Donkervoort heeft eindelijk de eerste Donkervoort D8 GT afgeleverd aan een gelukkige klant. In Geneve 2007 werd het eerste prototype onthuld. En er wordt ook al succesvol mee geraced in het FIA GT4 Light kampioenschap. Maar het duurde dus nog even voordat het eerste exemplaar voor de openbare weg werd afgeleverd. En dat was gelijk een bijzonder exemplaar!
Donkervoort heeft namelijk besloten om de eerste 30 exemplaren van de D8 GT te bouwen in ‘GT4 uitvoering’ om te herdenken dat Donkervoort zijn 30 jarig jubileum viert. Maar hoe herken je een GT4? De GT4 heeft een tien centimeter bredere neus in vergelijk met de standaard D8 GT. De neus van de GT4 geeft hierdoor ruimte aan extra grote zij radiateurs voor de olie en waterkoeling. Deze neus is net zoals de carrosserie gemaakt uit een speciale pre-preg koolstof.
Volgend jaar wil Donkervoort met 4 auto’s deel gaan nemen aan het FIA GT4 kampioenschap.
Eerste Donkervoort D8 GT in straatuitvoering naar klant
Lelystad, 3 december 2008 – Het prototype van de Donkervoort D8 GT was voor het eerst te zien op Salon de l’Automobile in Genève in 2007. De reacties van pers en publiek waren lovend en ruim een jaar lang werd hard gewerkt aan de doorontwikkeling en het productierijp maken van de auto. Eind november wordt de eerste D8 GT in straatuitvoering afgeleverd aan een Nederlandse klant. In de tussentijd heeft Donkervoort Racing met enkele D8 GT4’s succesvol deelgenomen aan het FIA GT4
kampioenschap.Met de komst van de Donkervoort D8GT komt de romantiek van de GT’s uit het verleden weer terug. Het is onderhuids een pure race auto, maar tegelijkertijd is het een auto die uitermate geschikt is om heerlijk door bijvoorbeeld Zuid-Frankrijk of Italië te rijden. Maar de eerste straatversie die eind november wordt afgeleverd is niet zomaar een D8 GT. Want ter ere van het 30 jarig bestaan van het merk Donkervoort komt in eerste instantie een gelimiteerde serie van 30 D8 GT’s op de markt in GT4 uitvoering. De GT4 uitvoering is herkenbaar aan de tien centimeter bredere neus in vergelijk met de standaard D8 GT De neus van de GT4 geeft hierdoor ruimte aan extra grote zij radiateurs voor de olie en waterkoeling. Deze neus is net zoals de carrosserie gemaakt uit een speciale pre-preg koolstof. De D8 GT4 is gebaseerd op de standaard D8 GT. Na de kentekenregistratie worden de auto’s door Donkervoort Racing in samenwerking met de klant ‘ge-customised’ tot de gewenste GT4 weguitvoering. De D8 GT is door de toepassing van F1 pre-preg koolstof en kevlar materialen de lichtste GT ter wereld.
De slechts 650 kg wegende GT bezit een ongekend hoge stijfheid en passieve veiligheid Tot in de kleinste details is geprobeerd gewicht te besparen en sterkte toe te voegen. Zo wegen de speciaal voor Donkervoort uit smeed aluminium gefabriceerde 17” wielen van het Japanse merk RAYS slechts 6 kilogram per stuk.
Familiegevoel
Donkervoort Racing heeft het eerste race seizoen in het FIA GT4 kampioenschap succesvol afgesloten met podiumplaatsen tijdens alle races. Ook volgend jaar wil Donkervoort in dit kampioenschap gaan rijden met vier D8 GT4 race auto’s. Een aantal professionele coureurs heeft interesse om het volgende raceseizoen voor Donkervoort te rijden, maar ook minder professionele coureurs krijgen de kans om na een trainingsperiode uiteindelijk in de FIA GT4 aan de start te verschijnen. Het is de vertrouwde succesformule die ook in de Donkervoort Cup (1993-2001) werd gehanteerd. Rijders met weinig race ervaring worden door middel van een intensieve training klaargestoomd voor de racerij. Einddoel van deze training is het behalen van de internationale C-licentie. Ook hebben de rijders voor een groot deel zelf de kosten in de hand. In teamverband wordt bepaald welke investeringen worden gedaan. Hierdoor wordt een sterk gevoel van betrokkenheid gecreëerd. Een uniek familiegevoel, zowel tijdens de races maar ook daarbuiten.Events
Tevens bieden deze internationale FIA GT4 race evenementen veel mogelijkheden voor bedrijven ,die deze unieke sfeer willen meemaken. Donkervoort Events, dat zich bezighoudt met de organisatie van alle internationale Donkervoort evenementen, heeft haar al brede programma uitgebreid met dit internationale GT4 evenement.
corrado vr6 slc/BMWe30 zegt
Ziet er wel anders uit… i like it!
