“For optimum performance. Suspension technology for highest demands.” Hiermee begint verenboer Eibach zijn bericht. En dat kan, want het merk heeft een grote naam op het gebied van vering. Veel mensen in de motorsport kiezen voor Eibach als het op de veren aankomt. Maar waar is dan nu een setje voor ontwikkeld? Voor de Evo X? Voor een dikke Mustang? Voor een RX-8?
Nee, Eibach heeft aftermarket veren gemaakt voor de Daihatsu Cuore. Moehahaha! Kan oma nog nét even wat sneller door de bocht. Stelletje Witzenmachers.
The new Daihatsu Cuore is 3.46 metres long, has a kerb weight of 765 kilos and dynamic 70 HP: In this combination, the seventh generation promises pure driving pleasure. In only 11.1 seconds, it goes from 0 to 100 and sprints around every corner. With the Pro-Kit Performance Springs by Eibach, the Cuore becomes the ultimate hero of the city course leaving all others in its wake.
vla zegt
whahaha! subscript bij die daihatsu leipe shit ouwe! ik kom niet meer bij XD
Juppe zegt
@bozewolf, uitlegje?
Kevski Style zegt
Tja, ga er mee slalommen en de meeste auto’s zijn nergens te bekennen. Kan je nog zoveel vermogen hebben en er nog zoveel geld aan uitgeven, maar je hebt er dan geen drol aan. Eerlijk gezegd denk ik dat de auto op zich best potentie heeft….
vla zegt
@ Juppe
heeft bozewolf weer eens een ongemanierde reactie gezet? tssss, bozewolf toch, waarom zo boos :D ik ben zo’ n lolbroek
dennis zegt
wat een onzin!
Dagg zegt
Ik vind het wel een geslaagd bericht. Waarom altijd heftige auto’s of Chinese klonen in de schijnwerpers zetten. De Cuore is hoe dan ook een verkoop hit als je ziet hoeveel er wel niet rijden in Nederland.
niels zegt
Heh. Wat een lol. Je had vroeger toch ook de Fiat cinquecento competitie? Dat was een beetje het zelfde idee, alleen dan met heel veel lampen op de motorkap en overal abarth stickers. Cool wagentje verder. Ik snap uberhaupt niet echt waarom de wegligging / vering van een auto niet bij de dealer als optie wordt meegenomen. Dat je kunt kiezen uit “week, overdreven soepel”, “stug en comfortabel”, “stug, voor lekker bochtenwerk” en “sportief, trackdays”. Al zal die laatste misschien niet nodig zijn voor de Cuore :-)
Juppe zegt
@vla,
Vroeg me af wat een witzenmacher is. Of loop ik achter? ;)
vla zegt
@ Juppe
de reactie is inmiddels al verwijderd door de oppermachtige editter van Autoblog…moeten we mss een mensenoffer brengen, o machtige editter?
Juppe zegt
Nee, vlaeminck, er is niks verwijderd.
Je moet ff klikken hiero.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/30/superorigineel-plan-eurlings-vanaf-17-achter-het-stuur#comment-778606
vla zegt
@ Juppe
tja, mss weet de alleswetende editter het?
smoke zegt
@ Juppe
Hoe is je Duits? :)
@ de vlaeminck
Waar heb je het in Godesnaam over?
Juppe zegt
edit – nee, daar weet ik niks vanaf!
SPEEDSIX zegt
wie gaat er nou verlagings veren op een stadautotje monteren?
vla zegt
@ Sir Smokalot
jeweetwel, diegene die altijd -edit: blablabla schrijft in een ongepaste reactie
Jan C. zegt
Originele insteek, en eigenlijk vind ik het wel lef hebben.
Juppe zegt
@Sir Smokalot,
Ik ken uberhaupt maar 1 woord Duits :) Google helpt ook niet echt, wordt nou wel nieuwsgierig.
*edit* volgt de vlaeminck ook niet meer
;)
chukka zegt
HHAHAHAAHA wat een idiote wagen!
