Terwijl het nieuwste speeltje van Chrysler’s SRT-tak nog niet eens in productie is, heeft exemplaar #1 al een aardige duit in het zakje opgeleverd. Omgerekend werd er zo’n 240.000 euro neergelegd voor de 649 pk sterke brombeer.
De vijfde generatie van de Viper was één van de hoogtepunten op de Barrett-Jackson-veiling in Orange County, Californië. De marketingpipo’s van SRT dachten dat het wel een mooi gebaar was om de opbrengst te doneren aan een goed doel, en ja, dat was het ook. Vanaf het openingsbod van 20k gingen de cijfers al snel richting de zes nullen, maar het bleef steken op drie dollarton. Absoluut een hoog bedrag, maar bijvoorbeeld een stuk minder dan de eerste Corvette ZR1, die voor $1.000.000 de deur uit ging.
Resumerend: De Viper kreeg opnieuw een atmosferische tiencilinder onder de kap aangemeten, met een inhoud van 8.4 liter, die een stuk lichter is dan zijn voorgangers. Het chassis werd 50% stijver gemaakt en als dat nog niet genoeg vernieuwing is: voor het eerst krijg je zowaar remhulp op de Viper in de vorm van ABS. Verder is het interieur is naar deze eeuw getild en werd de wulpse body uit aluminium en koolstofvezel opgetrokken.
Voor het veilingevenement werd het pre-productiemodel opnieuw afgestoft, en liet zien dat het nog steeds kan rijden & grommen.
The360box zegt
Wat moet je je voorstellen van ‘50%’ stijver gemaakt’?
norge zegt
@The360box: Pak een playboy :)
bruinbeer zegt
@norge: niveau daalt hier wel. al bij de eerste post :O
jrk68 zegt
@The360box:
Stel je hebt 10nm nodig om iets 1mm te torderen en je maakt het stijver waardoor dit 15nm wordt dan heb je 50% winst.
Nu liggen die waarde met een auto natuurlijk vele malen hoger maar het gaat er dus om hoeveel kracht (in Nm) moet je uitoefen op het chassis im dat 1mm te verbuigen.
Je wilt namelijk dat de wiel ophanging optimaal zijn werk kan doen en dan helpt het niet als je wielstanden veranderen omdat het chassis verbuigt,
alcantara zegt
@jrk68: Je gaat ervan uit dat de torsiestijfheid 50% is toegenomen maar dat staat er niet. Kan ook alleen de buigstijfheid zijn, beweren dat een compleet chassis 50% stijver is geworden is nogal vaag.
Hupke zegt
@alcantara:
Ze doen het nochtans altijd zo bij die aankondigingen. Meestal hebben ze het dan over de torsiestijfheid. (per graden en niet per mm) ipv de buigstijfheid. Maar die zijn natuurlijk bij een autochassis nogal met elkander verbonden.
jrk68 zegt
@alcantara:
Wijsbeus ik ga daar niet van uit dat staat in de tekst.
Ik leg alleen uit wat daar mee bedoeld word.
lenny24 zegt
De nieuwe generatie viper is wel echt een vette auto geworden! Veel mooier dan die hiervoor.
lincoln zegt
3 ton dollar !!
dat stelt voor een good old all American charity auction toch geen reet voor ..
jrk68 zegt
@lincoln:
Valt inderdaad zwaar tegen. Dat is vergelijkbaar met 2 OCC stepjes, waarvan je weet dat ze uniek blijven.
Nu betaal je 3ton voor iets wat anders de shredder in was gegaan.
Maar goed die charity actions zijn ook puur om de hoogstbieder een goed gevoel tegeven. Kan die straks weer met een opgeheven hoofd in het kerkbankje plaatsnemen.
rotarypowah zegt
@jrk68: ik denk niet dat die Vipers gebouwd worden om ze vervolgens weer door de shredder te doen.
bruinbeer zegt
@rotarypowah: pre-productie wel dacht ik.
jrk68 zegt
@rotarypowah:
Normale gang van zaken met preproductie auto’s.
hooguit dat er een in het fabrieks museum beland.
lincoln zegt
@jrk68:
yep ..
iedereen die aan liefdadigheid of vrijwilligerswerk doet is een smerige uitslover ..
jrk68 zegt
@lincoln:
Nee ik doe dat zelf ook, alleen niet op de kijk mij eens manier die daar bonton is.
Gisteren nog geheel belangeloos een kartevenement gedaan.
