Een bekend spreekwoord luidt: ‘alle begin is moeilijk’. Nissan is er in geslaagd als eerste fabrikant een EV voor de massa op de markt te zetten, waarvoor hulde, alleen volgens de eerste binnensijpelende Amerikaanse berichten zijn de accu’s de achilleshiel van de wagen. Op het web verschijnen verhalen dat ze er veel eerder dan verwacht de brui aan geven, waardoor de onfortuinlijke eigenaars tot een wandeling gedoemd zijn.
In posts op het MyNissanLeaf forum wordt geklaagd over een plotselinge terugval van het aangegeven bereik, waarbij de Leafs tijdens het rijden overschakelen op de “turtle-modus” (aangegeven door een oranje schildpadje dat op het dashboard verschijnt) waarna de auto preventief uitgeschakeld wordt om schade aan de accu’s te voorkomen.
Uiteraard is het de theorie dat de bestuurder ruim van te voren wordt gewaarschuwd over een dreigend tekort aan accu-capaciteit, maar in de praktijk lijkt dit er nogal abrupt in te hakken. Een eigenaar had nog 42 km range over, ruim voldoende om de 24 km naar huis te rijden zou je denken. Helaas kapte de Leaf er na 21 km mee. Het gevaarlijke hiervan is natuurlijk dat de kans er in zit dat je stil valt op een plek waar dit bloedlink is. Dit zou je met een Japanse Leaf nooit gebeuren, want die komen namelijk een stukje verder met hun accu’s.
Nou is het niet per se de bedoeling de Leaf de grond in te schrijven, en dit zijn verhalen uit tweede hand. Graag horen we daarom van de eerste Nederlandse eigenaren wat hun ervaringen zijn. Is dit een Amerikaans fenomeen of hebben ook de Nederlandse rijders last van een tegenvallend bereik? En hoe zit dat bij elektrische geldtransportwagens? Dat zijn natuurlijk ‘sitting ducks’ als ze stilvallen.
UPDATE 15 maart, 13:50: Hans stuurde een bericht van een andere site die wat onderzoek heeft gedaan. Conclusie van het verhaal is eigenlijk: Nissan gebruikt haar klanten als proefkonijnen met een range-indicator die “leert” van het rijgedrag van de bestuurder en die geen rekening lijkt te houden met omstandigheden die een grote invloed op de actieradius hebben, zoals koud weer. De accu’s werken dus wel, maar de software die je vertelt hoe lang ze nog meekunnen is niet bijster intelligent waardoor je alsnog stil kan komen te vallen op onhandige plekken.
911GT2 zegt
Gebruiken ze wel designerstroom? Of hebben ze rotte stroom. Ik zag op de reclame dat dat verschil maakt namelijk! :P
GOD zegt
@911GT2: sniff sniff… Ik ruik wel iets raars… waarschijnlijk nog oude stroom uit 2010.
Oplichters!!!
Esprit_de_Flandre zegt
@GOD: Dat is bio-stroom die je ruikt. Lekker natuurlijk dus…
Poll zegt
All I can say is moewhahahaha.
F1Tim zegt
Het is de bedoeling dat de gemiddelde Amerikaan het laatste stukje zijn wagen zelf moet duwen: een effectieve methode tegen Amerikaanse obesitas!
BJ zegt
En naarmate het ding ouder wordt worden die accu’s steeds slechter en de range korter…
Ik zou geloof ik helemaal knetterbek worden als ik constant moet kijken hoeveel juice er nog is. Als mijn auto me nog een kilometertje of 30-40 geeft vind ik het toch wel relaxed om een pomp op te gaan zoeken. Dat is wat mij betreft een beetje de ondergrens om nog relaxed te rijden zonder teveel op je verbruik te hoeven letten. Bij zo’n elektrowaggie moet je dat dan eigenlijk ook van de range af halen wat mij betreft…
ricksteenbeek zegt
FAAL
Apache zegt
Het is algemeen bekend dat je in het begin de batterij eerst helemaal moet laten leeglopen en daarna volledig opladen en dit een paar keer herhalen om zo de battery life van je auto zo lang mogelijk te houden. Doe je dit niet, is je batterij binnen de kortste keren niet veel meer waard. Of dat hier ook geldt weet ik niet, maar het lijkt me wel waarschijnlijk.
BJ zegt
@Apache:
Dat lijkt me bij een auto niet heel waarschijnlijk uit praktisch oogpunt; ik denk dat je er vanuit mag gaan dat de accuboer ze optimaal aflevert en direct klaar voor regulier gebruik.
