Het productiemodel, dat is afgeleid van de Mission E concept car, gaat Taycan heten.
Het duurt nog even, want pas volgend jaar (2019) start de serieproductie van de eerste volledig elektrisch aangedreven Porsche, maar we hebben nu alvast de naam en eerste specs van het model. De naam heeft een Oosterse oorsprong en vrij vertaald betekent het ‘levendig jong paard’ (de naam Mustang was al bezet). Het Duitse merk wil met de nieuwe naam refereren aan het trappelende paard, zoals dat sinds 1952 centraal staat in het Porsche logo.
Namen met een betekenis
Porsches hebben veelal een naam die een directe link met het model en de specifieke eigenschappen hebben. Zo staat Boxster voor de combinatie van boxermotor en roadsterdesign. Cayenne staat voor scherpte (en peper), de Cayman is bijtgraag en de Panamera is gewoon een GT. Macan (voorheen Cajun) is afgeleid van het Indonesische woord voor tijger en staat daarmee voor souplesse, kracht, fascinatie en dynamiek. Porsche CEO Oliver Blume ligt de keuze voor de nieuwe naam Taycan nog even toe:
Onze nieuwe elektrische sportwagen is krachtig en betrouwbaar. Het is een auto met het uithoudingsvermogen voor lange afstanden en hij staat voor vrijheid.
Systeemvermogen ruim 600 pk
Twee permanent-synchroon elektromotoren met een systeemvermogen van meer dan 400 kW/600 pk zorgen ervoor dat de Taycan in minder dan 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert en in minder dan 12 seconden van 0 naar 200 km/u. Dit komt volgens Porsche bovenop een uithoudingsvermogen dat tot nu toe door geen enkele andere elektrische auto is bereikt. De Taycan kan meervoudig voluit accelereren zonder vermogensverlies en de actieradius volgens NEDC bedraagt meer dan 500 km. Ok, dat laatste is dus echt gênant. Waarom zou je nu nog een NEDC testcyclus als meetmethode aanhouden? De Tesla Model S had 6 jaar geleden(!) al een actieradius van 430 km, maar dat werd al snel uitgebreid naar 480 km (P85D). Inmiddels is het ongeveer 610 km.
En dan moeten we het nog hebben over de acceleratie. In slechts 2,5 seconden rost de Tesla Model S P100D (met Ludicrous Mode) vanuit stilstand naar de 96 km/u. Daar is later zelfs nog een tiende seconde vanaf gegaan. Porsche blijft echter vasthouden dat de Mission E Taycan geen concurrent is voor de Tesla Model S. Logisch, want dat gevecht verliezen ze namelijk. Met deze specs lijkt dat ook bevestigd.
Wat betreft het ‘uithoudingsvermogen’ dat nog door ‘geen enkele andere elektrische auto is bereikt’, we zijn erg benieuwd waar ze dat op baseren, maar wellicht vergeten de Duitse marketingboys voor het gemak even de specs van de nieuwe Tesla roadster. Die heeft een range van nét geen 1000 kilometer, inclusief een topsnelheid van meer dan 400 kilometer per uur en een acceleratie vanuit stilstand naar 96 km/u in 1,9 seconden. Daarnaast is er natuurlijk Rimac, met de nieuwe C_two. Indien je de specs vergeten bent: 1.914 pk, 2.300 Nm, een sprint in minder dan 2 seconden en een maximumsnelheid 412 kilometer per uur. En dat alles op elektriciteit. Zijn de specs van de Porsche Taycan dan echt het beste wat ze kunnen doen, na de Mission-E Concept die al 4 jaar geleden gepresenteerd werd?
Verdubbeling van investeringen
Terwijl Tesla al meer dan 10 a 15 jaar bezig is, gaat Porsche pas sinds kort aan de slag met elektromobiliteit. Ze willen tot 2021 investeringen doen van meer dan 6 miljard euro en dat zal ook nodig zijn om de enorme achterstand in te halen. Van al die miljarden wordt zo’n 500 miljoen euro ingezet voor de ontwikkeling van Taycan-varianten en afgeleide versies. Circa 1 miljard euro is bestemd voor de elektrificatie en hybridisering van de bestaande range en daarnaast zijn er enkele honderden miljoenen gereserveerd voor de uitbreiding van productiefaciliteiten. Voor nieuwe technologieën, laadinfrastructuur en smart mobility is 700 miljoen euro beschikbaar.
renegade zegt
Doet me qua lijnenspel een klein beetje denken aan de Fisker Karma. Goeie waarden, qua prestaties en infrabudget. Ben benieuwd hoe dat er in praktijk uit gaat zien!
rufctr01 zegt
500km range is toch prima? Na zo’n afstand heb ik wel zin om even te relaxen.
flutterby zegt
@rufctr01: Zo lang hou ik het niet een vol hoor. Na 10 minuten heb ik het wel gehad met 90 achter een vrachtwagen aanrijden.
In de praktijk kan je rekenen op een bereik van 300 km, iets minder bij een agressieve rijstijl in de winter.
crepito zegt
@rufctr01: Nu is 500 km ineens ‘prima’ haha. Dit is NEDC: misschien 300km echte range. Wat het goed zou maken is de 800V 350kW snellaadstations die Ionity gaan heten. Dat zou tot 80% laden in 15 minuten betekenen, in ideale situaties weliswaar. Met een hete accu gaat dat gewoon niet gebeuren.
melkkoe zegt
En wat gaat deze aanfluiting kosten?
autospotterkerkrade zegt
@melkkoe: veel te veel
ariif zegt
@melkkoe: De i-pace kost al minimaal 80k, na beetje leuk maken meteen 100K… Dit zal vast voor het dubbele gaan, misschien wel meer
kareljansen zegt
@ariif: Hoe kom je bij al deze flauwekul?
gove zegt
@kareljansen: prijslijst?
flutterby zegt
@ariif: enige optie die ik mis op de basis I-pace is ACC. Als ik ook het panaromadak nog aanvink ben ik helemaal tevreden.
sjonniedeluxe zegt
@melkkoe: op Duitse site wordt gesproken over 95k
MaartenD zegt
Noem mij maar een fossiel maar voor mij een heerlijke v8/v10/v12 motor boven die elektromeuk
p993 zegt
@maarten020: fossiel!!
MaartenD zegt
@p993: haha..Dankje.. Porsche 993 is trouwens mijn favoriet van de 91 reeks
mzonneveld zegt
Nou ok, toch nu al liever de Porsche (zonder hem gezien te hebben) dan welke Tesla dan ook.
autoblogger zegt
@mzonneveld: fanboy?
560pk zegt
@autoblogger: realist
flutterby zegt
@560pk: veel plezier met de tweede generatie EV van VAG, Tesla is inmiddels bezig met de vierde generatie (Model Y, 2020).
flutterby zegt
@flutterby: En de Model S is ook al drie versies verder sinds 2013.
spidynl zegt
@mzonneveld: based on?
Heb je er ooit wel eens in mogen rijden of doe je graag mee in het populaire groepje van het schoolplein?
mulsanne zegt
@spidynl: ik weet niet op welke school hij zit, maar zn opleiding is hoger als die van jou !
