De huidige generatie Audi RS3 is nog kakelvers, maar er is al info over de nieuwe bekend.
De huidige generatie Audi RS3 is een laatste der mohikanen. Zoals wel meer met sommige auto’s die nu nog verkocht worden. De hot hatch heeft een ‘ouderwetse’ 2.5 TFSI onder de kap. Een vijfcilinder met turbo die hemels klinkt.
De volgende generatie RS3 zal zeker niet deze vijfpitter gaan krijgen. Daar komt een elektrische aandrijflijn voor de in de plaats. Bij Autocar weten ze alvast de eerste info te melden over het model.
A3 = elektrisch
Allereerst stelt de bron dat de volgende generatie Audi A3 geen benzine of dieselmotoren krijgt. De hatchback, inclusief de RS3, wordt volledig elektrisch. In de basis zou de A3 achterwielaandrijving krijgen, met vierwielaandrijving als optie. Verder spreekt men over maximaal 640 kilometer aan actieradius.
Deze elektrische A3 moet het onder andere gaan opnemen tegen de Volkswagen ID.3. De vijfde generatie A3 staat op de agenda voor 2027. Dat duurt nog wel even dus.
Nieuwe Audi RS3
Het topmodel is natuurlijk de Audi RS3. Dit moet een elektrisch kanon worden in een compact formaat. Denk aan vierwielaandrijving en een sprint naar de honderd in zo’n 3,7 seconden. De beleving zal niet zo gaaf worden als met de vijfcilinder, maar ja. Dit is nu eenmaal waar we het mee moeten doen.
SSP
De nieuwe Audi A3 komt op het nieuwe SSP-platform te staan. Nu staan de elektrische producten van de Volkswagen Groep nog op het MEB-platform. Het SSP-platform is de volgende stap in elektrificatie. Denk aan betere laadsnelheden met een ondersteuning voor een 800V structuur. En een betere structuur voor de accucellen, wat weer resulteert in een goede actieradius.
Dat de vijfde generatie A3 elektrisch wordt is geen verrassing. Vanaf 2026 heeft Audi de ambitie om het modellengamma volledig de elektrificeren.
JanJansen zegt
Gedachten experiment: stel er komt een doorbraak in accu technologie. Gaan dan zelfs de Aygo’s in deze wereld in 3 seconden naar de 100km/uur?
denniss00 zegt
Zo dacht ik vroeger als kind ook al. Als de Ferrari 360 Modena 400 pk heeft, de 458 Italia 570 pk, en we nu in dat klassement al richting de 800 pk gaan, zullen we dan met de huidige technologieën in de toekomst instap-supercars met meer dan 2000 pk krijgen?
berlinetta zegt
Dat denk ik niet, want dan zijn andere aanpassingen ook noodzakelijk (denk aan remmen, banden etc.) en dat maakt de auto’s weer zo onnodig duur.
Friez zegt
Vraag me soms echt af wat de meerwaarde van een RS nog gaat zijn straks (en M of AMG). Geen geluid, alleen de logo’s op de auto en misschien een wat snellere acceleratie. Bij de topmodellen draait het toch vaker om beleving in mijn ogen. Bij Ferrari, Porsche etc. geloof ik nog wel dat het kan werken, vanwege het design en imago. Voor de premium merken zie ik het toch somberder in.
etiennep zegt
Bij de Etron GT gebeurd het al, weinig verschil met de RS. Kan het beter zoals Porsche doen, géén meerwaarde aanbieden.
thomcarspotter zegt
Grappig, Porsche heeft juist 10 verschillende smaakjes bij de Taycan.
etiennep zegt
Dat doet Porsche (sinds de strategie) al jaren, met een reden ;)
mashell zegt
Dat slaat natuurlijk nergens op. Want het was al heel lang aan de hand, uitwisselbare 4 cilinder verbrandingsmotoren overal. EN als je dan eens een keer een 5 cilinder aanbood zoals Audi deed had je daarmee niet heel de markt (er zijn ook klanten voor de AMG 45 en BMW 135i). Ook de verbrandingsmotoren gaven al heel lang nagenoeg hetzelfde geluid en dezelfde beleving, de spoilers en labeltjes deden meer dan de motoren.
Friez zegt
Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken, want tussen een 4 of 5 cylinder zit tenminste nog een verschil in beleving/geluid en dat is dan ook een smaak kwestie. Een accu is een accu en gaat niet ineens ander klinken, tenzij je er allerlei neppe geluiden aan toe gaat voegen. Daar pas ik liever voor.
berlinetta zegt
Viercilinders kunnen toch echt wel een ander karakter hebben en een ander geluid. Dat doet heel wat met de beleving. En als daarnaast huis-tuin-keuken-auto’s ook al in 4-5 sec naar de 100 gaan, dan wordt de meerwaarde van sportieve modellen wel steeds minder.
kennone zegt
Een vierpitter kan net zo goed beleving geven. De Abarth 500, Sierra Cosworth en de Lancer Evo III die ik gehad heb zijn voor mij toch wel de auto’s die de meeste beleving gaven en dat kwam juist door het geluid
Gulli zegt
Nu, met plofjes en scheetjes via de speakers! Dikke prima, mijn zegen hebben ze. Het enige nadeel is dat die randdebielen en andere nachtapothekers die er nu in rijden er alleen maar nóg sneller mee door de wijk zullen vliegen.
Serieus, voor mij was vroeger een RS3 het summum van compacte snelheid, tegenwoordig durf je je toch niet meer met goed fatsoen in een snelle VAG C-segmenter te vertonen. Elke randdebiel heeft dezelfde RS3 of Golf GTI en gedragen zich ermee als totaalmalloten. Sorry dat ik wellicht wat negatief klink maar deze lui verpesten het voor een heeeeele hoop mensen, zowel voor autoliefhebbers als woonwijkbewoners.
alcantara zegt
Logisch dat hier als een malle mee wordt gereden.
Als je het potentieel niet benut heb je ook geen RS/AMG/M nodig imo.
Juist mooi om te zien dat ze ook op de limiet gereden worden zoals ze bedoeld zijn.
monsieurleloure zegt
@alcantara
Waar in Nederland kan dat nog?
Heb ooit een Fordje Puma 1,7 16v gehad en met dat ding was het moeilijk om ergens op het limiet te rijden.
Zeker in Randstad en omstreken niet.
Op polderweggetjes zijn altijd fietsers lijkt wel.
audirs3 zegt
Leuk voor op een circuit of de Autobahn, maar ook een RS3 is niet gebouwd om de verkeersregels te overtreden.
kennone zegt
Is dat enkel voor de EU of gaan ze dit over de hele aardbol uitvoeren?
VerArie zegt
Voornamelijk voor de EU. Wil graag het braafste jongetje van de klas zijn. Veel delen in de wereld zijn voornamelijk bezig met overleven, laatstaan druk maken over elektrificatie.
atrak zegt
Die 2.5 word je ook niet bepaald vrolijk van. Na een beetje hoenderen raken ze al oververhit. Ze kunnen niet veel hebben.
intimrasiert zegt
Gaaf wordt ie hoor, inclusief Actieve Speed Monitor opgelegd door de EU. Broem broem
berlinetta zegt
*zoem zoem.