En voor deze machine is een serieus bedrag betaald.
We gaan even uw geheugen opfrissen. Je hebt de Donkervoort D8 GTO-S en daarvan de gelimiteerde D8 GTO-RS. Op basis daarvan kwam het Nederlandse automerk met een reeks extra gelimiteerde exemplaren. Het gaat hier om de D8 GTO-RS Bare Naked Carbon Edition en de D8 GTO-RS Race Edition. Van die Naked Carbon Edition maakt Donkervoort 15 stuks en het eerste exemplaar is geleverd aan een klant.
Van een afstandje lijkt het op een reguliere D8 GTO RS, maar wie dichterbij komt ziet pure kunst. Het carbon is bijna overal zichtbaar, wat deze Donkervoort natuurlijk extra speciaal maakt. De kleur op deze D8 GTO-RS Bare Naked Carbon Edition luistert naar de naam Monte Carlo Blue Carbon.
Van de D8 GTO-RS heeft Donkervoort inmiddels 20 exemplaren geleverd. Van deze variant worden 40 stuks gebouwd. De auto is inmiddels uitverkocht. Deze D8 GTO-RS Naked Carbon Edition heeft Duitsland als bestemming. De auto komt met een prijskaartje van 182.000 euro exclusief BTW en BPM.
jeroenwz zegt
Wat een schoonheid! Ik ben echter bang dat ik lang niet goed genoeg ben om deze auto te rijden zoals hij het waard is…
Is een theoretisch probleem, want het geld heb ik ook niet.
2505 zegt
Als je er goed over nadenkt, kom je rustig tot de conclusie dat de auto gewoon in doorzichtig grondlak staat
Edge zegt
@deuxmillecinqcentetcinq: Mwah, daarmee doe je het vakmanschap van Donkervoort tekort. Bij zo’n naked carbon editie moet je natuurlijk veel meer opletten op het uiterlijk van het carbon, ervoor zorgen dat alle weeflijnen in dezelfde richting liggen etc. Bij eentje die een dekkend kleurtje krijgt is dat allemaal minder van belang.
bassx zegt
@edge: Maar wanneer je kijkt naar de A-stijl zou je zeggen dat Donkervoort hier niet zo heel veel aandacht aan heeft besteed of hier niet een extra koolstoflaag heeft aangebracht voor de looks. Ziet er een beetje rommelig uit om eerlijk te zijn en ook spatbord en neus lijken niet in dezelfde richting te liggen.
Bij Pagani en Koenigsegg is de zichtbare laag koolstofvezel een extra laag voornamelijk voor het uiterlijk en daar liggen de vezels wel in harmonie. Maar bij deze super/hypercar fabrikanten vragen ze dan ook voor naked carbon prima meerdere tonnen extra. Oftewel, de extra kosten zijn bij Donkervoort dan ook weer klein vergeleken bij andere fabrikanten.
trust zegt
@bassx: heb je helemaal gelijk in. Vind het juist wel iets hebben een beetje rommelig zodat je echt ziet dat het met de hand is gedaan. Een beetje zoals hand gestikt leer, heeft ook altijd kleine imperfecties.
raceface zegt
Dit is een circuit beest, dus eigenlijk best zonde als je je bedenkt dat het zo’n dure wagen is en hij voornamelijk in de garage gestald gaat worden. Ik hoop dat me het tegendeel wordt bewezen!
FieRo zegt
Net ietsje too much vind ik; had het exterieur helemaal blauw carbon gedaan en normaal carbon voor interieur en motorruimte..
mashell zegt
Naakt Carbon was in 2011 hip. Maar dat past bij Donkervoort. Die lopen willens en wetens een paar jaar achter, je kunt nog steeds de Lotus Seven vormen in de D8 herkennen. Daar helpen ook letters als GTO – GTI R, S, RS, T, D, TD, TDI en woorden als “naked see through iced solid painted carbon steel metal titan” niks aan.
JanJansen zegt
@mashell: alles, maar dan ook echt alles aan je reactie laat zien dat je nog nooit iets in je leven hebt gebouwd.
FieRo zegt
@JanJansen: respect. Zelf bouwen kost veel tijd maar geeft ook veel meer voldoening aan het eind, je hebt het zelf gebouwd… veel mensen snappen dat niet. Opties aanklikken bij de dealer is echt niet speciaal..
mashell zegt
@fiero: alleen levert Donkervoort helemaal geen bouwpakketten. Dat zelf bouwen is niet eens aan de orde.
FieRo zegt
@mashell: dat weet ik. Was antwoord op janjansen. Ik ben zelf ook een auto helemaal aan het (ver)bouwen en dat kost heel veel tijd. Dat ligt veel persoonlijker dan een kant en klare auto aanschaffen. Mijn dagelijkse auto is een rationele aanschaf, mijn hobby auto is dat totaal niet ! En toch heeft die meer waarde voor mij omdat ik intussen elk onderdeel in mijn handen heb gehad of vele delen zelf heb gemaakt… en hij rijdt nu nog niet eens..!
FieRo zegt
@mashell: https://youtu.be/YFXF5XGuoJM
w0o0dy zegt
@fiero: goed bezig! Interieur en spoiler voor echt heel fraai gedaan.
mashell zegt
@JanJansen: wat is dat nou weer voor onzin? Ik heb ik weet niet hoeveel Lego gebouwd en werk als R&D ingenieur in de autoindustrie. Maar misschien ben ik gewoon te eerlijk en schop ik wat te graag tegen heilige huisjes.