Als jij niet begrijpt dat porsche vele malen beter is dan tesla , zou ik een paar cursusjes er bij doen in de avond uren
En voor jou info, ik heb met beide gereden,
(Adviseur ontwikkeling lithium en hybride techniek)
En voor jou duidelijkheid , porsche heeft nog nooit cijfers gegeven die ondermaats waren ,
En wat ontwikkeling betreft zijn ze stukje verder als tesla , en een budget waar tesla alleen maar van kan dromen
Dus mocht je de volgende keer reageren om een paar likes bij elkaar te rapen, denk ff na voor je er wat uit blaat
Veel succes in het voorgezet onderwijs
Erik zegt
@mulsanne:
ik = Ik
zn = z’n
als die van jou = dan die van jou
jou ! = jou!
porsche = Porsche
tesla = Tesla
, = , (komma staat direct na elk woord, zonder spatie
avond uren = avonduren
jou info = jouw info
Enz., enz.
Als jij adviseur ontwikkeling lithium en hybride techniek bent dan hoop ik dat je hierin beter bent dan in de Nederlandse taal. Anders krijgen we rare techniek op de markt.
Misschien kun je aansluiten bij het voortgezet onderwijs v.w.b. de Nederlandse taal?
mulsanne zegt
@erik2907: struikelen over een punt en komma en wat hoofdletters
Is dat de hele inbreng van je reactie ?
dawwg zegt
@mulsanne: Het zijn helemaal niet slechts een paar hoofdletters; je maakt allerlei tenenkrommende taalfouten die ik ‘engineers’ nooit hoor maken, nog even los van je typische praktisch geschoolde passief-agressieve reacties… I call bullshit; ga maar weer snel het batterij-schap bij de Action bijvullen meneer de ‘expert’, je schreeuwt zelf net zo hard zonder onderbouwing als diegene waar je commentaar op hebt !
Erik zegt
@mulsanne: als jij je zo vrij voelt om @spidynl ‘veel succes in het voorgezet onderwijs’ te wensen (gebied van techniek), of te wel een sneer geeft met zoveel op- en aanmerkingen, dan voel ik mij vrij om een paar kleine op- en aanmerkingen te maken over jouw Nederlandse taal gebruik en je eveneens veel succes te wensen met een cursusje hier en daar of met het voortgezet onderwijs.
Een bekend Nederlands gezegde, wie de bal kaatst kan hem terug verwachten. En dat heeft niets te maken met #taalnazi.
Dat je een andere mening hebt, dat staat je natuurlijk vrij.
shogun zegt
@erik2907: even voorop gesteld dat je gelijk hebt in je verbeteringen, toch even een reactie.
Kan jij begrijpen dat voor de ene mens taal en grammatica vanzelf gaan en de ander hier wat meer zijn best voor moet doen? Ikzelf kan prima rekenen, (technisch)tekenen, mechanica enz. maar grammatica? daar moet ik echt goed over nadenken. Voor een officieel document of een belangrijke brief ben ik wel bereid die energie erin te steken, maar voor op een Blog? nee.. op een blog discussieer je over inhoud en verwacht ik geen Nederlandse les. iets als autoblog is er voor mijn vermaak, even snel een reactie plaatsen en weer door waar ik mee bezig was.
grammarnazi’s zoals jij halen de inhoud uit de discussie door het op een ander onderwerp (grammatica) te gooien, als jij dit leuk vindt, dan moet je dit vooral doen, maar ik hoop ook dat je kan begrijpen dat dit door sommige als hoog irritant gezien kan worden.
flutterby zegt
@shogun: is blog nou met of zonder hoofdletter?
breakingpoint zegt
@shogun: klopt wel wat je zegt, maar hij maakt gewoon een punt. Want in de originele reactie zat ook geen inhoud, enkel branie. Wie kaatst moet de bal verwachten.
Erik zegt
@shogun: “even voorop gesteld dat je gelijk hebt in je verbeteringen, toch even een reactie. Kan jij begrijpen dat voor de ene mens taal en grammatica vanzelf gaan en de ander hier wat meer zijn best voor moet doen?”
Het gaat niet om gelijk, en ja, natuurlijk begrijp ik dat.
Als iemand een blogger compleet afbrandt en roept tegen deze persoon om naar het voortgezet onderwijs te gaan én daarbij zijn mening probeert op te leggen dan wil ik best een koekje van eigen deeg teruggeven met hetzelfde advies (voortgezet onderwijs) op grond van zijn geschreven tekst. En ja, dan maak je even een stapje zijwaarts, van het onderwerp af.
Zie ook hierboven mijn aanvulling.
shogun zegt
@erik2907: Ok, ook na het lezen van je overige toelichting snap ik waar je vandaan komt.
Terecht ook wel.
balboni zegt
@mulsanne: wat een onzin kraam jij uit
mulsanne zegt
@balboni: en verder als deze tekst kwam je niet ?
dawwg zegt
@mulsanne: Verder *dan … ik dacht dat engineers nooit twee keer dezelfde fout maakten ?
Erik zegt
@dawwg: misschien dat @mulsanne als adviseur, zoals hij zelf zegt, de bron is van al het gesjoemel binnen VAG?
dawwg zegt
@erik2907: Scherp, dat zou zo maar kunnen, of hij werkt voor een Russische fakenews fabriek …
Erik zegt
@dawwg: ?
lincoln zegt
@mulsanne: Porsche .. fuck yeah ..
tokio zegt
@mulsanne: Adviseur lithium AA batterijen in de afstandbediening doen?
mulsanne zegt
@tokio: zo, wat knap
Helemaal alleen bedacht?
dawwg zegt
@mulsanne: Ik vind zijn scenario anders stukken geloofwaardiger dan die van jou pik !
roelth zegt
@mulsanne:
“En wat ontwikkeling betreft zijn ze stukje verder als tesla , en een budget waar tesla alleen maar van kan dromen”
Daarom heeft Tesla ook al aaaaren zeer goed presterende electrische auto’s die daadwerkelijk verkocht en gereden worden op de weg. Tot nu toe heeft Porsche alleen nog maar een grote bek gehad over hoe goed hun mission-e wel niet gaat worden.
W.b. de cijfers is het zoals geschreven staat vergeleken bij Tesla zeker niet indrukwekkend.
Ja hij zal iets beter afgewerkt zijn als de Tesla en ja hij zal tegen de tijd dat ie in 2020 eindelijk een keer op de markt komt iets beter de bocht omgaan.
Hallooo mag het met zo’n enorm ontwikkelbudget, achterban en machts/maffia apparaat van VW achter je??
Intussen zijn we bijna 10!!!! jaar verder he!
Nee ik ben geen fanboy, ook ik hou enorm van 5/6 cilinder V10 en V12 motoren, maar het bashen van Tesla is toch echt wel een beetje kinderachtig aan het worden hier.
