Een geweldige retro supercar. De eerste Lamborghini Countach van Nederland.
Heel gaaf natuurlijk als Lamborghini zo’n speciaal model als de Countach uitbrengt. Nog gaver is het als er een Nederlandse koper is. Van de Countach is er tenminste eentje in Nederland. En die is deze week uitgeleverd aan niemand minder dan Gerard van der Horst. Deze vermogende Nederlander verwent zichzelf regelmatig met de mooiste speeltjes. Waarvan deze Lambo de nieuwste aanwinst is.
De uitvoering lijkt sterk op de Countach zoals door Lamborghini gepresenteerd. Van der Horst heeft 2.662.241 euro moeten aftikken voor de supercar. Een niet al te misselijk bedrag. Maar de ondernemer is het wel gewend om de portemonnee te trekken voor peperdure auto’s. Zo heeft hij ook onder andere een Lamborghini Sian, Aventador SVJ en sinds kort een Ferrari 812 Competizione.
Op kenteken omschrijft de RDW de Lamborghini Countach als een soort Aventador. Oneerbiedig lijkt het dan net of je een peperdure bodykit op dit V12-model hebt gezet. Maar dat mag de pret niet bederven. Want natuurlijk deelt de Countach onderhuids veel met de Aventador.
De Countach LPI 800-4 heeft een 6.5-liter grote V12 en levert 814 pk. Er worden er wereldwijd slechts 112 van gemaakt. Dat maakt het toch extra bijzonder dat er tenminste één exemplaar van de Lamborghini Countach in Nederland is.
Fotocredit: Gerard van der Horst via Instagram
Dutchdriftking zegt
Toch erg gaaf dat iemand dit op een geel kenteken zet, en er daadwerkelijk mee gaat rijden. Gefeliciteerd met deze fantastische auto. En een tip van ondergetekende, spuit/wrap hem rood, zet er een enorme taartschep op, (NIET in carbon, maar gewoon rood) en maak de velgen gewoon zilvergrijs/aluminium in plaats van dat afschuwelijke ’two tone’ thema uit 2007. Dan is hij af.
mmax zegt
voordat dat two tone uit 2007 thema slaat de spijker wel op zijn kop ja.
Op internet gaan dergelijke opvattingen rond van handige designers die uitwerken hoe het er uit zou zien met de typische spoiler, wielen en nog want andere kenmerken!
doncorleone zegt
RDW zegt ‘zakelijk’, dus een soort lease?
Computer Freak zegt
Zakelijk geeft enkel aan dat de auto door een BV is gekocht en niet of het een lease-auto is. Gezien de eigenaar ondernemer is zal de auto mogelijk vanuit zijn eigen bedrijf gekocht zijn. Ben wel benieuwd hoe dat met bijtelling gaat, of dat deze auto enkel ‘zakelijk’ gereden gaat worden. Toevallig nog een ‘zakelijke’ meeting aan het Gardameer dit weekend.
mmax zegt
Ja prachtig en uniek ding maar wanneer ze nou een muira revival uitbrengen wordt het pas echt feest.
Maar die ligt de lat zo hoog dat ze dat wel niet durven?
Edge zegt
Dat heeft niks met de lat te maken en alles met de financiën. Oneerbiedig gezegd zijn de Veneno, Centennario, Sian, SC18 en Essensa SCV12 verbouwde Aventadors. Reventon daarvoor was volgens hetzelfde recept op Murcielago-basis gebouwd. Mede doordat je op die manier het monocoque en platform van de Aventador kunt gebruiken, kan Lamborghini een sluitende businesscase maken voor die auto’s. Countach ligt qua verhoudingen ook aardig in de buurt van de Aventador, dus ook daar konden ze dat trucje herhalen.
Maar de Miura is een auto met dermate andere verhoudingen dat er een heel nieuw platform en heel nieuwe monocoque nodig zijn om die auto eer aan te doen. Dat zou een eventuele Miura revival niet alleen fors duurder maken (voor zowel Lamborghini als de klant), maar zou ook fors meer ontwikkelingswerk betekenen dan bij een (oneerbiedig gezegd) Aventador met andere body.
mmax zegt
oke leuk al dat geld, ik bedoel qua design. Voor velen is de miura het mooiste ontwerp, het beste design gevloeid uit de fijnste pennen van Dallara, Giugiaro en Gandini.
Er is al kritiek op deze countach dat die nog wel wat werk kan gebruiken. De lat ligt hoog om een reïncarnatie van de miura te maken die volgens de liefhebbers de naam mag dragen.
