De MINI Electric Cabrio is de eerste echte cabrio ter wereld met een elektrische aandrijving.
Elektrisch cruisen met je dak eraf. Dat zou toch heerlijk zijn. En dat is het ook, daarom komt MINI nu met een cabrio dat enkel en alleen op elektriciteit rijdt. MINI claimt dat het de eerste ooit is en dat kan wel kloppen. Althans, dat het de eerste echte productieversie is van een cabrio zonder verbrandingsmotor.
Elektrische cabrio van MINI
Eigenlijk is het een heel goed idee. Met veel koppel en met je haren in de wind (niet bij mij van toepassing: kaal) is toch het ultieme geluk. Toch is het lastig voor autofabrikanten om een dergelijke auto in de markt te zetten. De reden is heel simpel, namelijk dat er niet zoveel cabrio’s verkocht worden en daarom de productie vaak niet rendabel is. MINI zet toch de stap.
Drie jaar geleden lanceerde het merk de eerste elektrische MINI, namelijk de Cooper SE / MINI Electric. Dat is een succes gebleken, want een op de vijf MINI’s die verkocht worden is elektrisch. Stefanie Wurst, hoofd van het merk, zegt dat ze verheugd is om nu klanten een exclusief kartgevoel te bieden. En dan wel in de open lucht.
Het eerste exemplaar zagen we in de zomer van 2022. Ook het Engelse merk, dat onderdeel is van BMW, gaat helemaal elektrisch en daar hoort een cabrio ook bij. Vanaf april zal de MINI Electric Cabrio in Europa te koop zijn. Wel met een beperkte oplage van 999 voertuigen. Eerder spotte we de elektrische Cooper SE Cabriolet al op de Maasvlakte. Grappig: het is exact dezelfde auto als op de foto’s. Blijkbaar had Tenerife toch de voorkeur bij MINI als het gaat om de foto’s.
Dak eraf
Veel mensen vragen zich af wanneer je nou in een cabrio rijdt. Nou, elke keer als je gaat rijden! De vraag is of je het dak naar beneden doet. Mijn advies: zo vaak mogelijk doen. Het is heerlijk en je zal je verbazen dat je het echt vaak kan doen. Ook al is het wat kouder. Het dak is te openen en sluiten met snelheden tot 30 km/u.
De cabriolet krijgt een 184 pk (135 kW) sterke single-motor set-up, net zoals de standaard MINI Electric, waardoor hij in 8,2 seconden naar 100 km/u gaat. Ter vergelijking: de dichte MINI Electric variant doet hetzelfde sprintje in 7,5 seconden.
Het bereik is 201 kilometer (WLTP), wat niet heel erg ver is. Maar de MINI wordt toch meestal als tweede auto gebruikt, dus voor de kleine ritjes vindt MINI dit acceptabel. Ter vergelijking, de dichte elektrische MINI komt 232 kilometer ver op papier.
Het is maar net hoe ver jouw Urban Emissie-zone jungle van het strand af is dus. Er mee naar de Franse kust rijden vanuit NL, wordt dus een opgave. Maar er eentje huren op Ibiza of op een Grieks eiland, dat is vast prima.
Bagageruimte MINI Electric Cabrio
Vaak hebben open auto’s minder bagageruimte in vergelijking met de coupé. Dat is bij MINI’s niet het geval en ook niet met de elektrische cabrio van MINI. De bagageruimte bedraagt een compacte 160 liter.
De MINI Electric Cabrio wordt verkocht in White Silver of Enigmatic Black, waarbij beide lakafwerkingen worden gecontrasteerd door Resolute Bronze-accenten. Deze worden aangebracht op de deurklinken, zijluiken en rond de koplampen en achterlichten. De velgen vallen lekker op en zijn volledig gemaakt van secundair aluminium.
Wat is het nou MINI Electric of Cooper SE?
Hey, was dit niet de MINI Cooper SE? Nou, daar heb je wel een punt. In de verschillende markten gebruikt MINI een andere term voor de elektrische variant van de driedeurs EV. Het internationale persbericht rept vanochtend over de MINI Cooper SE Convertible. Maar in Nederland staat er doodleuk MINI Electric Cabrio. Dat zou je best verwarrend mogen noemen.