De gamechanger is toch echt Tesla en Porsche heeft tot nu toe alleen maar een grote bek! Eerst zien, dan geloven.
mzonneveld zegt
@spidynl: Gebaseerd op de vreselijk goedkope indruk die ik iedere keer weer krijg als ik in een Tesla zit. Het materiaalgebruik ligt op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld een Opel Corsa (en nee dit is niet om populair te doen, dit is echt wat ik constateer). Bovendien vertrouw ik Porsche er wel op dat het rijden in orde wordt gemaakt.
adyton zegt
Toch vind ik het lastig om een Tesla te vergelijken met deze wagen. Hoewel ik de Tesla best goed en mooi vind, blijf ik het een compromis vinden. Zeker dat interieur stelt echt niet veel voor. Laat ons gewoon zeggen dat prioriteiten bij beide merken gewoon elders liggen. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk zal worden, maar 1 ding is zeker. Net als de 918 duurt de ontwikkeling zo lang dat het vernieuwende en de verrassing er ver uit is. Goed, de 918 zie je niet veel op de baan, maar denk dat je niet echt meer gaat opkijken van deze eens ie eindelijk op de baan komt.
theblazerunner zegt
@adyton: g”Ga gewoon langs de interieurboer met je tesla, probleem opgelost. (Ja je hebt overal een -boer voor tegenwoordig.)
adyton zegt
@theblazerunner: dat gaat niet voldoende zijn. Het zit hem vooral in het ontwerp van dashboard, stuur,… Ik vind het echt niet mooi. In die stijl vind ik de Velar nog steeds de referentie. Mooi gelukt, ook modern en minimalistisch, veel schermen, maar toch oogt het geheel heel rustig en stijlvol. Ook Porsche bewijst met de Panamera dat het best goed kan zijn, nog tikkeltje moderner dan. Maar zo 1 groot scherm als in de Tesla oogt gewoon als een heel irritante en goedkope oplossing in het dashboard design.
HZW zegt
@adyton: Ik heb nog nooit een 918 in real life gezien.
adyton zegt
Plus vind ik die accelerarietijden totaal niet er toe doen. In 3,5s naar de 100 is nog steeds bizar snel. En actieradius, vergelijk een audi a8 en panamera met elkaar en actieradius zou toch ook niet zelfde zijn met zelfde tankinhoud. Sportievere wagens verbruiken nu eenmaal meer. Zo vind ik toch nog steeds de tesla en porsche zich verhouden (op de bizarre 0-100 tijd na dan)
Gulli zegt
@adyton: idd, alsof je bij elk stoplicht gaat proberen je ogen naar de achterkant van je hoofd te duwen. Het lijkt wel of elektrisch rijden alleen een alternatief is als het bloedsnel is. En idd, 3,5 seconde is al bloedsnel.
adyton zegt
@gulli: Ik vind het zelfs niet echt indrukwekkend omdat het gewoon eigen is aan een elektromotor. De tijd dat daar nu mee kan uitgepakt worden is, mede door Tesla natuurlijk, gewoon voorbij. Het is bewezen dat het kan, prima, maar het hoeft toch niet in elke wagen te zitten. Alsof elk stadswagentje plots zo zou moeten optrekken, omdat er een elektromotor in ligt. Leg gewoon de prioriteiten elders. Er is veel potentieel, maar ook nog veel vooruitgang te boeken in elektrische wagens. Dat ze daar op focussen.
dawwg zegt
@adyton: 0-100 in minder dan 4s beschikbaar maken voor het grote publiek is levensgevaarlijk; zeker in een EV die je amper hoort; over een paar jaar rijden als die 17 jarige Finnen en petjes-tokkies in zo’n 4e hands P100D i.p.v. een Golf IV en dan hebben we meer verkeersslachtoffers dan ooit …
stationcar zegt
Ook niet echt, euh ik bedoel: echt niet moeders mooiste…
Goed bezig Porsche ?
ghost zegt
Van mij hoeft het ook niet sneller of beter dan die ludicrious Tesla’s. Deze Porsche gewoon voor minder aanbieden dan die shit van Elon en Lets make Germany great again!
dutchneon zegt
@ghost: Geloof het zelf… die porsche gaat als instapper minimaal 25k duurder worden als de instapper van de Tesla model-s……
kareljansen zegt
@dutchneon: misschien deze site wat beter in de gaten houden?
ghost zegt
@dutchneon: nee want Trump gaat alles uit Europa extra belasten, dus wij moeten alles uit de USA gewoon belasten. Scheelt ook hele scheepsvrachten de oceaan over en dus miljoenen grammen CO2.
Dus met alle heffingen wordt een Tesla rete duur en Porsche betaalbaarder. Make germany great again, zoals ik al zei.
lincoln zegt
@ghost:
gaaaaaaaf ..
de EU heeft het gewoon voor elkaar dat de inwoners MEER belasting willen betalen ..
die zijn Trump heeeeeeeeel erg dankbaar iig ..
healey zegt
Prachtige auto hoor. Tesla is leuk en natuurlijk de front runner, maar als sportwagen niet geschikt.
dondeboer zegt
@healey: precies. Tesla is in een rechte lijn iets sneller, maar wat veel mensen vergeten is dat een P100D zich eerst een minuut of 10 moet opwarmen voor een sprintje in ludicrous mode, en dat ’t accupakket na een paar sprintjes een kwartier moet afkoelen. En op het circuit heb je na een rondje nog 60% vermogen over omdat de accu’s anders te heet worden.
De Porsche zal daarom ietsje minder snel zijn, maar kan je waarschijnlijk wel meedere rondjes op volle kracht over de Nurburgring kunnen jagen.
Ik vind de toonzetting van dit artikel ook onnodig degenererend.
bassx zegt
@dondeboer: ondertoon niet meer dan terecht. Zijn we al die beloftes van Porsche nu alweer vergeten? Mocht je alles geloven wat Porsche beloofde is deze auto nu al een dikke tegenvaller.
dondeboer zegt
@bassx: nog niemand die een meter met dat ding heeft gereden, dus of de kritiek terecht is, weet niemand.
Bij de 918 riepen we massaal dat de specs in het niet vielen bij de LaFerrari en de P1. Maar in de praktijk is de 918 in veel situaties de snelste van de 3.
Daarom wacht ik de eerste rijtests af voordat ik ga lopen roeptoeteren.
kareljansen zegt
@dondeboer: ongefundeerd roeptoeteteren, daar is een reactiemogelijkheid toch precies voor bedoeld? ?
dondeboer zegt
@kareljansen: Daar heb je een punt! Maar in dit geval vind ik ook de toon van het artikel niet zo sjiek. Maar goed, het is een Blog, geen krant. Sinds vergeet ik dat :)
mulsanne zegt
@dondeboer: en zo is het ?
utregcity zegt
Alles can, zelfs taai can.
9114life zegt
Kan dat artikel nog negatiever geschreven??
Tesla verbrand zo snel zoveel geld dat ze bijna failliet zijn. Tot daar dus met vergelijken met hen.
0-100 aan 4 (mag 5 zijn ook) sec is meer dan snel genoeg. Hoeveel keer ga je voluit optrekken aan de stoplichten?? Je blijft toch geen 18?! Snel genoeg ben je toch, moet je daarom nog niet elke keer willen tonen.
Afwerking gaat top zijn. Prijs veel te duur maar 1 dat weet je en 2 verkopen doen ze toch.
Enige wat mij tegenvalt is de range.
w0o0dy zegt
@9114life: Tesla verdient goedgeld aan de Model S en Model X.. Alleen zijn de investeringen in de productie van de model 3 wat lastig te dekken door een kleine speler als Tesla.
