De eerste scheurtjes? Gemeenten stellen milieuzone plannen uit.
Wat blijft er straks nog overeind van alle ambitieuze klimaatplannen? Eerst leek er een soort tendens te zijn van ‘hoe eerder hoe beter’ met de strenge regels. Daar komt de politiek nu toch op terug. De haalbaarheid van de plannen is een grote kwestie. In de praktijk lijken dingen toch anders in elkaar te steken dan politici van te voren hadden bedacht. Ja, je verwacht het niet.
Zo snel mogelijk milieuzones voor elkaar boksen. Even leek het erop dat gemeenten deze koers gingen bewandelen. Er zitten scheurtjes in deze plannen. Zo voelt het nieuwe kabinet weinig voor de invoering van strenge milieuzones omdat ze vooral ondernemers pesten die nog niet geïnvesteerd hebben in een elektrische bedrijfswagen en vervolgen de pineut zijn. De eerste gemeenten sorteren nu voor op het nieuwe kabinet door de invoering van milieuzones uit te stellen, daarover bericht de Volkskrant.
De gemeenten Ede en Apeldoorn zijn de eerste twee gemeentes die toch niet in 2025 met een milieuzone komen. 30 tot 40 gemeenten met een milieuzone was een keiharde afspraak van het Klimaatakkoord uit 2019. We zijn bijna halverwege 2024 en met 2025 in zicht denken gemeenten nog eens goed na over zo’n maatregel.
Apeldoorn:
Gemeente Apeldoorn is van plan om vanaf 2025 in fases te starten met de invoering van een zero-emissiezone. Een zero-emissiezone is een gebied waar ondernemers alleen nog maar met bestelbussen en vrachtwagens zonder uitstoot rijden. De zero-emissiezone geldt niet voor personenauto’s.
Aldus de gemeente Apeldoorn. Daar komen ze nu op terug. De maatregel is met vijf jaar uitgesteld.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn stelt de gemeenteraad voor om de zero-emissiezone voor stadslogistiek (ZE-zone) per 1 januari 2030 in te laten gaan. Door dit voorstel komen de startdatum per 1 januari 2025 en de overgangsfase te vervallen.
Opluchting voor ondernemers met een dieselbedrijfswagen die actief zijn in Apeldoorn en in Ede. De gemeenteraad in Apeldoorn moet nog wel beslissen of het voorstel van het college definitief wordt.
Vijf extra jaren geeft ondernemers meer lucht. Ook kan de auto-industrie vijf jaar langer betere auto’s ontwikkelen. Elektrische bedrijfswagens zijn nu nog vaak beperkt in hun inzetbaarheid in vergelijking met een diesel. Dat kan over vijf jaar anders zijn, de ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Helaas pindakaas voor wie heilig geloofde in het Klimaatakkoord.
Roskampies zegt
Oei zal maar net een ev busje besteld hebben. 😬
por100 zegt
Heb in februari met mijn zwager een diesel vw caddy gekocht van zzp’er die ev kangoo had gekocht, vanwege bovengenoemde eisen.
Actieradius was voor hem overigens geen probleem en hij vond het alsnog wel lekker rijden. En met schilderwerk wat hij deed was dit voldoende.
Maar als je wat verder moet reizen voor je werk, of een hovenier bent die net een dure ev iveco heeft moeten aanschaffen … knap lullig ja. Maar wispelturige overheid komt vaker voor dan betrouwbare overheid dus dit valt onder het bedrijfsrisico?
HZW zegt
Er zijn nog genoeg gemeentes die gewoon vast houden aan hun plannen, in Amsterdam het ergste radicale besluit.
monsieurleloure zegt
Maar geldt het pas vanaf 2027 voor euro 5 en 2028 voor euro 6.
