De Stichting Autobelangen laat middels een persbericht weten grote twijfels te hebben bij het functioneren van de Eerste Kamer. Waarom grijpt men niet in als blijkt dat de beoogde belastingplannen voor oldtimers een averechts effect gaan hebben?
De taak van de Eerste Kamer bij ingrijpende wetswijzigingen is simpel: men dient toe te zien op de kwaliteit van de wetgeving, in het bijzonder in termen van nut, noodzaak, uitvoerbaarheid en gevolgen voor de betrokkenen. Laat meneer Rutte het u even uitleggen, mocht u tijd en zin hebben om bijna 10 minuten materiaal van de NOS terug te kijken.
De Stichting Autobelangen is van mening (en met hen vele anderen) dat de zwaardere belastingen op oldtimers (want milieu, boehoe) een averechts effect zullen hebben op de belastinginkomsten. Dit omdat voor velen de belasting een zodanige lastenverzwaring zou betekenen dat ze hun klassieker van de weg moeten halen of verkopen. Met het recentelijk toetreden van D66, SGP en CU tot de regeringscoalitie heeft deze nu ook een meerderheid voor de goedkeuring van het Belastingplan 2014 in de Eerste Kamer. Eerdere gesprekken met Eerste Kamerleden waren succesvol voor de oldtimerlobby, maar “Door de vorming van dit machtsblok dreigt onze actie namens de oldtimerbezitters – welke wij nu vooral richten op de Eerste Kamer – geheel kansloos te zijn geworden. En dat terwijl elk kamerlid dat wij tot nu toe hebben gesproken het wél eens was met onze stellingen.” aldus de Stichting Autobelangen.
De vraag is dus of men -na de machtsverschuiving- in de Eerste Kamer nog altijd gevoelig zal zijn voor de argumenten van de oldtimerlobby. De Stichting Autobelangen (die naar eigen zeggen ruim 30.000 oldtimerbezitters vertegenwoordigt) heeft daarom een open brief, voorbeeldbrieven van gedupeerden en het dossier Vrijstelling Oldtimer gebundeld en aangeboden aan de Eerste Kamer aangeboden vanmorgen.
Dat de belastingverzwaring niet de beoogde opbrengsten zal halen lijkt een zekerheid maar dat men in Den Haag geen zin heeft om de plannen nog aan te passen lijkt minstens zo zeker. Misschien dat het in twijfel trekken van de functie van de Eerste Kamer een duidelijk signaal afgeeft? To be eindeloos continued ben ik bang.
heidi zegt
Je weet wat ze zeggen:
Links aan het roer is bloed aan de muur.
vespinie zegt
@heidi:
O ja lekker wat roepen over Links dit dat.
Volgens mij wordt dit plan door zowel link als rechts ondersteund. Dus niet als de gemiddelde PVV -er wat roepen zonder er ook maar iets vanaf te weten en de feiten te kennen.
heidi zegt
@vespinie: Ik vond het leuk klinken, jammer dat het net niet rijmt. Daarom.
Voor de rest schijt ik op links, maar dit is nu niet aan de orde.
KUYL zegt
@heidi: Links lullen, rechts je zakken vullen! Die beter?
Nu heb ik het sowieso niet op rechts of linkse partij mensen omdat ik overtuigd ben dat het niet zo zwart wit werkt.
Nu weet ik een ding bijna wel zeker, linkse socialistische mensen bestaan. Maar zeker niet in de vorm van een parlementariër. Dat is gewoon tegen de natuurwetten in en dat blijkt ook altijd maar weer.
st3fan zegt
@heidi: Als een buitenlander het zegt rijmt het wel: roer, moer. ghehe
clioracing zegt
@heidi: Je bedoelt: links aan het stuur is bloed aan de muur.
