Dat werd tijd!
Terwijl de SEMA-show nog rustig bezig is, denkt Jeep alvast aan de volgende grote autoshow in Los Angeles. In aanloop naar de beurs in Californië onthullen ze de vervanger van de Wrangler JK, die ondertussen alweer bijna 11 jaar meedraait. Met het oog op de toekomst geven ze een eigentijdse draai aan een oude formule.
Aan het uiterlijk is er op het eerste gezicht weinig veranderd. De nieuwe Wrangler heeft hetzelfde herkenbare design als zijn voorganger, maar brengt wel een aantal vernieuwingen met zich mee. Zo zijn beide lampenpartijen iets aangepakt en is de aerodynamica verbeterd, want dat was blijkbaar nodig. Daarnaast heeft Jeep zich extra gericht op het ontwikkelen van de veiligheidssystemen. Toch hadden we het voor een compleet nieuw model graag iets spannender gezien.
Het persbericht blijft heel vaag over wat er nu precies onder de kap gaat gebeuren. Jeep mikt naar eigen zeggen op geavanceerde en brandstofefficiënte motoren. Als we de geruchten mogen geloven schijnen er viercilinders met turbo te kunnen komen, maar turbodiesels en een eventuele opgedirkte versie van de huidige V6 zijn ook nog een mogelijkheid. Tot Los Angeles is dit echter niets meer dan pure speculatie.
Heel veel duidelijker wordt het overigens niet als we het hebben over de manieren waarop je de Wrangler kunt configureren. Hoewel er tientallen verschillende dak, deur en voorruit combinaties mogelijk zouden zijn, worden er nog geen specifieke voorbeelden gegeven. Voorlopig zullen we het daarom nog even moeten doen met wat we op de plaatjes zien.
Esprit_de_Flandre zegt
Alles wat zachter en wat ronder…
Tja, de Wrangler moet noodgedwongen een SUV worden om nog klanten te vinden.
Als ze niet opletten wordt het een karikatuur van zichzelf…
lincoln zegt
@esprit_de_flandre:
G-klasse en Defender lukte het ook om ouwe meuk aan yuppies te slijten ..
slickrick zegt
Ik vind de wrangler ontwerp echt tijdloos, het is net de Golf van de Amerikaanse auto industrie, gewoon even klein beetje opfrissen en er staat weer een aantrekkelijke auto. En dat kan je zeker niet zeggen van al die andere auto’s die uit de VS komen…
Mas zegt
@slickrick: Golf tijdloos??
notsobig zegt
@mas: Ja, als je van golf 3 t/m de huidige gaat kijken, lijkt de tijd stil gestaan te hebben…
mikje90 zegt
Als je mij had verteld dat deze nieuwe wrangler in 2001 was gebouwd dan had ik het ook geloofd, er is echt amper wat veranderd. En ik ben toch wel nieuwsgierig hoe ze èèn van de minst aerodynamische auto’s ooit, hebben verbeterd.
lincoln zegt
Laat dat ontwerpen maar aan Italianen over ..
Kunnen ze goed ..
Dutchdriftking zegt
Waar zijn de opgelegde schanieren gebleven?
pomoek zegt
@dutchdriftking: Op de deuren nog aanwezig, en volgens mij op de motorkap ook.
Dutchdriftking zegt
@pomoek: Dus toch. Dag extra aërodynamica.
toyotafortuner zegt
Nog altijd een lekker dik apparaat
robert110 zegt
Het blijft toch herkenbaar een Wrangler. En zo als SWB in het rood is ie toch eigenlijk wel mooi. Ik vind het ook geweldig dat ze blijven vasthouden aan de neerklapbare voorruit (schijnt op de nieuwe versie wat makkelijker te zijn dan op de huidige versie) en de verwijderbare deuren.
Op zich zou ik er best een willen, een korte graag, met diesel en handbak.
Er is overigens al veel meer informatie over de nieuwe Wranger beschikbaar, zo is het instructieboekje al per ongeluk (?) op het internet terechtgekomen.
E34M5Touring zegt
Als ik me niet vergis krijgt deze oa. de 2.8 Cummins 4pitter diesel. Schijnt een zeer goed torretje te zijn. Blijft een leuk ding, zeker als Rubicon.
MercMeister zegt
Ik had hem bijna niet herkend.
dirkv zegt
Gelukkig hebben ze bij Jeep de Wrangler nauwelijks gewijzigd, ik vond en vind hem ok zo. Bij de nieuwe Cherokee hebben ze Fiat losgelaten op het design. Wat een sneue neus hebben ze die gegeven terwijl het daarvoor een stoere 4×4 was.
desjonnies zegt
Eigenlijk krek eender als een ‘nieuwe’ 911
E550 zegt
Kan mij nog goed herinneren toen ik de auto voor het eerst in Jurassic Park zag. Ben sindsdien verliefd. Echt een heerlijke auto, alleen zou ik er niet al te lange trips mee maken.
sntial zegt
@e550: ben al tientallen leren naar spaniel gereden meteen een Wrangler van 2011, is echt goed te doen.
sntial zegt
@sntial: Spanje *
ibssr zegt
Oude model is niet aan te slepen. Prachtige en weer moderne Jeep. Als viercilinder mogelijk weer meer te zien in NL. Jeep vind ik een prachtig merk. Jeep blijft ook trouw aan het origineel. Hier laat Land Rover het behoorlijk afweten. Ik hoor weinig over een opvolger voor de Defender. In het rijtje Defender, G klasse en Wrangler is de Jeep de echte verkoopkampioen. Jaarlijks worden er rond de 200.000 verkocht. Met de trend naar boven. Er komt zelfs weer een pick-up versie. Dat is de meest populaire auto klasse in de USA.
dirkv zegt
@ibssr: Ik ben wel benieuwd als Jeep met een pick-up Wrangler op de markt komt. Ford verkoopt jaarlijks zo’n 4 miljoen T-series, die zijn echt niet aan te slepen. Als Jeep daar een beetje op kan meeliften kan dat Fiat weer een beetje uit de brand helpen.
dirkv zegt
@ibssr: correctie, ik bedoel zo’n 800.000 F-series.