C70T5 zegt
te veel voor te weinig, kortom: inferieure wagens. porsche heeft dat ook (afgezien van de cayenne en de panamera dan…niet dat laatst genoemde mooi is hoor). maar je weet wat ze zeggen: less is more.
CrazyHenkie zegt
Nice! :D
Enkel die Impreza-achtige velgen vind ik niet zo ;)
blokker5 zegt
familiegevoel? ja een echte familieauto ja
verder hele dikke bak! motorrijden op vier wielen:D
Antonius86 zegt
Mooie neus. Ben je rustig aan het cruisen en zie je ineens dit in je binnen spiegel…
lincoln zegt
gewoon een dikke vette hotrod .. nieuw uit het doosje ..
stoer ding Joop .. goed bezig ..
willie zegt
gelukkige klant? volgens mij kan die klant beter eerst eens even bij de pearle langs gaan en voor 75 euri een brilletje of twee aanschaffen. als ie daarna langs de donkervoort dealer gaat houdt ie een paar ton over. wat een mislukking.
Floryn zegt
wat een super auto is dit toch hoop dat autoblog m een keer kan testen net zoals de nieuwe spyker natuurlijk en alles wat Nederlands is.
rogue zegt
Van voren is het net Godzilla.
Ik ben nooit fan geweest van Donkervoorts, Westfields en noem al die veredelde zelfbouw “trackday-cars” maar op, maar deze vind ik echt héél erg stoer!
apos zegt
Strakke neus, heel gaaf,,,,,,,,,,, maar…………
ALS JE DAN TOCH EEN COUPE WILT BOUWEN BOUW DAN OOK EEN ECHYTE COUPE EN GEEN VERKRACHTTE LOTUS 7.
Bijvoorbeeld zoiets als een Noble of een Lotus Evora.
mrB zegt
het is zeker niet de mooiste auto die je voor dat geld kan kopen, maar het is wel een zeer vet ding… zet maar voor de deur
Jandepandaman zegt
ZEG APOS- ONZE OGEN ZIJN NIET DOOF HOOR!?! …Die van jou wel dat je in hoofdletters meent te moeten schrijven en dan nog met schrijfvouten ook…? ;-)
Maar ik ben het hier bovendien ook niet met je eens.
Om de één of andere reden durven we hier in Europa amper hotrod-achtige auto’s of funnycars te bouwen. Deze Donkervoort komt daar in deze vorm éíndelijk een beetje in de buurt. Ik dacht bij het zien van de eerste foto zelfs even dat ik naar zo’n Matchbox-autootje aan het kijken was- Ik vind hem helemaal geweldig. Mooi? Nee. Dan moet je naar Spyker, Ferrari, Koenigsenzovoort, McLaren of al die anderen. Maar dit is eigen, individueel. Eindelijk eens wat anders op de weg! Gaaf! Leuk! Doe mij er maar eentje! Nee u hoeft hem niet in te pakken…. enz.
vleier zegt
ik vindt hem prachtig brute voor kant en dan het koets werk. de velgen zijn wel wat lelijk vindt ik maar daar moet je maar even door de zure appel heen bijten want die vergeet je zo:D
Dennis zegt
prachtig interieur!
Jesper zegt
Whoaahhh gaaf man :D
Als je dat smoelwerk in je spiegel hebt weet je toch niet hoe snel je aan de kant moet gaan, of je nou in een Astra F of een RS6 rijdt! :o
En wat die velgen betreft, die zie je toch niet als je dr in zit ;)
autoinformatief.com zegt
Die neus ziet er inderdaad lekker gevaarlijk uit zeg, alleen dan wel weer jammer dat het gedeelte na de neus er een beetje bij elkaar geraapt uitziet ;)
ik rol zegt
I quote: “En dat was gelijk een bijzonder exemplaar!”
Daar had moeten staan “En dat was gelijk een bijzonder lelijk exemplaar!”
Smaken verschillen, maar een wiesmann en een aeromax zien er beter uit.
Mah ja smake verschillu
SjoerdV zegt
gaaaaaaaf!!!!!!!! Wat een mooie hotrod-interpretatie zeg!
