Heel autorijdend Nederland bedankt. Jullie hebben de KLPD weer een aardig zakcentje extra opgeleverd. Bij de wegwerkzaamheden staat de teller nu op 28.505 bonnen bij een gemiddelde prijs van €35,- per boete. KASSA!
Een snel rekensommetje leert ons dat alleen deze boetes al €1 miljoen aan inkomsten genereren. Daar gaat natuurlijk afschrijving van de apparatuur vanaf, wat loonkosten en hier en daar een declaratie van een koffie met koekje. Uiteindelijk houden ze een aardig bedrag over. Misschien wel genoeg om de flitsauto’s volgend jaar allemaal van zacht leer te voorzien, of een XBOX voor de BOA. Hoe gaaf is dat, je geld verdienen op een leren bank met zo’n witte controller en een kop koffie in je handen?
Waar de KLPD vorig jaar vooral de uitstoot probeerde te beperken door te flitsen rondom grote steden, zijn dit jaar de wegwerkzaamheden aan de beurt. Verwacht dus meer controles. Er zijn dit jaar meer wegwerkzaamheden en controles. In het afgelopen half jaar 67 controles, tegenover 16 heel vorig jaar. Het lage gemiddelde bedrag van de boetes valt nog alleszins mee aangezien de tarieven bij werkzaamheden hoger liggen.
Helaas gaat de KLPD nog steeds met kilometers haar doel voorbij. Want als er in één weekend bijna 5000 man geflitst worden, zijn die allemaal een gevaar geweest voor de wegwerkers. Een lagere snelheid is toch vooral bedoelt om die mensen iets beter te beschermen? Zorg er dan voor dat ze daadwerkelijk beschermd en laat de automobilist daadwerkelijk zijn snelheid aanpassen.
Feit blijft dat de Nederlandse automobilist maar al te graag bukt. Voorover welteverstaan, want zo moeilijk is het niet je snelheid aan te passen. Als iedereen dat zou doen ga je er in reistijd waarschijnlijk zelfs op vooruit. Al zou je er op achteruit gaan, is het dan niet veel leuker hard lachend/bellend/zwaaiend/toeterend alle flitsdienders voorbij te rijden? Goedkoper is het in ieder geval, en van het bespaarde geld kan je mooi weer een dagje naar de Nordschleife. (bron: Trouw, foto: Danischouten)
floryn zegt
Ik ben het met het KLPD eens dat je vaak niet zo hard kunt rijden bij wegwerkzaamheden als op een normale A weg, maar vaak is het ook zo dat er kilometers rode paaltjes staan op een extra rijbaan en dat er verder niets gebeurt. Resultaat: een rijbaan minder, max 90, files en er gebeurt geen fuck behalve dat er boetes kunnen worden uitgeschreven. Als die bouwlui naar huis gaan kunnen ze de situatie toch ook weer ff netjes achterlaten….?
realcar zegt
Tjonge niet erg origineel, zeker komkommertijd.
–edit: zo zo, dat is een originele reactie–
Crosscabouter zegt
@realcar:
Dan maar komkommertijd, maar flitsen bij wegwerkzaamheden vind ik eigenlijk heel erg logisch. Zoals ‘Alwood’ zegt ga je er in reistijd bijna niets op vooruit door te hard te rijden en je brengt daarnaast ook nog eens mensen in gevaar. Wat mij betreft zouden de boetes bij wegwerkzaamheden nog wel hoger mogen.
@floryn: heb je ook een punt. Wordt er niet gewerkt zou het toch een kleine moeite zijn om de bordjes even om te draaien :). Scheelt weer onnodige ergenis vanwege onnodig 90 of 70 te moeten rijden.
Sorcerer zegt
Ik snap nog steeds niet waarom mensen zo veel controles niet zien… Vaak staan ze best opvallend opgesteld en zie je ze op tijd.
Rij je er dan nog te hard langs, dan was je blijkbaar niet oplettend genoeg en verdien je het ook…
Ralph zegt
idd. boets verhogen alsof je met de huidige brandstofprijzen mensen uit hun auto’s krijgt?
En iedereen naast de verkopers en managers hebben allemaal haast. Opzij… Opzij… OPZIJ!!!
Lekker makkelijk die KPLD en CIJB toch.
Cashe over de rug van de burgers.
In Breda bij de McDrive ‘Haagse Beemden’ ook een typisch gevalletje van vooroverbukken en naaien maar.
