De deelscooters van Go Sharing verdwijnen in veel steden, zien we de eerste scheurtjes in het plan deelmobiliteit met scooters?
We kennen ze allemaal wel: de deelscooters die overal worden neergeplempt. Soms kom je er eentje tegen in de sloot, een andere keer staat het scootertje midden op straat. Gelukkig komen veel van deze deelmobiliteit-bedrijven snel ter plekke om het probleem op te lossen.
In sommige steden struikel je echter om de paar meter over een scooter van bijvoorbeeld Felyx, Check of Go Sharing. Veel ‘deskundigen’ zeggen dat deze vorm van vervoer de toekomst is. Dat je de scooter, auto, fiets, of motor niet meer bezit, maar tijdelijk leent. Toch lijken de eerste scheurtjes zichtbaar te worden in dit plan.
Deelscooters Go Sharing verdwijnen in veel steden
Dat merkt Go Sharing als een van de eerste, bericht RTL Nieuws. De opvallende licht groene scooters zullen niet meer te vinden zijn op veel plekken. Het bedrijf vertrekt namelijk uit 32 steden en dorpen, dit terwijl ze nog op 13 plekken blijven. Het bedrijf groeide snel afgelopen tijd in ons land, toch blijkt het niet een overweldigend succes.
Dat heeft een logische reden, er wordt namelijk te weinig gebruik van gemaakt. Het bedrijf formuleert het nog enigszins positief en zegt dat het gebruik in veel steden ‘boven verwachting is’, maar in andere steden weer niet. De scooterdienst is tevens verre van winstgevend in bepaald steden. Hiernaast zijn de economische omstandigheden niet optimaal, er zijn simpelweg teveel onzekerheden. Daarom trekt het de stekker uit veel locaties. Hier komt ook nog eens bij dat je in 2023 verplicht een helm op moet. Ook op snorscooters en dat vinden veel mensen niet fijn.
Rendabel
Het bedrijf gaat terug naar de basis en blijft in de steden waar de scooters wel gebruikt worden. Blijkbaar staan de investeerders ook niet in de rij om geld te investeren, vandaar dat Go Sharing eerst nu prioriteit legt bij het rendabel krijgen van het systeem. En niet op het onbeperkt blijven groeien.
Vloek of een zegen dat de scooters weggaan? Deze vorm van mobiliteit werd als dé oplossing geïntroduceerd om kleine afstanden af te leggen. Echter, we blijven toch massaal in de auto zitten of springen gewoon op de fiets voor die kleine afstanden. Overigens, de scooters van Go Sharing zullen niet gelijk verdwijnen. Dit gebeurt in fasen, zodat je niet direct zonder zit.
De steden waar de aanbieder wel blijft zijn Schiedam, Rotterdam, Dordrecht Eindhoven, Tilburg, Den Haag, Breda, Delft, Almere, Den Bosch, Haarlem, Leeuwarden en Groningen.
mashell zegt
Drie, twee, één: Hoera!!!!
Het was een leuk experiment maar het is inmiddels duidelijk dat deelscooters en deelstepjes meer een probleem dan een oplossing vormen.
Flutterbear zegt
Ik maak er toch graag gebruik van, maar is het enkel interessant als een tijdelijke of sporadisch oplossing. De meeste forenzen zullen echter sneller investeren in een elektrische fiets.
(ooo--V--ooo) zegt
In Rotterdam heb ik het idee dat het concept wel begint te werken. Parkeren (op enkele excesssen na) gaat steeds beter.
Vraag me alleen af in hoeverre het na 1-1-2023 succesvol blijft. Dan gaat de helmplicht in op de 25-km/u versies. Ik zie het niet zitten om met zo’n nest voor hoofdluis en andere troep op m’n hoofd rond te tuffen.
potver7 zegt
Je mag toch wel je eigen helm op zetten?
okeribok zegt
“Nooit meer eigen spullen! you will own nothing and you will be happy”. Terug ook naar de spons op een stok in plaats van je eigen wc papier.
