De eerste leuke elektrische auto in de compacte klasse lekt als een bejaarde op het internet.
Het is voor sommige petrolheads een gemis dat elektrische auto’s geen geluid maken. Dat is op zich ook niet vreemd, want het is een belangrijk onderdeel van de beleving. En wij Autobloglezers (en redacteuren!) zijn natuurlijk ook fan van autorijden en kunnen die beleving heel erg waarderen.
Nu is het wel zo dat een goed en leuk rijdende auto precies dat is: een goed en leuk rijdende auto. Met een Kia EV6 of Hyundai Ioniq 5 N kun je aanzienlijk meer lol beleven dan een gelijkwaardige middenklasser met benzinemotor. De Audi RS e-tron GT misschien wel de best sturende sportsedan van de Ingolstadters uit Neckarsulm.
Eerste elektrische hot hatch (van Alpine natuurlijk)
We zijn dan ook reuze benieuwd naar de eerste elektrische auto van Alpine. Het is een publiek geheim dat Alpine een eigen variant gaat maken van de Renault 5. Nu valt de Renault 5 al heel erg goed in de smaak. De combinatie van retro-elementen in een modern jasje doen het goed.
De auto gaat de Alpine A290 heten, in lijn met de met de A110-sportwagen, het enige andere product van de Fransen. We kwamen de afbeeldingen tegen op de Instragram-pagina van @cochespias, die wel vaker dit soort primeurs heeft.
Wat zien we eigenlijk? Nou, een heel erg toffe elektrische hot hatch! Het is in principe gewoon een Renault 5 EV, maar dan met Alpine-esque elementen. Uiteraard is de hot hatch in het blauw uitgevoerd, dat is wel zo historisch verantwoord.
Geen centraal stuurwiel
Voor de McLaren F1-liefhebbers hebben we slecht nieuws. De productieversie van de Alpine A290 heeft twee voorstoelen, geen centraal stuurwiel met sportkuip zoals de conceptversie had. Na ja, je kan niet alles hebben.
Zoals gezegd is de introductie al heel erg snel: 13 juni 2024, morgen dus! Uiteraard zullen we dan compleet verslag doen van de elektrische hot hatch die min of meer moet concurreren met de Abarth 500, Cupra Born VZ, Mini Cooper Electric en MG4 XPower.
Meer lezen? Dit zijn de goedkoopste EV’s van 2024!
Allison Burgers zegt
Dat ziet er goed uit!
fapfap zegt
“Het is een publiek geheim dat Alpine een eigen variant gaat maken van de Renault 5”
Behalve dat het geen publiek geheim is, Autoblog heeft al vaker over de Alpine variant geschreven ;)
grrrrrene zegt
Je weet duidelijk niet wat een publiek geheim is ;-)
Leuk dat er spannendere EV’s komen.
gezondverstand zegt
Hopelijk wel een fatsoenlijk vermogen en niet die 220pk uit de Megane-E-TECH.
mc96 zegt
Ben benieuwd naar de specs. Het uiterlijk ziet er alvast prima uit!
DeWitteCondor zegt
Ik wil m
24qv zegt
Hoe kun je überhaupt spreken van een “hot hatch”? Ik lees in het artikel niets over vermogen, motorisering, etc. Enkel dat ie blauw is en dat er een Alpine batch op zit. Als de accu en motor van een Dacia Spring (ook Renault) erin blijkt te zitten. is het enkel een “hatch”
Gulli zegt
Omdat Alpine niet aan Truttenschudders doet. Als er Alpine op een Renault staat kun je er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wel van uitgaan dat hij er sneller op zal worden. Hoeveel AMG’s ken jij die langzamer zijn dan het model waar ze op gebaseerd zijn?
100% zekerheid heb je nooit, maar je moet ergens van uit kunnen gaan in het leven toch?
HZW zegt
Als het type nummer A290 een referentie is naar het vermogen, in kW’s dan kan het nog wel wat worden, eventueel met 2 motoren en 4WD.
Bijna 400pk zou wel leuk zijn.
Gulli zegt
Dan lijkt me 290pk waarschijnlijker. Of denk je dat Renault/Alpine een betaalbare Audi RS3 killer in het B-segment op de markt gaat zetten? :D
Eduardo Cuvelier zegt
Alpine A290 Alternative Addition – Score :
– Juno Dreams : ‘Far From Home’
– https://www.youtube.com/watch?v=pD0xax9B7Ao
MaartenD zegt
Hot hatch & elektrisch gaan niet samen
geecee zegt
Tenzij die in de fik staat…
MaartenD zegt
Haha, goeie! :)
degrotemuis zegt
De eerste? De Ioniq 5N zou je nog electrische hot crossover kunnen noemen misschien, maar afgelopen week werd de Cupra Born VZ ook al een electrische hot hatch genoemd.
Dat de centrale zitpositie het niet ging halen was te verwachten, maar verder ziet het er wel echt leuk uit. Ik hoop echt dat Alpine er wat sportiefs van gemaakt heeft, niet alleen een sloot meer vermogen en wat sportieve accenten.
cdlop01 zegt
Heeft niets met R5 te maken van weleer, die was compacht, lucht, basic en als alpine, snel. Dit is a wannabee retro misbaksel, te zwaar, te duur, elektrisch.
Rij zelf zakelijk supersnelle EV, bijna dagelijks, enorme acceleratie maar zaaddodende ervaring. Ice vwb beleving, anytime. Gelukkig ook nog een hybrid Lexus en Ignis.