In dat opzicht is Amsterdam nog vrij mild, helpt niet mee dat ze onlangs nog een zooitje vuilniswagens op diesel hebben aangeschaft.
kennone zegt
Die komen er ook nog op terug hoor. Totaal niet haalbaar. Komen anders echt in de problemen.
marcomanta zegt
Goed bericht, kijk eens in Frankrijk hoeveel oude diesels er nog rijden of Spanje, die lachen ons gewoon uit.
pomoek zegt
“Helaas pindakaas voor wie heilig geloofde in het Klimaatakkoord” is een beetje een rare conclusie. Persoonlijk geloof ik niet heilig in het klimaatakkoord. Ik denk wel dat het klimaatakkoord een voorzichtige stap in de goede richting is om de klimaatverandering te beperken. Daar is verder niets persoonlijks aan.
Het is namelijk ook helaas pindakaas voor mensen die heilig geloven dat het klimaatverandering niet bestaat. Die gaan hier net zoveel last van hebben als mensen wetenschappelijk bewijs wel snappen.
jaapiyo zegt
Nee hoor daar gaat niemand last van hebben. Degenen die big gubment en het nieuwe marxisme genaamd wokeïsme snappen, weten dat het slechts een bangmakend narratief is om de grote massa te laten doen en laten wat men lucratief en goed voor de status quo acht. Helaas hebben die ook nadeel van alle peperdure en zinloze ‘maatregelen’ die getroffen worden en wordt ook hun welzijn en welvaart en vrijheid hierdoor ernstig geschaad. Gelukkig zijn er nu al enkele recente nobelprijs-winnaars die hun schaapjes al op het droge hebben dus niet hoeven meehuilen met de wolven voor hun carrières en die zodoende de realiteit beginnen te verkondigen.
jaapies zegt
Haha. Wat?!
Lees jij zelf je teksten wel eens terug? En denk je dan; zo! Dit is een goed verhaal…
marcomanta zegt
@jaapiyo: Toch vreemd dat in Nederland weilanden vol liggen met zonnepanelen en veel daken idem, in Frankrijk en Spanje zie je amper zonnepanelen op de daken en rijdt het gros van de mensen in een diesel. Als je naar de Aziatische landen kijkt, die hebben helemaal niets met het milieu. Eigenlijk is de Nederlander zelf schuld aan vervuiling; weggooi maatschappij bijvoorbeeld, vliegvakanties etc.
steephh zegt
@jaapiyo Nobelprijswinnaar John Clauser ontkent klimaatverandering en heeft zelf 0 onderzoek gedaan op het gebied van klimaatonderzoek.
Hecht je waarde aan de nobelprijs, dan is het goed om te weten dat er óók meerdere nobelprijswinnaars die belangrijk werk verricht hebben, zoals klimaat (!) wetenschappers Syukuro Manabe, Klaus Hasselmann maar bijvoorbeeld ook Joyeeta Gupta. Zij zijn ook daadwerkelijk klimaatwetenschapper en doen ook onderzoek dáárnaar.
Stel, een arts promoveert op een vakgebied binnen de tandheelkunde, maakt het hem nog geen expert op het gebied van kankeronderzoek. Moet ik behandeld worden aan een kwaadaardig gezwel dan zou ik liever de oncoloog die daadwerkelijk onderzoek heeft verricht (en PhD op zak) op zijn vakgebied consulteren, dan de tandarts met PhD die er een keer wat over heeft gehoord maar in de verste verte geen specialist is.
Voor de onbelezen leek ziet het zwaaien met een PhD van eender welk vakgebied er wellicht indrukwekkend uit, dat is het niet als je het vakgebied en opmerkingen op inhoud gaat beoordelen. Helemaal als je dan ook nog ziet dat de “tandarts” in kwestie notoire onwaarheden verspreid en zelfs selectief vragen niet beantwoord: https://archive.ph/zd9vW
zjos zegt
Zoals altijd haalt de realiteit de politieke ideologie op een gegeven moment weer in.
Het niveau van onze beleidsmakers is nu eenmaal niet zo hoog.