JaxDryke zegt
@heidi: Blond zeker ? Rechts is de schuldige van de ziekelijke armoede die jullie rechtse mensjes blijven ontkennen ! Achterlijke uitspraak weer..
lambo4all zegt
@JaxDryke: welke ziekelijke armoede? al die uitkeringstrekkers die thuis lekker op de bank zitten zeker! je werkt voor je geldt en anders ben je arm. bovendien is het nederlandse klimaat totaal niet rechts, iedereen die meer verdient als jan modaal wordt aan alle kanten leeggeroofd.
heidi zegt
@JaxDryke: Nooit gehoord van de Partij Van De Allochtonen of Asielzoekers? Misschien wel wanneer ik het op deze wijze schrijf: PVDA.
En die zijn we links, joh.
jaapiyo zegt
@JaxDryke: Nee de fout die je maakt is om te denken dat we in Nederland überhaupt een rechtse partij hebben. VVD is een fatsoenlijke iets linksige liberale partij…de rest zijn respectievelijke commies, geloofsfanaten en een geblondeerde populist.
mr240 zegt
Het wordt gewoon tijd dat wij oldtimerbezitters weten waar we aan toe zijn. Wachten totdat de eerste kamer het door laat gaan en dan twee weken de tijd hebben om je LPG installatie uit te bouwen? Waardeloos!
aventadorsv zegt
Vind dit geen onterechte oldtimer regeling. Diesel en LPG was gewoon om belasting te ontduiken. In principe werd er dus ook “misbruik” van de regeling gemaakt. En als je benzine rijdt kost het nu nog geen drol per jaar. Dus wie moet er op de blaren zitten?
Ik schors m’n oldtimer motorfiets wel ff. En rij voor €120,- per jaar ’n G-Klasse.
ej20g zegt
@aventadorsv: behalve in december, januari en februari. Dan betaal je de volle pond voor de G, óók als die op benzine loopt. En dat hakt er denk ik best in qua wegenbelasting.
aventadorsv zegt
@ej20g: Daarvoor is het ’n “oldtimer”. Niet de hoofdzakelijke auto, net wat de bedoeling is van het systeem. Alleen wel jammer om de sneeuw zo mis te lopen ;).
ej20g zegt
@aventadorsv: oh, jij gebruikt de G in december t/m februari dus ook niet? Dan kost het je inderdaad maar €120 per jaar aan wegenbelasting. Aan de andere kant, drie maanden volledige wegenbelasting betalen en voor de rest van het jaar maar €120 is nog steeds relatief weinig.
bertorelli zegt
@ej20g:
En dat is volgens deze nieuwe regels dus niet mogelijk.
Wil je in de wintermaanden rijden; dan mag je het gehele jaar het volle pond betalen.
Melvivio zegt
@aventadorsv: Jij snapt dus duidelijk maar half waar het om gaat. Ja de belastingen zijn irritant, maar daar gaat het niet om. Wel om het feit dat de regering (AL JAREN!!), er wetten doorheen knalt, gebaseert op niet juiste feiten, gepushed door 3e lobby’s, in het kader van het millieu, om vervolgens de kont gelikt te krijgen door Brussel en hun eigen incompetentie te denken met zwaardere belastingen.
Het gaat HELEMAAL fout met de invoer van nieuwe wetten en belangrijker de uitvoering ervan! Details zijn nog helemaal niet bekend en toch word de wet al ingevoerd.
ruudw zegt
@aventadorsv: En wat nu als je een Land Rover had ipv. een G-klasse. Deze worden veelal met dieselmotor geleverd en een échte liefhebber gaat die zeker niet ombouwen.
Jij zegt nu dat omdat zij toevallig een diesel rijden ze wel de volle mep moeten betalen. Dat slaat dus nergens op. Al snap ik je idee wel.
TimoBac zegt
Overigens faalt die 2e kamer net zo hard als ik even off-topic mag gaan. Er ligt een plan klaar om de BPM te verHOGEN om het pensioen-gat te dichten… -edit: klopt, zie het artikel hiervoor-
reactief zegt
@TimoBac: ehm…. één artikel terug nog niet gelezen?