FieRo zegt
@mashell: lego + ! Daardoor leer je constructief te denken, ik heb daarmee ook heel veel gebouwd naar eigen idee, eerst volgens het boekje en daarna iets totaal anders ervan maken! Dat doe ik intussen met bijna alle materialen. Gewoon omdat het kan. Zo heb ik 10+ ikea lack tafels in huis, niet als tafel op de vloer maar als onderdelen aan de muur. Dat is pas leuk, dingen anders doen. Geldt ook voor auto’s..
JanJansen zegt
@mashell: maar nog nooit iets wat je hebt ontworpen zelf gebouw. Dat dacht ik al. Anders wist je echt wel hoeveel moeite en tijd dat kost.
papa zegt
@mashell: een 911 is ook precies hetzelfde als een kever ofnie
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wat weegt dit nou? Iemand?
w0o0dy zegt
@svenska_aeroplan_ab: exact kan ik het je niet vertellen maar rijklaar rond de 800kg of nog minder. En dus met 380 pk achterlijk snel, in iedere versnelling, bij bijna iedere snelheid.
't Peugje zegt
@svenska_aeroplan_ab: Donkervoort zegt “rond 700 kg”. En dat is incl. een volle tank.
w0o0dy zegt
@svenska_aeroplan_ab: 695kg zegt Donkervoort.. maar of dat rijklaar is weet ik niet. 0-100 in 2,8 sec en meer dan 500pk/1000kg.. er is bar weinig wat zoveel vermogen per kg heeft.
stgp zegt
@svenska_aeroplan_ab: ik kwam laatst de 9-ZLF-37 tegen…de “gewone” gto weegt dus 765 kg!
w0o0dy zegt
@stgp: rijklaar volgens RDW misschien….
remmp3 zegt
Voor 182.000 ….
fouadski zegt
@remmp3: dacht t zelfde. 180k voor een snelle kart
yajouri zegt
Lekker!!
phaeton zegt
Mooie foto’s wederom van die knul.
dromedaris zegt
Ik vind het maar kitcars, leuk voor louter op circuit te gaan rijden wel.
FieRo zegt
@dromedaris: ze zijn het nivo kitcar al lang ontstegen intussen. Duidelijk een niche gevonden voor mensen met geld die een moderne en doorontwikkelde versie van de originele Lotus/Caterham willen. 1 van de weinige Nederlandsche merken die nog floreert..
w0o0dy zegt
@dromedaris: dan snap je er dus Helemaal niets van… Het is geen kit en wordt door een zeer gespecialiseerd team van vakmensen in elkaar gezet naar wens van de klant.
dromedaris zegt
@w0o0dy: jij snapt mijn uitspraak dan ook duidelijk niet. Als ik zeg dat McGregor Mayweather na de westrijd in de kont geneukt heeft, is dat dan zo?
w0o0dy zegt
@dromedaris: oh je hebt behoefte om onzin te roepen… nou begrijp ik het.
papa zegt
@dromedaris: wtf?
FieRo zegt
@dromedaris: tja dat is feit of mening. Zeg er wat zinnigs over. Ik ben wel beniewd. Of toch niet.
pomoek zegt
Wat een beestje, erg mooi. Wel even die oranje rode stickers eraf en dan gaan!
mashell zegt
Voor een achterwielaangedreven auto met een neus van 2 meter eigenlijk opvallend veel overhang voor.
w0o0dy zegt
@mashell: koeling en Aero…
FieRo zegt
Joop Donkervoort zat vroeger naast het vliegveld van Loosdrecht, als jong jochie op bezoek bij oma en spelend bij de bunker en vliegtuigen kijken (35 jaar geleden) zag je wel eens een Donkervoort (super7) langsrijden voor een testrit. Toch wel mooi dat dit bedrijf nog bestaat, innoveert en gegroeid is.
mat1980 zegt
Was ik maar rijk en niet zo knap
postzegel zegt
Ik vind de A-stijl/raamstijl niet super gelukt.
Ja ’t is leuk dat naakte carbon, maar ik zou de mijne toch gewoon unikleur laten spuiten/wrappen.
Oranje ofzo.
w0o0dy zegt
@postzegel: idd beetje slordig voor zoveel geld.
baardmijt zegt
@postzegel: Gewoon voor het idee de nakende variant bestellen en ‘m vervolgens oranje wrappen… Best decadent.
Ben het met je mening over de A-stijl helemaal eens overigens.
jeppie zegt
Donkervoort, echte droomwagens van mij persoonlijk.
Leuk om te melden; de foto’s zijn zo te zien genomen in Classic Remise Düsseldorf, daar zit tenslotte een Donkervoort dealer gevestigd. ;-)
Loek zegt
@jeppie: viel mij ook al op, precies op het dak van die dealer idd!
JaxDryke zegt
BPM. Waarom nou BPM eisen voor een auto van ’s Neerlandsche bodem ??
On topic:
Wat een verschrikkelijk mooie bak :D
Ben sowieso al helemaal idolaat van Donkervoort, laat staan de D8 GTO series. Wauw.
niezel zegt
Doet me denken aan een ff
cossiekiller zegt
Bare naked carbon met blauwe lak. Een beetje als een moslima met een doorschijnende boerka