Flutterbear zegt
Ik mijd de 45 km variant vanwege de helm en met 25 km is het ook fijn om een beetje mee te trappen. Het comfort van de fiets is wel beroerd op slechte wegen.
AudiRS zegt
“Verre van winstgevend…” dat snap ik. Is ook niet vol te houden.
Dagelijks worden die scooters gesloopt/opgefikt door nektasjes, trainingspakken en bontkraagjes.
Leuk, Links idee die groene EV deelscooters, maar niet geschikt voor tegenwoordig te veel steden in NL. En ook dat hebben we aan Links beleid te danken.
mashell zegt
Nu snap ik niet waarom je links beleid bij meent te moeten slepen maar ik begrijp er nog minder van hoe je dit zo verkeerd kunt interpreteren. Links stelt wil je van A naar B, dan ga je lekker met de bus. Rechts is “Nee, ik wil zelf rijden, ik ben individualistisch”, als het niet kunt betalen dan huur je er toch één, plemp de deelscooter maar ergens neer, maakt niet uit dat deze in de weg staat, dat is allemaal typisch rechts gedachtengoed waarin het belang van het individu hoger weegt dan het collectief. Het enige wat je linkse gemeenteraden kunt verwijten is dat ze hun sociale hart hebben laten spreken en deze experimenten hebben toegelaten terwijl ze hadden moeten zeggen “Ben je nou helemaal gek geworden, je kunt niet de openbare ruimte gebruiken om geld te verdienen met deelscooters en deelstepjes die iedereen in de weg staan”. Vind het trouwens wel leuk dat je heel respectvol links met een hoofdletter schrijft.
AudiRS zegt
Respect is belangrijk. Feit is wel dat niet bezit, maar sharing/delen (GoSharing) van goederen, ook auto’s en scooters een linkse gedachte is.
karhengst zegt
Het delen van reeds voorhanden zijnde vervoer, ja.
Het middels venture capital miljarden in een platform pompen met als doel op den duur de grootste / enige te worden en dan alle gemaakte schulden dubbel en dwars terug te verdienen, is niet iets wat uit de koker van Lenin komt.
Ter info, “Lenin” heeft niks met “lenen” te maken, mocht je dat overlet ook door elkaar halen.
AudiRS zegt
Hahaha. Goeie!
Delen van vervoer voorkomt productie, aanschaf en stilstand van bezit. Voorkomt co2, stikstof, enz enz enz. Je moet ergens beginnen.
karhengst zegt
Productiekosten sparen en middels de abonnementsvorm diezelfde aankoopprijs meermaals binnenhalen. Een recurring income hebben in plaats van eenmalige inkomsten, welke bovendien ieder jaar verhoogd kan worden terwijl de auto eigenlijk minder waard wordt.
Dat is geen linkse droom, maar een rechtse. Zeker wanneer het, in dit geval, dure accu-apparaten betreft die ook gewoon een opoefiets hadden kunnen zijn.
rollingstoned zegt
Inderdaad. De laatste linkse regering was kabinet-Den Uyl. Ik wil je Kabinet-Kok (paars) ook nog wel geven, maar zo links was dat niet.
reactief zegt
En precies de types die deze dingen denken te moeten vandaliseren stemmen rechts… of is dat te kort door de bocht?
Bijzonder dat linkse partijen altijd overal de schuld van lijken te krijgen online terwijl de laatste tig jaar toch echt overwegend rechts verantwoordelijk was voor het beleid…
Diesel Rocks zegt
Links beleid noemen terwijl ons land al meer dan 12 jaar een rechts kabinet heeft en de rechtse partijen sinds die tijd altijd de grootste waren. Maar alles wat fout gaat is natuurlijk nog steeds de schuld van ‘links’. Dat links-rechts denken is zo jaren 80.