Ook weleens een dag met kanker patientjes rond gereden op Zandvoort.
Dat doe ik graag voor een ander en niet ter meerdere eer en glorie van mijn ego.
lincoln zegt
@jrk68:
en wie is de betreffende koper dan die samen met Chrysler 300.000 dollar aan 1 of ander kankerfonds doneert ??
en zouden kankerpatientjes echt kunnen genezen van een rondje Zandvoort ??
en zou de huidige eigenaar ook zijn giften kenbaar maken op internet ter eer en glorie van zijn ego ??
Carreza zegt
240.000 euro is nog niet eens zo veel, al blijft het natuurlijk wel een pre-productiemodel.
bigcar zegt
@Carreza: let wel dat er nog flik wat bpm over betaald moet worden als het ding hier in nederland belastingland wil rijden.. (niet dat iemand dat zou willen doen denk ik ;) )
ricardo zegt
@Carreza: Het pre-productiemodel was daar puur ter promotie, de koper krijgt uiteindelijk het eerste productiemodel, en die moet nog gebouwd worden.
Carreza zegt
@ricardo: Oh, op die manier… dan heb ik het artikel fout geïnterpreteerd.
In dat geval vind ik het bedrag wel erg laag.
jrk68 zegt
@Carreza:
En jij niet alleen, ik kon dat er ook niet uit halen.
jordy14 zegt
Ziet er goed uit. Beter dan zijn voorganger.
bigcar zegt
oke, ik vind dit wel een leuk ding, maar dan ga ik toch veel liever (hier in het land van de *uche* ‘laagste’ *uche* belastingen) voor de SLS ///AMG, dat is immers ook een viper, maar dan gebouwd door mensen die wel verstand hebben van auto’s bouwen.. tsja, reken er maar op dat je minstens het Amerikaanse bedrag in 2fout, in euro’s kwijt bent aan dat ding, dan haak ik toch echt af en ga ik liever voor de sls met een lervertijd van pak ‘m beet 2 jaar en een net bedrag van ongeveer 270.000 euries
dutchiehd zegt
@bigcar: meh, doe mij maar zn heerlijke tien cilinder met handbak, dan zn nep amerikaan met saaie automaat.
Hupke zegt
@bigcar:
Om in rond te rijden zou ik ook sowieso voor de SLS gaan meer luxe, mercedes, … zalige automaat,… maar voor op een circuit denk ik dat de viper zeker zo leuk is, zo niet leuker.
Natuurlijk niet voor deze prijs.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd als de vipers tegen de SLS’en gaan opkomen in de GT kampioenschappen word het wel heel interessant om te zien.
De SLS klinkt sowieso al beter dan de vipers in het verleden deden.
bigcar zegt
@Hupke: ja maar daar komt ook nog bij dat als je een sls koopt je zeker weet dat je op plaats van bestemming aankomt, dus ook een jaar of 4 na de aanschaf van het meer dan een kwart miljoen kostende koning der autobahn. bij de viper wil ik dat de monteur na een jaar (of 2) gratis achter me aan rijd, om bijvoorbeeld de uitlaat van de snelweg op te rapen en dat ding vooruit te helpen,
en dan de prijs:als ik een amerikaan was, dan zou ik de viper kopen, zeker geen slecht ding, lekker elke keer met rokende banden kilometers afleggen, heerlijk lijkt me dat (stel je voor dat je een bergje op moet, GEWELDIG lijkt me dat!). maar na een jaar kun je dat ding alweer wegdoen. dat ding kost mij hier iets teveel aan bpm.. ik gun die homo jan kees die pret niet.. en dat ding trekt hier in NL teveel de aandacht van de politie, dat is ook niet gewenst natuurlijk, zeker ook als je een burn-out bijvoorbeeld wil doen, zoals bij stoplichten, of gewoon de hooligan wilt uithangen…
ik zou er niks op tegen hebben om dat ding een aantal maal te bereiden, alleen voor de lange termijn lijkt mij de sls toch een iets wat rationelere keuze denk ik zo ;)
mazdamx5be zegt
Ik ben erg benieuwd naar zijn rijeigenschappen.. Hopelijk kan hij ook snel door een bocht.. Dan is het een fantastische wagen!
jrk68 zegt
@mazdamx5be:
Of ie überhaupt een bocht om kan is voor een Viper eigenaar totaal irrelevant. Zo’n ding koop je voor de show en omdat je hem mooi, gaaf of stoer vind.
