Toch nog maar even wachten als je een tweedeurs M8 overweegt?
Ongeveer een maand nadat we kennis maakten met de dikke vierdeurs M8, is de productie al van start gegaan in het Beierse Dingolfing. Deze variant is de laatste toevoeging aan de 8-serie line-up. Heeft BMW hiermee het beste voor het laatst bewaard? Misschien wel, want de M8 Gran Coupé is niet alleen sportief, maar ook nog redelijk praktisch. Daarnaast lijken de verhoudingen net even wat beter te kloppen dan bij zijn tweedeurs broertje.
Even een kleine opfrisser: de M8 herbergt een 4,4 liter turbo V8. Dit is de meest krachtige motor die de M-divisie ooit geproduceerd heeft en dat betekent dat je de beschikking hebt over 625 pk. Tenminste, als je de de Competition-uitvoering kiest. Anders moet je het doen met ‘slechts’ 600 pk. Over 0-100 km/u doe je daarmee 3,3 seconden en de Competition snoept daar nog een tiende van een seconde vanaf. De Gran Coupé is 200 mm langer de reguliere M8.
Zoals gezegd vind de productie plaats in Dingolfing. Dit is een van de 31 BMW-fabrieken wereldwijd, en de grootste op Europese bodem. Er rollen hier dagelijks 60 exemplaren van de M8 Coupé van de band. Dat terwijl de M8 Gran Coupé op dit moment nog staat te bekomen van zijn wereldpremière op de LA Auto Show. Hoewel de M8 Gran Coupé op sommige plekken al in januari te krijgen is, moeten de Nederlandse gegadigden nog even geduld hebben tot april.
munchy zegt
Ik dacht dat de motor van de McLaren F1 de krachtigste was die ooit door de M divisie gemaakt is.
Volgens wiki had deze 627 pk.
Dutchdriftking zegt
@munchy: Theoretisch heb je gelijk. Echter wanneer je deze 4.4 op de rollenbank zet kom je er achter dat deze dichter bij de 700 dan bij de 600pk zit, en dan is dit tóch de krachtigste!
bassx zegt
@dutchdriftking: Paul Rosche ontwikkelde daarvoor op dezelfde afdeling de 1.500pk sterke F1 motor. Artikel klopt, zoals ik hieronder ook al zei, omdat officiëel de M-Division toen nog niet bestond.
baklava zegt
@munchy: is ook niet echt een vergelijking. Dat was atmosferisch, dit is met turbo
bassx zegt
@munchy: niet te vergeten dat Paul Rosche op diezelfde afdeling de 1.500 pk F1 motor ontwikkelde.
Waarom het artikel wel klopt is dat M-division toen nog niet bestond, BMW Motorsport wel
bitd zegt
Ja echt beter dan de “mini” coupe
paulvtec zegt
Dit is toch vele malen mooier dan elk willekeurig accuapparaat.
emping zegt
@paulvtec: vind dat Honda gebakje wel gaaf, de Rimac ook niet lelijk en die Tesla Roadster die er aan zit te komen is ook niet onaardig. En deze BMW heeft twee deuren teveel om een coupe te zijn.
paulvtec zegt
@emping: De Honda-E is leuk maar ook niet meer dan dat. Voor in de stad erbij zou het leuk zijn maar voor de lange ritten toch liever dit. De opties die je nu aandraagt zijn of voor in de stad of supersport. Dit is een auto waarbij je lekker lang kan door denderen op de snelweg. Daarbij heeft deze coupe voor sommige mensen het juiste aantal deuren, iets met kinderen enzo…
emping zegt
@paulvtec: alle drie zijn toch willekeurige accu apparaten. En kinderen of niet een coupe heeft twee deuren en dat kan best met kinderen, althans mijn vader ging het goed af.
paulvtec zegt
@emping: Akkoord maar uit de opties die jij opnoemt ga ik toch voor de BMW ?. Smaken verschillen….
