Er is nieuwe info bekend geworden over het aanstaande feestkanon van Porsche.
Men kijkt al een lange tijd uit naar de nieuwe GT2. De 997 GT2 RS was een absoluut beest en dus zijn de verwachtingen voor de nieuwe GT2 RS hooggespannen. Magazine EVO mocht exclusief op stap met een prototype van Porsche en hierdoor is het een en ander aan info naar buiten gekomen.
Zo weten we nu dat er geen reguliere GT2 komt. Dit was bij de 997 wel het geval. De GT2 RS zal de enige GT2 zijn van de 991 reeks. De verwachting is dat de auto ergens in 2019 op de markt zal komen, vlak voor het moment dat Porsche de 991 met pensioen stuurt.
De nieuwe GT2 RS krijgt een gepeperde variant van de 3.8-liter turboboxer uit de 911 991 Turbo (rijtest) onder de kap. Het prototype waar Evo mee op stap was had om en nabij de 640 pk en 750 Nm aan koppel. De verwachting is dat het productiemodel nog iets meer vermogen zal gaan krijgen dan die 640 paarden. Al dat vermogen gaat los op de achterwielen in combinatie met een elektronische sper. De 991 GT2 RS zal niet te bestellen zijn met een handbak.
Over de prestaties zijn geen specifieke cijfers bekendgemaakt. Wel enkele schattingen die aangeven wat we kunnen verwachten. 0-100 in minder dan drie seconden. 0-200 in minder dan negen seconden en een topsnelheid van om en nabij de 340 km/u. De verwachting is dat de RS minder dan 1500 kg gaat wegen. Daarnaast komt Porsche met een Weissach Package voor de heetste 991. Meer exotische materialen en magnesium wielen snoepen 30 kg van het gewicht. Over de snelheid schrijft Evo: “A quick ride on the Autobahn sees the numbers pile on quicker than the electricity meter at an AC/DC gig.”
Porsche zit op bijna 80% van de ontwikkeling. De komende weken rollen pre-productie modellen van de band en de verwachting is dat de Duitse autofabrikant in Frankfurt de 991 GT2 RS zal presenteren aan de wereld. Er bestaat geen twijfel dat dit de krachtigste en duurste 911 gaat zijn die Porsche ooit heeft gebouwd.
Foto via @spotcrewda op Autojunk
cossiekiller zegt
Zonder handbak wil toch niemand dit ..
str8six zegt
@cossiekiller: zonder handbak willen juist méér mensen dit.
nelson90 zegt
@str8six: idd, nieuwe gt3 voor de purist en deze voor de mensen die echt hard willen gaan
cossiekiller zegt
@str8six: Er zat enig sarcasme in mijn post…
lincoln zegt
@cossiekiller:
Kunnen er net zo goed helemaal geen versnellingsbak in gooien ..
Ze hebben maar 1 rijdend exemplaar nodig voor de pers ..
De rest is toch maar voor de kentekenhandel ..
breakingpoint zegt
@lincoln: hahaha jammer dat je ergens een punt hebt
Edge zegt
@breakingpoint: In het geval van Lincoln zijn het er meestal twee
breakingpoint zegt
@Edge: #word..
schuiftrompet zegt
@Edge: zeer scherp
87sandyd zegt
@cossiekiller: Dit is eigenlijk een circuitauto voor op de openbare weg. En een PDK is nou eenmaal sneller dan een handbak. Ik snap de keuze wel
kennone zegt
@cossiekiller: eens. Dan zou ik voor een oud model gaan. Zelfde dat mensen een Carrera 4 automaat kopen. Dan haal ik liever een Landrover Discovery
jeroenwz zegt
Op het gevaar afgefakkeld te worden:
(1) Heel erg indrukwekkend.
(2) Waarom? Is 300+ niet snel genoeg? Waar kan je in vredesnaam dit soort snelheden (nog?) halen op de openbare weg, zonder jezelf en anderen in gevaar te brengen?
(3) Hoe is de beleving van deze auto bij 80 of 100 km/uur? Of moet je minstens 160 of 200 rijden om ‘m te “voelen”?
cpp1 zegt
@jeroenwz: een woord: circuit
jeroenwz zegt
@cpp1: circuit is geen openbare weg…
Laat onverlet: wat heb je aan een auto die je alleen voluit kan gebruiken op een circuit?
fmgarcia zegt
@jeroenwz: Dat geld toch voor zga elke auto met 200pk onder de 1800 kg? Dit is extremer uiteraard. Je kan met een Seat Leon nu ook onder de 6 sec naar de 100 met Vmax van 250. Deze Porsche is echt wel lachen om tussen de rotondes door even de 150 aan te tikken in die 6 seconde. Op sommige plekken is dit best verantwoord.
breakingpoint zegt
@jeroenwz: dan heb je aan 30 pk genoeg, voluit de 120 aantikken. Wat heeft een mens nog meer nodig?
Edge zegt
@jeroenwz: Met die redenering is alles dat harder kan dan, laten we zeggen, 160 volstrekt overbodig. Het hele idee van een auto als deze is dat je ’s ochtends instapt, naar het circuit rijdt, daar los gaat en dan ’s avonds weer in dezelfde auto naar huis gaat. Natuurlijk zullen maar heel weinig eigenaren dat doen, maar dat is weer een ander verhaal.
rufctr01 zegt
@jeroenwz: of om op verjaardagen te kunnen vertellen hoe snel de auto is
nopetrolnofun zegt
@jeroenwz: Oh, jij bent zeker zo iemand die ook zegt ‘ wat heb je aan 200 pk + in Nederland ‘
jeroenwz zegt
@nopetrolnofun: Nee hoor. Maar een Porsche Cayman S is op de openbare weg bijna net zo snel en geeft bij lagere snelheden ook meer beleving, lijkt me.