Klein aanhangertje in de berm met aan de andere de KLPD bus, weliswaar een VW bus in ‘burger’ grijs metallic lak!
Leuk zo’n mobiele flits unit.
Te zielig voor woorden gewoon.
@crosscabouter.: jij hebt geen auto zeker.
Trebbie zegt
@Ralph: Ze hebben mij daar ook al eens gepakt inderdaad. Tegenwoordig erg goed opletten als je langs dat punt komt. Ze staan er echt heel erg vaak.
Griffin zegt
@Ralph: aanhangertje, da’s geen flitsert maar een reistijdenmeting. Zie vid.nl.
@marc: als er gewerkt wordt is een verlaagde snelheid + handhaving helemaal op z’n plaats. Maar kilometerslange afzettingen, geen kip te bekennen, stil op de weg en dan 70 km/u gaan “handhaven”? Tsja… daar kweek je geen begrip mee!
Overigens… die smiley-borden, geniaal! Dan weet je tenminste waar je aan toe bent en dat helpt al enorm.
hbassen zegt
toeteren op de openbare weg mag niet zomaar. dan kun je een bekeuring krijgen.
jack_abarth zegt
@Ralph,
Of jij kunt niet lezen. Hij schrijft dat ze gerust mogen flitsen TIJDENS wegwerkzaamheden. Jij hebt het over het flitsen in z’n algemeen.
majinstar zegt
Ik vind het niet erg. Elke keer dat ze me flitsen, sloop ik gewoon iets van de gemeente als compensatie. Als iedereen dat zou doen, dan zou de politie ook geen winst maken.
autoblogger zegt
Halfjaarcijfers? Binnenkort gaat de KLPD ook naar de beurs?
Ik ben wel geinteresseerd in wat aandeeltjes, die gasten draaien goed ;)
Willem zegt
wat is nou 1 miljoen in een half jaar? Ik vind het schokkend weinig. Stel je voor wat een equipment ermee gemoeid is om 28.000 bonnen te schrijven, en hoeveel tijd de cops ermee bezig zijn.
Ruud van Manen zegt
Vaak is het zo dat bij wegwerkzaamheden in de weekeinden niet wordt gewerkt. Dan lijkt het of de toegestane snelheid omhoog zou kunnen. Ware het niet dat in 99% van de gevallen een vluchtstrook of redresseringsstrook ontbreekt. En je wilt niet met een uitgevallen motor of anderszins pech krijgen in wegwerkzaamheden. Dat is één van de redenen dat de max. snelheid vaak maar 70 of 90 is. En als ik u vertel dat de hoogst gemeten snelheid in het afgelopen weekeinde 168 km/h was, dan denk ik dat het terecht is dat er op die plaats gecontroleerd wordt.
Dennis zegt
Tja ik ben ook geen voorstander van zinloos geflits. Kijk als er gewerkt wordt heb ik er geen moeite mee om netjes 90 of 70 km/u te rijden.
Een straat verderop waar je 50 mag staan al 2 weken van die pilonnen langs de weg. Een bord met 30km/u erbij maar ik heb er nog nooit iemand bezig gezien. Maar ze staan wel te flitsen. Wat ik gewoon doe is afremmen naar 20km/u en al het verkeer er achter afremmen. Die hebben het meestal dan ook door.
Politie agent word je niet voor de lol in mijn ogen en ik zeg altijd maar: met boeven vang je boeven. Respect hebben de agentjes ook niet en zijn zeer bijdehand. maar als je bijdehand terug doet worden ze boos. Zieltjes zijn het…
the-budel-guy zegt
ze flitsen op de verkeerde plekken ga is in de stad of iets staan zo als bij m’n oma in uden op de kornetstraat daar rijden ze de hele dag veel en veel te hard (lange rechte weg) ga daar 1 dag staan en al die bezuinigingen hoeven niet meer.
VeniVidiVici zegt
En die ambtenaren van politie maar roepen dat het allemaal voor de verkeersveiligheid is, ehhhh… Yeah RIGHT!!! :?
