![productie EV Lamborghini](https://www.autoblog.nl/files/2023/08/eerste-productie-ev-lamborghini-2023-1600-001-970x545.jpg)
Nog een paar nachtjes slapen en dan is de eerste productie EV van Lamborghini een waar feit!
Alle merken moeten vroeg of laat overstappen op elektrische aandrijving. Nu kunnen veel kleine supercarmerken daar iets later mee beginnen. Enerzijds omdat ze vaak onderdeel zijn van een groot concern, anderzijds omdat ze een uitzonderingspositie hebben bij de EU. Merken als Pagani en Ferrari hoeven niet aan de strenge uitstootnormen te voldoen, maar ze moeten wel aantoonbaar hun best doen.
Bij Lamborghini zullen ze er ook aan moeten. Het merk heeft tot kort twee modellen gevoerd met een atmosferische V10 en een atmosferische V12. Dat kan natuurlijk niet. En de Urus maakte gebruik van een turbomotor, maar ja, met een biturbo V8 met 650 pk zet dat alsnog geen zoden aan de dijk.
Productie EV Lamborghini
Daarom doet de elektrificatie bij Lamborghini zijn intrede. Dat gaat op diverse manieren gebeuren. Het meest benieuwd zijn wij naar de eerste productie EV van Lamborghini. Jazeker, een stier met enkel en alleen een elektromotor. Deze staat te trappelen, want de introductie is over een paar dagen.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/08/eerste-productie-ev-lamborghini-2023-1600-003.jpeg)
De auto zal zijn debuut maken op de Monterey Car Week. Volgens Lamborghini zal het officieel nog een concept zijn, maar volgens Autocar zal de auto dicht bij het productiemodel staan. Sterker nog, volgens de Britten zal de eerste elektrische Lamborghini overeenkomsten vertonen met de Lamborghini Estoque, een vierdeurs supercar.
Monterey Car Week
Dat klinkt als heel erg goed nieuws! Het staat nergens vermeld, maar het feit dat er zo snel een EV komt van Lamborghini zou kunnen betekenen dat ze een Taycan als basis kunnen nemen en dat ze daar een Lambo-versie van maken. Volgens Autocar zal het een soort crossover worden, maar ja, dat is hoe we de Taycan Cross Turismo tegenwoordig ook al noemen.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/08/eerste-productie-ev-lamborghini-2023-1600-002.jpg)
Naast de eerste productie EV van Lamborghini verwachten in niet al te lange tijd nog een paar geëlektrificeerde Lamborghini’s. De orderboeken voor de Urus zijn al gesloten, het model na de facelift zal de PHEV-aandrijflijn van de Porsche Cayenne krijgen.
De Lamborghini Revuelto heeft een atmosferische V12, maar ook elektroaandrijving om ‘m door de WLTP te loodsen. Ook de Huracàn-opvolger zal een bepaalde vorm van elektrificering krijgen.
Als je em geel maakt dan lijkt het van de zij kant net een banaan 🍌
Rare bananen dat jij hebt gezien
zij kant
Ik zie alleen foto’s van de hij kant. Tenzij het een Brits model betreft, in dat geval zie ik nog steeds geen banaan.
Als een aap op je hoofd kakt, dan lijk je op een EIKE*. Tsjonggeeehuhhhhh!!!!!. Wat voegt jou reaguursel nou toe aan dit artikel? Het doet af aan de kwaliteit van het verhaal, want het vertelt waar we naar toe gaan met een merk wat per definitie altijd geassocieerd werd met het verbranden van dood vloeibare fossiel materiaal in heel veel cilinders. En wat doe jij; je komt aan met een vergelijking met een banaan. Denk dat je op vakantie moet.
Hmmm…Als we jou geel spuiten lijk je van de zijkant ook op een banaan, vermoed ik
“Productie EV”
>
“Productie-EV”
Tis maar wat je goed nieuws noemt… het begin vant einde is nu echt nabij, spijtig,
Ben wel benieuwd naar de lijnen vd auto om een x te zien, verder kan het mij echt niet boeien of ik er 1 zie, een ev lambo, echt totaal niet boeiend/interessant
Mooie voiture. Als ie minstens 280km p/u haalt en dat een uurtje of 2 kan volhouden komt ie zekerst op mijn lijstje te staan.
Ehmmm, denk dat het lastig wordt?
Twee uur lang 280 km/u rijden (zonder tanken). Ik neem aan dat het ironisch bedoeld is 😀. Maar als je er serieus over na denkt. Ik ken geen enkele (ICE) auto die twee uur lang non stop 280 km/u (of harder) kan rijden. Een Indy Car (in oval set up) komt nog het dichtste in de buurt denk ik maar die haalt geen 2 uur zonder tanken.
Veyron was na 12min ofzo de tank leeg op topsnelheid.
Een AMG coupe Black series doet drie rondjes op de ring op één tank, dat is dus ook gedaan na een goede 20 minuten.
Maar deze EV moet het twee uur uithouden? Belangrijker is dat ie snel vol is aan een snellader…
Rekensom; auto met de laagste luchtweerstand, energie benodigd om daarmee 280 km/u te rijden, grootte accu. Dan weet je hoe onhaalbaar het voorlopig is.
Die Estoque is schitterend, hopelijk lijkt hij daar veel op!
Ik ben heel benieuwd! Hopelijk wordt het een stijlvol Lamborghini design, niet te schreeuwerig.
Had je bij de eerste foto geschreven dat het de nieuwe Dodge Challenger EV was had ik het ook geloofd
Waarschijnlijk een EV voor kinderen.😁
Op foto toch niet moeders mooiste.
Dat is hij waarschijnlijk wel als we hem op straat zien.
Een Taycan als basis nemen?! Dat lijkt mij nogal sterk…of zijn de merken inmiddels al zo close met elkaar?
Kort antwoord; Ja.
Lang antwoord; Wat hebben de Audi Q7, Bentley Bentagya, Lamborghini Urus, Porsche Cayenne en de VW Touareg met elkander gemeen? Dezelfde platformchassis misschien?
De Urus is deelt toch ook veel met de Q8, en dus de Q7, Toureg en Cayenne. De V10 uit de Gallardo lag ook in de Audi, kortom er wordt al best wat uitgewisseld (ook interieur delen of software).
Ben achteraf blij dat deze 4deurs Lambo niet is geproduceerd. Hij wordt niet mooi oud naar mijn mening. Op de allereerste foto bovenaan zie ik vanuit die hoek een Dodge Charger esque styling. Laten we hopen dat de EV versie ons positief gaat verrassen!
Ik vermoed dar VAG de trimotor Taycan voor deze laat wachten, dwz de lambo krijgt ze eerst…
Als je bedenkt dat die estoque alweer 15 jaar oud is, is dat toch een knap ontwerp. Wellicht met een modern sausje erover nog steeds een ontwerp dat niet snel veroudert. Een beetje meer rondingen in plaats van hoeken, maar dat is natuurlijk weer niet des lambo’s anno 2023.
Ferrari 400 gevoel…. Mooi! En redelijk nutteloos waarschijnlijk. Who cares :- )
Zie ik het nu verkeerd of is deze wielbasis ontzettend lang? Parkeren hiermee…
Hopelijk heeft hij vierwielsturing.
Waarom hoeven Pagani en Ferrari niet aan de ev norm te voldoen?
dis toch gewoon de estouge of ben ik nu gek?