Een coupé kan met kinderen maar 4 deuren is wel makkelijker dan 2 en 4 deuren vind ik hem wel staan.
emping zegt
Een coupe behoort gewoon twee deuren te hebben, klaar!
Friez zegt
Van alle auto’s die dit jaar geïntroduceerd zijn, hoort deze toch wel bij mijn favorieten!
baklava zegt
Lijkt wel een Supra van de achterkant
VeniVidiVici zegt
@baklava: Ik zag de foto en dacht exact hetzelfde haha
emping zegt
@venividivici: ik ook al.
macmiller zegt
@baklava: het zijn ook allebei bmw’s
rhellema zegt
@baklava: dat komt omdat je hier haast dagelijks wel een supra artikel voorbij komt. Je bent gehersenspoeld door Autoblog.
Dutchdriftking zegt
BMW gaat de goede kant op! De Huidige 3, 5 en 7-serie zijn goed gelukt. Op de tellerplaten na dan, hopelijk fixen ze dat snel. De Z4 is niet verkeerd, en de 8-serie is een pareltje. Natuurlijk worden er ook een heleboel lelijke X-modellen verkocht, en zijn de twee échte redenen om de 1-serie als premium te zien, en dus boven de rest van het c-segment te verkiezen verdwenen, maar al met al doen ze het heel goed. Gewoon net als in de jaren “90 hele mooie sedan’s en coupé`s maken. Dat er toevallig ook wat gedrochten naast staan in de showroom moeten we maar voor lief nemen.
Nu hopen dat er van de M850i gran coupé een Alpina B8 komt, dan is mijn droom BMW weer nieuw leverbaar!
Ram-G-maN zegt
@dutchdriftking: De Alpina B8 Gran Coupé Allrad gaat sowieso komen. Heb ik uit betrouwbare bronnen vernomen. :)
Dutchdriftking zegt
@automotivedesigner: Ik verwacht hem ook. Een groene of een blauwe?
O plaat zegt
Doe mij maar de 2deurs.
2+2 is altijd mijn favorite configuratie.
Als iemand zonder kinderen zie ik de nood achter die 2 extra deuren niet. Nu mijn T3 volledig opgeknapt wordt heb ik een paar maanden een 4 deurs Jetta als vervang wagen. De achterdeuren zijn nu na een maand nog niet gebruikt geweest.
ozzytrk zegt
Wat een raket man, kan er alleen maar van dromen
berlinetta zegt
Droomauto!
dree16v zegt
Design is om te janken
jeffreym3 zegt
Erg strak. Jammer van de autostyle velgen.
kniesoor zegt
Van de BMWs die met deze motor te krijgen zijn toch liever de M5. De 8s ogen me te log.
560pk zegt
Wat doe ik fout dat ik al een week of 2 bijna geen foto’s kan zien (krijg bij alle foto’s een zwart vlak met een kruisje)
neymar zegt
@560pk: zelfde probleem
bmwe46m3balling zegt
@560pk: op de headerfoto bedoel je? je bent niet de enige hoor. Ik heb het soms ook, en juist bij dit artikel ook. iPhone 8plus. Denk dat er iets fouts tijdens het uploaden is gegaan.
Wat een heerlijke sloep is het zo he? Wat een bak! Dit in een 840d voor mij of een heerlijke nieuwe 7 met grote nieren lekker bruut zo’n sloep knallen over de snelweg op (adaptieve) “kroesz” natuurlijk. Tot de tank ophoudt…. en dan door. Lekker vochtig ogend voor me uitstarend wegdromen met een dikke “André Hazes” in me hand dat ik dit ooit allemaal kan veroorloven. Fijn werkend!
bmwe46m3balling zegt
@bmwe46m3balling: weekend!*
alper zegt
Foto 6: hoe heeft die kont toch de productiefase gehaald! Ff serieus; wat gebruiken ze in Beieren?!?
e38ossie zegt
Toevallig net gisteren in de fabriek geweest in Dingolfing en ze al gezien.