TimoBac zegt
@reactief: Oeps, nee nog niet inderdaad.
sacha zegt
Is het niet zo dat de 1e kamer alleen maar het hele pakket aan wetten wat ze per keer krijgt in zijn geheel moet goed- of afkeuren? Dus dat ze niet mogen shoppen in het pakket (deze wel, deze niet) en als er zo een wat minder fris ruikende wet tussen zit die nog niet helemaal bedorven is terwijl ze de rest wel prima vinden het er dan maar doorheen glipt?
En nee, ik ga niet 10min naar Rutte luisteren mocht hij het antwoord in zijn video geven.
kyoto944 zegt
@ej20g, Het combineren van die overgangsregeling mag volgens mij niet, het is 120 euro per jaar betalen en 3 maanden niet rijden,(dec, jan, febr is trouwens veranderd in jan t/m maart) OF 12 maanden volledig betalen en rijden. Niet 3 maanden volledig betalen en de rest van het jaar lekker voor 120 euro rijden. Geldwolven daar in den haag.
jack_abarth zegt
Dat de regeling op de schop moet ben ik wel een voorstander van, want zoals het nu is wordt er teveel gefraudeerd.
Alleen de regeling die in de planning staat kan ik me niet in vinden.
Een systeem zoals ik denk dat het zou kunnen:
Een oldtimer wordt een “x” aantal keer per jaar gebruikt, laten we dat even afstemmen op 60 dagen.
Wanneer men wil gaan rijden met de oldtimer even inloggen bij een website of app en daar klok je als het ware in voor een hele dag. Je hebt nu nog 59 dagen over voor de rest van het jaar.
Ga je eroverheen, of je kenteken wordt gesignaleerd, dan wordt alsnog de volledige MRB afgeschreven.
In het geval van signaleren en niet ingeklokt staan, gelijk een boete er bovenop.
Lijkt me redelijk eenvoudig te realiseren en hoeft niet zo heel veel geld te kosten.
bertorelli zegt
@jack_abarth:
Die 60 dagen heb ik al vaak voorbij zien komen, maar dat is gewoonweg te omslachtig.
En wat als je voor iets kleins naar de garage moet? Hup, meteen een dag van je kaart.
Je moet continu gaan rekenen.
Oh, ik wil in september nog naar een evenement, dus kan ik nu niet want anders zijn mijn dagen op… etc.
Gewoon de huidige regeling aanhouden.
Voor nieuwe oldtimers was al een toeslag geregeld voor diesel en LPG.
En de oude diesels die veel worden gebruikt, die verdwijnen dan van zelf wel.
Melvivio zegt
@jack_abarth: Ja de belastingen zijn irritant, maar dat is niet het belangrijkste.
Wel om het feit dat de regering (AL JAREN!!), er wetten doorheen knalt, gebaseert op niet juiste feiten, gepushed door 3e lobby’s, in het kader van het millieu, om vervolgens de kont gelikt te krijgen door Brussel en hun eigen incompetentie te denken met zwaardere belastingen.
Er zit geen lijn in de regering. Een lid van de VVD loopt nu te pleiten voor het stopzetten van de accijns verhoging op LPG, omdat die ingezien heeft dat veel millieu vriendelijker is. Maar wil wel nog LPG zwaar belasten als het in een oldtimer zit. riiiight.
flippert zegt
@Melvivio: LPG in een oldtimer is helemaal niet schoner, die G1 installaties stoten 80 keer meer stikstofoxiden uit dan een moderne auto. En dat de extra belastinginkomsten er volgend jaar helemaal niet komen is ook eersteklas gelul: in alle berekeningen is door minfin rekening gehouden met schorsing, export, lpg uitbouw etc.
Melvivio zegt
@flippert: Niet schoner dan een moderne auto misschien, maar dat is ook appels met peren vergelijken. Een dikke AMG stoot echt wel meer uit dan een op LPG lopende zuinige 4cylinder. Alles is dus relatief.
En ja, ze hebben in hele lichte mate rekening gehouden met die zaken die je zegt, maar de realiteit zal waarschijnlijk anders uitpakken. Nogmaals, het gaat niet zo zeer om de kosten, of het millieu, maar om het feit dat er al jaren een regering zit die blijkbaar regels erdoorheen duwt, ongeacht de consequenties.