Neemt niet weg dat waar Porsche liep te roeptoeteren dat ze de model S well ff zouden kleineren dat niet terug te vinden is in de specs tot nu toe. En goedkoper dan de Model S gaat deze Porsche ook niet worden…
9114life zegt
@w0o0dy: gaat idd niet goedkoper zijn. Moet ook niet. Qua afwerking, kwaliteit, rij-eigenschappen, merk (subjectief) is er voor mij ook geen vergelijk.
Kan zijn dat ze op hun S en X geld verdienen. Ze hebben nog nooit winst gemaakt en worden nu ingehaald door de klassieke fabrikanten. Zie Jaguar bv
dutchneon zegt
@9114life: kom eens onder die steen vandaan joh…. hoeveel i-pace jaguars gaan ze produceren en hoeveel staan er al op order?…. Tesla verkoopt dan slechts een handjevol auto’s. Het zijn er nogsteeds het honderdvoudige meer als van de i-pace!
Je moet even naar het gehele plaatje kijken, waar ze mee begonnen zijn bij Tesla en hoeveel Tesla’s er inmiddels al rijden. Hoe kun je zo dom zijn om te denken dat ze bijna Failliet zijn?? ze trekken juist alle registers open om er maar zoveel mogelijk geld in te pompen als mogelijk zodat ze zo snel mogelijk grote aantallen kunnen maken, winst wil je toch helemaal niet maken?? dan moet je nog meer belasting gaan afdragen, terwijl je je toko wilt laten groeien…. zou geen beste zet zijn.
9114life zegt
@dutchneon: zou beter een steen gebruiken om jou wakker mee te maken maar is toch hopeloos om jouw mening te veranderen. Zeg ook niet dat ze veel jaguars gaan verkopen wel dat tesla werd ingehaald. Leer lezen. Andere fabrikanten volgen snel. Hoeveel van die toch zo perfecte goedkopere Tesla’s rijden er al rond. Ah ja, lukt niet zo dat uitleveren…
Soit de toekomst zal het uitwijzen, hoop dat het tesla lukt maar nee zie het niet meer goedkomen.
lincoln zegt
@9114life:
Porsche .. fuck yeah ..
stanny zegt
@9114life: bijna failliet… iets meer facts lezen en minder clickbaits.
Q2 zal nog tegenvallen, maar vanaf juli gaat het hard gaan. Mark my words.
9114life zegt
@stanny: blijkbaar ken jij de facts niet. Nieuwsbrieven van Slim Beleggen ooit al gelezen? Heb cijfers nu niet bij de hand maar duidelijker kunnen ze niet zijn.
Enige reden dat ze niet al failliet zijn is dat Musk voorlopig nog geld kon blijven ophalen van goedgelovige partijen, zichzelf op een schandalige manier verrijkend on the way. Voor een bedrijf dat nog nooit een cent winst maakte.
Toekomst zal het inderdaad uitwijzen.
oldebronx zegt
@9114life: ik heb ook niet het idee dat Musk zijn doel is om geld te verdienen
stanny zegt
@9114life: zichzelf verrijken… heel zijn vermogen zit in Tesla aandelen.
Toekomstige bonussen etc allemaal gelinkt aan beurswaarde. Grote winnaars zijn de aandeelhouders.
Amazon kende ook jarenlang deze evolutie en is nu een van de sterkste bedrijven.
We zullen na de cijfers van Q3 kijken wie gelijk heeft.
stephane8200 zegt
@stanny: ik denk dat Amazon hun risico iets beter spreidt. Hoewel ik Elon Musk een ‘likeable guy’ vind heb ik de neiging te denken dat hij ergens een beetje Nicola Tesla achterna gaat met onhaalbare zaken. Zou mooi zijn als iemand hem kon helpen om de tent draaiend te houden.
dutchneon zegt
@9114life: kommop zeg, en gij gelooft in die fabeltjes van beleggingsadviseurs…. bah wat een halve waarheden staan daar allemaal in, vol van aannames en voorspelling.
kareljansen zegt
@9114life: de nieuwsbrieven van “slim beleggen” ???
fejjie zegt
Misschien dat Porsche zich meer gefocust heeft op prestatie en rijplezier dan acceleratietijden en actieradius?
richh zegt
@fejjie: laten we het hopen, anders blijft er immers weinig van over.
johnwaters zegt
Wat kernenergie allemaal mogelijk maakt.
sjonniedeluxe zegt
@johnwaters: als het nou een Franse auto was…
vondick zegt
Ik rij al bijna 5 jaar een vlotte wagen, die ook rond de 5 sec naar de 100 knalt, maar doe dat nogsteeds zeer regelmatig. En nogsteeds produceert dat diezelfde brede grijns. Ik hoop dat ik altijd 16 blijf.
vondick zegt
@vondick: was bedoeld als reactie op 9114life
9114life zegt
@vondick: ik rij al 9 jaar auto’s die 4,5sec doen. Doe dat ook dikwijls. Al of niet full throthle. Mijn punt was eig. dat dat ook meer dan voldoende is. De strijd om sneller en sneller snap ik uit marketingstandpunt maar 4 a 5 sec is voor mij voldoende. Hoeft geen 3 te zijn. Of 3,5 of 2,5 of 1,9 etc.
oldebronx zegt
@9114life: maar op een verjaardag moet je toch kunnen zeggen dat je de grootste, uh, de snelste hebt ;-)
Paul58 zegt
@9114life: Als het om topsnelheid gaat vind ik dat je een punt hebt (alles boven de 250 is snel zat vooral in NL) Echter als het om acceleratietijden onder de +/-4 seconde gaat is een verschil van 0.5 seconde echt wel merkbaar. Ik zou zeggen rij is een keer mee in een P100D, het voelt zo ziek om zo snel te accelereren. Ik ben dan ook zo benieuwd hoe een acceleratie van een nieuwe roadster of zo’n rimac (1.9sec) aanvoelt. Kippenvel denk ik. En nee ik ben nu niet per definitie een elektrische fanboi ik ben gewoon een autoliefhebber al vanaf kinds af aan. Ik hou ook van benzine dampen en het geluid van een mooie V12. En ja ik vind het zeker knap dat Tesla van grond af aan wat los heeft gemaakt in de automotive sector. Buiten dat is de Model S gewoon een dijk van een wagen. Bloedsnel en ongekende grip in de bochten met dat lage zwaartepunt en goede gewichtsverdeling (chapeau). De autopilot is nog een extra’tje. En de Model X is spuuglelijk.
On topic: ik vind de specs niet eens zo slecht enkel de range valt wat tegen. Het zal ongetwijfeld een auto worden met een mooi luxueus interieur. Iets waar Porsche superieur in is gebleken. Dit is iets waar Tesla nog flinke stappen in kan maken. Je zou zoals eerder vermeld in de reacties kunnen opmaken dat de prioriteiten van Tesla en Porsche hierin verschillen. Al hoewel ik het centrale scherm en de minimalistische style in een Tesla ook wel gaaf vind. Ze zouden alleen wat mooie stoelen moeten toevoegen.
crusader zegt
@kevin1989: ongekende grip? de eerste de beste hothatch draait rondjes rond je 2,1 ton zware accu terwijl ie nog met 1 hand zijn McKroket verorbert…
dijan zegt
@vondick: Precies .ik ben 68 en vind het nog steeds leuk om binnen de 5 sec naar de 100 te gaan.
weetikveel zegt
Wat ik mij afvraag, is wat er met onze perceptie van snelheid gaat gebeuren nu een elektrische auto in potentie een erg ‘dikke’ motor kan hebben ondanks dat de energetische efficiëntie ermee afneemt. De vermogensstrijd van de afgelopen decennia komt door de electrificering in een grote stroomversnelling. Ik vraag mij af of hier een verzadigingspunt voor is. Komt er een moment dat het gros van de autoliefhebbers wanneer een bepaalde acceleratie ‘gewoon’ is, de interesse verliest aangezien er weinig verschil is te merken in de beleving van het vermogen en de snelheid van een elektrische auto met een x aantal pk’s?
stanny zegt
@weetikveel: ben ik het mee eens. Alle elektrische wagens gaan prestaties krijgen van sportwagens. Zoals bij topsnelheid zal hier ergens een grens komen.
