
Misschien wel de beste variant voor de ‘dikbil’-generatie.
De Porsche 911 familie is enorm. Je kunt niet zomaar ‘een 911’ hebben. Het is bijna altijd wel een smaakje, zoals de Carrera S, Carrera 4GTS, GT3 of een speciale editie. De huidige 911, generatie ‘992’, is nog relatief vers, dus zijn er nog niet heel veel verschillende uitvoeringen. Daar komt natuurlijk verandering in.
Het begon met de Carrera S en Carrera 4S, later kwam daar de cabriolet-versie bij. Onlangs reed @Wouter met de ‘standaard’ 911 Carrera en nu is het tijd voor wat heftigers: de 911 Turbo. Nu is de 911 Turbo niet meer uniek vanwege zijn turbo, alle Carrera-modellen zijn ook voorzien van dergelijke blaasinstrumenten. Een select groepje knappe mannen mocht met de nieuwe 911 Turbo een rondje rijden door de bergen van Frankrijk en Italië. Gelukkig kwamen er een paar van die foto’s ook terecht op het wereldwijde web:
https://www.instagram.com/p/B4njyLyi_ji/?utm_source=ig_web_copy_link
De nieuwe 911 Turbo is het topmodel dat je elke dag kunt inzetten. Dat wil niet zeggen dat de 911 Turbo niet snel is. In tegendeel. om een weerwoord te kunnen bieden aan de alsmaar sterker wordende concurrentie, krijgt de nieuwe 911 Turbo S maar liefst 650 pk en 800 Nm. In basis is het zescilinder boxerblok gelijk, maar de BorgWarner Turbo’s zijn aangepast om meer druk te leveren. De 0-100 km/u sprint zou zo’n 2,6 seconden duren, de topsnelheid ligt boven de 330 km/u.
Vierwielaandrijving is standaard, evenals een achttraps PDK. De overbrengingen zijn in principe gelijk aan die van de Carrera modellen, maar de eindreductie is aangepast voor die hoge topsnelheid. Uiteraard zijn de Turbo en Turbo S ook als cabriolet te bestellen. Over bestellen gesproken, dat kan al vrij snel. De auto’s staan gepland voor om in het voorjaar in de showrooms te verschijnen.
Fotocredit: Porsche via Instagram.
Twee komma zes…. Shit. Prachtige velgen trouwens
Die 0-100 tijden onder de 3 seconden van de laatste jaren vind ik echt bizar. Waar is die stap mee gemaakt, dat decennia lang zelf de allerdikste sportwagens niet onder de 3 seconden konden komen, en nu ineens alle dikke sportwagens wel?
Zelfs een audi tt met 5 cilinder kan nu in 3.5 seconden naar de 100. Bizar toch?
@grasvreter: 4wd, turbo’s, dubbele koppeling, launch control en een hele bak pks meer dan ze ‘vroeger’ hadden.
@enjoypunani: een hoger koppel bij lagere toeren zal meer doen in sprinttijden dan enkel een hoger vermogen
@jochen: Niet waar. Zoek anders een diesel die het onder de drie seconde doet.
@karaya: ja wijsneus, want elektromotoren accelereren zo snel vanwege hun hoge vermogen … of toch de directe beschikbaarheid van koppel.
De spreek van mijn voertuigtechniek leraar was altijd : ‘veel vermogen voor een hoge topsnelheid en een hoog koppel voor acceleratie’
@jochen: Ook dat klopt natuurlijk niet zo zwart wit. Het is een combinatie van vermogen en koppel.
Anders had een Hummer met 600nm wel snel geweest :)
@Donstil: maar die hummer moet met dat koppel wel 3 porsches vooruit krijgen
@jochen: misschien de eerste meters, daarna geldt het aantal pk’s voor de acceleratiecijfers
@retsok: nog zo’n wetenschapper. Gewoon nee.
Onze Wouter heeft het 13 jaar geleden al eens uitgelegd.