Ik vraag me alleen af waar de vermogens-gekte ophoudt. Je koopt nu hot hatches met ruim 300 pk, of zelfs al 400. Dat was vroeger het terrein van Ferrari en Lamborghini. Zelfs Porsche had geen auto’s met 400 pk. En die auto’s haalden ook al snelheden van 260 – 290 km/uur. Lijkt mij ook snel genoeg.
Ik denk dat een Mazda MX-5 of Caterham 7 of Morgan met veel minder peekaas dan een willekeurige hot hatch van vandaag de dag net zoveel plezier geeft, bij lagere snelheden, dan een Porsche met minstens 640 pk. Ik zou dan liever een “gewone” Carrera of Carrera S hebben dan zo’n 911 GT2. Hoe zeer ik die auto ook bewonder.
maksym357 zegt
@jeroenwz: allemaal waar, maar je bekijkt het op een rationele manier. Klanten van zo’n Porsche doen dat niet, zij willen niet minder dan het allerbeste en het allersnelste.
lincoln zegt
@maksym357:
Rationeel !!
Wat is daar de betekenis van dan ??
kapiteiniglo zegt
@lincoln: Wow, geen twee puntjes in je reactie? Ongelooflijk!
koekwaus zegt
@kapiteiniglo: ze zitten nu in vraag- en uitroeptekens verstopt ..
nopetrolnofun zegt
@jeroenwz: Ik snap wat je bedoelt te zeggen. Ik snap Porsche ook wel dat ze de auto een hoge topsnelheid meegeven, de concurrentie loopt ook 330 +. Of een Cayman S met de helft aan pk’s op de openbare weg bijna even snel is betwijfel ik wel.. ?
schuiftrompet zegt
@jeroenwz: de willekeurige hothatch van vandaag kan ook kinderen naar school brengen. Succes met de caterham. Niet iedereen heeft geld en plaats voor een fun auto voor erbij.
lincoln zegt
Lijkt me een vet bommetje ..
Althans .. als je er een sportpakketjuuuhh bij neemt ..
berlinetta zegt
@lincoln: Wel met p0rnojetsets.
fmgarcia zegt
@lincoln: Deze is al full option. met alleen orginele onderdelen.
iphonistvongates zegt
Samen met de 918 de meest begeerlijke Porsche (er is nog twijfel over de nieuwe versie van de GT3 RS bij mij). Wat een fout van Porsche om geen handbak te leveren op een achterwiel-aangedreven über 911! Waarom extra gewicht toevoegen met een DSG-achtige bak met dubbele koppeling, hoe brilliant die ook zal zijn!?
87sandyd zegt
@iphonistvongates: want sneller
fmgarcia zegt
Maar er zijn al jaren door oa. Ruff en Techart modellen pp de markt met 700pk+. Deze weegt nog steeds 1490kg waarschijnlijk. Zal een dijk van een machine worden, maar ik snap niet dat ze niet voor een ingenieus awd systeem komen. Alles zal wel echt weer geniaal in elkaar zitten!
rufctr01 zegt
@fmgarcia: bij 9FF kun je de 911 al met 1400pk krijgen.
fmgarcia zegt
@rufctr01: Dat slaat nergens op haha. Ik vind 800 zat voor een 911;).
rufctr01 zegt
@fmgarcia: https://youtu.be/RawBbAPUeGE
fmgarcia zegt
@rufctr01: Volstrekt belachelijke machine. En er wel uitgereden worden door een Datsun;).
berlinetta zegt
Van 0 naar je doodskist in een paar tellen. Dat is het enige wat je over de specs moet weten.
trustmeiamanengineer zegt
Bloedsnel kanon. Maar volgens mij heb je meer lol in een Cayman S of desnoods de GT3 met handbak.
dieselkameel zegt
@trustmeiamanengineer: Klopt je zal haast denken dat deze auto te veel power heeft voor alleen de achterwielen. Kan me een stukje van Top Gear herinneren dat een Cayman S sneller op een bepaald circuit was dan een Huayra. Misschien met een goed AWD systeem kan de auto zijn kracht iets beter kwijt. 700pk of 640 blijft natuurlijk gigantisch veel.
plopkoekje zegt
@dieselkameel: bij die top gear aflevering ging het meer om de coureur dan de auto. Hammond reed in de huayra, de stig reed in de cayman. Daarnaast zal het wel in het script hebben gestaan.
nvn1993 zegt
@trustmeiamanengineer: denk dat dat per persoon verschilt. Sommige mensen willen gewoon heel gemakkelijk extreem hoge snelheden halen en halen daar hun plezier uit. Dat zal met een Cayman S niet lukken vrees ik.
janmetdelangeachternaam zegt
Ik las ergens iets van 700pk, desalniettemin 640 op een gestript autootje met alleen achterwielaandrijving is ook te gek voor woorden
Rick-dos zegt
Ergens in 2019 komt ie op de markt en in Frankfurt wordt ie geïntroduceerd? Foutje of begrijp ik het ff niet?
flevocarspotter zegt
Handbak…?
woudloper zegt
Cool uiteraard.
Maar je koopt dan toch zoveel beter een Porsche cup car voor op circuit, een trailer, en een panamera om hem te trekken.
Weeral zo gehypet net als de 911R dat bijna alle exemplaren voorbestemd lijken tot een leven als garage queen.
kennone zegt
Als dat ding langzaam optrekt is mijn Volvo net zo snel!!? uhh ow..