Het iconische Britse motormerk Triumph heeft de eerste elektrische motorfiets voorgesteld. En de Triumph TE-1 is met recht iets bijzonders.
Voluit moeten we eigenlijk Project Project Triumph TE-1 zeggen. Want dit exemplaar is nog een prototype. Met deze elektrische motorfiets wil Triumph ontdekken wat er zoal mogelijk is op het gebied van supersnelle tweewielers. Aan snelheid geen gebrek met de TE-1.
De Project Project Triumph TE-1 is ontwikkeld in samenwerking met Williams Advanced Engineering (WAE). Dit was tot voor kort een dochteronderneming van het Formule 1-team Williams, maar werd begin dit jaar van de hand gedaan. Met de opbrengst kan Williams de activiteiten in de F1 ook de komende jaren bekostigen. Maar we dwalen af.
Vorm volgt functie in het geval van de Triumph TE-1. De batterij heeft een piekvermogen van 231 pk. Dat is enorm krachtig voor een motor. De motorfiets zelf heeft dan ook niet met dat piekvermogen te maken, maar met een afgesteld vermogen tussen de 109 en 177 pk. Het accupakket is 15 kWh groot. Het prototype beschikt over 360-volt laden, wat het mogelijk maakt om de batterij in minder dan 20 minuten van 0 naar 80 procent te laden.
Hoewel de elektrische motorfiets nu is voorgesteld, moet het grote testprogramma nog opgezet worden voor de Triumph TE-1. Dat gehele proces start deze zomer. Het uiterlijk zal in dat proces ook nog een update krijgen zodat de fiets wat minder concept en meer productieklaar eruit komt te zien. Pas later komt Triumph ook met meer cijfers met betrekking tot prestaties, actieradius en meer. Het ziet er in elk geval veelbelovend uit!
Dutchdriftking zegt
Geen vervelende fiets, maar je zal toch minimaal 200km range in de praktijk moeten hebben mocht ik er voor willen gaan. Zoals een collega doeltreffend zei : “Ben je op de motor? Nee, op de accu”.
Robert zegt
Technisch gezien is de accu de vervanging van de brandstoftank. De aandrijving wordt nog steeds verzorgd door een motor, ook al is dit een elektromotor i.p.v. een verbrandingsmotor.
Dus de vraag “Ben je met de motor?” is nog steeds met een bevestiging dan wel met een ontkenning te beantwoorden.
nijhofp zegt
@RRRobert: Technisch klopt de vraag nog steeds niet. Je bent met de motorfiets zoals de officiele naam betreft. Als je allen met de motor bent mis je nog wat onderdelen die van essentieel belang zijn.
autogeak zegt
Prachtige fiets, jammer dat hij elektrisch is.
kennone zegt
En daar gaat je beleving. Blij voorlopig nog bij de Duc 1098
ar156sw zegt
Gaaf ding! Benieuwd naar de range. Toch een uitdaging bij motoren, omdat batterijen veel ruimte nodig hebben en veel wegen, maar motoren voor hun omvang en gewicht eigenlijk heel onzuinig lijken te zijn… dat zit dan in (het gebrek aan) stroomlijn, denk ik? Daar valt dan wellicht wel wat te halen, maar dan moet je geen naked maken natuurlijk.
Dutchdriftking zegt
@ar156sw: Klopt helemaal. Deze YouTuber legt het perfect uit: https://www.youtube.com/watch?v=O2zlYpy6QCM
ar156sw zegt
Geniaal filmpje, had ‘m al eens gezien, maar blijft leuk.
krikke240z zegt
Voor een motorfiets is het geluid en de beleving van een verbrandingsmotor nog belangrijker dan voor een auto. Fijn om te zien dat er ook bij motoren steeds meer merken experimenteren met elektrische motoren maar ik hou nog even vast aan mijn Street Triple.
rogerzz zegt
Het woord ‘beleving’ in de reacties geeft mij in deze context wat extra maagzuur. Bij een Tesla Plaid is een 0-100 tijd in stilte indrukwekkend en hoor ik niemand over ‘beleving’ en bij een motor ineens wel. Deze ziet er dik uit, snel, en geen echte range problemen want je doet toch geen 400km op 1 dag (lijkt mij) en als je zou willen dan zou het alsnog kunnen met snelladen.. perfect allemaal dus? Hoop dat het een succes wordt.
Onzekere mannen op zoek naar aandacht op een lawaaierige brommer; koop dit en de wereld wordt een stukje beter.
snelheidisrelatief zegt
Ik spreek uit ervaring (o.a. Ducati Monster S4R en Ducati Multistrada) als ik zeg dat het geluid en de zogenaamde rij- en geluidsbeleving bij het motorrijden volledig teniet wordt gedaan door het geluid van de rijwind rond m’n helm. Iedere motorrijder weet dit. Tenzij je alleen langzaam en veel tussengas gevend door de stad van terras naar terras rijdt. Dan hoor je je motor. En anderen ook. Vandaar dat ik al jaren met een normale gedempte uitlaat en een stille Schuberth helm en gehoorbescherming rij. En ik motorrijders die ‘loud pipes save lives’ en andere onzin roepen en het hebben over ‘hun’ geluidsbeleving, ontzettend domme aso’s vind. Als je dat geluid zonodig wil horen, prop dan een headsetje met keihard motor- en uitlaatgeluid in je helm, zet ‘m op max volume en geniet je een ongeluk maar val anderen niet lastig. Als het gaat om vier wielen rij ik (al) elektrisch (i3 en dual motor Tesla) en wacht ik nog even tot de range van een elektrische motor 200+ km is voordat ik overstap. Mijn eerdere elektrische motorervaringen waren, op de range na, erg positief. En ja, verder gaat alles goed met mij 😀👍
rendomjoeser zegt
@snelheidisrelatief: Thumbs up. Je slaat de spijker op z’n kop.
arthur75 zegt
Dat geneuzel over geluid en beleving.. Ik rij op 4 wielen grotendeels electrisch en af en toe voor de modder de 4×4 op benzine. De tweewieler is een 850 twin. De beleving zit hem in het rijden, niet in het ‘kijk mij eens lekker lawaai maken’ geluid. En als de beleving wél in het geluid zit voor je moet je misschien eens wat leukere routes rijden.
krikke240z zegt
@arthur75: Er heeft hier niemand gesproken over lawaai maken of loud pipes. Op een motor heb je geen lekkere comfortabele comfortzetels die je onder begeleiding van een degelijk audiosysteem je van punt a naar punt b brengen op een regenachtige vroege ochtend. Ik neem de motor voor plezierritjes. Ja de beleving zit hem in het lekker doorhalen in toeren, opschakelen en afschakelen. Als ik lekker stil wil rijden en niet wil schakelen, koop ik wel een elektrische scootertje. En ik woon op 30 minuten van de Ardennen. Leuke routes genoeg hoor! Als dit als geneuzel klinkt, moet je misschien eens mee!
remmenisangst zegt
Mooi apparaat! Ik ben nieuwsgierig naar het gewicht en hoe het zal rijden. De accu van 15 kW weegt alleen al zo’n 75kg maar kan wel lekker laag geplaatst worden.
boomhauwer zegt
Tja.. Opzich wel mooi maar het laden blijft een probleem. Niemand heeft zin om elke 2 uur te staan wachten.
b00m3rang zegt
Na 2 uur motorrijden op zo’n buikschuiver ben ik best wel in voor een kwartiertje benen strekken hoor, geen probleem.