Captain zegt
@Apache:
Dit geldt niet voor lithium-ion batterijen (dewelke in laptops en nissan leaf worden gebruikt) Dit type batterij is niet gevoelig aan het memory effect dat andere oplaadbare batterijen (zoals NiCd ) dat wel hebben. Wel gaan lithium-ion batterijen ze hun laadcapaciteit verliezen over de jaren heen, maar dit komt niet doordat je ze oplaadt als ze nog niet volledig leeg zijn. Het capaciteitsverlies zou je gewoon slijtage kunnen noemen.
tvrspeedsix zegt
oi oi wat is dit toch een lelijk hok, ik kan niet begrijpen dat Nissan ook nog zoiets als de GTR, 350Z, QQ in huis heeft. Waarom dan zón misbaksel?! OT: leuke bijkomstigheid als je er net tientallen ruggen aan hebt gespendeerd.
As_long_as_it_is_fast zegt
@tvrspeedsix: het gaat hier niet echt om de looks. Het gaat meer om de besparingen en de schoonheid (in de groene zin van het woord)
tvrspeedsix zegt
@As_long_as_it_is_fast:
‘besparingen en de schoonheid (in de groene zin van het woord)’
Denk je dat soms dat ik dat niet bedoelde? Een lage CW-waarde kan ook behaald worden met een gesneden koets, ipv een aerodynamisch geboetseerde drol.
As_long_as_it_is_fast zegt
@tvrspeedsix: :D ze willen zich misschien erg graag onderscheiden van de bestaande modellen zodat de mensen zeggen: Verdorie, weer zo een speciaal elektrisch ding. Kijk naar de prius, trekt ook op niks. :D
tvrspeedsix zegt
@As_long_as_it_is_fast:
Tja daar heb je ook wel een punt, daarnaast ben ik ook wel voorstander van verschillende designconcepten binnen één merk om even een vergelijking te treffen met bijv.Audi en VW. Grappig is dat modellen vaker tot hun(eigen)imago/recht komen als ze niet allemaal hetzelfde neusje dragen. Maar daar los van slaat Nissan de plank gewoon mis in mijn ogen. Ik denk dan ook dat vooral de mensen zonder gevoel voor vormgeving en esthetische ontwerp en puur naar de pracktische/ geldbesparende plaatje kijken deze drol gaan kopen.
As_long_as_it_is_fast zegt
@tvrspeedsix: Even reactie verkeerd geplaatst, ik stelde hier onderaan: Je zal me inderdaad neit horen zeggen dat ik hem mooi vind. ;)
hollow zegt
@ apache: en hoe doe je dat precies met een auto, de accu volledig oprijden? De straat op en af zodat je em toch nog de oprit kan opduwen? Kijk naar laptop en iPhone batterij indicaties. Na een half jaar gaat het al snel bergaf.
Apache zegt
@hollow:
bij mij valt dat nog heel goed mee…
Esprit_de_Flandre zegt
@hollow: Denk dat we mogen veronderstellen dat de fabrikant van de batterij dat regelt…
pshyto zegt
zitten li-ion accu’s in die moet je juist niet “leegrijden” etc.
daarom waarschijnlijk de rabbit beveiliging.
yannick-s zegt
@hollow als je de batterij van je laptop of iPhone af en toe helemaal leeg laat lopen, blijven de accu’s van deze apparaten gewoon goed. Hoe je dit met de leaf zou moeten doen en of je het ook moet doen zou ik niet weten.
BJ zegt
@yannick-s:
Euhm…. dat bevordert de levensduur wellicht, maar in het algemeen gaan alle batterijen er op achteruit in the end. Volgens mij is de vuistregel dat na ca 1000 opladen je Li-ion batterij wel gaar is. Dus je haalt de 3 jaar nog niet met zo’n EV als je hem elke dag aan het stopcontact hangt (ervan uitgaande dat deze accu’s een grote versie is van telefoonbatterij…)
Esprit_de_Flandre zegt
@BJ: Als de batterijen niet te duur zijn om te vervangen is dat niet zo erg. Maar ze zijn het waarschijnlijk wel… :?
mrdjm zegt
@yannick-s: Dat is leeg tussen haakjes. Het apparaat gaat uit voordat de accu helemaal leeg is. Een 100% lege li-ion accu is dood. Je kan hem proberen te laden, maar hij loopt direct weer leeg.