Echt niet voor een weekje alpenpassen knallen.
darkpluisje zegt
@mazdamx5be: gezien de tijden die de vorige viper op de nurnburgring neerzet zou ik me geen zorgen maken om het bochtengedrag van deze
bonkers zegt
Dat is best veel, maar als je de eerste wil zijn moet je natuurlijk het een en ander ervoor over hebben.
Maar wat je krijgt is toch wel een geweldig geluid en een handbak.
agera zegt
Wat is het toch een heerlijke bak geworden en de cijfers liegen er niet om. Het blok van 8.4L klinkt ook nog eens heerlijk. De Vipers waren voorheen altijd al beesten van wagens, maar is nu ook een mooie auto geworden. Erg benieuwd naar de rijtest en rijeigenschappen een zeer geslaagd design in ieder geval!
agera zegt
@agera: Plus is de nieuwe Viper de mooiste in zijn klasse, mooier dan een 911, Corvette, R8 etc dus laat hem maar zsm komen. Jammer genoeg zullen we de Viper bijna niet op de Nederlandse wegen kunnen bezichtigen.
bigcar zegt
@agera: en wat als je zo’n viper afweegt tegen de sls amg, hoe denk je er dan over?
kijk als ik in amerika woon, dan zou ik zonder twijfel gaan voor de viper, maar hier in belastingland nederland krap ik me toch even een paar maal achter de oren voor ik roep dat ik (mocht ik het geld ervoor hebben) dat ik voor de viper zou gaan i.p.v. de viper..
welke jij? ;)
agera zegt
@bigcar: Van de Viper ben ik echt helemaal weg een superwagen is het geworden. Alleen is het de vraag of het waard is om die auto in Nederland op kenteken te zetten. Ik bang dat het dan een dure grap zal gaan worden en zowieso 2 a 3 keer zo duur zal zijn dan in de VS. Erg zonde natuurlijk en het nadeel van deze auto.
Van de SLS AMG ben ik eerlijk gezegd niet zo´n fan van. Als ik een Europese supercar moet kiezen in deze klasse dan word het de Audi R8 voor mij. Enig minpuntje van de R8 het dashboard had iets spannender gemogen, maar voor de rest een echte topper. Een heerlijke betrouwbaar blok, de vierwielaangedreven middenmotor maakt het voor mij gewoon aantrekkelijker. Met de 4.2 V8 FSI motor ben ik tevreden hoeft niet groter. Verder is het gewoon een hele mooie auto met geweldige prestaties. Ik heb het volgens mij niet vaak gezegd, maar de R8 staat erg hoog op mijn lijste.
Dus jij gaat voor de SLS?
zender zegt
Op tdu 2 kun je hem nu downloaden voor de pc, xbox en ps3 weet ik niet. Op Forza 4 zijn de physics net allemaal (heel heel heel heel veel veel) wat beter. Hier kun je ‘m ook downloaden, gratis. Hij staat onder het merk “viper”. Best wel veel onderstuur. AWD is geen aanrader op je viper :p
meneersander zegt
Mi gusta much!
mrbones zegt
ABS dat werd tijd
Tiemen zegt
Vorige week op Le Mans even naast de GT3 spec gestaan maar wat is het toch weer een brute auto geworden!
xilver zegt
Ik weet niet wat de rest er van denkt, maar ik vind hem er echt wel goed uitzien.
escort77 zegt
we zitten nog in de eerste helft van MY12 en er worden al auto’s van MY13 geleverd…
lijkt wel net als Sinterklaas, net als dat de pepernoten elk jaar vroeger in de winkel liggen…
corvettez06 zegt
ik sta gewoon verbaasd dat er nog steeds mensen zijn die praten over de slechte kwaliteit , of ze bochten kunnen nemen , wat een klojo,s hier zeg , de vooroordelen van papa over genomen of zo ????
lincoln zegt
@corvettez06:
ach joh ..
die lui hebben hooguit een dorpsgenoot met een Chrysler Neon ofzo ..
E34M5Touring zegt
@corvettez06: Real life en XBOX wordt nog wel is door elkaar gehaald hier…..
karsvdtuin zegt
Zo’n gave auto echt beter dan de vorige!
kickass zegt
Ik vind hem echt super vet. Alleen zou ik eerder voor een ZR1 gaan.
The360box zegt
Voor de liefhebbers is hij in Forza te downloaden. Had niet verwacht dat ze weer hetzelfde geluid konden genereren!
http://www.youtube.com/watch?v=g4W4dIzEc9I