AudiRS zegt
Op papier deels rechts. Maar moet je eens kijken wat de verlinksing van het kabinet de laatste 10 jaar voor problemen heeft veroorzaakt…
mashell zegt
Verlinksing? De asielcrisis, zorg-, politie-, justitie- personeelscrisis, woningcrisis, stikstofcrisis allemaal veroorzaakt door te lang te rechts beleid. Bezuinigen op de publieke zaak, ondernemers hun gang laten gaan, milieu onderschikt maken aan omzet, rechts is verdomd slecht gebleken voor Nederland. Het wordt tijd voor een links kabinet om puin te ruimen.
AudiRS zegt
Links geeft het geld uit. Rechts verdient het.
Dat is altijd al zo geweest.
En wat gebeurt er nu? Idd.
kas_par zegt
Dit dus. Helemaal eens, Mashell. Het land is stuk bezuinigd door rechts, niet links! En maar rechts blijven stemmen en links de schuld geven. Misschien de oogkleppen eens af doen?
kas_par zegt
Beetje extreem kortzichtig? Default is alles de schuld van links? Sociaal idee van leenfietsen is links, degenen die de fietsen haten en ze slopen ook links? Beetje heel erg klaar met de grote bekken die menen dat alles dat misgaat (in hun ogen) de schuld van links is…. voor de duidelijkheid: we hebben al iets van tien jaar een rechts kabinet dat de scepter zwaait. Dus hoezo links??
fanboy zegt
Elektrische scooters zijn fantastisch voor afstanden van laten we zeggen 20 a 30km.
Ook minder, als iemand daarvoor de auto laat staan is natuurlijk dikke winst.
Maar het wordt toch veel stedelijk gebruikt. Lijkt mij dat een set aan supergoede elektrische fietsen (tot 25km/u) veel beter zijn.
En dat wildparkeren van scooters en stepjes is natuurlijk irritant.
gabrielo zegt
Voor zulke afstanden inderdaad beter, maar daar zijn ze dan weer te duur terwijl je toch niet warm en droog zit. Beter inderdaad inzetten op fietsen! Is goed genoeg voor de korte stukjes in de stad en makkelijker voor wie geen scooter gewend is. Gewoon fietsen kan bijna iedereen.
rulefollower zegt
Klaus gaat zelf maar op zijn scootertjes rijden, ik vind het een vervuiling van het straatbeeld.
Rick-dos zegt
Ach ja, ik kan wel hier in de polonaise der negativiteit mee gaan dansen maar ik moet zeggen dat ik het wel een uitkomst vind. Had me eerst uit interesse aangemeld maar merk dat ik er steeds vaker gebruik van maak voor korte stukjes. Gelukkig zullen ze in Den Haag nog steeds aangeboden worden. En als je in Den Haag kijkt dan is het mijns inziens een groot succes.
Dutchdriftking zegt
Het probleem is niet de scooter maar de mentaliteit van de huurder. De aloude frase “don’t be gentle it’s a rental” gaat nog altijd op. De enige reden waarom je prima een 10 jaar oude auto kunt kopen maar geen 3 jaar oude ex huurauto is omdat men zuinig is op ‘dure’ eigendommen. Maar niet op die van een ander.
En als je iets meer gedronken hebt dan strikt noodzakelijk dan lijkt het ook een briljant idee om zo’n apparaat in de gracht te flikkeren.
Dus helaas moet toch iedereen z’n eigen elektrische fiets/scooter/auto aanschaffen of leasen en deze goed verzorgen. Dit zorgt voor meer productie wat slecht is voor de wereld. Maar ze gaan veel langer mee wat dan weer goed is voor de wereld. Wellicht moeten we voor stedelijk vervoer maar een soort skilift in de stad aanbrengen. Gewoon op zo’n T gaan zitten tot je in de buurt van je bestemming bent.
omarrs6 zegt
ik vind het fijne dingen, en ben blij dat ze in Eindhoven blijven. Vaak heb ik het geval dat de bus opeens niet komt opdagen. Dan kijk ik gelijk of er een scooter in de buurt is.
