De eerste Rivian is gezien in Amsterdam mét fietsen erop.
Hoe kan het ook anders? In een land waar er meer fietsen zijn dan inwoners, moet de eerste Rivian wel gespot worden met bakfietsen erop. Als je elektrische Rivian dan zonder stroom zit, kan je verder fietsen.
Rivian met fietsen
Nee, daar zal het niet voor bedoeld zijn maar het is wel een opmerkelijke combo. We zien hier de elektrische pick-up van het merk: de R1T. Dit is een ‘medium’ grote auto voor Amerikaanse begrippen. Voor in ons land is het een forse auto. De Rivian R1T is 5,51 meter lang, 2,08 meter breed en 1,92 meter hoog. Een gemiddelde Amsterdamse wethouder zal van de auto een rolberoerte krijgen. Misschien zijn de fietsen ter compensatie gemonteerd.
Bijzonder
Het is een bijzondere spot die al een tijdje geleden genomen is, op LinkedIn zagen we hem al eerder langskomen. De foto met fietsen vonden wij bij Twitteraar M. Lens-FitzGerald. We zien de Rivian in Amsterdam op een oplaadplek staan. Je ziet gelijk dat de auto echt groot is voor ons kippenlandje. De wielen steken flink uit over de witte markering. Hiernaast lijkt het (zo te zien) deelautootje compleet te verdwijnen.
Ik vind het gewoon een bruut ding. Het is een middelvinger naar de groene milieuridders, want het is namelijk wel degelijk mogelijk om in een grote, praktische auto te rijden die ook nog eens elektrisch is. Dat moet pijn doen bij de milieufundamentalisten…
leefvrij zegt
Iemand die het snapt. Je kan met een dergelijke auto gewoon niet een centrum van een Nederlandse stad in. Lekker aan de rand parkeren en dan op de fiets het centrum in. Handig, zeker als Amsterdam autoluw wordt.
dondeboer zegt
Tja, wat noem je een middelvinger. Een Rivian verbruikt zo’n 30kwh/100km. Een liter diesel bevat ca. 10kwh. Een Rivian verbruikt dus ongeveer net zoveel energie als een 3liter Lupo, en dat zonder lokale emissies.
En er valt natuurlijk meer dan genoeg af te dingen op zo’n enorme lithium-accu op wielen (is de elektriciteit wel groen, waar komen de materialen van die accu vandaan en hoe recyclebaar is die accu, etc) Maar onder de streep is een elektrische auto *in gebruik* wel echt veel schoner dan een brandstofauto.
rollingstoned zegt
Sorry maar dat laatste klopt ook niet helemaal. Zware elektrische auto’s, vooral SUV’s en dit soort pick-up trucks, hebben een behoorlijk aandeel als het aankomt op de ‘uitstoot’ van fijnstof. Door hun hoge gewicht zorgen ze zelfs voor meer fijnstof buiten de uitlaat om dan vergelijkbare auto’s met een brandstofmotor. Dit is in 2020 al onderzocht door de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling).
dondeboer zegt
Ik doelde voornamelijk op emissies, maar met fijnstof heb je wel een punt. Maar mijn vergelijking was natuurlijk wel ter illustratie, iemand die nu een Rivian koopt, had anders echt niet in een Lupo gaan zitten, maar in een ander groot slagschip. Ik vermoed dat de fijnstof die van een BMW X6 of iets dergelijks ook niet heel best zal zijn. Je zal in een ICE minder banden/wegslijtage hebben, maar wel weer meer remstof. Hoe dan ook, hoe groter het hok, hoe slechter voor de planeet.
dutchneon zegt
Ze waren in het OESO onderzoek even vergeten dat bij een brandstofmotor elke 20-30000km olie ververst moet worden…. En dat stiekem al die 1.0 pruttelpotjes olie verbranden…..
wimof zegt
En dat terwijl!
https://www.demorgen.be/snelnieuws/satellietgegevens-tonen-duizelingwekkende-methaan-uitstoot-in-turkmenistan-die-gemakkelijk-kan-worden-ingeperkt~b559ad5d/
Ik hoop dat jullie het kunnen lezen.
