De eerste elektrische Ferrari moet een echte Ferrari gaan worden. Dus heel erg duur, dat hoort er ook bij.
Bijna alle automerken zijn inmiddels overgestapt naar minimaal één elektrisch moel in hun line-up tot een complete line-up naast hun ouderwetse modellijn met plofmotoren. Het is nu de beurt aan de laatste paar sportwagenfabrikant om ook het goede voorbeeld te volgen.
De eerstvolgende is Ferrari. Die komen nu ook met een elektrische auto. Nu gaan daar al langer geruchten over. Uiteraard zijn we heel erg benieuwd naar de invulling van het concept van de Italianen. Er gaan al langer geruchten de ronde dat Ferrari een bepaalde vorm van beleving en geluid wil gaan toevoegen aan hun eerste elektrische auto.
Onthulling al dit jaar!
Volgens Ferrari-chef Benedetto Vigna zal Ferrari dit jaar de auto nog onthullen en staat de levering in 2026 op de planning. Dat meldt hij aan het Britse Autocar, toch een kwaliteitspublicatie. In het ‘E-Building’-gebouw zijn ze druk bezig met de ontwikkeling van de auto.
Op dit moment zijn ze in en rond Maranello eveneens aan het testen met de eerste elektrische Ferrari. Daarvan zie je geen afbeeldingen op deze pagina, simpelweg omdat ze bij Ferrari een Maserati Levante-esque body op een EV-platform hebben gedropt. Dat deden ze ook al bij de Purosangue.
Het is nog niet helemaal zeker wat de eerste elektrische Ferrari gaat worden, maar het lijkt een soort ietwat hoge crossover coupé sportback te zijn. Denk aan een mooie zwaar verlaagde BMW 6 Serie GT. Uiteraard hopen we op een incarnatie van de Ferrari FF.
Prijs eerste elektrische Ferrari
Dan de prijs. Die is ook bekend. Althans, er is een indicatie van 500.000 euro. We zijn benieuwd hoe Ferrari die prijs gaat rechtvaardigen. Een Model S Plaid kost ongeveer een vierde daarvan en zal waarschijnlijk sneller zijn. Ja, we weten het: de Ferrari zal mooier zijn en een fraaier interieur hebben.
We zien echter dat elektrische auto’s boven de 100.000 euro bijzonder lastig verkopen en hard afschrijven. Porsche verkoopt voornamelijk veel van de eenvoudigere Taycans, niet de dure Turbo-modellen.
We zijn benieuwd. Een elektrische crossover van Ferrari. Dat hoeft niet zozeer een ramp te zijn, maar wat is er mis met een geweldige coupé?
pietertje123 zegt
Heel benieuwd naar de kunsten van deze automaker. Er moet toch meer te maken zijn dan een hele sterke electromotor en het af noemen. Dat soort EV’s zijn eigenlijk de amerikaanse V8 bakken: meer kracht en dan hoef je geen verfijnd onderstel meer te bedenken.
Had Enzo destijds geen ICE ter beschikking maar een E motor, had ie dan net zulke rijdersauto’s gemaakt?
rollingstoned zegt
Denk het niet, ICE motoren en raceauto’s bouwen was zijn lust en leven.
“I build engines and attach wheels to them.” –Enzo Ferrari
“I have, in fact, no interest in life outside racing cars.” –Enzo Ferrari
William zegt
Die Purosanque is al overschat. Qua uiterlijk een soort opgeblazen Mazda CX3, met een dramatisch slecht interieur. Op YT staan video’s over de bediening van eenvoudige zaken die superingewikkeld zijn gemaakt. Stoelverwarming die vier stappen vergt. Alleen de atmosferische motor is bijzonder. De rest er dure middelmaat.
petroldrinker zegt
Tja als eigenaar, word ik hier absoluut niet warm van, Binnen de forums en tijdens ritten etc word er al genoeg over gesproken maar niet 1 andere eigenaar gesproken, of op forums zien schrijven dat ze hem willen…. velen zullen hem wel wss kopen puur omdat ze anders niet in aanmerking zouden komen voor de echt exclusieve autos zoals de LaFerrari opvolger etc…
panam1 zegt
Een Ferrari met Elektromotor is geen Ferrari meer. Denk dat ze mensen verplichten om m te kopen , om onderdeel te blijven van het ‘exclusive’ programma , maar het lijkt erop dat het financieel een hele dikke bleeder gaat worden, en er geen waardestijging zal zijn van een 100% electrisch model. Er is toch ook helemaal geen lol aan een Ferrari die hetzelfde ‘geluid’ heeft en even ‘snel’ is als een tesla van 1/15 van de prijs!
ttr6 zegt
Super nieuwsgierig naar de “Ferrari methode” . Kan mij nu nog helemaal niets voorstellen bij een electrische Ferrari. Maar ongetwijfeld hebben er marketing functionarissen met hele dikke salarissen al jaren zitten brainstormen hoe zo’n EV van Ferrari moet zijn. Dus….super nieuwsgierig of ik daar mijn 488 een keer voor in wil ruilen….ga beslist een proefrit maken tzt.
andrebb zegt
Een incarnatie van de FF. Ik heb wel eens in zo’n FF mogen rijden maar hoe ga je zo’n prachtig V12 beleving nabootsen. Waarschijnlijk blijft er in de neus van de FF na de V12 extractie plek genoeg over voor de nodige speakers en subwoofers om de magistrale V12 beleving van de FF na te bootsen. Kan ik voor 2026 alvast ergens een proefritje boeken?