Juppe zegt
Ontopic:
Zoals Kevski Style al zei… Ik denk dat je hiermee veel auto’s het snot voor de ogen rijdt, op een klein baantje/slalom/in de stad. Dikke fun met 70pk. Maar hier in NL heeft ie maar 58pk?
vla zegt
-edit: ik heb wel Mitzenmacher gevonden…geen idee wie die lul is-
Juppe zegt
Oh nee, dit model haalt wel 70pk uit de 1.0 3 cilinder.
Laurens zegt
Kan opzicht best rap gaan. Al vrees ik dat dit gebakje op de snelweg niet zozeer bestaansrecht heeft.
Ook mooi dat na de Golf GTI nu ook daihatsu nu ook begonnen is met nep-luchtinlaten.
Rick dos zegt
witzenmacher…..nu is m´n Duits nogal roestig dus ik kan het verkeerd hebben, maar is dat niet (vrij vertaald) grappenmaker?
botje zegt
beter kunnen we die ook onder handen nemen met onze tupperwarekuur :D
Georgio zegt
Grappenmaker inderdaad. ;-)
De Cuore is nu wel een ontzettend gave auto geworden!
Jan C. zegt
@Rick dos: Ja een Nederlander die het letterlijk vertaald.
Rick dos zegt
@Jan C.
Oké, en als toch nog Nederlander bent en je wil het niet letterlijk vertaald hebben…..Wat is het dan?
Kyanite zegt
Leuke wagen om eerlijk te zijn. Dit soort mini’s zijn over het algemeen wel bloedje snel tot 70km/uur, kan je menig GTI, GSI of wat dan ook mooi mee te kijk zetten.
Andere vering eronder is leuk kan je ook nog een hard door een bocht heen knallen.
chukka zegt
@kyanite
Misschien wel een GTI of GSI, maar geen Lamborghini LP640 of een Mustang GT
w0o0dy zegt
Lijkt me ideaal: kun je eindelijk een beetje vlot de bochten door IN de supermarkt!
Klassiekerrally zegt
Lach maar. ’t Ding loopt 1:20 (1:18 met een middelzware rechtervoet).
Binnenkort kost de benzine € 2,- de liter.
In de stad en op bochtige wegen zijn ’t heerlijke scheurijzertjes.
Ik wil heel graag zo’n met Eibach vering uitgeruste Cuore.
Ouwetjes aan de kant!
RenesisHP zegt
Zo’n ding is leuk voor een instapcup op minicircuits. Kan met goede afstelling echt een bochtenridder zijn. Vind het eigenlijk wel leuk dat Eibach dit doet.
Arie Nap zegt
Voor ons huis liggen 3 blokken die een soort chicane vormen, cinqecento’s gaan daar het snelst doorheen hoor, in nauwe situaties kan zo’n klein licht auto’tje een ferrari misschien wel verslaan (Fifth Gear Panda 100HP vs 360 modena anyone?)
w0o0dy zegt
@Klassiekerrally: mijn cabrio rijdt 1 op 10 en ik durf te wedden dat ik meer dan twee keer zoveel lol heb met die auto dan met zo’n Cuore :P
Misschien dat sommige mensen hier blij van worden en da’s mooi, maar een echter rijdersauto is het natuurlijk niet.
Klassiekerrally zegt
@ w0o0dy: ’t Is natuurlijk geen MX5, maar op 1 liter komt zo’n Cuore 2x zo ver. Of op dezelfde afstand kost ’t maar de helft aan brandstof. Dat is bij ‘normaal’ autogebruik toch super? Zo blijft er meer geld over voor de echte rijdersauto’s.
Trouwens: onze MGB verbruikt ook 1:10. En daar pas ik wel in, in tegenstelling tot in de MX5. Die is echt gemaakt voor kleinere mensen dan ik ;)
w0o0dy zegt
@Klassiekerrally: ik snap je punt wel. Voor boodschappen doen enzo is een Cuore misschien wel grappig al heb ik liever iets meer ruimte, stevigheid, pk’s+koppel en comfort……..
Ben niet echt klein, maar pas (redelijk) in de mx5 alleen zou de stoel nog iets lager in de auto mogen zitten (zit nu voor mijn gevoel een beetje hoog ten opzichte van de voorruit). Overigens kan de mx-5 bij langere rustige ritten ook makkelijk 1 op 13 rijden, maar ja… ik hou wel van een beetje doorrijden.