Hier roepen weet ik hoeveel mensen, ACTIE ACTIE, doe eens iets. En nu maakt een groep zich sterk voor de belangen en ontrechtheid van deze wet, is het ook niet goed.
peter_vandepas zegt
@flippert: volgens een aantal bureaus zouden oude auto’s op LPG meer gevaarlijke stoffen uitstoten dan diesels uit diezelfde periode. Die bureaus, die in opdracht van een milieubeweging onderzoek hebben gedaan, hebben wetenschappelijk gezien een aantal fouten gemaakt bij dat onderzoek. Daardoor zijn de resultaten niet te reproduceren. Als we met z’n allen die onderzoekresultaten als waar blijven beschouwen, dan houden we onszelf goed voor de gek. Moderne en oude auto’s kunnen met behulp van een aantal eenvoudige elektronische systemen op LPG schoner zijn dan menig moderne (musli)auto op benzine of diesel.
Soms zou ik willen dat politici eens zouden luisteren naar de burgers en de mensen die er verstand van hebben, maar het draait niet om het verstand, maar alleen om het geld. De auto is de melkkoe van de overheid en de sluitpost van de begroting, dus alle gaten worden gevuld met de auto, oud en nieuw! Alvast en gelukkig nieuwjaar!
flippert zegt
@peter_vandepas: tuurlijk, één groot complot en allemaal bureautjes die samenspannen met de boze overheid… Al was dat waar, dan nog is dat geen reden om geen mrb te hoeven betalen met je 25 jaar oude lijk op LPG waar je dagelijks in rijdt, of wel dan?? Waarom je buurman met zijn 6 jaar oude auto op LPG dan wel?
Die regeling sloeg al heel lang nergens meer op. Iedereen heeft er lang genoeg misbruik van kunnen maken dus niet gaan lopen janken als ie terecht de nek om wordt gedraaid..
lincoln zegt
@flippert:
idd .. dat is leeftijdsdiscriminazi .. en dat mag niet van godje ..
peter_vandepas zegt
@flippert: de buurman met de 6 jaar oude auto op LPG G3 wordt net zo hard gepakt als de buurman met de 27 jaar oude auto op LPG G1. 20 jaar geleden toen ik begon met auto rijden was LPG €0,25/liter, nu tussen de €0,65 en 0,88/ liter. Dat prijs verschil zijn accijnzen, LPG is het rest product dat overblijft uit aardolie, dus productiekosten zijn te verwaarlozen. Voor LPG geldt altijd het hogere tarief. De vermeende compensatie op G3 is een wasse neus.
Als ik mijn 27 jarige auto aanpas aan het vermeende milieuvriendelijker G3 systeem, dan geeft de RDW, de overheid, niet thuis, want het kan niet volgens de heren. Ik kan vele technische argumenten naar voren brengen waarin ik kan aantonen wat mijn auto daadwerkelijk uitstoot en voor vervuiling veroorzaakt en niet de vermeende minder vervuiling van alle musli-auto’s op deze wereld die minder BPM, BTW, MRB en accijnzen zouden hoeven te betalen omdat ze op papier schoner zijn.
Waar het mij om gaat is dat er appelen met appelen worden vergeleken. Dus als ik mijn 40 jaar oude auto kan aanpassen aan de moderne uitstoot cijfers moet daar ruimte voor zijn. Als LPG onder de juiste omstandigheden, en dat is mogelijk met eenvoudige elektronica, altijd minder vervuilend is als benzine en diesel, dan moet je als overheid en burger niet komen met waardeloze argumenten dat LPG is om te koken en niet om op te rijden of je betaald maar meer belasting en dergelijke meer, omdat het vermeend slecht is voor het milieu!
