We zagen nog niet zo lang geleden al vrij duidelijke spyshots voorbij komen van de nieuwe generatie Chrysler 300C. En nu acht Chrysler de tijd rijp om zelf wat detailfoto’s met ons te delen. En dat ziet er niet verkeerd uit voor een Lancia Chrysler.
Op het vaste land van Europa zullen we deze tweede generatie 300C echter (in deze vorm) niet vaak gaan zien. Aangezien Fiat besloten heeft om het merk Chrysler op te heffen op het vaste land van Europa zullen we deze auto hier leren kennen als Lancia (verzin maar een naam). Alleen in het Verenigd Koninkrijk zal deze 300C ook daadwerkelijk als Chrysler verkocht worden. Het merk Lancia wordt daar immers al jaren niet meer verkocht.
Onder de motorkap van de 300C zullen (in Amerika) in elk geval een 3.6 Pentastar V6 en 5.7 HEMI V8 te vinden zijn en waarschijnlijk ook nog de nieuwe 6.4 HEMI V8. Welke motoren we in Europa krijgen is nog niet bekend.
Sergio Marchionne heeft overigens onlangs bevestigd dat (een versie) van de nieuwe Chrysler 300C in Europa verkocht zal worden als Lancia. De woorden die hij gebruikte waren: totally confirmed.
Denk overigens niet dat Fiat zo dom zal zijn om alleen de Chrysler badges te vervangen door Lancia badges en het model hier vervolgens te verkopen. Ze zullen in Italie ongetwijfeld zo slim zijn het uiterlijk van de 300C wat Italiaanser te maken en het onderstel af te stemmen op de Europese smaak. Ook heb ik zo’n flauw vermoeden dat de dikke HEMI V8 motoren de oversteek naar Europa niet zullen maken. De Lancia zal waarschijnlijk wel leverbaar worden met de 3.6 Pentastar V6 en wat dikke diesels.
Hoe de vork precies in de steel gaat zitten weten we nog niet, maar volgend jaar moet de tot Lancia verbouwde 300C bij ons op de markt verschijnen en weten we dus meer. (via: chrysler.com)
bpc zegt
ja erg veel op te zien … ach ja we weten toch dat hij telleurstelt uit de spyshots
Mean_Green zegt
Dat ziet er veelbelovend uit! Kan niet wachten op de Lancia-derivaat!
Jochempie zegt
Leuk, er zit ook flink wat detaillering in de details! En toch… ik denk dat hij er wat stoerder uit had mogen zien, zeker na de eerste versie. Dat was echt de ultieme gangsterauto.
Megakix zegt
@Jochempie: Jaaa, die was / is de ultieme schoonmoeder-waarom-lig-je-in-de-kofferbak-auto …. heerlijk maffiozo…
Jochempie zegt
@Megakix: Ik weet niet waar men meer voor moet vrezen. Een volledig zwarte 300C, een volledig zwarte XJR of een volledig zwarte Lancia Thesis.
robbie zegt
@Jochempie: ik ga voor de XJR, het laagst en de grootste (iig langste) kofferbak.
Megakix zegt
@Jochempie: haha, nope, ik blijf bij m’n 300C in dit specifieke geval ! Trouwens, ze hebben deze auto er ook op voorzien; je kunt de achterklep van binnenuit openen….schoonmoeder is in ‘no time’ weer de baas aan het spelen ! ;-)
mb man zegt
Veelbelovend.Het huidige model vind ik nog steeds een stoer model.Mooie klokkenwinkel trouwens.
agarde zegt
LED LED LED LED LED. Wel mooie klokken ja.
bpc zegt
@agarde: ach we moeten iets positief zeggen he ;-)
boer zegt
IS dat niet deze? (via autovisie.nl)
boer zegt
@boer:
oeps, is de 200. mag weg.
robbie zegt
@boer: dat is idd de Chrysler 200 (voorheen Sebring).
KaCh1ng zegt
blijft niets voor europa :)
Jippie zegt
De C is er bijna afgevallen. Voor de rest saaie Amerikaanse meuk-design.
Jazzie zegt
De details zien er gelikt uit. En de tellers zeer zeker ook. Ik ben erg benieuwd naar de Lancia versie.
Freewarefreak zegt
@Jazzie: Zeker mooie tellers.. Alleen die aanduiding van de versnellingsbak stand.. dacht even.. “..wat staat daar nou? ..Pinda??..”
jp zegt
Dit wordt dan de Lancia “ik kan niet geloven dat het ooit roemruchte merk Lancia met zoveel successen in de rallysport en tot de verbeelding sprekende automobielen, het nu moet hebben van gerecyclede amerikaanse modellen”
Is het niet beter om Lancia eervol te laten sterven. Nog even een Delta Integrale als laatste vaarwel en that’s it then. RIP Lancia.
Jazzie zegt
@jp: Ik snap wel wat je bedoelt. Maar in Italie is Lancia nog altijd erg populair. Ik heb van de zomer meer Lancia’s dan Alfa’s gezien daar. Dus voor FIAT is het wel degelijk belangrijk om Lancia in leven te houden.
