Niet bepaald een mijlpaal om bij stil te staan.
Californië is vandaag de dag één grote speeltuin voor techbedrijven om nieuwe technologie te testen. Andere staten als bijvoorbeeld Arizona zijn ook populair, maar in Cali zijn de meeste techbedrijven gevestigd en dus zijn hier ook de meeste projecten te spotten op de openbare weg.
Hoewel Apple nooit spreekt over het zelfrijdende autoprogramma, is het techbedrijf wel degelijk druk met het ontwikkelen van dergelijke technologie. Een testauto van het merk was namelijk recent betrokken bij een ongeluk. Via de Californische DMV (Department of Motor Vehicles) is met een openbaar rapport min of meer bevestigd dat Apple proeven onderneemt.
De auto in kwestie was een Lexus RX 450h. Een zelfrijdende auto waar ook Google tests mee onderneemt. Tijdens het invoegen op de snelweg klapte een Nissan Leaf op de achterkant van de Lexus. Volgens het rapport zou de Leaf met een snelheid van 24 km/u de kont van de RX 450h hebben gekust. De Lexus ging met een gangetje van ‘minder dan 1.6 km/u’ over de invoegstrook, wachtende op een moment om veilig in te voegen. Het is niet bekend of er op dat moment file stond op de snelweg, aangezien de snelheid van de zelfrijdende Lexus nogal laag was. Beide auto’s raakten beschadigd bij het incident, maar er waren geen gewonden.
FieRo zegt
Vroeger lagen ze nog op de rails, tegenwoordig tikken ze je auto(noom) van de weg…
Waar gaat het heen..
Rick-dos zegt
“Bestuurder Nissan Leaf let niet op en raakt auto Apple”
Zou een betere kop zijn geweest.
Het is toch wat? In plaats dat we het hebben over de grote technologische vooruitgang die geboekt wordt gaan we zitten zeiken over fender benders.
Vandaag zijn drie jonge lui bij een auto-ongeluk omgekomen. Daar was geen autonoom autorijden bij betrokken. Hoor je dan weer weinig over. Zo zijn er vandaag over de hele wereld nog genoeg anderen op de weg verongelukt, maar dat is niet noemenswaardig.
tofas zegt
@Rick-dos: Wauw azijn ipv koffie gedronken? Tuurlijk gebeuren er dagelijks ongelukjes, maar het noemenswaardige in de artikel is dat het om een Apple auto gaat of iig een Lexus van Apple waarmee men dus aan het testen is.
vingers zegt
@tofas: Hij wil juist af van het azijn zeiken op de kleine schades die zelfrijdende auto’s soms veroorzaken. De kleinste kras wordt al breed uitgemeten. Wat anders was het met dat uber ongeluk.
Gulli zegt
@tofas: het noemenswaardige aan dit artikel is dat er niets noemenswaardig aan is.
De halve wereld is erop gebrand om de zelfrijdende auto af te fakkelen, en iedere gebeurtenis waar een zelfrijdende auto bij betrokken is wordt breed uitgemeten. Die auto van Apple reed niet hard, maar het artikel meldt al dat de omstandigheden niet bekend zijn (wellicht idd file?). Waarom dan al zo’n kop gebruiken? Om te bewijzen dat er weer een zelfrijdende auto bij een ongeluk betrokken is?
Als er een auto tegen een stilstaande kliko aan rijdt hoor je toch ook niet iedereen roepen “zie je nou wel die klojo’s zijn levensgevaarlijk!”
Kliko betrokken bij dodelijk ongeval!
detroitv8 zegt
@Rick-dos: die grappen filter je er alleen uit als een overheid het verbiedt om zelf te sturen. Eh, nou… leuk.
weijs zegt
@Rick-dos: je hóeft het niet te lezen.
moveyourmind zegt
1,6 km/u op de snelweg…
Nog best snel voor een auto van Apple met de nieuwste iOS updates.
Denk dat de rondetijd op de Nürnburgring voor een auto van Apple nog best wel eens onder de driejaarvijfmaandenenzesdagen kon liggen.
rhellema zegt
@moveyourmind: aangezien de gemiddelde iPhone al rondjes rent om de meest recente Androids is het ook niet meer dan logisch dat iOS het meest logische besturingssysteem is voor het autonoom rijden.
bmwfreak038 zegt
@rhellema: in your f*doing dreams
rhellema zegt
@bmwfreak038: iPhone X is een jaar ouder dan de Galaxy S9, bij nieuw al voorzien met “verouderde” techniek volgens de fandroids, maar is vooralsnog behoorlijk veel sneller.
https://www.anandtech.com/show/12478/exynos-9810-handson-awkward-first-results
bmwfreak038 zegt
@rhellema: alleen een klein detail is een batterij die overhit/ontploft, vergeet iPhone maar gewoon. Want zo veel sneller is het niet.
bmwfreak038 zegt
@rhellema: kleine note: de S7 edge is net zo snel als een IPhone X.
Loek zegt
@bmwfreak038: in theorie wel. In de praktijk draait ie op het veel zwaardere Android systeem wat ervoor zorgt dat ze in de praktijk heel erg verschillen. Kracht tussen iPhones en Samsungs is niet vergelijkbaar.
sjonniedeluxe zegt
@moveyourmind: de apple auto snapt dat je aan begin van invoegstrook moet wachten als er geen ruimte is, ipv snelheid maken en hem er asociaal tussenduwen/verwachten dat er ruimte voor je gemaakt wordt (zoals in NL vaak geraan wordt)
Gulli zegt
@moveyourmind @rhellema:
Oh f*ck me, laten we mobiele telefoons erbij gaan halen en die van een ander gaan bashen. Apple fanboys en Android fanboys zijn net zulke grote kneuzen als auto fanboys, treinen fanboys en sokken fanboys. “De mijne is beter want die is geel en de jouwe blauw! Wat een sukkel ben je als je nu nog blauwe sokken koopt zeg!”
Grow up.
ghost zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
RiKe zegt
Reed zeker op Apple Maps
ff40 zegt
Mag wat doden opleveren cq voor opgeofferd dat zelfstandig rijden!!!
En nogmaals zonder bijpassende electronische infrastructuur kan het niet
rob5nismo zegt
Het ongeluk is dat die auto gebouwd is
bmwfreak038 zegt
@rob5nismo: bedacht zelfs
live4life zegt
Leaf en Apple? Het groenst mogelijke auto-ongeluk?