Een nieuw jaar betekent nieuwe kansen om met geld te smijten.
Afgelopen weekend vond de eerste grote autoveiling van het jaar plaats. Georganiseerd door Gooding & Company in Scottsdale, Arizona. Mannen en vrouwen met gevulde zakken waren weer aanwezig om die ene bijzondere Ferrari of die ene exclusieve Porsche op de kop te tikken. De tendens van voorgaande jaren is nog steeds actueel. Ferrari’s zijn de bom en overheersen de top 10 met meeste opbrengsten.
In totaal was de Gooding-veiling goed voor een opbrengst van maar liefst 48 miljoen dollar. Op één auto na, bestaat de top 10 uit miljoenenauto’s. Ferrari was hofleveranciers. De Italiaanse autofabrikant vertegenwoordigt zes plaatsen in de top 10. Opvallend vullen slechts twee andere merken, Mercedes en Shelby, de rest van het lijstje.
Klapper van de veiling was de Ferrari 250 GT SWB Berlinetta uit 1963. De klassieker was goed voor een opbrengst van bijna 7,6 miljoen dollar. 85 procent van de aangeboden auto’s werden verkocht. Er werden 124 auto’s aangeboden. 105 krijgen een nieuwe eigenaar. De gemiddelde opbrengst ligt op 459.417 dollar per auto. De eerstvolgende grote veiling van Gooding staat gepland voor maart. Die veiling zal plaatsvinden in Amelia Island, Florida. Hier zullen onder meer de Porsches van WhatsApp-oprichter Jan Koum een nieuw baasje zoeken.
10. 1965 Shelby 289 Cobra – $912.500
9. 1957 Mercedes-Benz 300 SL Roadster – $1.006.000
8. 1964 Shelby 289 Cobra – $1.050.000
7. 1955 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing – $1.435.000
6. 1963 Ferrari 250 GT Lusso – $1.902.500
5. 1952 Ferrari 212 Europa Cabriolet – $1.930.000
4. 1984 Ferrari 288 GTO – $2.507.500
3. 1953 Ferrari 250 MM Spider Series II – $5.395.000
2. 1958 Ferrari 250 GT Tour de France Berlinetta – $5.890.000
1. 1963 Ferrari 250 GT SWB Berlinetta – $7.595.000
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Zit een 288 GTO al op 2,5 miljoen tegenwoordig?? Wow…
tortuga zegt
@svenska_aeroplan_ab: viel me ook op. Zou toch mijn keus zijn tussen alle 10
jasbelle zegt
@svenska_aeroplan_ab: ik kan mij de Top Gear aflevering nog goed herinneren over de 599GTO waarin ze vertelde dat de 288 ongeveer 4 ton waard was.
derek306 zegt
@svenska_aeroplan_ab: er is inmiddels al een gto verkocht voor 3,3 miljoen. Volgens een Ferrari broker op Instagram in deze nog relatief goedkoop vanwege missende documenten
viezefreddyw zegt
Het zijn weer bedragen waar je hoofdpijn van krijgt maar de 212 en de 250 GT Lusso zijn wel echt schitterende auto’s. Ik vind de Lusso de mooiste auto van de 250’s.
powerblue zegt
@viezefreddyw: eens! Zeg maar de 612 avant la lettre
karaya zegt
@viezefreddyw: Stond een prachtige Bronze Metallic Lusso in het Enzo Ferrari museum.
jeroenwz zegt
@viezefreddyw: p’soonlijk vind ik de 250 GT SWB mooier.
Foramen zegt
Wat is die 250 Berlinetta toch een prachtige auto. Doe mij die maar.
gandini zegt
Heeft die 288 GTO nu semislicks eronder zitten???
Mooi detail, maakt hem nog bruter.
cossiekiller zegt
@gandini: Dat wel, en het zal ook leuker rijden. Maar hier zou ik dan toch period-correcte banden onder leggen. Er zal toch niet mee gereden worden…
gandini zegt
@cossiekiller: Respect voor het feit dat je deze auto stil kan laten staan. Ik zou het echt niet kunnen.
Je hebt wel gelijk overigens. Als de auto toch niet gereden wordt, dan maar helemaal 100% origineel laten.
PeugeotGTI zegt
288 GTO blijft toch wel een droomwagen…
gwnbmw zegt
Dat een shelby cobra ‘maar’ 9 ton kost, die zou ik toch verkiezen boven alle arie’s in dit lijstje.
Dizono zegt
@gwnbmw: het zijn dan ook 289’s, een 427 doet een flink stukkie meer.
jules713 zegt
Lieve help, voor mij zou het ook die Lusso worden… ? Mooiste 250 en misschien wel één van de zo niet de mooiste Ferrari… Ik bedoel, what else?
ghost zegt
De 250MM…damn, they dont make em like this anymore!!
alfapeter zegt
Wat een hoop geld! Ik denk dat ik toch maar ga shoppen bij zigeuners.
Dutchdriftking zegt
250 GT Lusso, wat een droombolide!
cossiekiller zegt
Die 212 lijkt me nogal zwaar overschat. Dat ding ziet er niet specialer uit dan pakweg een MGB.
karaya zegt
@cossiekiller: Neem eens een kijkje onder de kap.
jeroenwz zegt
@cossiekiller: en dat dan al bijna 10 jaar voordat de MGB op de markt verscheen! Knap van Ferrari.