Voor de nextgen roadster zijn ze ook extra hulpmiddelen aan het ontwikkelen om al dat vermogen in de hand te houden.
Autonome functies zullen HET sellingpoint worden. Ben Tesla fan, maar vermoed dat Google of GM hier toch de hoofdrol gaat nemen.
oldebronx zegt
@weetikveel: dat denk ik niet. Heb zelf een motor waarmee ik menig supercar eruit rij bij het stoplicht, maar de interesse is er niet minder op geworden
weetikveel zegt
@oldebronx: ja dat kan ik mij goed voorstellen. Ik vraag me alleen af of dit nog steeds zo is wanneer iedereen bij het stoplicht zo hard kan optrekken. Ga ik die acceleratie dan nog leuk vinden, of ga ik die gewoon vinden, aangezien zoveel auto’s een dergelijke acceleratie hebben?
oldebronx zegt
@weetikveel: time will tell? :-)
roland78 zegt
Het zal meer dan snel genoeg zijn en misschien wel sneller op De Ring dan de Tesla Roadster. Of niet, ook goed. Whatever.
jeebee zegt
Grote verschil is; Porsche verdient geld en Tesla niet. Gaan ze ook niet op tijd doen. Op Autopilot het ravijn in. Dus in de PLC overleven ze die Tesla wel ;-)
moveyourmind zegt
Als de Taycan er uit gaat zien zoals hierboven, inclusief de uitgebouwde wielkasten en zulke velgen…
Dan heeft Porsche het voor elkaar gekregen om een electrische auto te maken die er futuristisch en vernieuwend uitziet, én herkenbaar is als Porsche, en op ook nog eens heel hebberig maakt.
autoblogger zegt
@moveyourmind: dat is de mission-e concept, ongeveer 4 jaar oud
moveyourmind zegt
@autoblogger: Thanks. Mag van mij zo in productie. Taycan badge erop en klaar.
harrie zegt
@moveyourmind:
Kijk ff dat filmpje waar Mark Webber hem aan de tand voelt.
Nog in de camouflage, maar al goed te zien dat het helaas een slap aftreksel is. Beetje een kleinere Panamera.
En het enthousiasme van Webber spat er ook niet echt vanaf.
willemveenstra zegt
Hoeveel rondjes in volle belasting op een circuit?
Een tesla is in 15 min kats leeg. Dus op een circuit duurt de pret niet heel lang! En als je auto weer volgeladen is kan je naar huis dan is het inmiddels 17.00 uur geweest en is de circuit dag voorbij!
Leuk voor elke dag in het karrenspoor naar het werk die electrische bende. Maar verder is het waardeloos. Te zwaar, geen range in volle belasting, te lange laad tijden, 2e hands een risico aankoop vanwege dure vervanging accu pakketten, te duur in de verzekering, etc, etc. ik stop er prive geen euro in!
masterevo zegt
Bij Tesla worden de motoren bij enkele keren optrekken enorm heet. Bij de e-tron quattro en ook de Taycan worden de stators watergekoeld. Hierdoor kun je onbeperkt blijven accelereren. Tesla zal het moeilijk krijgen in de volgende jaren, zoveel is duidelijk!
bassx zegt
@masterevo: De e-tron kostte 1 miljoen euro en hebben er een handjevol van kunnen verkopen. Totaal geen concurrentie van elkaar.
kareljansen zegt
@bassx: eh, gewoon te bestellen bij de dealer vanaf ongeveer 80k?
2wheeler zegt
@kareljansen: @masterevo refereert naar de E-tron quattro concept, @bassx naar de R8 E-Tron denk ik.
niex zegt
Het begon leuk dat autoblog. Maar het wordt steeds erger. 0-100 tijden vergelijken is zon beetje de basis van jullie recensies. Daarnaast een flinke dosis kortzichtigheid die voor humor gezien moet worden. Wat een armoede! Tijd om deze site te vergeten….
2wheeler zegt
@niex: bye Felicia!
woutel zegt
Er zit een een ezelsbruggetje in dit bericht verwerkt. Porsches met een nummer zijn Porsches. Porsches met een naam zijn ruk.
bassx zegt
Probleem bij EV is toch de prijs van aandrijflijn (ES). Een ICE is een koopje in verhouding en krijg je voor hetzelfde geld meer luxe en comfort. Daarom kost een elektrische golf net zoveel dan een GTI en zie je dit bij alle modellen waarvan een benzine als ook elektrische variant is. Dit is niet iets wat Porsche zomaar kan veranderen. Of deze EV gaat 2 ton voorbij of het is de meest kale Porsche die je kan kopen.
mashell zegt
Ok. We vinden een bloedmooie, razendsnelle elektrische Porsche die bruikbare afstanden op een lading kan afleggen een tegenvaller. Als we vergelijken deze met een eigenlijk niet echt bestaande Roadster. Misschien is hier het verwachtingspatroon door alle marketinggeblaat van Porsche wat te hoog geraakt? Want rationeel gezien zijn de cijfers gewoon goed. Niet beter of slechter dan de Tesla (een fors grotere wagen waar dus een grotere accu in past).
w0o0dy zegt
@mashell: maar wanneer heeft Tesla de opvolger van de model S klaar en heeft die weer “next gen/level”technology?
mashell zegt
@w0o0dy: nou.. Tesla heeft nu eindelijk de productie van de Model 3 op stoom, ze hebben de vrachtwagen en roadster al laten zien (uiteraard afleidingsmanoeuvres van de productieproblemen), ze hebben een hint van de Model Y vrijgegeven. Het is een kleine fabrikant, de Model S opvolger zal dus nog wel een paar jaar op zich laten wachten. Overigens is de Model S ook nu helemaal niet zo next level. Die wagen is vooral groot, heeft een grote accu en kan daarom ver erop rijden, maar eigenlijk is de techniek vrij simpel.
rijnounsdoor zegt
@mashell: dat is inderdaad het verhaal. Arrogante marketing, maar ook arrogante anti Tesla uitspraken van de top van Porsche. Dat is niet sympathiek. Underpromise, overdeliver. En niet het tegenovergestelde. Dat moeten ze bij Porsche doen.
En ja, Tesla kan de afwerking/interieur wat verbeteren en Porsche zal langzaam begrijpen dat Tesla in samenwerking met Panasonic toch echt de beste accutechniek in huis heeft.
Wellicht moeten ze eens gaan samenwerken, Porsche en Tesla.
spidynl zegt
Prachtige auto. Mooie stap van Porsche.