Martin zegt
Ja, gelezen. Misschien goed idee om die gaten gratis voor hun te repareren. Kunnen we de wereld redden voor een paar miljoen en 22 miljard voor zorg en welzijn in eigen land gebruiken. (off topic… Weet het)
Donstil zegt
Dat argument “elektriciteit wel groen” gaat wel wat scheef als het aankomt op de vergelijking met een auto op dinosap. Het maken van benzine en diesel gebeurt namelijk ook zelden met groene stroom.
Flutterbear zegt
Mijn EV komt verder op de stroom die nodig is om benzine in jou tank te krijgen (ongeveer 4 kWh per liter). Lekker belangrijk of de stroom groen is, dat is blijkbaar bij oppompen en raffineren van benzine ook niet relevant.
scrmeagle zegt
En nog groen ook, duidelijk voorbeeld waar het fout gaat in dit land. Nog een grijskenteken ook, dus weinig wegenbelasting en weegt ook nog eens 3100KG Dus alle Dodge Ram rijders hebben een alternatief.
kreukelzone zegt
Elektrisch betaal je tot 2024 sowieso geen mrb, best lomp met zo’n gewicht.
Ultimora zegt
Hij is nu nog even vrij van mrb. maar ik vraag me af of hij voldoet aan de maatgeving voor het lage mrb tarief als dat straks wel van toepassing is op elektrische auto’s.
Flutterbear zegt
Hij valt er onder anders geen grijs kenteken. Met het grijze kenteken komt die trouwens ook in aanmerking voor (lokale) subsidie.
pier zegt
Dit zijn geen bakfietsen maar transportfietsen.
kniesoor zegt
Heeft Rivian al een officiële vertegenwoordiging in Nederland of is dit een grijze/parallelle import ?
CYBRTRK zegt
Deze is door een particulier geïmporteerd
rwdftw zegt
Mwoehahahaa ik heb hem even door rdw.nl heen gehaald.
Oke, iemand heeft €117k afgetikt voor deze milieuvriendelijke alleskunner. Dat valt mij an sich nog mee gezien de hoeveelheid accu capaciteit van zo’n ding. Maar nu komt het, hij is nu al bijna in overtreding.
De maximaal toelaatbare massa van de Riv is 3500 kg. Er mag (of kan) geen aanhanger achter, die massa is niet geregistreerd. De rijklare massa wel, dat is 3235 kilo. Er mag dus maar 275 kilo mee vervoerd worden.
2 personen + 2 fietsen en je bent er al bijna.
skid zegt
Ik zie vaak genoeg een Ram Pick-up rijden met twee zeer stevige mannen op de voorstoelen, waarschijnlijk werkzaam in de bouw of iets dergelijks, die komen samen wel makkelijk boven die 275 kilogram uit!
En dan moet de gereedschapskist nog mee…
Robert zegt
Maar een Ram 1500 heeft, alhoewel zeker een zware jongen, geen 3235 kg als ‘startgewicht’.
dieselrat zegt
Hoezo mag er geen aanhanger achter? Met BE rijbewijs mag je gewoon 3.500kg trekken, dus als de Riv dat kan geen probleem.
Flutterbear zegt
Toch jammer dat z’n bakbeest minder functioneel is dan een Up!
jippie zegt
Dé auto voor rijk links.
rollingstoned zegt
Halsema was meer van de Mercedes met een roetende dieseltje toch? ;-)
ggj1987 zegt
Info van AutoWeek:
MATEN & GEWICHTEN
Massa leeg 3.135 kg
Maximum toelaatbare massa 3.500 kg
Voorasdruk 1.875 kg
Achterasdruk 2.250 kg
Wielbasis 3.450 mm
Iemand hierboven heeft het ook al gemeld, wat een zwaar ding zeg!
levoi zegt
Ja, als je met een normale auto door zo’n bakbeest wordt aangereden kan je net zo goed een eend rijden. Maakt niet meer uit. Maar de Rivian zelf zal wel een goede ncap score hebben. Heel fijn!
Reinier zegt
Wel een hijskraan nodig om de fietsen erop te krijgen. Fietsen op de trekhaak vind ik toch handiger.