kniesoor zegt
In de Parel aan de Maas het is OV vrij goed geregeld, daar is de noodzaak van deelscooters wat mij betreft niet zo groot. Toch wordt er grif gebruik van gemaakt, dus kennelijk voorzien deelscooters in een behoefte. Wel benieuwd of de exploitatie rendabel is.
berlinetta zegt
Lijkt me dat de helmplicht zeer zwaar mee weegt in het verdwijnen van die dingen. Je ziet de verkopen van snorscooters nu al kelderen. Ik begrijp dan ook niet waarom ze blijven in zetten op scooters, maar niet op e-bikes. Dat werkt toch net zo goed?
Robert zegt
‘Leuk’, vooral als je al klant was én nu moet constateren dat ze er in jouw woonplaats de stekker uittrekken (pun intended). Van hun website:
“Als je een deel van je tegoed hebt gebruikt, dan is een terugbetaling helaas niet mogelijk. Jouw tegoed is geldig tot de originele vervaldatum”.
Of het nu gaat om een cadeaukaart of beltegoed of wat dan ook, volgens mij mág prepaid tegoed nooit vervallen; de enige uitzondering is, als er een faillissement is en de curator ziet geen mogelijkheid om je dit terug te betalen (wat in 99,999% van de gevallen ook zo zal zijn). Stelletje boeven.
kniesoor zegt
“Terugbetaling helaas niet mogelijk” is volstrekte flauwekul, het is simpelweg onwil. Maar de leveringsvoorwaarden zullen waarschijnlijk zo geredigeerd zijn, dat je er weinig tegen kan doen. Of het wordt een juridische procedure waarbij de kosten niet opwegen tegen de verwachte opbrengst. Eventueel het tegoed opmaken op een locatie waar ze nog wel bestaan. Anders blijft er weinig anders over dan het af te schrijven.
Robert zegt
Wel nu, leveringsvoorwaarden die tegen het (wettelijk bepaalde) consumentenrecht ingaan, hebben geen enkele waarde of geldigheid. Punt is, dat veel consumenten er hooguit een paar tientjes bij in schieten en dan loont het vaak de moeite niet om daar (juridisch) achteraan te gaan. En daar gokken die gasten dus op.
De ACM zou dit de kop in kunnen drukken door fikse boetes op dit soort praktijken te zetten, maar helaas, we hebben een overheid die de BV Nederland al twee decennia uit de wind probeert te houden of zelfs te versterken, ook als dat ten koste gaat van de consument en/of belasting betalende burgers. Zie ook de praktijken van zorgverzekeraars, energiemaatschappijen, enz., enz.
Dutchdriftking zegt
@RRRobert: Dan snap ik ineens een stuk beter waarom ze gejat/gesloopt worden…. Ik geen brommer, jij geen brommer.
rwdftw zegt
Het idee is in principe goed. Een scooter zonder 2-takt motor om je door de stad te bewegen, te pakken wanneer je hem nodig hebt en alleen betalen per gereden km. Van al deze steden kom ik eigenlijk alleen in Rotterdam.
Ik merk daar dat je letterlijk struikelt over die dingen. Dat is figuurlijk gesproken, maar het zal wel een probleem zijn voor blinden en slechtzienden. Er zijn ook drie aanbieders actief, wat ervoor zorgt dat er rond Centraal heel veel te vinden zijn.
Dan worden die dingen werkelijk overal gedumpt, en als ze al netjes worden gestald waaien ze in de eerste de beste storm weer om.