Het is voor mij geen optie omdat er geen laadnetwerk is helaas.
Ik stoor me de afgelopen tijd echt enorm aan de negatieve artikelen rondom Tesla.
Het is toch grappig om te zien hoe mensen zo inspringen op negatief en uit zijn verband getrokken nieuws. (Fake news)
Ja Tesla heeft het moeilijk(gehad).
Musk heeft niet anders toegegeven. Hij legt ook zijn eigen hoofd op het hakblok om de industrie te veranderen. Dit gaat het zo te zien aardig lukken. Het doel van Musk is namelijk geen winst maken(op korte termijn) maar het transportatie segment te electrificeren(ook doormiddel van andere fabrikanten deze richting op te stimuleren). Zijn visie en strategie is hier na te lezen en alles komt stap voor stap uit. https://waitbutwhy.com/2015/06/how-tesla-will-change-your-life.html
Geen enkele andere DGA of CEO aan het hoofd van een andere autofabrikant heeft een vergelijkbare visie.
Eerder het maximaliseren van de winst positie die men heeft en deze zo groot mogelijk uit te baten zonder al teveel risico te durven nemen. Over de rug van consumenten.
Why the hate richting Tesla?
Ik heb zelf 4 jaar de S85 kw mogen rijden. Heerlijke auto.. Als je elektrische koppel gewend bent wil je nooit meer anders.
Vorige week heb ik mijn S mogen inruilen voor een X100D als je dan ziet welke stappen men heeft kunnen maken in 4 jaar qua afwerking en kwaliteit dan snap je dat mensen hier alle visie en ambitie in hebben gestopt.
En nee beide auto’s zijn niet perfect. Mijn X heeft een scheve achterklep en mijn airco werkt niet meer. Maandag wordt ie opgehaald door de service afdeling en later op de dag heb ik hem weer terug. Alles wordt altijd netjes opgelost. Ik kies er ook zelf bewust voor. Het is een nieuwe fabrikant die nog veel moet leren. Ik zie dat ze heel snel willen leren en hier ook echt wat mee doen. Tuurlijk blijven het gekke Amerikanen maar dat is altijd nog beter dan die arrogante Duitsers..
Voordat ik de S reed had ik een Audi A5 met een TFSI motor. Ik heb meer bij de garage gestaan dan gereden. Zuigers waren zo smal als mogelijk gemaakt om de weerstand binnen de motor te minimaliseren om binnen de norm te vallen. Uiteindelijk ontstond hierdoor decompressie van binnenuit waardoor er olie lekte/verbruikt werd. Op een gegeven moment kon ik om de tankbeurt 1ltr olie bijvullen (10Euro per keer ).
Dit hebben ze bij Audi net zolang ontkent totdat de auto buiten de garantie periode viel. De reparatie is uiteindelijk voor 15k gedaan waarvan ze 6k tegemoet kwamen..
Nee voor mij nooit geen verbrandings motor meer!!
De enige vloeistof die ik nog ooit ga bijvullen is ruitenwissevloeistof.
Iedere keer als ik in de audi A3 van mijn vrouw stap is het alsof ik en een tijdcapsule stap. De motor beweging/geluiden wen je aan in een auto maar als je eenmaal anders gewend ben. ????
Welterusten jongens.
De gevestigde orde is lekker aan het lobbyen om Tesla af te branden en iedereen gaat er als een schaap in mee. Tis gewoon een beetje triestig….
audirs3 zegt
@spidynl: lang verhaal. En succes met je skivakanties, denk dat je er met je S5 sneller bent
spidynl zegt
@audirs3: ?? je hebt helemaal gelijk. mbt lang verhaal.
Maar ja soms heb je inhoud nodig om een punt te maken. Daar heb ik jou niet op kunnen betrappen. ?
Leuker had geweest: Goed verhaal. Lekker kort ook.. TIP..
Vwbt de ski vakantie: Ik laat het je volgend jaar weten. maar waarschijnlijk ga ik met het vliegtuig..
alfaroleo zegt
@spidynl: Tja, als echte ‚groene‘ pionier met het vliegtuig. Man man man…
2wheeler zegt
@alfaroleo: waar zegt hij een groene pionier te zijn? Waarom moet je persé een groene pionier of boomknuffelaar zijn als je kiest voor een elektro aandrijving? Zijn dieselrijders ook centenkakers omdat ze op goedkope brandstof rijden? Maar goed, ik denk niet dat ik een inhoudelijke reactie van je kan verwachten.
alfaroleo zegt
@2wheeler: Behalve kosten sparen, groen willen zijn of een techniek-freak (zoals hij hieronder aangeeft ;) ) is er natuurlijk weinig reden om een Tesla te rijden.
Welgemeende excuses als ik je beledigt heb met mijn aanname..
spidynl zegt
@alfaroleo: ??
Beledigd? Dan moet je toch echt beter je best gaan doen…
Ik vind het mooie auto’s en anders dan anders.
Vind jij dat niet? Boeiend… Mijn zege heb je..
Alleen de foute aannames en nieuwsartikelen gaan me inmiddels tegenstaan..
spidynl zegt
@alfaroleo: ? nee ik ben zeker geen boomknuffelaar.
Ik rij Tesla omdat mij hart in de ICT ligt en ik het heerlijk vind rijden.
Het groene aspect is leuke een perk. Deze betaald zich zeker niet terug op de korte termijn zolang er kolen centrales weer opengaan en deze stroom mijn auto ingaat.
Toch is de efficiëntie van de energie in de elektrische aandrijflijn efficiënter tov de overdracht van dezelfde energie in een verbrandingsmotor.
Zodra Tesla zijn powerwall rendement levert gaan er zeker 8 zonnepanelen op het dak bij. En een powerwall aan de muur. Waarom?
Ik hou niet van teveel betalen.. Ook is de techniek super gaaf.
Ook zal het groene aspect hier weer een perk zijn.
alfaroleo zegt
@spidynl: goed, de techniek invalshoek is natuurlijk ook mogelijk. Excuus voor de veronderstelling.
Maar goed, die ‘early adopter’ rol blijft natuurlijk leuk voor nu, op een gegeven moment moet het voor de massa hoogwaardiger worden.
spidynl zegt
@alfaroleo: helemaal eens. Tesla is een nieuwkomer en Musk is er nu goed mee weggekomen. Nu moet ie toch echt met resultaten gaan komen..
Verder vind ik Tesla’s gewoon hele moeite auto’s. Dat is puur persoonlijk.
Ik heb serieus naar deze Porsche gekeken maar ik zou wel gek zijn als ik voor 4% bijtelling kan gaan ?
audirs3 zegt
@spidynl: haha, okay was idd niet subtiel :D. Maar was een vermakelijk verhaal, dat wel. En als ze komen met een op-papier range van 1000km dan ben ik om, dan rij je met 1 lange stop naar de sneeuw :)
kempenaer zegt
@spidynl:
Hoe jij je identificeert met Tesla en Elon Musk, vind ik niet gezond meer. Zoek professionele hulp. Dat gejank van teslafielen als Musk of Tesla kritiek krijgt, werkelijk bespottelijk.
spidynl zegt
@kempenaer: ‘bespottelijk.’ Dat zij mijn opa ook altijd… Term uit de jaren 30 kom op man..