Dus als coupé-achtige is een lotus-seven achtige nog mooier :D
Simpson zegt
@antonius: Ik denk niet dat je dit in je binnenspiegel ziet.
hij komt niet hoger dan de trekhaak :)
Simpson zegt
en bij die 10cm bredere neus hoort vast een 10cm bredere grijns
Antonius86 zegt
dat betekent dan dat hij al achter op mij is geknald lol
haha 10cm grijns is lang rekken XD
replo zegt
Gelukkige klant? Als je hem rechtopzet, dan ziet ie eruit als een…..Dildo!
smoke zegt
Een aardige foto van een Donkervoort D8-treintje met een KTM X-Bow op Spa:
http://www.autojunk.nl/pix/show/144039/1
JanJansen zegt
Beste Joop,
Als je dit leest, van harte gefeliciteerd met het behaalde eindresultaat! Slechts enkelen beseffen hoeveel doorzettingsvermogen het inhoudt om een auto te produceren. Veel bewondering eveneens voor je lef om een nieuw en fris model neer te zetten met een onmiskenbare eigen identiteit. Het is mijn overtuiging dat lichte sportwagens de juiste richting is in deze tijd waar veel aandacht is voor milieu. Ik wens je (en alle medewerkers van Donkervoort automobielen uiteraard) een goede en gezonde toekomst.
Een klein verzoek; mag die tien centimeter bredere neus in de toekomst standaard gemonteerd worden, hij is erg geslaagd!
gogogomagazine.com zegt
Hehe, eindelijk eens andere interpretatie op de Lotus 7. Werdt wel eens tijd na 50 jaar bijna dezelfde styling! Super dat Donkey de productie van deze auto heeft voortgezet.
Dat GT4 kampioenschap is ook interessant trouwens, wat kunnen we daar volgend jaar nog meer verwachten?
clijde zegt
Strakke bak, ik doe het niet na. De menige (jaloers) negatieve reacties op dit onderwerp slaat nergens op. Rij er maar eens mee, dan peip je wel anders…
wg zegt
wat een topontwero… daar mogen we trots op zijn… die wordt een succes.. ik vind die kleur m ook super staan…
@ ik rol…
ja ze verschillen.. en sommige mensen hebben helemaal geen smaak…
zoals jij.
jaja zegt
@ replo
zet jij je auto vaak recht overeind dan?
ontopic vet ding.. zou er zo eentje wille hebben.
Ringfan zegt
Ringauto!!!!!!
Ik wil, ik wil!!!
Rene zegt
DE TERING zeg ik!!! dit is zo gigantische mooie bak ik kan het niet omschrijven! maar ik weet wel dat als ik het geld er voor had dat ik der een had besteld
GregBem zegt
Hij is wel erg stoer…! Alleen die UFO-achtige achterkant die vind ik nu niet zo top eigelijk… Maar gelukkig kijk je daar niet zo op :-d
Ook het interieur is echt wel cool…
Zou ik de Caterham wel voor inruilen… lol (moet alleen wat té veel opleggen dan :-) )
sebastianchubasco zegt
echt, echt, echt heel mooi. zowiezo staat qua afwerking en detailwerking donkervoort op grote hoogte. daar zijn die extra duizenden euro’s, die een donkervoort kost vergeleken met zijn klasgenoten, heel goed besteed. prachtig en orgineel zijn de plaatsing van de koplampen, de licht stijgende daklijn, de voorspoiler, etc, etc.
Laurens zegt
Een motor, een goed chassis, een stoel en een stuur, meer heb je toch ook niet nodig?
Instap lijkt me wel een ramp, ding heeft vleugeldeuren maar daar zit in dit geval dan weer een rolkooibuis. Maar als je dan eenmaal zit!
Jan C. zegt
Misschien geen schoonheid, maar daar is ‘ie niet voor gebouwd. Vraag me af hoe dat gaat over een Nederlandse drempel.
Toch lijkt me dit wel wat voor in de garage….
Mr. Marteen zegt
Als je de diepte in de plaatjes weg haalt/ laat , is het net een neus van een AUDI.
Blitz zegt
Darth Vader… voor de straat… .Strak ding man… :)
Pieter-Jan zegt
Loopt er bij de standaard versie ook een rolkooi door het deurgat?
Foramen zegt
vind die achterkant echt niet kloppen.. weet niet wat het is maar het geeft me het zelfde gevoel als de z3 coupé voorkant daarintegen is wel erg bruut :)
Peet zegt
Ziet er uit als een mislukte buggy. Echt weer zo’n kansloos ontwerp uit Nederland…..Bah wat een lelijk ding.
Aad zegt
In 1 woord: GEWELDIG!!! alleen jammer dat ze zo klein zijn.
Mardec zegt
Prachtig, ik wil er een. Echt waar :D
pizzakoerier zegt
op zich wel een cool ding…hij lijkt op de darkwing-duck mobiel wie kent hem nog;)?