Watertanden, kwijlen, lekkerbekken: ofwel de Jaguar C-X75 in hemelsblauw. Op de Oldtimer Grand-Prix stond de enige C-X75 met helemaal live een kleurtje te shinen.
Jaguar sponsort de AvD Oldtimer Grand-Prix die afgelopen weekend op de Nürburgring plaatsvond, en daarom hadden ze de C-X75 meegenomen. Op de foto de enige van de 5 gebouwde exemplaren die van zijn makers een gekleurd wrapje over zijn carbon body heeft gekregen.
De lijnvoering uit de pen van designer Ian Callum is adembenemend: elegante eenvoud en tegelijk messcherp. Helaas blijft het bij een concept. Sinds het voorjaar wordt de auto niet meer verder ontwikkeld omdat de bazen van Jaguar hebben besloten hem niet in productie te nemen. Jammer, want dat was aanvankelijk wel de bedoeling.
De C-X75 begon zijn leven als showcar ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van Jaguar in 2010 op de autosalon van Parijs. Toen had hij vier elektromotoren die gevoed werden met elektriciteit uit twee gasturbines en samen bijna 800 pk leverden.
In 2011 kondigde Jaguar aan dat de auto in productie zou gaan, met een andere aandrijflijn. De Britten stelden zichzelf straffe doelen: de prestaties van een Bugatti Veyron en tegelijk de CO2-uitstoot van een Toyota Prius. En dat is gelukt! Er kwam een 500 pk sterke 1,6 liter viercilinder benzinemotor in met turbo én supercharger én twee elektromotoren. Elk goed voor 200 pk met eentje op de vooras en eentje op de achteras.
Deze hybride-aandrijflijn is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Williams. Bij Williams is al veel ervaring met hybridetechniek met hoge prestaties, zoals de systemen voor de Porsche 911 Hybrid racewagen en de Audi R18, maar die hebben een vliegwiel, terwijl de Jaguar gebruikmaakt van accu’s.
Risicovol
Het oorspronkelijke plan was om 250 exemplaren van de C-X75 te maken voor 850.000 pond per stuk. Medio 2012 was de ontwikkeling zo ver dat er 5 rijdende prototypes werden gebouwd, maar in december viel de bijl. Toch maar niet. De top van Jaguar vond het project te risicovol gezien de beroerde staat van de economie wereldwijd. En omdat er al zo veel concurrentie is zoals bijvoorbeeld met de McLaren P1, de Porsche 918 en de LaFerrari. Om het besluit te onderstrepen merkt men bij Jaguar fijntjes op dat de orderintake voor de Porsche 918 niet zo vlotjes gaat als was gehoopt.
De ontwikkeling van de C-X75 is gestopt op een niveau van waar het nog twee jaar zou duren om de auto echt productierijp te maken. Techniek en interieur zijn voor 50% gereed en het exterieur voor 90%, vertelde een van de ontwikkelingsingenieurs ons.
De C-X75 dient nu vooral als imagebuilder en wegbereider voor performance hybridetechnologie en carbontoepassingen. De autopers mocht er recentelijk mee rijden. Zo hebben de Britten nog iets aan hun investering. Maar wij hoorden bij Jaguar de hoop dat de C-X75 toch nog een tweede leven krijgt. ‘We kunnen er zo een dikke V8 inleggen en er een racewagen van maken’, zei de ingenieur. Hij keek erbij alsof hij dat het liefst onmiddellijk zou doen. En dan naar Le Mans!
Met dank aan Robert en Maarten voor deze bijdrage!
E34M5Touring zegt
Jammer, auto verdiend productie status. Prachtig ding.
utr1984 zegt
Ik kan ze helaas geen ongelijk geven. Het is een nogal risicovol project. Maar dat geldt vooral voor de aandrijflijn. Misschien wat simpelere techniek en een lagere prijs..?
amsterdam73 zegt
Echt wel jammer, maar Jaguar zal geen stuiver verdienen eerder verliezen per afgeleverde auto. Wel kunnen ze natuurlijk veel onderdelen terug laten komen in de nieuwe auto’s die ze gaan ontwikkelen.
j00rs zegt
Zonde, prachtige auto. Als ze er nu gewoon een supercharged V8 in hadden gelegd met een pk of 700, was hij en stuk eenvoudiger en goedkoper geweest en kunnen ze echt wel 250 kopers vinden.
harrie zegt
Misschien kan McLaren de ontwerprechten overkopen en dit uitbrengen in plaats van dat plastic P1 kermisding .
adyton zegt
Ik hoop nog steeds dat ie er wel komt, maar ik snap dat Jaguar nu andere prioriteiten heeft. Het is een gemiste kans. Prachtige wagen. In dat blauw al helemaal!
Aquios zegt
“niet alsnog” zal wel “alsnog niet” moeten zijn.
Zou jammer zijn, maar hoe vaak is er nou al niet Wel Niet Wel Niet over de productie van deze auto gesteggeld?
Frankypanky zegt
Ik weet het niet…Schuin van achteren vind ik h’m maar matig! En recht van achteren komen er Audi-associaties bij mij op!
toroloco zegt
V8 please
Vincegail zegt
De ontwerpers hebben zich laten inspireren door de XJ13 en dat is te zien. Geweldig mooie wagen!
In EVO vonden ze de Jaguar beter dan de Porsche…. Maakt het extra zonde dat ie niet gemaakt wordt.
alfista zegt
kan nog niet in de schaduw staan van de 4C van Alfa…
midasracer zegt
@alfista: Ha ha ha serieus?
trident zegt
@alfista: goeie vergelijking jaguar supercar vs alfa ( maserati) massa project
ropbp zegt
Ik snap het wel, maar eeuwig jammer
berlinetta zegt
Eeuwig zonde. Deze is mooier dan zijn concurrenten.
meneer zegt
Godver de godver, die ben ik zaterdag dus compleet misgelopen tussen alle platgeslagen kevers… Ik bedoel porsches. Als ik dat had geweten… Mooi evenement op de Ring trouwens!
gtwillem zegt
Begrijp ik dat ze het niet doorzetten.
reggie-boy_rood zegt
Jaguar +3
1.6 met 500 peekaas -5
razzie zegt
sh*tttttttttttttttttttt…. :(
Ik vind dit de mooiste supercar van de afgelopen tijd.
Vanquish zegt
Terwijl ie veel mooier is dan de Ferrari of de McLaren, heel zonde! :(
astonmartin20 zegt
Hoop dat ze die 5 exemplaren dan wel verkopen!!!