Met mijn 40 jaar oude auto haal ik nu een CO-norm van 0,1, waar deze oorspronkelijk 3,6 mocht zijn; CO2 200gr/km, waar de auto voorheen aan het dubbele zat. Menig musli-autootje haalt dat inde praktijk niet!
mashell zegt
@Melvivio: het milieu is voor deze regering helemaal geen thema, het verhogen van de belasting inkomsten en het ontzien van het grootkapitaal des te meer. Maar ja, dat is wat je mag verwachten met de VVD als grootste partij.
flippert zegt
@mashell: “het grootkapitaal??” Wahaaa, jij bent een CP fossiel of zo? Wat een sneue complottheorie-prietpraat. Als er ergens alleen maar losers en faalhazen worden gepamperd dan is het wel in Nederland. Als je hier geld hebt (of ‘grootkapitaal’) dan kun je beter meteen emigreren, ze plukken je als een vette kalkoen..
azenomei zegt
Ik blijf het onzin vinden. Als mensen in hun oude auto willen rijden, al rijd ie op benzine, diesel of lpg, laat dat lekker. Overal moeten de regels weer aangepast worden, want mensen maken er gebruik van. Boe focking hoe, huiloverheid.
estoque zegt
Dat de regeling aangepast moet worden, zou ik niet eens erg vinden aangezien ook ik “misbruik” maak van de regeling. Mijn 245 Turbo rijdt ik compleet wegenbelasting vrij en op LPG dus veel goedkoper uit kan ik niet(of ik moet mijn voet nog vaker laten zakken en onder de 1 op 5 komen die ik nu rijdt).. maar op deze manier worden teveel mensen gedupeerd.
Ik vind het niet eens erg dat ik moet gaan betalen, want ik gebruik mijn volvo dagelijks en dat deze toevallig van 1983 is mooi meegenomen. Wat ik wel erg vind is dat ik van 0 euro naar 573 euro in het kwartaal ga. dat slaat nergens op! Ik heb 3 oldtimers op dit moment waarvan er 1 gespaard zal worden omdat deze van 1974 is(C Kadett). mijn andere C Kadett gaat van 0 naar 780euro per jaar (lpg) en mijn volvo dus van 0 naar 2292 euro per jaar..
Als simpele scholier kan ik dat gewoon niet betalen, en dus zullen uit beide auto’s de LPG verdwijnen en ga ik over op de regeling van Max. 120 per seizoen. en dan ga ik wel in duitsland tanken (8km) voor 1,45 / 1,50 per liter en spek ik de staatskas minder als dat ik nu doe met mijn dagelijkse 1 op 5 (LPG).
Waar ik het meeste voor vrees is dat heel veel mensen noodgedwongen moeten stoppen met hun hobby en ik vind dat dat misschien wel het ergste is van allemaal.
Als ze nou gewoon eens redelijk waren(en niet weer eens tijdens het spel de regels veranderen), was er een stuk minder weerstand op de regeling.
ik vind het gewoon belachelijk dat de overheid zich gaat bemoeien met wanneer iemand in zijn bezit mag gaan rijden en wanneer niet(want dat doen ze eigenlijk met de bedragen wat ze opleggen). En wat is het volgende? Bepalen wanneer iemand wel of niet mag barbequen?
Ik heb weinig hoop dat het veranderd, maar ik wil wel graag een antwoord hebben aangezien ik straks nog maar 2 weken heb om bij 2 auto’s de LPG uit te bouwen.
marchelmustang zegt
@estoque: Het tijdens het spel de regels aanpassen is volgens mij het grote probleem aan deze regeling. Mensen hebben een oldtimer gekocht (als 1ste of 2de auto) met bepaalde uitgangspunten. Een van die uitgangspunten is geen MRB betalen. Juiste door het niet hoeven betalen van de MRB is er een levendige handel ontstaan in een bepaalde categorie auto’s. Door dit ineens terug te draaien worden vele mensen getroffen.