Een echte klassieke interpretatie zal sowieso niet lukken want de V12 ligt er overdwars in en ik denk niet dat iemand nog een chassis heeft waar dat in mogelijk is.
maferick74 zegt
@Edge: ja nou en? Dan kost ie toch 2x zoveel…. ik zie t probleem niet. Deze aventador is ook uitgemolken, waarom is ie 3x zo duur sls n gewone? Omdat t kan.
stigspielberg zegt
@mmax: Och, er zijn ook bedrijven die zich wagen aan een moderne Lancia Stratos interpretatie. Die vind ik ook goed gelukt. Dus met de Miura moet dat ook kunnen. Zoals J.C. te VK zou zeggen: “How hard can it be?” 😉
awesome zegt
@mmax: paar maanden geleden een rode Miura zien rijden rondom Leusden.
Wat een apparaat is dat!
PunicaOase zegt
Heel gaaf!!
VeniVidiVici zegt
WAT!? 2,6 miljoen… voor zoiets. Goed opgelicht en belazerd 😂
joostdetaalnazi zegt
@venividivici: zoek eens op wat die woorden betekenen. Kom dan nog maar eens terug.
VeniVidiVici zegt
@joostdetaalnazi: Gedaan. Ik verander er niks aan. Succes bij de volgende met die naam van je…
golf1985 zegt
Ontzettend gave wagen zeg! Naast die nieuwe huracan van gister vind ik het twee mooie dagen lambo nieuws te ontvangen. Neig toch meer naar de countach want houd wel van dat cleane ontwerp wat ze hebben getekend
stigspielberg zegt
Ik blijf de nieuwe Countach een geslaagde auto vinden. Een gratis tip voor de nieuwe eigenaar: schaft u ook een Bugatti Centodieci aan, dan is het jaren ’90 retrofeest compleet! Ook al zo’n indrukwekkende bolide, die 110.
osmo zegt
Vind het maar een raar ding. De koplampen staan te hoog op de motorkap. Die belachelijk grote luchthapper opzij ziet niet uit (zal wel functioneel zijn maar spuit hem dan mee zodat het niet zo opvalt). En ik vind het profiel meer op een Diablo dan op een Countach lijken.
Doe mij dan maar een Huracán Tecnica en met het wisselgeld doe ik wel iets anders leuks ;)
pittigesaus zegt
“Op kenteken omschrijft de RDW de Lamborghini Countach als een soort Aventador. Oneerbiedig lijkt het dan net of je een peperdure bodykit op dit V12-model hebt gezet.”
Maar dat is toch ook gewoon zo? Goed en 100pk erbij….
Stefje zegt
@pittigesaus: voor een deel wel. Tuurlijk is het ook een hybride met echt andere techniek, maar een groot deel van de prijs zit hem in de exclusiviteit. 12.000+ Aventadors op de wereld. 112 Countach Editions. Dat is wat waard voor vermogenden.
De Centrnario was overigens echt een Aventador met bodykit, maar dat terzijde.
pittigesaus zegt
Dat hybride gedeelte heb ik gemist, dat maakt hem dan inderdaad wel anders dan een standaard Aventador. Maar ze hebben inderdaad wel veel ervaring met oude modellen voor belachelijk hoge prijzen verkopen alleen maar vanwege een “bodykitje”
EntityNL zegt
Deze zag ik gisteren rijden op de snelweg in Roosendaal! Gaaf ding!
harrie zegt
Hopelijk houdt ie hem fabrieksnieuw.
maferick74 zegt
@harrie: ik heb gehoord dat als je 130 rijd, het best n lastige auto is. Een hobbelige in de weg zorgt er zo voor dat je hem 100 meter uit de vangrail kan houden maar uiteindelijk het toch verliest. Voordeel is wel dat je met trillende handjes bij Humberto op tv het verhaal mag komen vertellen.
CL65 zegt
Z’n vorige lambo was ook al rond de €2,6 miljoen, wel een héél exclusief clubje.
flatsix010 zegt
Tot ding, maar niet onderscheidend genoeg van de Aventador voor deze prijs. Als je er in rijdt zie/voel je het verschil al helemaal niet. De voorkant is geweldig en doet de countach eer aan, de rest is wel erg makkelijk gedaan.
Koos zegt
Blij dat ik de verzekeringspremie niet hoef te betalen….
volvoturbo zegt
Wat n vreselijke wielkastranden. Zonde.