Ik vind jou persoonlijke benadering bespottelijk.. Duidelijk een inhoudloze reactie wat ik dan weer opvat als compliment. Op de inhoud kun je me schijnbaar niet aanvallen. TX.
Professionele hulp heeft trouwens niet geholpen. Bedankt voor de tip. ?.
Dag vriend ?
E34M5Touring zegt
Motortrend heeft al gereden met de ‘allroad’ variant van dit model. Nog een prototype maar zij waren zeer enthousiast. Rij eigenschappen waren super volgens hen. En Porsche rolt in de US binnenkort hun eigen turbocharger systeem uit met een grote Elektriciteitspartner. Dus dat is straks geen USP meer voor Tesla.
burnout zegt
Taycan?!! Perfect voor de in belgië rondrijdende turken met gepersonaliseerde nummerplaat.
“Volcan, Ercan, Hakdogan, …
audirs3 zegt
Ik vind dit toch matige journalistiek. Wat Porsche namelijk claimt (en wat Tesla dus niet lukt) is dat je 10x kort achter elkaar van 0-100 gaat. Specs zijn niet alles. Tesla’s kunnen nooit tippen aan Nurburgring tijden van bijv een M3. Die accu’s hitten te snel op. Het idee van deze Porsche is juist dat hij 3 rondjes op een rij kan doen zonder vermogensverlies. Dus nogmaals, stop met lauter kijken naar die 0-100, ik zou eigenlijk terug willen naar ‘Ring tijden
spidynl zegt
@audirs3: De p100d rijd de Porsche zonder 10 minuten opwarmen in de standaard modus nog steeds aan bonken.
De ludicrous mode is voor op de drag strip niet voor op het circuit..
In normale modus rijd ie 0-100 In 2.9 a seconden..
crepito zegt
Ik vind de toon van @autoblogger volkomen terecht. Al dat Tesla ‘gebash’ en Porsche doet al 3-4 jaar aan arrogante marketing en hij komt pas volgend jaar op de markt. Ik vind het een mooie sneer. Dit artikel laat zien wat voor vooroordeel men heeft over Tesla. Het feit dat deze Porsche op de markt komt is te danken aan Tesla. Ze krijgen veelste weinig credit.
Ja, dan vergelijken met een Model S die de basis kent uit 2012!! 7 jaar later! Door een nieuwkomer, uit Amerika!!
Deze specs worden overtroffen door een Model 3 Performance…
Bovendien zijn de elektromotoren en koeling van de accu al vele malen beter bij de Model 3.
Met de huidige techniek uit de Model 3 kan Tesla al een Model S 125D maken met de nieuwe elektromotoren: dat zou 800km NEDC zijn.
Neemt niet weg dat het een gave auto wordt die Porsche, met ‘oké’ specs, range wordt enigszins goedgemaakt door het 350kw (zeggen ze) snelladen. Goed dat ze hier op inzetten, maar 6mld is nog steeds weinig.
harrie zegt
@crepito:
Slechts 6 miljard is wel verklaarbaar, de rest heeft Porsche nu hard nodig om hun autootjes aan de WLTP cyclus te laten voldoen zodat ze uberhaupt weer kunnen gaan produceren.
autoblogger zegt
@crepito: thanks!
richh zegt
Tjongejonge, wat zijn dit voor reacties zeg. Al die jaren dat ik hier op Autoblog meelees is de 0-100 tijd toch een van de belangrijkste specs en genieten we allemaal van de stoplichtsprintjes. Terecht.
Onder alle berichten over Tesla staat wel een klacht over de actieradius. Tesla’s falen ‘want je kan er maar 500km mee’.
Toen kwam Porsche met een EV. En dan krijg je dít soort reacties:
“500km is toch ver zat?”
“0-100 binnen 5 seconden is snel genoeg!”
En vervolgens is vergelijken niet toegestaan omdat Tesla zogenaamd failliet gaat. Lekker relevant voor jou als consument!
Tenenkrommend dit. Maar echt.
Is de Model S perfect? Verre van. Maar nú al stellen dat Porsche sowieso beter is terwijl hij op papier enorm tegenvalt tov eerdere beloftes? Hou toch op.
spidynl zegt
@richh: helemaal gelijk.
Iedereen gaat voorbij aan het feit dat je op veel meer plekken kan laden. dus die 500km is echt geen probleem voor het dagelijks gebruik. Ik sluit mijn auto max 2 keer per week aan terwijl ik op kantoor zit. Echt heerlijk om nooit meer naar een benzine pomp te hoeven rijden. Thuis heb ik het geluk dat de laadpaal pal naast mijn huis staat. (Gebruik ik bijna nooit)
Als je op doorreis gaat plant de navi de meest optimale route langs de supercharchers en rekent zelfs de optimale laadtijd door. (Hoe leger je aankomt des te sneller je laad)
Ik begrijp dat als je er geen ervaring mee hebt dat dit als nadeel wordt gezien. De range maakt door deze mogelijkheden het rijden juist heel relaxed..
CasperH zegt
Dat Porsche wat minder had kunnen/moeten roeptoeteren is absoluut waar. Dat de actieradius NEDC 500 km is, is ook absoluut grenzend aan teleurstellend. Tot zover eens met @autoblogger.
Verder zie ik niet veel nut in het vergelijk met Tesla Roadster / Rimac. Specs vergelijken van volbloed sportwagens met een middenklasser is onzinnig. Dat Porsche een paar jaar over de ontwikkeling doet lijkt me niet meer dan logisch. Zij kunnen het zich veel minder dan een ‘startup’ als Tesla veroorloven om risico’s te nemen en half afgebouwde producten op de markt te pompen zoals Musk dat doet. Een paar ‘autopilot-crashes’ hebben voor een bedrijf als Porsche veel grotere gevolgen. En als de prestaties niet herhaalbaar zijn (ja Tesla, ik heb het over jou) dan worden ze genadeloos afgemaakt door de pers / klanten en is de imagoschade niet te overzien.
Beetje minder accuzuur (ik maak’m gewoon) had best gekund.
spidynl zegt
@casperh: wees blij dat Tesla risico neemt ook met het autopilot systeem. (Persoonlijk had ik een andere naam eraan gekoppeld.)
Ja er zijn dode gevallen. Neem als voorbeeld de laatste X crash. Het autopilot systeem is echt geen vervanger van de Chauffeur op korte termijn. Het is een assistant. De bestuurder is meerdere malen gewaarschuuwd door het systeem maar hij was waarschijnlijk te druk met andere dingen.
Heb je de plek gezien waarop het is gebeurd?
Het Amerikaanse wegdek is meer dan verschrikkelijk en wordt slecht onderhouden. Het systeem is nog teveel afhankelijk van de belijning en op de weg. als die vervaagd zijn gaat het helemaal mis..
1- mensen moeten zelf altijd kunnen ingrijpen.
2- het systeem is afhankelijk van de kwaliteit van de weg. (Wat dat laatste betreft mogen we echt blij zijn dat we in nl wonen)
Beide waren factoren die ervoor zorgden dat de crash gebeurde.
Dit alles wordt breed uitgemeten in de pers terwijl er in verhouding veel meer mensen in een BMW,Merc Audi of een ander merk dodelijk verongelukken. Vaak is de menselijke factor de grootst falende factor net als met alle crashes van de Tesla’s…
Maar goed het is hip om Tesla te bashen….