Megakix zegt
Wees waakzaam voor elkaar, beste autorijders ! Zoals @Dennis al zegt, rem elkaar flink af voor zo’n flitsneus. Ook al heb je de teringhekel aan andere weggebruikers, die hekel is nimmer zó groot, als dat hun geld moeten betalen aan donutsbuikjes en cop-piedrinkers…brr…
Samen staan we sterk, een voor allen… ;-)
VeniVidiVici zegt
@ Dennis:
Zo is dat ik zeg altijd maar “Een échte vent wordt GEEN agent!! :)
kane_sting zegt
@VeniVidiVici:
PRECIES! Ach iedereen verwacht wat actie als politie agent, helaas is het geen Miami Vice ofzo:p Je doet hard je werk, de dader wordt gepakt maar wegens het overschrijden van de Privacy wet is de aanklacht ongeldig:P daar gaat je werk. Of je Korps chef koopt alles op kosten van de zaak:P ook motiverend! Dan toch maar conducteur.
marc zegt
Voor iedereen die denkt dat snelheidsbeperkingen niet nodig zijn tijdens werkzaamheden: ga voor de lol eens een dagje daar staan te werken. Dan verandert je standpunt vrij snel…
En dat gezeur over in het weekend die pionnen dan maar weg te halen gaat ook niet op. Naast het feit dat er waarschijnlijk her en der nog gaten zijn die niet opgevuld zijn of ontbrekende vangrail of weet ik wat voor ongein is het ook erg duur om telkens alle pionnen etc weg te halen. Om nog maar niet te beginnen over hoe gevaarlijk dit werk is voor de mensen die het moeten doen…
Te hard rijden tijdens wegwerkzaamheden? Van mij mogen ze direct rijbewijs afnemen! Werkzaamheden voorbij? Indrukken die rechterpoot… (mits genoeg ruimte, geen politie, etc. etc.)
ZOEF zegt
Hoort die alwood hier wel thuis eigenlijk? Dit soort berichtjes verwacht je te vinden op http://www.politie.nl of op http://www.schafdeautoaf.nl, maar op autoblog?
Orichy zegt
Wegwerkzaamheden en snelheid, wegwerkers ervaren de snelheid van auto’s als gevaarlijk, met welke snelheid er ook gereden wordt, angst dat men geraakt wordt als het mis gaat, of zoiets. Wanneer gaat het mis en hoe kunnen wij het systeem veilig maken, zodat niemand er last van heeft? Boetes voor te hard rijden zijn blijkbaar nodig, omdat er mensen zijn die zich in hun auto onschendbaar achten. Hierdoor gaat de snelheid omhoog en het sociaal gedrag naar beneden. Als iedereen zich aan de situatie aanpast en dit doet, niet omdat het moet, maar meer uit beleefdheid, dan zijn alle middelen die nodig zijn om de controles uit te voeren, onnodig en kunnen wij met zijn alle misschien ook beter doorrijden, in dit met auto’s zijnde overvolle landje. De tijdwinst is minimaal.
Bedenk trouwens wat er gebeurd, als je twee tot vijf minuten later aankomt, dan kom je niet geïrriteerd en bezweet aan. Je hebt alle rust om duidelijk te maken, dat het kwam door plotseling oponthoud, want je was tenslotte optijd vertrokken en had alle verkeersinfo tot je beschikking via allerlei media.
Mensen geniet wat meer in dit leven en zeik even wat minder, over de zaken waarvan je vooraf weet, dat ze er zijn. Tijd is geld maar rust en ruimte zijn schaars, dus relax een beetje als het kan, lekker onthaasten, het is altijd bijna weekend.
OT: 1 miljoen euro is schikbarend weinig voor een halfjaar, zeker als je bekijkt wat het circus kost, om het te laten draaien, niet echt rendabel lijkt mij. Dus dan moet er weer een andere melkkoe aan te pas komen, om het te compenseren. De benzineprijzen zijn de laatste tijd wel aardig hoog, zal wel ergens mee te maken hebben.
mashell zegt
De waarheid ligt in het midden. Ja, bij werkzaamheden moet je je snelheid aanpassen. Aan de andere kant moet de aangepaste snelheid ook passen bij de omstandigheden. Ik heb het idee dat ook de wegwerkers weer wat slordiger worden, geparkeerde reflector afzet borden in de berm naast de vluchtstrook zijn gewoon geen geldige reden om een bord 70 langs een autosnelweg te plaatsen. Begin dit jaar afrit Enschede-West, de strepen van de afrit waren geel. Er werd weken niet gewerkt maar de maximum snelheid op de snelweg ernaast was 70. De aanwijzingen worden alleen opgevolgd als ze geloofwaardig zijn, hier moet dringend aan gewerkt worden, geloofwaardige snelheidsbeperkingen!
nielsje188 zegt
@Alwood: dank je voor deze topic, gelijk mn dag verpest :(