Een volgens mij veel beter en simpel alternatief zou zijn om de nieuwe regels alleen te laten gelden voor mensen die een auto op hun naam registreren. Dan waat je bij aanschaf van de auto of je en hoeveel je moet gaan betalen.
pieterveer zegt
@estoque: De maatregel an sich is te begrijpen, omdat er een levendige handel ontstaan is in auto’s die fiscaal aantrekkelijk zijn en die niet uit liefhebberij maar uit kostenoverweging worden gereden. Dat is nou net niet de bedoeling geweest van de vrijstelling en dat willen ze tegengaan. Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen. Ook bij de gedachte dat een auto die uit liefhebberij wordt gereden in de wintermaanden doorgaans gestald blijft en dat die groep grotendeels uit de wind gehouden moet worden.
robert110 zegt
Rot toch op met die klassieker regeling. Dan koop ik wel een Defender met een V8 in plaats van een 300TDI of een 40 jaar oude series. Maakt mij het wat uit. Maar je dan krijg ik weer gezijk met milieu trutjes want een V8 is niet goed voor het milieu. Nee maar wel voor mijn banksaldo. Echt een beetje tegemoet komen moet toch kunnen. Wat’s next? Extra heffing op landbouwmaterieel? Omdat die zo veel uitstoten. Ze moeten is nadenken als fatsoenlijke mensen daar. Dan komt er mischien nog eens iets zinnigs uit. En ik ben best bereid wat te betalen omdat ik zo’n ding als dagelijks vervoer gebruik maar wees dan redelijk, ik kies de Land Rover uit liefhebberij niet voor zijn luxe en verbruik. Ik hoor ze al weer roepen over een paar jaar: “we moeten de klassier bezitters tegemoet komen er zijn er zo weinig en dat is zo jammer”.
flippert zegt
Mooi, zijn we definitief verlost van al die stinkende oude wrakken, in de shredder met die troep.
Ook wel lekker naief van dat vrijstellingoldtimer duo om te denken dat ze dit wel even tegen houden. Dat heeft een hoop mensen geld gekost. Ben benieuwd wat al die 190d sloebers die eigenlijk geen auto kunnen betalen nu gaan doen. Eerst zijn ze uit hun grijskenteken barrel gejaagd, nu uit hun 25+ wrak: what’s next? Een 45km wagentje? Wahaa!
Melvivio zegt
@flippert: Vooral lekker over een kam scheren ja. Want het zijn alleen belasting ontduikende 190ders die zich nu hard tegen deze wet verzetten… Lekker genuanceerd. Ik weet niet wat jij voor hobbies hebt, maar als die mij niet aan staan mogen die ook lekker de shredder in. Zijn we ook verlost van die troep. WTF man.
En het klopt ja dat dit nu alweer een hoop geld en tijd en energie gekost heeft. Maar vergeet niet dat het andere mensen waren die dit ineens verzonnen hebben.
bertorelli zegt
@flippert:
Je hebt hier nu drie keer gereageerd en alles was ik lees is negatief geklets.
Neem een ranja en een koekje en ga je huiswerk maken in plaats van hier iedereen af te kraken.
joekeenanita zegt
ze zouden op duren auto’s voor de dikke bobo’s maar wat meer gaan belasten die hebben genoeg geld,maar willen er niet vanaf,waarom word steeds de kleinere man aangepakt?
belasting op dikke boten…….maar dat zullen ze wel niet doen..
flippert zegt
@joekeenanita: dat gebeurt toch al?? Op ‘den duren auto’s van den dikken Bobo’s’ wordt meer BPM en MRB geheven dan jij in je hele leven aan de fiscus zult afdragen! Die MRB vrijstelling was er voor hobbymatig klassiekergebruik, niet om arme sloebers met een oud barrel dat dagelijks wordt gebruikt te ontzien in de MRB. Voor armoezaaiers hebben we in dit land al genoeg subsidiepotjes..
Hubert zegt
Oplossing is simpel (ook al gepost bij vorige bericht)
Import oldtimers mogen van mij gerust de volle mep betalen.
Maar oldtimers die vanaf nieuw al 25 jaar hier rondrijden hebben genoeg betaald.