Ook denk/hoop ik dat de Lancia versie deze auto totaal niet zal lijken op de 300C, qua uiterlijk.
jp zegt
@Jazzie: Oh, ik dacht dat het een exacte copy zou worden van deze, alleen met een lancia badge. My bad. En in dat geval is er nog wel hoop.
robbie zegt
@Jazzie: als ze slim/verstandig zijn passen ze het design idd aan. Met rdw platform voor Lancia is verder toch niet zoveel mis lijkt mij? Zeker als je weet dat bepaalde delen van de platform ooit dienst deden in de Mercedes E- & S-Klasse.
KaCh1ng zegt
@robbie: zouden mensen nog ooit een lancia kopen? er bestaat de 5-serie :)
Citrofiel zegt
@KaCh1ng: Tsja. Zouden mensen ooit nog een Golf kopen? Er bestaat tenslotte al een Cee’d. :roll:
Elke auto heeft zijn pluspunten waardoor hij niet rechtstreeks te vervangen is door een compleet ander merk. Er zijn genoeg liefhebbers voor een grote Lancia, al is het vooral in Italië zelf.
KaCh1ng zegt
@Citrofiel: dus alleen italianen zouden het kopen? dan gaat het merk verlies lijden , en een golf = beste hatchback vn eueropa :)
Citrofiel zegt
@KaCh1ng: Laten we eerlijk zijn, een groot succes zal een grote Lancia niet worden buiten Italië. Maar aangezien de basis al bestaat en ze hem dus vrij goedkoop kunnen ontwikkelen valt het te proberen. Leuk toch?
Jazzie zegt
@robbie: Ik denk wel dat ze zo verstandig zijn om het uiterlijk flink aan te passen voor de Lancia. Maar ja, je weet het nooit met die Italianen.
Wat ik me wel afvraag is waar de Lancia versie gebouwt gaat worden. Noord-Amerika of Italie?
robbie zegt
@Jazzie: er is geen (grote?) kans dat Fiat dit model gaat bouwen in de Bertone fabriek die ze onlangs gekocht hebben. Daar wil Fiat namelijk “niche” producten gaan bouwen.
http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/06/officieel-fiat-gaat-bertone-misbruiken
Aangezien deze Lancia waarschijnlijk niet in hele grote hoeveelheden gebouwd gaat worden lijkt mij dat een logisch keuze.
Freewarefreak zegt
@robbie: Haha Robbie, ze gebruiken deze info wel tweeledig hoor. ;) Van de week kwam er een topic voorbij waarin het feit dat het Chrysler onderstel oude Mercedes techniek gebruikt, werd neergesabeld. Toen moesten we daar niet zo zwaar aan tillen.. want een onderstel is de som der delen en niet die paar dingen van Mercedes die er aan zitten. En nu gebruik je het voor Lancia als een pluspunt dat dat zo is.. Dus voor Chrysler te min en voor Lancia een USP.. zegt dat iets over Lancia? ;)
primramessar zegt
Naden tussen carrosserie delen zien er krap uit. Kan inhouden dat de auto goed in elkaar steekt. Of misschien gewoon geshopt.
Lekker veel chroom.
T16 zegt
Edmunds insideline:
T16 zegt
Lukt niet, dus zelf kijken.
http://www.insideline.com/chrysler/300/2012/2012-chrysler-300-snapped-without-camo.html
Citrofiel zegt
@T16: Wakker worden, zie de eerste link in het artikel. ;)
pedro zegt
ze zullen te eentonig worden …
net als vw en audi …
Jokkebrok zegt
Heeeerlijk wat een bak is die vorige zeg!! Hopelijk word deze nog mooier!!
Esprit_de_Flandre zegt
Ik zie er voorlopig GEEN Lancia in. Hoop dus dat ze niet gewoon een ander logo opplakken, maar echt de voor en achterkant anders maken.
[email protected] zegt
wat is ie waard over 3 jaartjes?
florisw zegt
@[email protected]: waarschijnlijk niet veel!
six-trey zegt
hij mist zijn dik vierkantig uiterlijk, de reden waarom ik hem de vetste (betaalbare) sedan van het moment vind
Rob USA zegt
@Sixtrey: Misschien valt het wel mee als je de gehele wagen in beeld/in het echt gaat zien.
Er zitten best leuke lijnen in. Achterkant bv is zeker niet slecht.
Dimglor zegt
Mja klein beetje nutteloos eigenlijk… We hebben hier al de volledige foto’s voorbij zien komen ;-)
gekke turbo zegt
Persoonlijk zou ik wel een Maserati of een Ferrari V8 in deze auto willen zien. Er is de ruimte voor en dat zou de auto in een keer veel meer Italiaans doen aanvoelen. Iets in de richting van de Thema 8.32; Lancia made by Ferrari(of Maserati).
Hoflander! zegt
Dit was natuurlijk een vet en cool statement, jaren terug. Wat een idioot idee om dat te gaan face-liften, dat kan nooit wat worden. Ze hadden beter een compleet nieuw design kunnen tekenen, net zoals met de vorige. Jammer, over, klaar, exit.
Hilbert zegt
Ze zullen wel een goede sier maken als men en V8 met 3.4 in zet…
racethesun88 zegt
Kunnen ze deze 300C niet gewoon in productie houden ? A.U.B? Misschien daar het plastic interieur vervangen door wat kwalitatieve materialen, en je hebt toch een topper ?