Een kleine samenvatting van de eerste testdag.
Na maanden wachten begint de Formule 1 langzaam maar zeker weer op gang te komen. Het circus is deze week neergestreken op het Circuito de Catalunya, gelegen in de omgeving van Barcelona, en aldaar zullen de teams de komende dagen hun auto’s voor het eerst testen. Vandaag mochten zij dat voor het eerst doen. Hoog tijd voor ons om de balans alvast een beetje op te maken. Hieronder volgen de eerste “conclusies”.
Ferrari heeft een vurige start gemaakt.
De formatie uit Maranello heeft een goede indruk gemaakt op de eerste testdag. Sebastian Vettel heeft vandaag niet alleen de meeste ronden (169 stuks) gereden, de viervoudig wereldkampioen uit Duitsland noteerde ook nog eens veruit de snelste ronde. Met zijn tijd van 1:18.161 was hij ongeveer vier tienden sneller dan Carlos Sainz in de McLaren. De tijden nauw in de gaten houden hoeven we natuurlijk nog niet, maar het is een redelijke indicatie.
Williams heeft de boot juist volledig gemist.
De equipe uit Grove heeft een bijzonder slecht jaar achter de rug en wil graag stappen vooruit maken, maar ook in 2019 wil het nog niet lukken. Williams was vandaag zelfs afwezig omdat zijn auto’s nog niet gereed waren. Als klap op de vuurpijl liet het team in de loop van de dag weten ook op dinsdag niet in actie te zullen komen. Yikes.
De Honda-motor in de Red Bull van Max Verstappen werkt!
Weten we nog hoe Honda en McLaren enkele jaren geleden de wereld op zijn kop gingen zetten? Wij ook. Tijdens de eerste testweken was het een drama van jewelste. Het kwam eigenlijk nooit goed. Na een jaar samen te hebben gewerkt met Toro Rosso lijkt Honda enigszins op pad te zijn om de uitdaging met Red Bull aan te kunnen. En jawel, op de eerste testdag ging het kersverse huwelijk niet direct in vlammen op. Integendeel, Max Verstappen reed op maandag zelfs 128 ronden.
De Nederlander liet zich vooralsnog niet verleiden tot snelle ronden. Zijn snelste tijd was 1:19.426. Over zijn optreden vertelde Max dat het tot zover goed gaat. Een dergelijk aantal probleemloze ronden wordt veelal immers niet op de eerste dag bereikt. Het team hoopt de trend zo door te kunnen zetten. Over de motor is Verstappen overwegend positief. Zijn team bekijkt de situatie met een zonnigere blik.
Mercedes is heerlijk aan het ‘sandbaggen’.
De regerend wereldkampioenen hebben zich op de eerste testdag gedeisd gehouden. Net als Verstappen hebben de Duitsers vandaag niet geprobeerd om de tijdenlijsten in lichterlaaie te zetten. Zowel Valtteri Bottas als Lewis Hamilton kwamen vandaag in actie en samen reden zij exact 150 ronden. De rondetijden van het rijdersduo lagen slechts luttele honderdsten van elkaar. Bottas was de snellere met een 1:20.127, Hamilton kwam tot een 1:20.135.
Renault is verrassend genoeg de hekkensluiter.
Waar Mercedes de voorlaatste tijden heeft geclaimd, is zo mogelijk het sterkste rijderduo van het veld er met de langzaamste tijden vandoor gegaan. Nico Hulkenberg, die na negen jaar in de Formule 1 nog altijd op zijn eerste podium wacht, was de snellere van de twee met een tijd van 1:20.983. Ricciardo, die aan zijn eerste jaar bij de Franse equipe begint, was drie duizendsten langzamer.
De nieuwe aerodynamica zorgt voor de nodige uitglijders.
Het is geen verrassing dat we op de eerste dag van een nieuwe Formule 1-seizoen de nodige coureurs in de rondte zien tollen. Dat gezegd hebbende lijkt de nieuwe aerodynamica aanvankelijk een redelijke uitdaging te zijn. De snelheid mag dan tot op zekere hoogte hetzelfde zijn gebleven, door de minder gecompliceerde voor- en achterspoilers zijn de auto’s duidelijk minder stabiel. Naar verwachting zullen de coureurs hier snel aan wennen, maar vooralsnog zorgt het met enkele regelmaat voor danspartijtjes.
Uitslag:
1. Vettel, Ferrari – 1:18.161, 169 ronden
2. Sainz, McLaren – 1:18.558, 119 ronden
3. Grosjean, Haas – 1:19.159, 65 ronden
4. Verstappen, Red Bull – 1:19.426, 128 ronden
5. Raikkonen, Alfa Romeo – 1:19.462, 114 ronden
6. Kvyat, Toro Rosso – 1:19.464, 77 ronden
7. Perez, Racing Point – 1:19.944, 30 ronden
8. Bottas, Mercedes – 1:20.127, 69 ronden
9. Hamilton, Mercedes – 1:20.135, 81 ronden
10. Hulkenberg, Renault – 1:20.980, 65 ronden
11. Ricciardo, Renault – 1:20.983, 44 ronden
tttijn zegt
Ik lees.ergens anders tussen de regels door dat Verstappen dit jaar niet voor podium rijdt. Wordt ie geval wel een leuk gevecht in de middenmoot.