Het voordeel wat ze hebben verliezen ze per 1-1, als snorfietsdragers aan een helm moeten. Heel veel gebruikers zullen die niet hebben en die botsmuts overal mee naartoe slepen omdat je op zo’n deelscooter wil zitten zal ook niet gebeuren. Ik voorzie de markt daarom na 1-1 instorten.
kniesoor zegt
Veel scooters zijn tegenwoordig 4-takt. Maar goed, ook die hebben uitstoot.
dree16v zegt
Verbaasd me niks dat het niet winstgevend is. Als mensen nou eens allemaal de verantwoordelijkheid hadden om netjes om te gaan met spullen die niet van jezelf zijn dan scheelde het al een hoop. Blijkbaar is dat nogal lastig voor sommige mensen. Idee van deelmobiliteit is op zich mooi maar voor mij voelt het viezig. Doe mij maar m’n eigen auto of vervoermiddel (die altijd brandschoon is)
tenaci zegt
Het hielp in het rendabel maken van het verhaal ook niet mee dat ze (in ieder geval hier in Amersfoort) bij bosje in de fik gestoken werden….
z3cabby zegt
En de brandstichtert is nooit gevonden, terwijl het toch wekelijks in het Amersfoortse suffertje te lezen was dat er wéér Go scootertjes in de hens waren gegaan.
Maar daarbij; Voor een ritje van 7 kilometer naar het werk en dus ook weer 7 kilometer terug ben je voor een 25km/u scooter zo’n 14 Euries kwijt. Dat is ook wel wat stevig, nietwaar? En je pakt ze alleen met mooi weer.
Ik stap dan toch liever dakloos in de Z3. Kost je 4 Euro aan spriet en een beetje slijtage, is sneller en het rijdt veel leuker.
pomoek zegt
Het overal en nergens parkeren van die scooters zou je kunnen ondervangen door deelscooterparkeerplekken aan te leggen en hogere kosten in rekening te brengen als de scooter buiten zo’n parkeerplek wordt neergezet.
Maar dat is een beetje off – topic.
Het grote nadeel, voor mij, is beschikbaarheid van deelscooters en deelfietsen. Heb je er een nodig, is er nergens een in de buurt te vinden. Daarnaast vond ik de kosten voor zo’n deelscooter ook best pittig. Voor een keertje leuk, maar om te kostbaar om het een vast onderdeel van mijn vervoerstrategie te maken.
kniesoor zegt
‘Strategie’ zelfs. Toe maar ! 🙂
Hubert zegt
Is toch logisch dat ze in meerdere steden het gaan proberen en na verloop van tijd gaan kijken waar het lonend is.
Kunnen ze de niet lonende locaties sluiten en de vrijgekomen scooters toepassen in plaatsen waar het wel aanslaat.
daiko zegt
Kom ze in Hengelo alleen maar op de kop in de berm tegen eigenlijk..
kas_par zegt
Ik baal ervan dat ze verdwijnen. Wordt steen en been geklaagd over vervuiling van het straatbeeld en dat ze overal fout geparkeerd staan, gesloopt worden, etcetera. In de jaren dat hier deelscooters en fietsen zijn heb ik welgeteld drie keer een scooter of fiets vreemd geparkeerd zien staan. Plus pakweg 20 keer op sociale media op foto’s, vaak van die ene zelfde scooter/fiets en in sommige gevallen verdenk ik de klager en fotograaf ervan het ding zelf zo geplaatst te hebben om maar te kunnen zeiken. Voor mij waren die dingen een uitkomst! Ideaal in gebruik en minder vervuilend (alternatief is voor mij de auto, heb zelf geen fiets). Maar ook dat kon ik beter niet hardop zeggen in sommige kringen, werd meteen beschuldigd van al dat foutparkeren (wat dus nooit gebeurt). Bizar volk. En wat helemaal zuur is is dat ik het tegoed niet terug krijg. Heb de helft van het geld nog in de wallet staan, krijg ik niet terug en is daarmee weggegooid geld. Het staat in de kleine lettertjes, maar beschouw het gewoon als diefstal.
mc96 zegt
Volgens mij zorgen die scooters helemaal niet voor een vermindering van auto gebruik. Meer een vervanging van de fiets of het OV. Het hele concept heeft voor mij veel te weinig toegevoegde waarde. Van mij mag het overal weer verdwijnen.