Misschien idee om dan iedere auto vanaf afgifte NL kenteken gedurende 25 jaar belasting laten betalen.
jmwxantia zegt
Ook voor dit probleem is een oplossing die geheel legaal is: Bouw je auto om naar een brommobiel, maximaal 25 km/u, geen kenteken en geen APK meer nodig, zie o.a.: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/10/lol_danny_ghosen_in_een_25_kmh.html
Gisteren zag ik bij IKEA in Amsterdam Zuidoost nog een Clio staan met een 25 KM-bord als kentekenplaat voorop. Uiteraard wel zo ombouwen dat het terugbouwen naar origineel later weer netjes kan worden gedaan…..
Hubert zegt
@jmwxantia:
hier in het dorp rijdt een oude vrouw in een 25km/h Honda Civic.
Levensgevaarlijk hoe zij al het verkeer ophoudt met d’r karretje en iedereen de meest gevaarlijke manoeuvres moet uithalen om er voorbij te komen.
cheffke zegt
Aan alle mensen die elkaar in de haren vliegen, na de oldtimers zijn de nieuw gedupeerden al weer op komst, APK op motoren, belastingen op scooters, enz enz.
Dit kabinet kan niet recht maken wat de eu krom maakt. Geen enkel kabinet. Als ik teveel stook kosten heb, ga ik dan harder werken of doe ik ramen en deuren dicht? Zolang deze simpele wijsheid niet gesnapt wordt gaat er alles aan. Dus hou op met elkaar aanvallen zo als sommige fanatici hier maar kijk verder, zsm uit de eu
cheffke zegt
Flippert, jij weet ze wel te vinden die subsidie potjes volgens mij..kortzichtig hoor
azenomei zegt
Wat is er trouwens mis met een 190D. Dat ze nog rijden vind ik een mooi bewijs van goede techniek. En als alles zo millieu bewust moet, kan MB misschien eens, naast de hele range onderdelen die ze nog maken voor die dingen, een roetfiltertje ontwikkelen. Nazorg voor de goede techniek die al zo lang draait.
rico zegt
Bestolen door de overheid !!!!
Hoe is het mogelijk dat ze dit er door kunnen drukken ?
Zelfs aan de europesche regelgeving van 30 jaar wordt compleet voorbij gegaan !
Ik ben in het bezit van diverse oldtimers waarvan er meerdere op diesel en lpg rijden
Nu heb ik dus de keus om ze te behouden hetgeen mij ongeveer € 1270,00 per maand gaat kosten !
Of ik moet ze allemaal schorsen en er opslagruimte voor gaan huren
Als laatste zou ik ze kunnen verkopen (tegen oudijzer prijs) want wie wil er nog in een oude auto rijden weke duurder rijdt dan een moderne uitvoering, welke veel meer sleutelwerk vereist en welke het ook niet altijd naar volle tevredenheid doet ?
Het kost mij dus ten alle tijden veel geld !
De meeste eigenaren van oldtimers welke nu ook op deze maier gedupeerd worden begrijpen wat ik bedoel !
Natuurlijk is er een klein groepje wat inderdaad “misbruik” maakte van de regeling, maar dat zijn er echter zo weinig dat er voor de overheid dus nauwelijks “winst” geboekt zal worden
Verder sterven deze auto’s vanzelf snel uit omdat deze “gratis rijders” ook geen geld aan restauratie/onderhoud willen uitgeven
Ik ga regelmatig naar het buitenland en dan moet ik als Nederlander daar dure vignetten kopen en/of tol betalen
Waarom mogen al die buitenlanders (die hier vaak zelfs langdurig werken) hier GRATIS rondrijden ????
Zou dat niet veel meer (en terechtte) belasting opleveren voor onze schatkist ?
Ook blijft ons straatbeeld dan nog mooi versiert met af en toe een leuke oldtimer die nu oogstwaarschijnlijk zullen uitsterven !!!
Den Haag WORDT WAKKER !!!!!!! en doe recht aan wie dat toekomt !
Een zwaar gedupeerd autoliefhebber !
volvoldtimer zegt
Jammer dat de mrb voor oldtimers ineens zo drastisch moet veranderen.
