We kunnen je ook vertellen wanneer de eerste EV van Lamborghini zal verschijnen.
Overheden maken het verplicht om de verbrandingsmotor af te schaffen. Autofabrikanten zetten alvast de eerste stappen in een nieuwe richting. De laatste maanden wordt het nieuws gedomineerd door discutabele moves van Max Verstappen, de LinkedIn-pagina van Robert Doornbos en pitreporters die kronen kunnen plaatsen. En oh ja, fabrikanten die hun ambities uitspreken!
Voor vandaag is dat Lamborghini. En dat is gelijk een bijzondere kwestie. Want dat is toch een bijzonder merk. Meer nog dan bij Ferrari en McLaren, is de verbrandingsmotor een zeer belangrijk voor de beleving. De trilling, de warmte, de kakofonie: het is een integraal onderdeel van de auto. Een beetje Tesla Model S is sneller dan een Lambo (naar de 100). Maar, dat maakt je echt niet uit als je in de Lamborghini zit.
Eerste EV van Lamborghini
Toch, ook Lamborghini zal een keer overstag moeten gaan. Stephan Winkelmann heeft aangeven dat de eerste EV van Lamborghini in 2027 of 2028 op de markt zal verschijnen.
Tegen die tijd bestaat het Lamborghini-gamma uit vier modellen. Twee onpraktische supercars en twee iets praktischere auto’s. De eerste twee zullen de opvolgers van de Huracán en Aventador zijn. Dan is er een Urus SUV en wordt er gehint op een vierde model.
Dat is volgens Winkelman ook een iets praktischere auto, zij het maar met drie deuren. Wellicht een soort Porsche Taycan/Audi e-tron GT met Lamborghini coupé-koetswerk? Of gaat Lamborghini eindelijk wat doen met de Estoque- en/of Asterion-concept? Of die tweede praktische auto de eerste EV van Lamborghini zal worden, is niet bekend. Maar het lijkt wel aannemelijk.
Record na record
Over de supercars gesproken, daar is ook het een en ander over bekend. Die volgende generatie wordt sowieso niet elektrisch. Lamborghini kiest namelijk voor de plug-in hybride layout. Winkelman hoopt er op dat de ontwikkeling van synthetische brandstoffen spoedig zal verlopen. Ondanks dat sommige rapporten van milieuorganisaties het tegendeel bewijzen, is er zeker potentie. Tegen die tijd (zo rond 2028), moet het CO2-neutraal zijn, aldus de charismatische Lamborghini-eindbaas.
Op dit moment breekt Lamborghini record na record. Elke maand zijn de verkoopcijfers stijgende. Dat komt voornamelijk door de Lamborghini Urus, die is werkelijk niet aan te slepen. Dus in financieel opzicht is de eerste EV van Lamborghini niet direct nodig, maar voor de toekomst zou het niet verkeerd zijn. Lamborghini staat erom bekend dat ze het iets rustiger aan doen. Zo zijn de Huracán en Aventador nog voorzien van een atmosferische motor.
Via: Yahoo Finance.
rikv99 zegt
Ik moet eerlijk bekennen dat ik nogsteeds slecht slaap om het feit dat de Estoque en/of Asterion nooit op de makt zijn gekomen. Net als de Ferrari FF/GTC4lusso, Aston Martin Rapide, Mercedes CLS (shooting brake) en -ja ik durf het te zeggen- Porsche Panamera schitterende voertuigen.
Gulli zegt
De huidige generatie Panamera mag er mijns inziens best zijn hoor. Bij de eerste was iedereen nog een beetje zuur dat het een vierdeurs Porsche was, en de ‘rijdende augurk’-look heeft hem zeker niet geholpen. Onze achterburen hebben een huidige model plug-in Panamera station (de officiele 23 woorden tellende naam ontschiet mij even) staan en elke keer als we erlangs wandelen kijk ik nog ff wat langer om, wat mij betreft een prachtige auto.
pindakoning zegt
@Gulli: zo’n sport turismo is idd erg mooi
ghini zegt
Het heeft me altijd verbaasd dat Lamborghini de laatste jaren geen GT model heeft toegevoegd. Binnen de heritage past dat namelijk prima. Ik kijk er iig naar uit, Lamborghini kan veel meer zijn dan supercars met zeer uitgesproken uiterlijk. Lamborghini stond ook voor mooi Italiaans design. Die Estoque leek mij daar perfect in te passen maar is helaas nooit gekomen. Fingers crossed.
harrie zegt
Die Egoista ziet er uit als een Transformer met down syndroom.
rijnounsdoor zegt
Zou wel mooi zijn, en dan ook een hele heftige versie met aan de achterkant VIER stopcontacten!
Gulli zegt
Maar dan wel 4x euro ongeaard, want; zeshoekig en lekker onpraktisch. Het blijft wel een Lambo natuurlijk
https://www.obelink.nl/media/catalog/product/cache/3a30501cd296c3f2e2ec563c3b26af77/b/r/brennenstuhl_4_voudige_euro_adapterstekker_ecommerce_5804.jpeg
berlinetta zegt
Oeff die eerste twee foto’s in het artikel. Ik vind het toch bizar lelijke auto’s. En dan komt daarna opeens de Estoque. Echt een verademing na het zien van die andere auto’s. Jammer dat Lamborghini steeds meer die extreme kant op gaat. En ze waren al vrij extreem.
mustang750supersnake zegt
ik zou in de asterion een v16 leggen en de estouqe electrificeren…..
sjeemsbond zegt
Ik zie een Dodge Charger op de eerste foto…
frank2b zegt
De eerste Lamborghini die ik niet alleen graag eens zou willen rijden, maar ook zou willen bezitten!
Alfarobert zegt
Toyota heeft een Yaris 3 cilindertje die op waterstof loopt. Dan moet dat toch ook kunnen met een 10 of 12 cilinder lijkt me.Snap niet dat ze bij Lamborghini,Ferrari,Aston Martin en Maserati daar nooit aan denken. Dan hou je de beleving van een V12 ofzo benzinemotor alleen op waterstof.
SwiftSport zegt
Waarschijnlijk omdat er geen infrastructuur is en die fabrikanten simpelweg te klein zijn en niet het geld hebben om daar verandering in te brengen.
MoBieler zegt
Niet zo raar. Dit wordt onderhuids gewoon een Rimac. Net als de Porsches al zijn en de Bugatti wordt. En allerminst slecht dus.
baklava zegt
Het geluid en het geweld van de verbrandingsmotor is een unique selling point van Lambo. Als ze de EV weg inslaan, dan zal niemand ze meer kopen.
MoBieler zegt
Welnee. 9 van de 10 rijken koopt zo’n ding om mee te pochen (online) of als belegging. 9 van de 10 echte liefhebbers van dergelijk spul kunnen zo’n auto hun leven lang nooit betalen.
vacano zegt
Zit al heel mijn leven te sparen en te w8en op een mooie 4 deurs Lambo en nee geen SUV.
Nu hoeft het niet meer, heb ontzettend veel pret met een Mustang GT en een Corvette, plus nog geld over voor andere leuke dingen
boriske zegt
Wacht maar wanneer GameStop squeezed, dan gaan ze de orders niet kunnen bijhouden 😂
wachma zegt
Kots!