kapitein zegt
@tttijn: Sorry, welk accent is dit?
panam1 zegt
@tttijn: en waar lees je dat soort onpatriottisch nieuws?
tttijn zegt
@panam1: haha sorry ik had 2 whisky’s op :D
panam1 zegt
@tttijn: als je na 2 whiskey al zo slap gaat ouwehoeren dan zou ik maar stoppen met drinken.
cloverleaf zegt
@panam1: tussen de regels door. In het derde dal universum..
hplh zegt
@cloverleaf: dat komt omdat hij een iq van 180 heeft.
cloverleaf zegt
@hplh: hij heeft net z’n ufo gelandt!
cloverleaf zegt
@cloverleaf: -t ?
Dutchdriftking zegt
@tttijn: Want Mclaren gaat samen met Ferrari de titelstrijd aan?
niex zegt
Als dit wat zou zeggen dan is McLaren dus kampioensvechter en Mercedes wint geen race.
gandini zegt
@niex: Als je daar toch eens geld op zou durven inzetten en het zou nog uitkomen ook…
…bij nader inzien, doe dat toch maar niet.
ghost zegt
Volgens had Mercedes een balansdagje..
wildbeest zegt
@ghost: worstelen met de nieuwe stance.. blok van ferrari schijnt erg veel acceleratie te hebben
ghost zegt
@wildbeest: je dacht dat ik serieus was?!?
wildbeest zegt
@ghost: ja want jij kijkt naar de ronde tijden en daarop baseer jij je visie
ghost zegt
@wildbeest: hahaha mijn visie nog wel..
Straks komt @Lincoln nog met betere rondetijden door hoger opgeleiden..
wildbeest zegt
@ghost: hahah dan reed jij achteraan ?
ghost zegt
@wildbeest: ja precies..
chrisvis zegt
Verstoppertje van Mercedes zoals de vorige jaren, Ferrari verschoot blijkbaar van hun eigen snelheid precies en Renault trachtte ook niet op te vallen maar helaas wou McLaren laten zien dat er toch iets in het vat zat… Ik verwacht dezelfde krachtsverhoudingen zoals vorig jaar…
tttijn zegt
@chrisvis: Dit.
tortuga zegt
Is het nu toro rosso of torro rosso? Verder ben ik dit jaar meer gespannen dan laatste jaren om het seizoen nog eens te volgen
kevdutchie zegt
@tortuga: Toro Rosso
notsobig zegt
@tortuga: Tosso Rorro
okdoei zegt
@notsobig: Totto Rorro
drdre1 zegt
@tortuga: Rotte Torso
DaveB zegt
@tortuga: Ossor Orrot
sirprize zegt
Dit. Zegt. Helemaal. Niks.
duckmefaddy zegt
@sirprize: behalve de aantal rondes. Dat zegt wel wat
sirprize zegt
@duckmefaddy: als ze er veel hebben gereden wel, als ze er minder hebben gereden niet.
duckmefaddy zegt
@sirprize: en sommige hebben veel gereden, dus het zegt wel iets. Niet bijster veel, maar iets.
griffendahl zegt
@sirprize: dat lage aantal ronden van Williams is anders juist weer behoorlijk veelzeggend.
ghost zegt
@duckmefaddy: is het de hoeveelheid of het hoeveelheid?
duckmefaddy zegt
@ghost: ik denk het wel
ghost zegt
@duckmefaddy: het aantal ronden dus..#taalnazimodusuit
willeme zegt
@sirprize: daarom staat er ook ‘testdag’ en niet ‘uitslag F1 kampioenschap 2019’ ;-).
sirprize zegt
@willeme: er staat toch echt “uitslag” , bijdehandje ?
lpgbarrel zegt
Kunnen we het niet beter aan Jack Plooij vragen?
drdre1 zegt
@lpgbarrel: nee, ik want #OntslaJackPlooij
drdre1 zegt
@drdre1: -ik
HZW zegt
Dit is allemaal zinloze tijd verdrijf.
Pas na de eerste kwalificatie weet je waar je staat.
w0o0dy zegt
Een paar interessante zaken wil ik nog wel even toevoegen: vooral Mercedes als RedBull reden met zware wagens. Dat was volgens kenners langs de baan goed te zien. De hoogste topsnelheid in de ochtend kwam op naam van…Max Verstappen of moet ik zeggen Honda/RedBull?
Als een zware wagen de laatste bocht van Barcelona zo goed door komt dat de hoogste topsnelheid wordt gehaald van iedereen dan kunnen er 3 verklaringen zijn : weinig downforce/Drag of erg snelle laatste bocht dankzij een geweldig chassis of de motor van Honda loopt behoorlijk hard! Beetje een inschatting, maar ik denk de laatste twee factoren.. erg goede balans door de laatste bocht en een prima motor. Ik heb zin in dit seizoen!
volvov7025t zegt
Wat misschien toch war zegt: max had de hoogste topsnelheid. Dat was toch anders afgelopen jaren. Afgetekend verschil met renault ook!
barry355gtb zegt
@volvov7025t: topsnelheid is onderrgeschikt aan de bochtsnelheden