De G55 AMG is dood. Leve de G63 AMG!
Eerder deze week trok Mercedes officieel het doek van de opgefriste G-klasse, die het behalve nieuwe LED-lampjes aan de buitenkant toch vooral van zijn interieurwijzigingen moet hebben. Wat ook nieuw is, is een tweetal AMG-varianten. Was de enige G tot nu toe de G55, nu kan de koper kiezen uit een G63 én (als dat nog niet gek genoeg is) een G65.
Mercedes liet ons weten volgende week met een uitgebreid persbericht over de AMG-divisie te komen, maar het internet heeft ze al ingehaald: de eerste foto’s van de G63 staan reeds online.
De specs kenden we al, die had Mercedes in het eerste persbericht verwerkt. De G63 AMG heeft niet de ‘oude’ atmosferische 6,2 liter V8 aan boord, maar beschikt over een 5,5 liter V8 biturbo-motor met een vermogen van 400 kW/544 pk en een koppel van 700 Nm bij 2000-5000 tpm. Tot wat voor prestaties dit leidt verklapt Mercedes nog niet, maar de term ‘altijd vermogen zat’ dekt de lading wel aardig.
De foto’s van de G63, die zich van zijn ‘normale’ broertjes onderscheidt door een grille met het zogenaamde twin-blade-design, rode remklauwen en 20 inch lichtmetalo’s, verschenen online op MB-Passion, en onze collega Ashley van eMercedesBenz was zo aardig ons hier even op attent te maken. Waarvoor dank.
mcf1 zegt
lekker wakker worden, ondanks het geen schoonheid is , blijft deze auto aangenaam om te zien
The360box zegt
Hem vervolgens de naam G63 meegeven en er toch ‘hetzelfde’ blok in te leggen. Die hele namerij gaat ook niet op meer..
robbie zegt
@The360box: hetzelfde blok? Ze gaan van een 5.4 V8 met supercharger naar een 5.5 V8 met twee turbo’s.
De keuze voor de naam blijft vreemd natuurlijk.
The360box zegt
@robbie: Oh ok, natuurlijk heel ander blok maar ik doelde dan op de liters die qua naam helemaal in verwatert.
mikkeloentje zegt
@The360box: heeft BMW ook met hun diesels toch?
DennisS65B40 zegt
Ik vind hem zo vet… De Gelandewagen zou niet mijn eerste keus zijn maar bij een garage van 3-5 zou hij er zeker bij zitten.. En gelul dat ie diesel MOET zijn, knal daar die V12 biturbo maar in.. De G65 hadden ze allang uit moeten brengen.
Vanquish zegt
Wat een lelijk hok, altijd al gevonden. Hoe ze die nog weten te verkopen…
cossie300 zegt
bizar hoe deze wagen het na al die jaren nog altijd weet waar te maken .+==
gijsso zegt
Welkom op het ‘inernet’ ;)
Maar ook ik ben helemaal geen fan van de G klasse. Lelijk hok met de aerodynamische eigenschappen van een baksteen. Als je een stuk grond hebt voor een terreinauto als deze, ga dan voor een Defender.
norge zegt
@gijsso: Defender ? Het moet wel heel blijven …..
agera zegt
@norge: Je hebt ook nog de LC V8 als het gaat om betrouwbaarheid en kwaliteit
sacha zegt
agera zegt
@sacha: Echt een Mercedes gek jij he :P Ze laten je het weten zeker als er een artikel over de G-Klasse of Mercedes is? :P
E320cdi zegt
@sacha: hahahahaha
glennvdv911 zegt
Ik ben hellemaal gek van die wagen,hij is mss wel een baksteen maar het is net dat… wat hij heeft
dieselzuigt zegt
Ooh ik zou hier zo graag mee voor de deur bij greenpeace, bandjes op willen roken. Of een heel occupykamp ermee omver rijden! Prachtwagen!!
DennisS65B40 zegt
@dieselzuigt: jaaaa!!! Daar is hij perfect voor!!!
jack_abarth zegt
Sidepipes, f*cking awesome!!
sdk16420 zegt
@jack_abarth: Doet me meer een een vrachtwagen denken incl. dieselwalm.
sir_smokalot zegt
Net zoals bij de G55. Still awesome though :)
james125 zegt
Mooi, dit is een van die auto’s die gewoon nooit veel moeten veranderen, net als de land rover defender en de jeep wrangler.
Alwood zegt
Zou dat de auto nou ook aerodynamisch(er) maken, die enorme afzuiging aan de voorkant? ;)
Dimglor zegt
Ziet er gewoon een fantastische wagen uit…
Als ik het geld had zou ie zeker in m’n garage komen…
jack_abarth zegt
Om even alle Porschefanboys te pleasen:
Gaap, weer hetzelfde als alle voorgaande jaren. Eerder evolutie dan revolutie ;)
OT:
Die wielen zijn in het echt overigens gruwelijk lelijk. Zag ze hier in de buurt een tijdje terug onder een S600, maar nee, niet mijn smaak.
HDM zegt
@jack_abarth: daar horen ze idd ook niet onder, die wielen zijn door MB bedoeld geweest voor de ML63 van de vorige generatie. Op andere auto’s staat het idd niet, tis 21 inch dat je eronder legt en dat is voor een CLS of S toch net wat aan de grote kant met zo’n dun laagje rubber eromheen.
jordy14 zegt
Dit zou mijn boodschappen wagentje worden als ik veel geld had.
Joel_D zegt
Als ik geld had….
dheep zegt
Eerste foto’s? Ik heb vorige week al de eerste foto’s met jullie gedeeld… Dafuq
undifined1 zegt
jammer dat land rover niet meer van bmw is, anders hadden we mischien een defender met de m5 motor gekregen, en dan op zo’n manier dat hij nog wel goed stuurt in tegenstelling tot deze benz waarschijnlijk.
bimmerbenzporsche zegt
Hij is weer helemaal up-to-date, hij kan zo weer jaren mee! Deze G63 is nog beter geworden dan de G55 al was! Vooral het interieur is nu echt tig keer beter als het oude. Zonder twijfel de beste SUV ooit!!
fiets zegt
testje VS een Defender plz, wouter und so?
ytrewq zegt
@gijsso
Een baksteen heeft een cw van 2,1
Jantje_555 zegt
heerlijke wagen maar geef mij toch maar de G65, anders is het aan de verkeerslichten toch zo flauw ;-)
b0ss zegt
@Sacha
Leuk stukje in het FD magazine over jou G55 amg! prachtige auto, net als je andere auto’s.