Captain zegt
Misschien moet nissan eens bij apple horen waar die hun accu’s vandaan halen. Je kent het wel, een laptop met 2u capaciteit kan na 2 jaar nog slechts een uur tot 30 minuten op batterijen werken. Na 4 jaar moet die continu aan het net worden aangesloten. Welnu ik heb 3 jaar geleden een een macbook gekocht (omdat ik vista niet zag zitten), en die gaat na 3 jaar intensief gebruik nog steeds 3,5u tot 4u mee in één laadbeurt (exact hetzelfde zoals in het begin)
Lijkt me dat apple voor goede batterijen kiest
pshyto zegt
je moet het zo zien, als jouw telefoon zegt van ik heb nog 10% accu over zal dit 10% zijn tot dat je accu nog 30% over heeft.
alleen je telefoon geeft een andere indicatie dan dat er werkelijk in je accu zit ivm het zogenaamde “diep ontlaad gevaar” bij li-ion waar deze door beveiligd zijn.
accu van tegenwoordig zijn ook geen batterijen meer zoals vroeger Ni-MH en Ni-CD maar zijn meteen uitgerust met elektronica om de accu te beveiligen, dat passen ze al heel lang toe bij laptops, bij telefoons kan het zijn dat deze beveilingingen in de telefoon zelf zitten, dat weet ik niet.
dus bij de leaf zal het ook kwestie zijn van meer fine tunen aan de hand van rijgedrag, wat niet zo gek is bij de eerste elektro auto voor het grote publiek
laurensje zegt
Tja. Het maakt nogal veel uit hoe hard je bijvoorbeeld rijdt met het ding. Maar om op de snelweg 50 te gaan rijden om thuis te kunnen komen…
pshyto zegt
@captain
zijn best wat drama verhalen op inet te vinden over de accu’s van apple laptops die bol gaan staan etc. :P
Captain zegt
@pshyto:
Hehe oops :P toch maar uitkijken dan, heb dat ook voorgehad met m’n nokia batterij. Ik kreeg mijn cover zelfs niet meer toe :D
Lucb zegt
Ach, moet je maar geen hippie zijn.
desjonnies zegt
Dus alles op de keper beschouwd, zijn we nog niet veel verder dan de ‘Jamais Contante’ uit 1898………….
As_long_as_it_is_fast zegt
Mjah, dat was een beetje te verwachten. Je kan niet vragen van een volledig nieuw product dat het feilloos gaat werken. Kinderziektes heet dit dan. Dat is meteen ook de reden waarom je best nooit de eerste versie van iets koopt. De eerste versies bevatten nog een deel fouten die eruit moeten gehaald worden door de consument. Danku eerste nissan leaf rijders. :D
Braxe zegt
Was dit niet de auto van het jaar :S #fail
Esprit_de_Flandre zegt
@Braxe: Zo zijn er wel meer gefaalde ‘Auto’s van het jaar’…
Esprit_de_Flandre zegt
Is een Amerikaans probleem. Als de bestuurder evenveel weegt als de auto zelf, is het niet abnormaal dat de actieradius halveert…
As_long_as_it_is_fast zegt
@Esprit_de_Flandre: haha, nice one. :D
454ssV8 zegt
Denk toch echt dat het een systeem blijft wat nooit echt heel goed gaat komen…
laurensje zegt
Tja. Het maakt nogal veel uit hoe hard je bijvoorbeeld rijdt met het ding. Maar om op de snelweg 50 te gaan rijden om thuis te kunnen komen…
As_long_as_it_is_fast zegt
Je zal me niet horen zeggen dat ik hem mooi vind. ;)
norge zegt
Die Amerikanen halen natuurlijk nog even een supersize Bigmac menu op weg naar huis .
Dan is het niet zo raar dat het bereik opeens maar de helft is. :P
mattraket zegt
Fisker Karma kopen, probleem opgelost (die schakelt over op een benzine-generator in dit soort gevallen).
tarquesh zegt
Ik wil best wel een Leaf hebben. Alleen dan de accu’s goed natuurlijk. Ik rij dagelijks op een intern transport middel op mijn werk die op een tractie accu wordt aangedreven. Wat mij opvalt is dat het verhaal over de Leaf me niet onbekend in de oren klinkt. De accu’s op mijn werk houden er ook spontaan mee op soms en dan verschijnt het schildpadje. Als je geluk heb kan je ermee nog bij het accu laadstation komen. Heel erg hinderlijk, dus laten we de Leaf nog even in de ijskast staan.
gezondverstand zegt
Sta je dan met je miskoop van het jaar in de stromende regen in het donker langs een eenzame weg. Heb je daarvoor die 40k uitgegeven. Je vorige 10 jaar oude oliestoker had je steeds wel gebracht waar je naar toe wilde. En als die aangaf over 100km te willen drinken dan was het ook minstens 100km.
Niet de stad uit met deze lelijke fails :(
Kan enig leedvermaak niet onderdrukken :D
Cantago zegt
Fijn stukje elektronica dus. Het wordt echt tijd dat fabrikanten daar meer aandacht aan gaan besteden!
vegazosten zegt
Als ik die reakties lees dan is het dringend nodig een morphing te doen van alle auto’s naar 1? Veel werk maar dan kan niemand nog een mooi of lelijk model afbreken! ;o)