Klassiekerrally zegt
Wanneer ik niet te maken zou hebben met een bepaald budget, zou ik ook met een Jaguar (’t liefst een XJ 5.3) of Maserati QP boodschappen willen doen (bij wijze van spreken).
Maar helaas… ;)
Off topic:
Ik kijk bij de MX5 tegen de voorruitstijl aan. Ook op de passagiersstoel kan ik geen goede zitpositie vinden.
Bij sommige auto’s vind ik dat niet zo’n groot bezwaar (TVR 2500 M, Jaguar E-type, XK120), maar de MX5 past gewoon echt niet… Jammer want ’t rijdt super.
RenesisHP zegt
@wOoOdy.
Stoel lager? Heb ik met de NB geen last van, je kan met de beste wil niet zitten in de auto, eerder liggen.
1 op 13, 14 is haalbaar, 15 met de goede banden en 1 op 7 of minder bij hoogtoerig spelen. Das dan 1.6.
w0o0dy zegt
Off-topic: mijn stoel staat vrijwel rechtop maar bijna maximaal naar achteren. Liggend heb ik minder controle over de auto en da’s niet fijn.
on-topic: Zou een Cuore met strakkere veren niet erg stuiterig worden? Klein, kort, lichtgewicht…. geen goede uitganspositie voor een fatsoenlijk rijgedrag tenzij de veren niet erg hard zijn…… maar wat is dan het nut?
Juppe zegt
@mx5-owner,
Rijdt zo’n mx5 niet zuiniger? Zo’n lage auto moet toch ook niet veel luchtweerstand hebben (al valt dat vanwege geen of een stoffen dakje ook wel tegen misschien), en hoe zwaar is ie?
Ik rij zelf een civic vtec (1.6, 150pk) en ik rij daar toch heel makkelijk richting 1:14 mee. Als het koud is wel iets meer, en zomers is 1:15 prima te doen. En daar hoef ik echt m’n best niet voor te doen, trek meestal vlot op, vaak tot zo’n 5000rpm (en das niet veel voor de b16a, redline ergens 8k+). En bij invoegen of inhaalacties jank ik ‘m vaak in de vtec richting de 7k+.
Ook als ik een tank lang geen zin heb om rustig aan te doen kom ik eigenlijk niet onder de 1:12. Is wel mogelijk natuurlijk, maar dan moet ik me echt als een aso gedragen. Moet wel zeggen dat ik altijd erg anticipeer, en aanpas aan het verkeer (maarja, dat vind ik zelf dan he ;) )
Rij ook altijd wel wat te hard op de snelweg (130-150) etc, maar het gekke is, dat als ik een tijd rustig aan doe (bv netjes 120) dat ie daar niet echt merkbaar zuiniger van wordt. Heel maf.
Nou ja, ben wel blij dat zo’n fijne motor maar zo relatief weinig van het dure vocht nodig heeft :)
w0o0dy zegt
@Juppe: ik rij bijna geen snelweg, veel kleine weggetjes door het bos of over het platteland, eigenlijk altijd open en mag graag gas geven. Daarnaast is de mijne een 1.8. Naar Frankrijk haalde ik tussen de 1 op 13 en 14. Honda’s vtec is erg zuinig voor het vermogen, maar dat komt ook omdat de motor onderin niet veel vermogen levert…. pas boven de 4500 (?) toeren wordt die echt wakker. Mijn 1.8 wil al behoorlijk vanaf 1500 toeren en is heel goed in hoge versnellingen te rijden maar het verbruik is dan niet extreem laag. Hogere koppel t.o.v de 1.6 is ook de reden om de 1.8 te kopen. Rijdt stukken leuker (vind ik).
On-topic: da’s ook gelijk wat ik tegen heb op dit soort boodschappenkarretjes. Geen ruimte (ok da’s nog niet zo erg), maar ook geen vermogen om normaal met het verkeer mee te komen. Ik haat invoegen met 80 ACHTER de vrachtwagen omdat ik er op de invoeg niet voorbij kom….
