Het nieuwe sprintrace format voor de Formule 1 zal voor de GP Engeland plaatsvinden op 17 juli.
Deze week werd een vrij substantiële verandering aangekondigd in de Formule 1. Als nieuwe vorm van kwalificatie komt namelijk de sprintrace naar de Formule 1. We hebben je in het artikel van eergisteren al een beetje bijgespijkerd over hoe dat eruit gaat zien, maar in het kort: na de reguliere kwalificatie op vrijdag mag er niet meer aan de auto’s gezeten worden en wordt er zaterdag een 100 km lange race gereden. De uitslag van die race bepaalt de startvolgorde bij de Grand Prix op zondag. De race is niet alleen mooi voor de startpositie, de winnaar(s) worden ook beloond. De top drie van de sprintrace krijgt punten voor het wereldkampioenschap.
Eerste sprintrace
Het format is officieel en we zouden de sprintrace al terugzien ‘ergens in het Formule 1 seizoen van 2021’. Het was al bekend dat drie races het format mogen gebruiken, min of meer als test. Nu is bekend gemaakt welke race het spits mag afbijten: dat is namelijk de GP van Engeland. De race op Silverstone wordt verreden op 18 juli en daarmee wordt de eerste sprintrace verreden op 17 juli.
Overige twee
Dat Silverstone één van de kandidaten was, was al bekend. Dan blijven er nog twee locaties over voor het houden van een sprintrace in de Formule 1. Het schijnt dat de twee belangrijkste kandidaten de GP’s van Italië en Brazilië zijn. Daarover volgt waarschijnlijk binnenkort eveneens een bevestiging (of ontkenning, je weet maar nooit).
Primeur
Directeur van Silverstone Stuart Pringle kondigde het nieuws zelf aan en is trots op de primeur. Hij vindt het een mooie primeur voor een dusdanig grote verandering. Silverstone is dus het decor van de sprintrace in de Formule 1 en is waar het format gemaakt of gekraakt wordt. Wij zijn benieuwd!
ericd zegt
Een race om de racevolgorde te bepalen…. Huh? Waarom is dat zo’n goed idee? En waarom maar liefst 100 km.
rob5nismo zegt
Hopen dat het concept sprint race beter aanslaat als de verkapte kwalificatie van een paar jaar geleden
S zegt
Het verschil in punten word dan alleen maar groter. Mocht een rijder uit de top 3 een dnf hebben dan word het vanaf plek 4 en hoger lastiger om dichterbij te komen.
dirkv zegt
@serg: Ik begrijp even niet wat je bedoeld. Wat wordt er lastiger?
S zegt
@dirkv: voor de rijders die buiten de top 3 staan in het klassement. Als de snelste rijders op zaterdagavond ook de sprintrace winnen dat word het gat alleen maar groter naar de top.
Richmond zegt
Dat is niet anders als een probleem krijgen in de kwalificatie. Waarom zou het risico bij een sprintracr groter zijn?
petroldrinker zegt
@benja01: punten
drsjeroen zegt
Maareh zijn dat dan 6 extra punten die in een weekeinde zijn te verdienen ten opzichte van normaal? Dus stel Hamilton wint de sprintrace, wint de wedstrijd op zondag en snelste raceronde is 29 punten (25+3+1) in een weekeinde?
ericc zegt
Als diezelfde Hamilton crasht op zaterdag , mag ie dan op zondag achteraan starten of helemaal niet starten?(vermits er niet aan de auto’s mag gewerkt worden) Of kan ie de reserve auto nemen? Of moet Bottas zijn auto afstaan?
pomoek zegt
Tja, gaat het wat toevoegen? De punten zullen in de regel naar RB, en MB gaan. Op zich goed dat op deze manier ook punten in de kwali te verdienen zijn. Heb dat punt “voor de snelste ronde” altijd een beetje onzin gevonden. Die wordt vaak gewonnen door de top 10 coureur die toevallig in een van de laatste ronden op nieuwe banden rond rijdt. Da manier van testen vind ik ook ok. Eerst eens een paar keer proberen, en als het niets is: Weg ermee!