In Nederland gebruikt MINI Nederland al enige tijd MINI Electric in haar uitingen en op haar website. Maar troost je: Als je met 63k euro in je knuistjes binnenloopt bij een Nederlandse MINI dealer voor een MINI Cooper SE Convertible, dan begrijpen ze echt wel wat je bedoelt…
Productie in Nederland
Er rollen al MINI’s van de band in Born, dat gaat met deze open variant ook gebeuren. VDL Nedcar is verantwoordelijk voor de productie van de 999 exemplaren van de MINI Electric cabrio.
MINI Electric Cabrio is prijzig!
Ben jij klaar voor de zomer? Dan kan deze MINI misschien wel wat voor je zijn. Van de 999 komen er 30 naar ons land toe. Prijs? Niemand zei dat de open MINI goedkoop ging zijn. Een niet zo luchtige 62.990,- euro (!) wil MINI er voor vangen. Dat is een stevige premium ten opzichte van de dichte auto. Een MINI Electric begint namelijk bij 38.391 euro.
Waar gaan die 999 stuks heen?
In Nederland wordt het waarschijnlijk vooral vechten bij de leasemaatschappijen voor leaserijders die elektrisch moeten rijden en toch iets leukers willen dan een doorsnee Model 3. Maar om even een idee te hebben waar je over een paar jaar de occasionsites moet afstruinen voor een MINI met zonnebrandvlekken op de deuren en middenarmsteun.
- Nederland: 30 stuks
- Frankrijk: 155 stuks
- UK: 150 stuks (wellicht worden deze ook LHD zelfs)
- Spanje: 53 stuks
Gewicht Mini Electric Cabrio
Dan is er nog iets waar wij erg benieuwd naar waren: hoe zit het met accupakket en het gewicht. Een MINI hoort licht te zijn, maar een Cabrio is altijd zwaarder en een elektrische auto is al helemaal zwaar. Voor zijn formaat is de auto dan ook niet bepaald licht: 1.470 kg. Voor een MINI eigenlijk onvergeeflijk, maar een beetje Peugeot e-208 en Honda e zijn zwaarder en gewoon reguliere B-segment hatchbacks.
De open versie van de Mini Electric heeft dezelfde batterij als de gesloten variant. In vergelijking met de reguliere MINI is de MINI Electric Cabrio slechts 100 kg zwaarder. Dat is wel een beetje smokkelen, want de Cooper S JCW weet 1.350 kg als Cabrio. Een reguliere Cooper S Cabrio is 1.300 kg. Qua prestaties komt de MINI Electric Cabrio overeen met de gewone Cooper, die weegt 1.270 kg.
Meer lezen? Check hier alles over EV’s private leasen!
thjvanvlerken zegt
Nee, niet voor mij. Voor dat geld koop ik liever wat anders.
porker zegt
Bij kap open wil je toch geen wind horen maar een opgefokte ice met supercharger!
sizedoesmatter zegt
Dat ben ik dan eigenlijk wel héél erg met je eens!!
lekkerlinksrijden zegt
63K, is het al 1 april?
giulia64 zegt
Dan toch maar liever de 500e Cabrio
rutgerg zegt
Dat is punt 1 geen cabrio maar meer een hatchback met een groot panoramadak van stof, en punt 2 qua auto totaal niet te vergelijken met een MINI.
Richmond zegt
Wanneer is een cabrio wel een cabrio dan?
rutgerg zegt
Als alles naar beneden kan natuurlijk. Ik vind een auto waarin de dak en deurstijlen blijven staan geen echte cabrio….
ericc zegt
Dan een Z4 met 2.0liter en nog geld over voor benzine!
martingtv zegt
De eerste lijkt me sterk. Begin 20ste eeuw waren er al elektrische auto’s waar het dak af kon.
kerre zegt
Was er geen tesla roadster een 10 jaar geleden?
lekkerlinksrijden zegt
Zag m net voorbij gaan
CYBRTRK zegt
Klopt, alleen is de Tesla Roadster meer een soort targa dan een cabrio
LaLancia zegt
Wat een geld. Als ik die aantallen bij elkaar optel kom ik overigens niet op 999 uit…