Juppe zegt
@Wooody,
Dat klopt idd, de vtec is bij laag toerental afgesteld voor lage toeren (duh..) en heeft dan nog redelijk koppel en is dan aardig zuinig. Altijd in de hoge toeren veranderd het wel, maar das met verkeer erbij eigenlijk niet te doen.
Maar ik denk, dat als ik een achterwiel aangedreven auto als een mx-5 op kleine weggetjes zou rijden, dat m’n verbruik ook wel wat hoger zou zijn :)
On-topic: Idd, het lage gewicht met 70pk is wel fun bij lage snelheden, maar op de snelweg zal het tegenvallen. Vooral met een niet al te lichte passagier. Maarja, als je geen haast hebt is het wel lekker zuinig.
Kevski Style zegt
@ Woody:
Honda heeft zoveel laag in de toeren koppel als hoog in de toeren. Vtec zorgt daarvoor. Vergelijk je het alleen met een 2.0 met 160pk, dan heeft de 1.6 minder koppel….
Juppe zegt
En niet het verbruik van de 2.0 :)
w0o0dy zegt
Off-topic maar wel zeer interessant…. een racemotor gebaseerd op de 1.6 liter vtec met maar liefst 241pk! en….. hou je vast zonder turbo’s, compressors of Nox-injectie. Amazing. http://autospeed.com/cms/A_2498/article.html
RenesisHP zegt
@Juppe
Ik hou van spelen met de auto, heb heel de auto daar ook op aangepast. Zoals wOoOdy al uitlegde heeft een 1.6 minder koppel dan een 1.8. Ook heeft een 1.6 een wat aggresiever en rouwer karakter dan een 1.8 met als gevolg dat je pas vanaf 4000 toeren wat koppel krijgt. Maximale koppel zit op zo’n 5000 toeren en dan trek je door naar 6500(soms 7200). Doe dit met het dak open en je snapt het verbruik. Wil je snel zijn zul je toeren moeten draaien, simpel.
RenesisHP zegt
@wOoOdy
Aardig gek die 10.000 toeren.
RenesisHP zegt
@Juppe
Zo’n 970 kilo standaard, hoeveel nu durf ik niet te zeggen. Ik heb zowel gewicht toe gevoegd als verwijderd.
Kevski Style zegt
@ Wooody:
10000 Rpm gaat niet lukken. 9500 zit je al op zijn max. Zelfs nog een klein beetje minder. Meer laat natuurkunde en materiaalsterkte niet toe. Zie anders ook mustang Topic….
Juppe zegt
@Kevski Style,
En toch draaien ze met die blokken wel richting of over de 10.000rpm. Dit heeft te maken met de lengte van de drijfstang, die heeft geen invloed op de gemiddelde zuigersnelheid maar wel op de max snelheid en acceleratie. Een standaard B16A heeft een vrij hoge ratio, en dat geeft minder acceleratie. Scheelt natuurlijk maar weinig, maar dat is met die krachten vrij veel :) Een hogere ratio geeft ook minder zijdelingse kracht op de zuiger, waardoor wrijving lager is. Maar het is wel vrij extreem idd. Erg taaie drijfstangen en lichte zuigers zijn wel nodig :)
Een Integra Type-R heeft ook een vrij lange slag. Dit is tevens gedaan om het ‘koude’ oppervlak van de verbrandingskamer zo klein mogelijk te houden.
Moet wel ff zeggen dat ik geen ervaring met dit soort dingen heb. Heb wel kleinere motoren voor het racen geprepareerd, en automotoren wel gereviseerd en lichtelijk aangepast etc. Maar bij lange na niet op dat niveau. Mijn kennis is dan ook erg theoretsich op dat gebied. Maar het is wel interressant ;)
Juppe zegt
@mx5-owner,
Klinkt als een erg fijn sturende auto. En dan is het verbruik natuurlijk wat hoger :) Die MaX5-cup niks voor jou? ;) Lijkt me erg leuk om daarin mee te racen, en een auto daarvoor te preparen. Maar dat zit er volopig ff niet in…
Kevski Style zegt
@ Juppe:
het kan ook wel, maar niet echt met een blok wat gebaseerd is op een straatmotor. De theorie is inderdaad dat des te langer de drijfstang, des te langer minder zijdelingse krachten er op de zuigers komen te staan, en dat klopt ook. Bij 25m/sec gemiddelde snelheid echter, zijn de resonanties zo hoog dat je dat nooit langdurig vol gaat houden. Mijn hele binnenwerk is gesmeed, met H-Profiel drijfstangen en vrij lange ook nog eens. Kortstondig kan ik daarmee de 11.000 toeren halen (als ik het zou willen, al is de rede waarom me een raadsel), die zelfs op de toerenteller aangegeven kan worden.