Geen ander die hetzelfde durft..
CasperH zegt
@spidynl: wat is je punt? Ik zeg alleen dat een merk als Porsche zich niet dezelfde risico’s kan veroorloven. Tesla had / heeft veel minder te verliezen.
Dat Tesla risico’s neemt is hun keuze, en het is de keuze van de gebruiker om die risico’s af te wegen op hun eigen situatie. Ik bash helemaal niks, ook niet Tesla. Ik duid alleen wat verschillen in aanpak.
spidynl zegt
@casperh: Ik wilde eigenlijk geen punt maken…
Ik ging in op de opmerking:
Zij kunnen het zich veel minder dan een ‘startup’ als Tesla veroorloven om risico’s te nemen en half afgebouwde producten op de markt te pompen zoals Musk dat doet.
Ik denk dat we blij mogen zijn met de moeite die Tesla neemt mbt het pioneren van het zelfrijden van de auto.
Het product is niet half afgebakken. Je hebt nou eenmaal vele iteraties nodig om een dergelijk systeem te kunnen ontwikkelen.
Als Porsche dit ooit zelf gaat ontwikkelen zal dit op een vergelijkbare wijze moeten.
Ik denk eerder dat ze een techniek zullen opkopen omdat ze inderdaad de imagoschade niet willen riskeren..
CasperH zegt
@spidynl: nou ja, je insinueert dat ik Tesla bash, maar dat is onzin. Tesla pioniert inderdaad, maar ze gebruiken daarbij wel deels hun klanten als proefkonijn. Dat vind ik moreel best een ingewikkeld ding.
Dat er verhoudingsgewijs meer mensen sterven in de door jou genoemde Duitse auto’s is overigens logisch, want daar rijden in ieder geval al veel oudere (en dus onveiligere) exemplaren van rond. Voor een eerlijk vergelijk moet je echt wat meer factoren meewegen ;)
Hoe dan ook: ik heb bewondering voor veel wat Tesla heeft gedaan en nog steeds doet, maar ik ben ook sceptisch over bepaalde zaken. Jammere is dat je dat niet mag benoemen want dan ben je aan het ‘bashen’ of word je als ‘hater’ weggezet.
vrizzy zegt
Zeer matig, dit artikel met bijbehorende clickbait-titel.
Porsche is van oudsher conservatief met eerste cijfers, dat weten jullie ook. De vergelijking met de Tesla Roadster kloopt hierdoor ook niet, aangezien Tesla altijd enorm optimistisch is, en de claims van de roadster tot nog toe ongegrond blijven. Bovendien, het vergelijken van een vierzits luxe-sedan met een flagship concept supercar is ook een beetje ondermaats.
Natuurlijk, de Taycan zal misschien niet zo snel zijn als de snelste Model S, maar superieure fit-and-finish en Porsche betrouwbaarheid zullen daar zeer tegenop wegen.
Plus, de Porsche is in mijn ogen een stuk vriendelijker voor het oog.
crepito zegt
@vrizzy: Ehm, ook Tesla is conservatief. Meeste 0-100 zijn in de praktijk bijna 0.5s sneller. Ook had Tesla de EPA gevraagd om de range van de Model 3 te verlagen naar 310miles zodat het in meer omstandigheden realistisch is.
vrizzy zegt
@crepito: Ik denk dat je je vergist. Tesla is op z’n best realistisch, en anders vaak simpelweg optimistisch. Dan heb ik het niet zozeer over het bereik van de auto’s, maar meer over performance (en vertel me niet over de P100D die 2.28s over het 0-60 sprintje deed terwijl Tesla 2.5 claimt, want van die tijd was rollout afgehaald).
crepito zegt
@vrizzy: Ik vergis me niet. Van de Model 3 bijvoorbeeld zijn de 0-100 op GPS door verschillende partijen sneller getest dan opgegeven. Hij is vaak op 4.6sec geklokt op gps, ipv 5.1 opgegeven. Gewoon uit stilstand. Dit om realistischer te zijn in niet ideale omstandigheden (lees; lage SoC of heel warm).
jeroenwz zegt
Zucht. De “fangemeinde” van Porsche wordt wakker. Ik snap de toonzetting van het artikel wel. Porsche loopt immers, net als bijna alle andere fabrikanten, ver achter op Tesla. Echter, waar Porsche en Audi zich de laatste jaren niet van onbetuigd lieten was het Tesla-bashen. Dat kwam er dan op neer dat ze elke keer zeiden dat “wanneer wij met een elektrische auto komen heeft ‘ie een range die veel groter is dan van Tesla”. Toen dacht/vond ik al: niet lullen maar poetsen. Nu komen ze met een elektrische auto die een NEDC range heeft van 500 km. Realistisch (in het echt) is dat dus net over de 300 km. Pardon? Waar is die veel grotere range gebleven? Die zou toch zoveel beter zijn? Een Tesla Model S haalt ruim 400 km en als je normaal doet tegen de 500 km. Dat is dus minstens 1/3 en maximaal 2/3 meer dan de Porsche.
Dus Porsche poetst niet met deze auto ze lullen.
En dan hen ik het nog niet over de prijs die ze ervoor zullen durven vragen…
kempenaer zegt
De reële actieradius van een tesla is maximaal 350 km, moet je niet te gek doen.
Daarna moet je gaan opletten, want een tankstation met brandstoffen die zo talrijk verspreid liggen in ons landschap, gaat je niet uit de brand helpen.
Nee, je batterijen moeten aan de oplader en dat vergt heel veel geduld, iedere keer weer.
alex1589 zegt
Uh van 400kw naar 600 pk? 400×1.36=544pk. Bijzondere berekening en wat is het nou?
jangerrit_klok zegt
Wat pas echt teleurstelend is, is dat de auteur totaal geen moeite neemt te begrijpen wat Porsche bedoelt met uithoudingsvermogen. Ze doelen op terugval van het vermogen na zelfs korte sprintjes. Een P100 geeft topkoppel een paar tellen, ongeveer een tel topvermogen en dan wordt de elektronenkraan ferm dichtgedraaid. Reden, nagenoeg geen koeling. Kijk maar eens wat een Tesla P100D op de Autobahn doet, snel duikt die onder de 200 kW. Terwijl het affiche 500 of meer zegt. Model X P90D kan de begrende 250 km/u (kost ruim 200 kW) niet vasthouden. De P100D ook niet vermoed ik.
Porsche lijkt hard gewerkt te hebben aan het beter vasthouden van het vermogen en zal op een circuit dan ook spreekwoordelijke rondjes om het Tesla vlaggenschip rijden. Alleen is de accu dan weer extra snel leeg natuurlijk.
De 800V architectuur geschikt voor 350 kW laders zorgt dat je maar korte stops maakt zelfs op lange ritten over de Autobahn.
Tesla is een specs gimmick. Zeg ik als fan.
Er moet eigenlijk een spec komen, hoe lang je 75% van topvermogen vast kunt houden. Of bijvoorbeeld hoeveel procent vermogen er nog is als je vanaf volle accu non-stop maximaal rechtdoor ging tot 10% acculading.
Of hoe snel een staande 50km, 100km, 200km, 1000km etc duurt bij gemiddelde omstandigheden en goede laders.