We spotten in ieder geval een multi-link achteras. En multi-link achterassen kunnen meer power aan!
Here we go fanboys. Na 25 jaar Mazda MX-5 verspreid over de generaties NA, NB en NC zijn hier nu eindelijk details van de ND Mazda MX-5. Het basisconcept blijft uiteraard hetzelfde: een tweezits roadster met achterwielaandrijving en het motorblok achter de vooras. De gewichtsverdeling is 50:50 en het zwaartepunt zal lager komen te liggen dan bij de huidige generatie. De foto toont het Skyactiv chassis (klik voor groot), het blok ligt dichter naar het midden van de auto voor een nog betere balans.
De nieuwe MX-5 moet ongeveer 100 kilogram lichter worden dan het huidige model, wat neer zou moeten komen op een gewicht tussen de 1050 en 1100 kilogram vergeleken met de huidige varianten met stalen klapdak. Met een stoffen dak zou het dus wel eens in de buurt van de 1000 kilogram kunnen komen, nice!
De verwachting is dat de nieuwe MX-5 zal gaan beschikken over de nieuwe Skyactiv 2.0 motor. Deze levert in de Mazda3 120 pk maar dat zou in de MX-5 meer moeten worden, de topmodellen in de MX-5 reeks leveren nu 160 pk. Er gaan ook geruchten dat er een instapper komt met een 1.5 Skyactiv.
Wat betreft het uiterlijk: we weten eigenlijk nog heel weinig, behalve dat er wel uitspraken gedaan zijn door Mazda-designers dat het nieuwe ontwerp wat scherper gelijnd zou zijn dan de huidige MX-5.
gregorius zegt
Wacht even.
Mazda haalt 120pk uit een 2.0 die in een Mazda 3 5.4l/100km doet op de snelweg en 7.8 in de stad.
Doet VAG niet meer PK met een 1.4 met ook nog eens een beter verbruik?
rotarypowah zegt
@gregorius: 75 of 100 pk in geval van 16v.
MDA zegt
@gregorius: Iets met turbo’s vs NA, en iets met betrouwbaarheid van distributiekettingen…
umadbrah zegt
@gregorius: Valt tegen… het punt is een beetje dat real world l/km waarschijnlijk de ongeblazen skyactiv motoren van Mazda het beter doen dan de 1.2/1.4 blokjes van VAG. En ze hebben een groter slagvolume, dus als je een 2.0 liter motor op z’n staart trapt kan hij dat een stuk beter aan dan een 1.2 met een turbootje.
dondeboer zegt
@umadbrah: Ik ben het met je eens en ik durf het ‘waarschijnlijk’ zelfs weg te laten. Kleine turboblokken met veel vermogen zijn in the real world echt niet zuinig. Atmosferische blokken komen vaak veel dichter bij de fabrieksopgave en zijn in de echte wereld dus de zuinigere keuze.
En in een kleine roadster is atmosferisch ook nog eens veel leuker, hangt beter aan het gas en je kan lekker toeren maken. Bij zo’n turboblokkie is de puf er bij 5.000 toeren er wel uit.
dawwg zegt
@dondeboer: mee eens, doch is 120pk voor een 2.0L gewoon suf. Waarom niet een lekker 200pk bakkie (ala GT86) met eventueel een Atkinson cycle voor lichte deellast voor de zuinigheid ? Of van mijn part een 1.6L Compressor met rond de 150pk; klinkt ook nog eens leuker voor een 4 cylinder …
Hupke zegt
Toch double-whisbone vanvoor zoals alle voorgangers, ik meende ergens macpherson gelezen te hebben.
Multilink vanachter zat ook al op de NC, of niet?
Zo’n 1000kg en wat meer ruimte dan in een NA en dit word een sportwagen waarvoor er geen concurrentie is.
desjonnies zegt
Iedere petrol-head houdt van de MX 5 toch?
Zijn de snode plannen om deze roadster (spider dan) met een Italiaans jurkje te lanceren door Alfa A.K.A.Fiat -wederom- in de levensgrote ijskast van de Heer Machionne gestopt?
berlinetta zegt
@desjonnies: Volgens mij wordt er wel een pastasausje overheen gegoten, maar die komt niet uit de Alfa-ketel.
bastiaangt zegt
Volgens mij wilden de Italianen nu de 4c spider maken: wel een snelle achterwielaangedreven cabrio met middenmotor, maar niet de kosten van weer een nieuw model. Ik ben alleen bang dat die 4c spider prijstechnisch geen concurrent gaat worden van de MX-5… (iets met carbon chassis en prijs daarvan…)
reistje zegt
Klinkt goed! Multilink achter, double whisbone voor, 100kg lichter, een atmosferische skyactive motor er in.
Ben benieuwd naar de vormen, met alle respect voor de MX5 maar ik vond hem er altijd wat lafjes uit zien.
burninrubber zegt
@reistje: Ja uiterlijk vind ik het ook een vrouwen auto om eerlijk te zijn.
tupperware zegt
@burninrubber:
Uiterlijk was de NA gewoon een moderne Lotus Elan en dat hebben ze doorontwikkeld, niks vrouwelijks aan dus. Komt bij dat de meeste vrouwen het weggedrag van een MX5 maar eng vinden en voor een TT gaan..
endofline zegt
Klinkt goed. Maar waarom die 2.0 motor? Hebben ze geen van die schitterende wankelmotoren meer. Meer power en minder gewicht, ideaal toch voor deze combo.
paulaner zegt
Lijkt me gewoon een prima blok waarmee je best prima waarden haalt qua verbruik. Ik rij met mijn 318i ook gewoon tussen 6-7 liter per honderd km, stad en snelweg.
Zou graag nog een keer een MX-5 aanschaffen voor in de zomer. Mooi spul.
powerofdreams zegt
Er is natuurlijk maar één echt mooie roadster…
jmeverts zegt
@powerofdreams: Helaas is die inmiddels dood
jmeverts zegt
Hopelijk komt er nou eens een MPS. Mx-5 mist echt 100 pk… Even langs BBR rijden kan natuurlijk maar zou fijn zijn als t af fabriek eens snel zou zijn
topless zegt
@endofline
Wankelmotoren komen helaas niet meer door de Europese emissietests
@jmeverts:
Inderdaad. En dan extra licht, een club sport versie.
mipmip zegt
Geen fake design-schets, nee een technische photo van het onderstel, bij mazda werken nog echte engineers!!
dawwg zegt
@mipmip: Volgens mij is de foto veel te low-res om dat met enige zekerheid te zeggen hoor … en de Exif data heeft het alleen over Fotosoep CS 4 voor de Mac; niets aan overige data; ik zeg CG model !