemand teveel aandeel gesnoven? Het aantal pompstations in ELK eu land staat bijna vast. Hoe wil je groeien? En 72ct/kwh? Alleen shell en Allego zijn duurder.
Aan de andere kant, bp en de engelse regering zijn wel de oorzaak van veel problemen in azie, zoals de huidige situatie in iran. Mis de 98 nu al maar heb nog altijd aral.
rrk147 zegt
Nou ja qua shop hebben ze meerdere concepten geprobeerd: Eerst waren daar de Wild Bean Cafe’s, toen een aantal Mark en Spencer Winkels en nu AH to go. Misschien valt dat toch tegen.
thjvanvlerken zegt
Aral is BP en zit in Duitsland.
octaan64 zegt
Foto van het tankstation klopt niet bij het verhaal.
Dat is de oostzijde van de A4.
De westzijde was eerst ook jarenlang een Shell station in privé eigendom en werd later een BP met dezelfde eigenaar. Een jaar of 3 geleden moest het station geveild worden.
Een privé ondernemer kan nooit opbieden tegen een oliemaatschappij.
Het werd toen een Total met Total zelf als eigenaar.
Vervolgens deed Total vorig jaar, net als nu BP, het hele netwerk van de hand.
En nu is het in eigendom van CircleK.
Als het netwerk van BP is verkocht, is Shell het enige “grote traditionele” brandstofmerk wat nog zijn eigen netwerk heeft in NL.
mikespek zegt
Esso is nog een traditioneel brandstof merk wat nog ruim in Nederland te vinden is.
b088y zegt
Esso is een brand ExxonMobil welke alleen op de gevel staat, het achterliggende netwerk is van EG. Als brandstofdeal afloopt staat er (mogelijk) een andere naam op de gevel.
octaan64 zegt
Nope, het Esso netwerk in NL is eigendom van Euro Garages oftewel de familie Mosh uit de UK.
shellplc zegt
Wil nog wel eens zien of de Ultimate brandstoffen zo maar verdwijnen, volgens mij worden de meeste Total stations nog gewoon onder dezelfde naam uitgebaat en zijn daar de excellium brandstoffen nog gewoon verkrijgbaar.