Aan mrb voor mijn oldtimer (1977) zal ik van 0,- euro nu ineens 1444,- euro per jaar gaan betalen.
Dat ga ik niet redden dus schorsen is de enige optie. Geen inkomsten voor de belastingdienst en mijn auto in een loods onder een dekzeil. Alleen maar verliezers helaas.
Waarom geen overgangsregeling? Waarom de huidige oldtimer bezitters ineens dwingen tot een enorme lastenverzwaring?
Een nieuwe eigenaar weet waaraan hij begint en weet welke onkosten (mrb) hij of zij krijgt bij de aanschaf van zo’n prachtige auto.
De kostenverzwaring voor huidige oldtimerbezitters is enorm en onredelijk.
Ik vraag me af wat een minister er van zou vinden als zijn hobby ineens 1444,- euro per jaar meer gaat kosten. Gewoon, omdat de partij waarop je hebt gestemd dat nu eenmaal heeft bepaald. Gewoon omdat het kan.
Weet iemand een locatie waar ik mijn auto gratis of goedkoop kan stallen totdat hij 40 is?
Is een overgangsregeling überhaupt besproken?
Met de invoer van rijbewijs E achter B en bij motorrijbewijzen o.b.v. vermogen kon dat ook!
Gr.
ec230n zegt
Net nieuw hier en ook in het bezit van drie, oeps nu nog maar 2 oldtimers. Mijn derde nu gestald in Leek om hem daar te demonteren en in onderdelen te verkopen(524td). Had er al aardig wat geld ingestoken maar nu dus als auto niks meer waard. Beetje komisch dat iedereen het heeft over het betalen van de oldtimerbelasting. Ben ik het ook niet mee eens. Dat wij een bijdrage moeten betalen kan ik nog in meegaan. Echter het milieu aspect is er al totaal niet meer. Een van mioj auto’s wilde ik overbouwen op dampgas injectie om het mototrblok heel te houden als ze e10 gaan invoeren. Installatie kost mij minimaal 1500 euro aan materiaal. Deze installatie gaat verder dan een G3 maar ook dan moet ik gewoon vol betalen als een gasinstallatie en niet als G3. Maar heeft iemand ook al eens nagedacht over de subsidies op alle zogenaamde schone auto’s. B.v. op een Ampera zit zoveel subsidie voor zakelijk dat deze inplaats van 50000 euro nog maar 15000 kost. En de testen in het koude noorden hebben bevestigd na lang onderzoek dat de accu capaciteit dermate terugloopt dat de actieradius nog maar een fractie is. Dat wat elke accu fabrikant al jaren weet dus. En dan praten we niet over de milieubelasting die het maken en recyclen ervan kost. En waar men eens over na moet denken zijn alle 45 km auto’s die ook op de weg rijden. O ja vergeet ook even niet de milieubelasting die de tractoren van de boeren, oeps, agrarier, veroorzaken en ook deze hoeven geen belasting te betalen. En vallen ook niet onder enige apk. Zeker gezien de aanhangers die vaak zeer slecht onderhouden zijn. Ook gaan steeds meer wegenbouwers over op dit materiaal omdat het goedkoper is dan het inhuren van een kiepauto. Dus mensen maak je statement en ondersteun die 2, volgens sommige gekken, medestrijders voor de juiste manier van oldtimerregeling door te zorgen dat ze de wispelturigheid en inhaligheid voor het hof kunnen dagen. Hoe meer donoren er komen des te makkelijker kunnen zij voor ons de spreekbuis bij het hof zijn.Is het een gok? Ja, een hele grote. Heb je wat te verliezen? Ja, het bedrag wat jij ter beschikking stelt. Kan je ook winnen? Ja, bij sommige loopt het in de duizende euro’s en het verschil tussen wel of geen hobby kunnen hebben en bedrijven. Dus wat is dan 50 euro. Doe hier mee wat u wilt maar veroordeel deze mensen niet maar ondersteun ze en laat ze dat ook weten.