Kortom, je red het dus wel (met hoge kwaliteit internals), maar de vraag is hoe lang. Das hetzelfde als het bovenstaande verhaal van die 150Pk sterke mini. kwa emissie ga je het al niet zomaar redden, maar dat even buiten beschouwing gelaten is de boel simpelweg niet betrouwbaar genoeg om het lang heel te kunnen houden. F1 motoren worden om die rede dan ook als een lang smal blok gebouwd, met een hele korte slag. Daardoor zijn al die toeren geen probleem. Normale straatmotoren zijn alleen totaal anders kwa constructie. De snelheden worden zo hoog (gemiddeld genomen, want pieken van 45m per sec zijn geen uitzondering) Dat een gesmede zuiger gewoon vervormt onder dat soort snelheden. Bouw je na elke race een nieuw blok op, dan is dat niet echt een probleem. Maar als je er ook maar over denkt om dat niet te doen, kan je het best uit de buurt blijven van dat soort waarden. Simpel gezegd is het te link….
Juppe zegt
@Kevski Style,
Helemaal mee eens (tot zover ik er wat vanaf weet;) ). De motor die Wooody aangaf was idd ook een racemotor, dus dan klopt het helemaal.
Vraag me idd ook wel af of die 150pk lukt met mini internals. Behalve de krachten zit je ook nog ’s met een enorme hitte. Is uberhaupt het blok zelf (het gietdeel dus) wel stijf genoeg? Als dat vervormt zit je ook nog ’s met je toleranties.
Ik ken het wel uit de 50cc racerij. Je verbeterd het ene, en dan breekt er ergens anders weer iets af :) Van zuigers, drijfstangen, nokkenasaandrijving, krukassen of compleet afbrekende koppelingen. Standaard spul is er idd niet voor gemaakt. Blijft een leuke hobby :)
RenesisHP zegt
@Juppe
MaX5 cup is alleen voor mx5 NA, ik heb een NB. Het is inderdaad een erg goed sturende auto, en ik vrees dat ik niet snel meer zo’n lekker sturende auto zal tegenkomen mocht ik ooit een andere auto kopen. Dus ben aardig hooked en zou zo weer een nieuwe kopen, tenzij ik meer ruimte nodig denk te hebben en het niet kan veroorloven om 2 auto’s te onderhouden.
Kevski Style zegt
@ Juppe:
Het blok is stijf genoeg, das het probleem echt niet. Gietijzer blok, met de cilinders nog uit het blok gefreesd. 998 is sterk genoeg. de 1275 is al een stukje zwakker (middelste cilinders de wand). Internals moet je zowiezo vervangen, want de boelis simpel gezegd niet sterk genoeg.Waarschijnlijk klapt de krukas dan in 2en. Verder heb je nog last van 3krukaslagers, i.p.v. de gebruikelijke 5 bij een 4cilinder (heb ik er wel ingemaakt trouwens).
Op zich lukt het wel hoor, het vermogen. 235pk is volgens mij op dit moment het record uit 1293cc, maar wel met turbo. 190 is dat voor een 16v conversie zonder turbo uit een 1380 (grotere boring). Beide halen de 10.000km niet zonder alles na te lopen en uit elkaar te trekken. Klinkt dus allemaal leuk, vet veel Pk’s, maar het blijft simpel gezegd te kort heel om er echt wat aan te hebben. Tenzij geld geen issue is natuurlijk. Alleen zijn er dan betere conversies dan de K-kop, dus gaan we daar maar niet vanuit. Buiten dat ga je het emissietechnisch niet halen, tenzij je een heel oud kenteken hebt. De overlap van je nokkenastiming zorgt voor een vrij hoog CO….