Via de google search dan even de link http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter
@jochen: Dat was blijkbaar een niet al te beste leraar.
@karaya: we spreken hier over benzines met enerzijds het koppel van een dikke diesel én meer dan 600 pk én een hoger toerenbereik. Een zwaar getunede bmw 335xd met meer dan 400 pk, houdt ook wel de doorsnee Porsche met gemak bij. Maar tot wanneer een diesel zo wordt ontwikkeld als een Porsche turbo motor, zullen we het nooit echt weten.
@hollow: Die BMW heeft een drieliter diesel. Uit een drieliter benzine kan je veel meer vermogen halen. (vrijwel onbeperkt)
Het is juist zo dat doorgaans diesels verder ontwikkeld zijn dan benzinemotoren.
Volgens mij moet je het zo zien. Koppel is instant power. Vermogen is sustained power.
@karaya: wat in de volksmond koppel wordt genoemd is eigenlijk gewoon veel vermogen bij lage toeren. Beide koppel en toeren geven vermogen. 1000Nm bij 700 toeren is, slechts, 100pk. 500Nm bij 3500 toeren is 250pk. 250Nm bij 7000 toeren is, ook, 250pk. Voor acceleratie wil je vermogen, en dat tijdens de ganse acceleratietijd. Valt het vermogen even weg door een turbogat of gewoon te weinig koppel onderin, traag schakelen of gripverlies, dan is dat nefast. Zoiets.
@grasvreter: denk dat vierwielaandrijving hier het grootste aandeel in heeft.
En turbo toepassing
@gekkehenk: ik denk eigenlijk niet dat maar de dubbele koppeling automaatbakken. Grootste probleem was decennialang dat niemand echt zo goed, en vooral snel, kan schakelen. Dat is nu verleden tijd..
@grasvreter: Alles wat hier boven genoemd is, en ik denk dat de banden ook nog een vrij grote rol spelen.
@grasvreter: heeft mijn 1.8 uit 1986 ook :))
Geen hybride techniek in de Turbo S?
@wildewesten: kan je verwachten bij de 992.2 dacht ik te hebben gelezen.
Altijd knap hoe dit merk, qua design zichzelf nooit opnieuw uitvind.
@MercMeister: het blijft gelukkig wel fraaier dan welke Merc ook.
Man man wat mooi! Ik vind de nieuwe “dikbil” zoals jullie hem noemen echt prachtig! De mooiste 911 sinds de ‘73 targa ??
@mp014: we vergeten voor het gemak de 993 turbo?
En zie daar: de nummerplaat op de juiste plek.
Precies wat ik al dacht… De 992 Turbo ziet er van de achterkant vrijwel hetzelfde uit als de Carrera. Maar hier klopt het wel. Die dikke achterkant hoort bij de Turbo, maar misstaat op de Carrera.
Snel en effectief, maar ik kan me niet veel stijlvolle 911 turbo’s herinneren… Geef mij maar een ander 911, meer cleaner model qua styling…
Tja, een GT3 zal voor de purist beter zijn, doe mij maar een turbo als daily.
@dutchdriftking: Is ook mijn filosofie, maar zo veel moeten gaan tanken als ik daily hiermee zou rijden ligt minder in mijn filosofie en de Brusselse files hier nog minder :(
Dit zullen we maar de 911 Turbo Turbo moeten noemen. Amai, wat zeer pijnlijk.
@AutomotiveDesigner: doen! Met een rood dak dan.
@AutomotiveDesigner: Het zou pas echt sneu zijn als een elektrische auto de Turbo badge kreeg. O wacht. Nee, de naam Turbo staat tegenwoordig gewoon voor beleving bijna als ware een losstaand type.
Wat is dat toch met die duct-tape op het hoekje van het achterlicht?
@kapiteinknalgordel: ’t is nog een prototype, zonder tape valt er wat af.
Een 911 Turbo S cabrio & een GT3 met handbak is toch wel mijn 911 droomgarage.